W sezonie 2009 / 2010 Dacia wyrusza na podbój torów lodowych Andros Trophee, w kategorii „Silhouette”.

Wyścigi Andros Trophee wystawiają na trudną próbę niezawodność samochodów. Dacia będzie miała okazję pokazać, że solidność jest zapisana w genach tej marki.

Przepisy regulujące współzawodnictwo w zawodach ograniczają stosowanie zbyt skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technologicznych. Przykładowo – zawieszenie, skrzynia biegów i opony są ściśle określone przez regulamin. Konieczne jest poszukiwanie prostych i pomysłowych rozwiązań, co odpowiada profilowi marki Dacia.

Najnowsza Dacia, kierowana przez Alaina Prosta przejdzie swój chrzest na lodzie. Będzie to przedpremierowa prezentacja Dacii Duster, stanowiąca zapowiedź nowego samochodu tej marki z napędem 4x4, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2010 roku.

Wysoko zawieszone nadwozie, mocno zaznaczone nadkola, to cechy świadczące wyraźnie o tym, że Dacia Duster należy do segmentu 4x4. Nadwozie samochodu wyczynowego Dacii Duster okazało się wyjątkowo dobrze przystosowane do wymagań zawodów Andros Trophee: duże powierzchnie przeszklone z przodu i położenie słupków przednich zapewniają dobrą widoczność do przodu i na boki.

Wyścigi Andros Trophee są uznawane za jedną z najtrudniejszych dyscyplin w sportach samochodowych. Prowadzenie samochodu na torach lodowych, których stan ulega szybkim zmianom w zależności od warunków meteorologicznych, wymaga niezmiernej precyzji, sprawności, doświadczenia i pomysłowości – są to warunki na miarę Alaina Prosta.

Przygotowana przez Renault Sport Technologies

W wyścigach Andros Trophee, oprócz talentu kierowcy, istotne znaczenie mateż specjalne przygotowanie samochodów uczestniczących w zawodach.

W samochodzie wyczynowym Dacia Duster wykorzystano całe doświadczenie i wiedzę Renault Sport Technologies w dziedzinie sportów samochodowych. Pod poszyciem z włókna szklanego, Dacia Duster kryje rurowe podwozie napędzane 24-zaworowym silnikiem V6 o pojemności 3 litrów, wyprodukowanym przez Alians Renault-Nissan.

Silnik został specjalnie przygotowany, aby pomimo znacznych wysokości nad poziomem morza, na jakich rozgrywane są zawody, uzyskiwać maksymalne osiągi. Moc samochodu to 350 KM przy 7500 obr. / min., moment obrotowy 360 Nm przy 5500 obr. / min. Sekwencyjna, 6-biegowa skrzynia zapewnia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń, nawet w pełnym poślizgu samochodu w zakręcie.

Zamontowanie silnika z tyłu samochodu pozwala na optymalne rozłożenie masy i utrzymanie regulaminowego ciężaru 950 kg. Aby zapewnić lepsze panowanie nad samochodem, konieczne było maksymalne obniżenie środka ciężkości samochodu i zmniejszenie jego bezwładności.

Zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi i amortyzatory o dużym skoku pozwolą Dacii Duster zmagać się z trudnym i zróżnicowanym terenem w zawodach Andros Trophee. Samochód wyczynowy Dacia Duster jest wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy, niezbędny do jazdy w ekstremalnych warunkach.

Urządzenie to, znajdujące się w innych, wyczynowych i seryjnych samochodach budowanych przez Renault Sport Technologies, pozwala na zachowanie panowania nad pojazdem niezależnie od warunków przyczepności, stylu jazdy, czy rodzaju zakrętu. Samochód wyczynowy Dacia Duster posiada także cztery koła skrętne ułatwiające prowadzenie na łukach.

Jest to układ mechaniczny uruchamiany przez drążek połączony z przednim układem kierowniczym, który może być szybko wyregulowany zależnie od konfiguracji toru.

Mistrz Świata F1 chwali

- Ogromnie się cieszę, że mogę się ścigać samochodem Dacia Duster. To całkiem nowe auto i jestem dumny ze swojego udziału w promowaniu go w ramach tak nietypowych zawodów jak Andros Trophee. Mając wsparcie Renault Sport Technologies, głęboko wierzę w osiągi i niezawodność tego samochodu, co zapowiada dobry sezon – powiedział Alain Prost.

Udział w zawodach jest okazją do zaprezentowania nowego samochodu Duster, szóstego modelu marki Dacia. Samochód z napędem 4x4 będzie oferowany na rynkach wielu krajów z przeznaczeniem dla klientów poszukujących przystępnego cenowo samochodu terenowego do codziennej eksploatacji.

Andros Trophee to nietypowe zawody wśród sportów samochodowych, ograniczające stosowanie skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technicznych, a jednocześnie wysoko ceniące sprawność samochodów i umiejętności kierowców. Dacia jest marką, która również stara się zmieniać utarte schematy, proponując produkty zapewniające klientom możliwość wyboru solidnego samochodu za rozsądną cenę.

Seryjna wersja Dacii Duster pojawi się na polskim rynku na przełomie kwietnia i maja 2010 roku.

Dane techniczne

Podwozie: stalowe, typu rurowego; zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi.

Silnik:VQ30 opracowany przez Alians Renault - Nissan; umieszczony centralnie z tyłu; 6-cylindrowy, widlasty; liczba zaworów: 24;Pojemność skokowa (cm3): 2987;Średnica x skok tłoka (mm): 93 x 73,3Moc maksymalna kW EWG (KM): 257 (350);Prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy (obr. /min.): 7500;Maksymalny moment obrotowy Nm EWG: 360;Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie obr. (obr. / min.): 5500.

Przeniesienie napędu: sekwencyjna skrzynia biegów SADEV 6-biegowa.

Układ hamulcowy: hamulce przednie (Ø w mm – rodzaj): 260 – tarcze stalowe, wentylowane; hamulce tylne (Ø w mm – rodzaj): 265 – tarcze stalowe, pełne.

Koła: 5,5” x 16”, magnezowe; opony Continental Racing Contact2.

WymiaryDługość: 4001 mm;Szerokość: 1900 mm;Rozstaw kół przednich / tylnych: 1690 mm;Rozstaw osi: 2500 mm;Masa: 950 kg;Zbiornik paliwa: 25 l.