Renault Koleos to średniej wielkości crossover produkowany przez francuską markę. Auto zadebiutowało w 2008 roku, jako owoc współpracy Renault i Samsunga, a jego bliźniaczym modelem na rynku azjatyckim jest Samsung QM5.
Koleos jest mocno spokrewniony z Nissanem X-Trail, od którego czerpie m.in. układ przeniesienia napędu oraz płytę podwoziową. Stylistyka auta sugeruje, że Koleos poradzi sobie nie tylko z wysokimi krawężnikami. Choć lepiej czuje się w miejskiej dżungli, bez problemu poradzi sobie także poza asfaltową drogą. W wersji z napędem na 4 koła, obok trybu 2WD i komputerowego dołączania napędu na tylną oś, istnieje możliwość zblokowania centralnego dyferencjału. Katy natarcia i zejścia wynoszą odpowiednio 27 i 31 stopni. Przydatnym dodatkiem jest także system kontroli prędkości zjazdu przy pochyleniu powyżej 10%.
Wnętrze auta jest bardzo przestronne, a ilość schowków jest porównywalna do tych, które możemy znaleźć w vanach. Jakość użytych materiałów stoi na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika jest zadowalająca, ale nie powalająca – wynosi 450 litrów.
W 2011 roku SUV Renault przeszedł pierwsze facelifting. Największą zmianę przeszedł pas przedni oraz tylny. Wtedy też pojawiła się możliwość wyposażenia auta w system nagłośnienia firmy Bose. 2 lata później kolejny raz odświeżono Koleosa. Auto otrzymało nowy grill, zderzak oraz reflektory.
Pod maską mógł się znajdować 2,5-litrowy benzyniak od Nissana, generujący 170 KM lub 2-litrowy diesel dCi o mocy 150 lub 173 KM. W 2015 roku zaprezentowano następcę Koleosa – Kadjara. Nie oznacza to jednak, iż tego pierwszego spotkał koniec. Szefowie zdecydowali się powiększyć o jeden rozmiar swojego SUV-a, stawiając go na szczycie wśród wielkości crossoverów.
W 2016 roku ruszyła produkcja II generacji Koleosa. Auto urosło aż o 152 mm wzdłuż ale wciąż bazuje konstrukcyjnie na X-Trailu. Pod maską znalazły się 2 silniki benzynowe – 2.0 oraz 2.5. Generują one odpowiednio 150 oraz 186 KM, z czego napęd na wszystkie koła dostępny jest jedynie w przypadku mocniejszej jednostki. Słabsza odmiana sprzedawana jest z napędem na przednią oś. Auto jest przeznaczone przede wszystkim na rynek australijski, chiński, turecki oraz południowoamerykański.