Smart ForTwo to malutki, miejski samochód osobowy należący do segmentu A, produkowany przez koncern Mercedes-Benz. Auto pojawiło się w 1998 roku, a jego pomysłodawcą był Nicolas Hayek, który jednocześnie był szwajcarskim producentem zegarków.
Smart powstał w wyniku współpracy Mercedesa z firmą Swatch, a w nazwie ukryto także słowo „art” oznaczającego sztukę. Jak sama nazwa auta wskazuje, pojazd jest przeznaczony dla 2 osób. Pojemność bagażnika wynosi zaledwie 150 litrów, lecz zamysł Smarta ForTwo był taki, by był tani, zwrotny i by zmieściła się w nim skrzynka piwa. Niestety cena wcale nie była taka niska, a wyposażenie również nie powalało.
Wymiarowo auto idealnie nadawało się do miasta. Wiele osób pewnie widziało będąc w mieście „popisowy numer” FotTwo, kiedy na miejscu do parkowania równoległego, parkuje prostopadle i tym samym nie utrudnia innym ruchu. Przy okazji liftingu w 2003 roku, pojawiła się także wersja cabrio, ze składanym miękkim dachem. Rok wcześniej powstał także model Crossblade, który charakteryzował się brakiem szyby, dachu oraz... drzwi (zamiast nich miał pałąki).
Silnik w Smarcie zamontowany został pod podłogą bagażnika. 730-kilogramowe autko mógł napędzać 0,6- lub 0,7-litrowy, 3- cylindrowy benzyniak lub 0,8- litrowy diesel. Pierwszy silnik generował 45 KM, drugi mógł rozwijać 50, 60 lub 75 KM w wersji Brabus a jednostka wysokoprężna miała 41 KM. Moc przenoszona była na tylną oś za pomocą przekładni półautomatycznej.
W 2007 roku do salonów trafiła II generacja Smarta ForTwo. Stylistycznie auto było bardzo podobne do swojego poprzednika, ale prezentowało się bardziej nowocześnie. Wymiarowo ForTwo nieznacznie urosło. Jeśli chodzi o wnętrze, wciąż było ono przestronne, ale tym razem bardziej postarano się o jakość materiałów i ich spasowanie, a także ciekawszy design deski rozdzielczej.
W 2012 roku auto przeszło facelifting, który przyniósł m.in. nowy grill. Wtedy też w na niektórych rynkach pojawił się elektryczny Smart ForTwo, którego zasięg wynosił aż 135 km.
Spalinowe wersje wciąż miały silnik umieszczony pod podłogą niewielkiego bagażnika. Zachowano 3-cylindrowe silniki, jednak w przypadku benzyniaków, ich pojemność wynosiła 1 litr. Jednostka generowała 61, 70, 84 lub 98 KM (Brabus). 0,8-litrowy diesel CDI rozwijał z kolei 55 KM. Wspomniana wcześniej odmiana Smarta, podrasowana przez firmę Brabus, oprócz mocniejszy silnikiem wyróżniała się m.in. większymi felgami, dodatkowym ospojlerowaniem a także podwójną końcówką wydechu, umieszczoną centralnie.
W 2014 roku rozpoczęto produkcję III generacji Smarta ForTwo. W porównaniu do pierwszej odsłony, auto urosło aż o 19 cm! Lecz co za tym idzie, pojemność bagażnika wynosi teraz 260 litrów. Tym razem ForTwo, oraz jego 4-miejscowy brat – ForFour powstały przy współpracy z Renault, a ich technicznym bliźniakiem jest Twingo.
Auto ma być skierowane w dużej mierze do młodych osób, ceniących sobie indywidualizm, dlatego też możliwości personalizacji są bardzo szerokie. Wnętrze również wygląda bardzo modnie, a zarazem jest proste i funkcjonalne.
Silniki, które mogą znaleźć się pod podłogą bagażnika, są dostarczane przez francuską markę. Do wyboru jest litrowa jednostka o mocy 71 KM, lub doładowany motor 0.9, które rozwija 90 KM.
Głównym rywalem Smarta ForTwo jest Toyota iQ.