Syrena to polska marka samochodów osobowych i dostawczych. Decyzja o rozpoczęciu prac nad projektem zapadła w 1953 roku. FSO otrzymało zlecenie wykonania samochodu, które miało wykorzystać elementy konstrukcyjne Warszawy M-20, a pod maskę miał trafić mały dwucylindrowy sinik dwusuwowy. Prace rozdzielono między 3 zakłady: FSO opracowywało podwozie, BKPMot – nadwozie, a WSM Bielsko-Biała była odpowiedzialna za modernizację silnika.
Pierwszy prototyp powstał w tym 1953 roku, a kolejne dwa, w następnym roku. Różniły się one od siebie rodzajem materiałów użytych do wykończenia nadwozia. Dzięki doświadczeniom zdobytym w rajdach długodystansowych, udało się wyeliminować elementy drewniane z konstrukcji nadwozia.
W 1957 roku z taśm produkcyjnych na warszawskim Żeraniu, zjechał pierwszy egzemplarz modelu 100. Niestety miał wiele wad i już po 3 latach wypuszczono Syrenę o oznaczeniu 101. W modelu 103 oprócz kolejnych, drobnych zmian zastosowano nowy silnik. W 1972 roku wszedł do produkcji model 105, który był już montowany w Bielsku-Białej. Różnił się od swoich poprzedników głównie znaczkiem na przedniej klapie oraz zawiasami drzwi, które ze środkowego słupka przeniesiono na przedni. Oprócz osobowych, Syrena doczekała się także wersji dostawczych – Bosto, oraz R-20.
Na szczególną uwagę zasługuje prototypowy model Sport, który powstał on w 1960 roku. Mimo iż cieszył się dużym zainteresowaniem i został okrzyknięty najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny, władze zdecydowały o przerwaniu prac nad projektem, a pojazd zniszczono.
Ostatecznie produkcję Syren zakończono w 1983 roku. Niestety ze względu na niską jakość wykonania, przestarzała konstrukcję i ograniczenia ze strony władzy, Syrena w swoich czasach nie była nowoczesnym autem i zyskała niechlubny przydomek królowej polskich poboczy.