Start honorowy zaplanowano na nadbrzeżu morza.

Rywalizacja w Katalonii zapowiada się niezwykle interesująco. Oczywiście do grona faworytów należą aktualni liderzy klasyfikacji Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 07) oraz obrońcy tytułu Mistrzów Świata, Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC).

Marcus zapowiedział niedawno, że po w tym roku zakończy sportową karierę. Ale dodał, że do końca zamierza rywalizować o tytuł. Tymczasem Sébastien w miniony weekend odbył ostry trening, choć zwycięstwo w rajdzie w Irlandii było dla niego "spacerkiem". Francuz ma zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu. Fin dotychczas tylko raz był w Hiszpanii drugi. Ale przypomnijmy, że w Niemczech na asfaltach zmusił rywala do sporego wysiłku...

Otwarta jest jeszcze sprawa tytułu w klasyfikacji Producentów, chuć przewaga Forda jest już znaczna (i trudno przypuszczać, aby zespół ja roztrwonił). Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) podczas rajdu w Irlandii zdecydowanie pokonali Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena (Ford Focus RS WRC 06). Przed własną publicznością, na asfaltowych nawierzchniach, na których Dani czuje się znacznie lepiej niż na szutrze, teoretycznie powinno być podobnie. Jednak Mikko obiecuje... wygrać zawody!

Wspomniana czwórka bez wątpienia liczyć sie będzie w stawce, ale sporo do powiedzenia węda mieli także inni. Kierowcy Subaru, Fordów Focusów RS WRC 06 czy Citroënów Xsar WRC na specyficznych odcinkach specjalnych mają spore szanse na sprawienie niespodzianek. Choćby Francois Duval, który w Niemczech spisał się wręcz rewelacyjnie!

Przypomnijmy jak wygląda sytuacja w klasyfikacji Mistrzostw Świata Kierowców i Producentów po Rajdzie Nowej ZelandiiPrzydatne informacje i ciekawostki

* Będzie to 43 edycja rajdu, który po raz pierwszy odbył się w roku 1916, ale dopiero siedemnasta od czasu, gdy zalicza się on do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata.

* Przez wiele lat baza rajdu znajdowała się w Lloret de Mar, na północ od Barcelony, natomiast od 2 lat rolę tę pełni miejscowość Salou, położona o sto kilometrów na południe od metropolii, na Costa Dorada. Po raz trzeci z rzędu wszystkie obiekty rajdu ulokowane są na terenie parku rozrywki Port Aventura. Park serwisowy znajduje się w odległości 103 km od lotniska w Barcelonie.

* Trasa tegorocznej edycji liczy 1359,96 km, w tym 18 odcinków specjalnych (10 różnych) o łącznej długości 352,87.

* Hiszpania należy do tej samej strefy czasowej, co Polska, nie ma więc żadnej różnicy czasu między tymi krajami. Miejscową walutą jest Euro.

* Silniki samochodów WRC są nowe - zgodnie z nowym przepisem, na rajdy Katalonii, Korsyki i Irlandii silnik i podwozie są oplombowane, zatem podzespoły te muszą wystarczyć na wszystkie trzy rajdy. Z kolei ramy pomocnicze (przednia i tylna) oraz przekładnia kierownicza będą w Katalonii te same, co użyte w Rajdzie Niemiec.

* W Niemczech oplombowano również po dwa zespoły skrzynia biegów - mechanizm różnicowy na każdy samochód i te właśnie komponenty zostaną wykorzystane w Rajdzie Katalonii.

* Opony: Limit liczby opon na każdy samochód wynosi 70 szt., z czego w całym rajdzie, łącznie z odcinkiem testowym, wolno wykorzystać 47 sztuk. Listy kodów paskowych i dwa wzory rzeźby bieżnika zostały przekazane już w poniedziałek 1 października.

* Zapoznanie z trasami odcinków odbyło się we wtorek 2 października (OS 1/3, 2/4, 5, 7/11, 10/14 i 16/18) oraz w środę (OS 6, 8/12, 9/13 i 15/17). Każda załoga miała prawo przejechać każdy odcinek dwukrotnie, w kolejności ściśle określonej przez organizatora.

* Trasa dziejszego odcinka testowego była identyczna, jak w roku 2006 (3,98 km) i wytyczona pomiędzy gminami Tivissa i La Serra d'Almos, o 60 km na południowy zachód od Port Aventura. Na miejscu, w Mora la Nova, przewidziano park serwisowy. * Każdy kierowca ma prawo skorzystać z usług „załogi szpiegowskiej”, która przejeżdża trasę każdego odcinka przed właściwymi zawodnikami.

* Etap 1: piątek 5 października: długość 587 km, w tym 148,05 km jazdy na czas podzielonej na 6 oesów (4 różne). Start rajdu z parku serwisowego o godz. 7:00. OS1 (Querol 1, 25,43 km); OS2 (El Montmell 1, 24,14 km). Komasacja (10:45; 10 min). Serwis A (10:55; 30 min). OS3 (Querol 2); OS4 (El Montmell 2). Komasacja (15:10; 10 min); Serwis B (15:20; 30 min). OS5 (El Lloar-La Figuera, 22,43 km); OS6 (Pratdip, 26,48 km). Serwis C (19:20; 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.

* Etap 2: sobota 6 października: długość 405,42 km, w tym 119,16 km jazdy na czas (8 oesów, 4 różne). Wyjazd z parc fermé, wjazd na Serwis D (8:00; 10 min). OS7 (Vilaplana 1, 13,29 km); OS8 (Coll del Grau 1, 26,33 km); OS9 (Margalef-La Palma d'Ebre 1, 15,85 km); OS10 (La Serra d'Almos 1, 4,11 km). Komasacja (12:09; 10 min); Serwis E (12:19; 30 min); OS11 (Vilaplana 2); OS12 (Coll del Grau 2); OS13 (Margalef-La Palma d'Ebre 2); OS14 (La Serra d'Almos 2). Serwis F (17:03; 45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 20:00.

* Etap 3: niedziela 7 października: długość 367,54 km, w tym 85,66 km jazdy na czas (4 oesy, 2 różne). Wyjazd z parc fermé, wjazd na Serwis G (7:30; 10 min); OS15 (Riudecanyes 1, 16,32 km); OS16 (Colldejou 1, 26,51 km). Komasacja (10:51; 3 min); Serwis H (10:54/30 min). OS17 (Riudecanyes 2); OS18 (Colldejou 2). Ogłoszenie wyników i podium od godz. 14:50.

* Uwaga: Odcinki specjalne 1/3, 2/4, 5, 6, 9/13 i 16/18 (OS6 w odwrotnym kierunku) są dokładnie takie same, jak w roku 2006. Na OS 7/11 i 15/17 wprowadzono drobne modyfikacje w stosunku do ubiegłego roku. Nowe są dwa odcinki: Coll del Grau (OS8/12) i La Serra d'Almos (OS10/14); drugi z nich biegnie trasą odcinka testowego, ale w przeciwnym kierunku. Rajd Katalonii, który w 2006 r. odbył się wiosną (w dn. 23-26 marca), w tym roku rozegrany zostanie na jesieni.

Foto: Rallyworld©Willy Weyens