MIM posiada w swych zbiorach cenną kolekcję pojazdów mechanicznych polskiej produkcji.
Muzeum gromadzi obiekty, dokumentujące rozwój komunikacji miejskiej, elektrowni, gazowni, gospodarki komunalnej oraz zabytki z dziedziny historii techniki.
W budynkach najstarszej krakowskiej zajezdni tramwajów konnych i elektrycznych są eksponowane zbiory dotyczące historii komunikacji zbiorowej, dziejów polskiej motoryzacji, miejskiej inżynierii, techniki odtwarzania dźwięków i obrazów, techniki biurowej, techniki gospodarstwa domowego, rzemiosła i przemysłu.
Kolekcja motoryzacyjna obejmuje polskie pojazdy poczynając od produkowanych w latach międzywojennych motocykli Sokół oraz samochodów Polski Fiat 508. Nie brakuje różnych wersji starych Syren, Warszaw, Polskich Fiatów 125p i 126p oraz Polonezów. Są motocykle SHL, WFM, WSK i Junak, skutery Osa, motorowery Ryś i Komar, jest i Mikrus, a nawet rarytas w postaci prototypowego Smyka.
Najciekawsze pojazdy z kolekcji MIM były prezentowane na międzynarodowych pokazach (m.in. we Francji i w Niemczech).
Do 28 lutego 2010 roku jest czynna czasowa wystawa „Trzy Stary”. Można na niej podziwiać wypożyczone z Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach pierwsze powojenne polskie ciężarówki Star 20 (produkowane w latach 1948-1957), terenowego Stara 266R, który w 1988 roku uczestniczył w Rajdzie Paryż-Dakar, a także Papamobile – specjalny samochód, zbudowany na bazie ciężarówki Star 660M2 dla potrzeb pierwszej pielgrzymki do ojczyzny papieża Jana Pawła II w 1979 roku.
Uzupełnieniem ekspozycji są fotografie, dokumenty i przedmioty związane z tą pielgrzymką.
Oddzielną atrakcję stanowią unikatowe wagony tramwajowe, niegdyś wykorzystywane w krakowskiej komunikacji. Są one eksponowane w zabytkowej remizie, stanowiącej część muzeum.
W grudniu 2009 roku został zakończony kompleksowy remont konserwatorski budynku, który pod koniec XIX wieku pełnił funkcję stajni dla koni ciągnących wagony tramwajowe, a od początku XX wieku stał się siedzibą zaplecza warsztatowego i administracyjnego Krakowskiej Spółki Tramwajowej.
Więcej informacji o Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie można znaleźć na stronie www.mimk.com.pl.
Na zdjęciach od góry:Fot. 1: Chluba przedwojennej polskiej motoryzacji - motocykl Sokół 1000 (18 KM) z wózkiem bocznym. Wszedł do produkcji w 1936 rokuFot. 2: Przedwojenny motocykl SHL z brytyjskim silnikiem Villiers 100Fot. 3: Junak M07 był napędzany czterosuwowym silnikiem 350 cm3 o mocy 17 KM. Ten model był wytwarzany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli w latach 1957-1960Fot. 4: Sławny skuter WFM Osa. Ten egzemplarz to model M52, stanowiący wersję rozwojową modelu M50, wytwarzanego od jesieni 1959 roku. Produkcję polskich skuterów zakończono w 1966 rokuFot 5: Polski Fiat 508 - najpopularniejszy samochód krajowej produkcji w dobie międzywojennejFot. 6: Chluba krakowskiego muzeum - jeden z parunastu prototypowych egzemplarzy mikrosamochodu Smyk z 1957 r. W głębi po prawej Mikrus MR 300
GCh; Fot.: Grzegorz Chmielewski