Renault ZOE to kompaktowy samochód elektryczny produkowany przez francuską markę. Jest on pierwszym tego typu autem produkowanym seryjnie, którego zasięg przekroczył 200 km.
Pierwszy prototyp auta został pokazany już w 2005 roku pod nazwą ZOE City Car Concept, jednak nie przypomina on modelu produkcyjnego. Dopiero pokazany w 2010 roku koncept ZOE Preview pokazywał, jak auto będzie w przybliżeniu wyglądało gdy będzie opuszczało salon. Auto na rynku pojawiło się w 2012 roku i swoją stylistyką zachwyciło niejednego.
Auta elektryczne do tej pory słynęły raczej z nudnego designu, podporządkowanemu głównie oszczędzaniu energii i jak najmniejszemu współczynnikowi oporu powietrza. Konstrukcyjnie ZOE bazuje na płycie podłogowej miejskiego Clio. Auto wyróżnia się dynamicznym nadwozie, a dzięki przetłoczeniom na masce i boku auta oraz wąskim reflektorom, sprawia wrażenie hot-hatcha z charakterem.
Do napędu elektrycznego Renault służy 88-konny silnik synchroniczny, który swoją energię czerpie z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności energetycznej równej 22 kWh. Jak już wcześniej zostało wspomniane, zgodnie z normami homologacyjnymi NEDC, zasięg przekracza 200 km (dokładnie 210 km). Rzeczywistość nie jest jednak już taka piękna. Realna odległość możliwa do pokonania wynosi od 100 do 150 km w zależności od panującej temperatury.
Ładowanie wyczerpanych akumulatorów z sieci 230 V trwa ok. 9 godzin, jednak gdy skorzystamy z punktu szybkiego ładowania, czas ten skraca się do 30-60 minut. Co ciekawe, w momencie kupna auta, nie stajemy się właścicielami akumulatorów – Renault nam je jedynie wynajmuje za miesięczną opłatą uzależnioną od przewidywanego przebiegu.
Konkurentami Renault ZOE są m.in. Nissan Leaf oraz BMW i3.