Dzięki wprowadzeniu do oferty nowego silnika wysokoprężnego o pojemności 2,2 litra oraz nowych usportowionych odmian popularnej wersji Titanium, nabywcy Forda Mondeo, Forda S-MAX i Forda Galaxy mają dziś do dyspozycji jeszcze szerszy wybór jednostek napędowych i wersji wyposażeniowych.

Nowy 2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi powstał jako jednostka o wyraźnie poprawionych osiągach. Obecnie jest to jednostka o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy spośród silników Diesla oferowanych w europejskich samochodach Forda. Dysponuje ona maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm przy 1750 obr/min, z możliwością chwilowego wzrostu ponad wartość normatywną, do 420 Nm – funkcja ta jest bardzo pomocna w sytuacjach wymagających nagłego zwiększenia wydatku mocy i momentu, np. podczas wyprzedzania. Maksymalną moc 175 KM silnik ten osiąga przy 3500 obr/min.

2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi został opracowany przez Forda we współpracy z grupą PSA Peugeot Citroën, w ramach trwającej od kilku lat współpracy w dziedzinie projektowania i produkcji silników Diesla.

Stosując ten silnik po raz pierwszy w modelach Forda położono nacisk na zwiększenie osiągów, obniżenie hałasu oraz zwiększenie płynności i kultury pracy, przede wszystkim z myślą o zastosowaniu tej jednostki do napędu dużych i luksusowych modeli: Forda Mondeo, Forda S-MAX i Forda Galaxy.

- Wyjątkowo wysoka jakość i niezawodność to już standard w przypadku naszych silników i ta jednostka nie jest wyjątkiem – wyjaśnia Nick FitzGerald, pełniący w Ford of Europe funkcję naczelnego inżyniera programu produkcji samochodów dużych i luksusowych. Wartości mocy i momentu obrotowego, którymi dysponuje ten silnik są podobne jak w przypadku znacznie większych silników benzynowych. Pamiętajmy jednak, że silnik Diesla jest ekonomiczniejszy od podobnego silnika zasilanego benzyną.

Oryginalne rozwiązania

Silnik ten, dysponując maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm, z możliwością chwilowego wzrostu do 420 Nm, przede wszystkim wyróżnia się dwoma nowymi rozwiązaniami, które w tej chwili nie występują w innych silnikach Forda. Są to: układ wtryskowy common rail trzeciej już generacji oraz turbosprężarka ze specjalnie zaprogramowaną charakterystyką wartości wzorcowych w zależności od położenia (a więc stopnia wciśnięcia) pedału przyspieszenia.

Układ wtryskowy common rail trzeciej generacji

W supernowoczesnym układzie wtryskowym zastosowano uruchamiane piezoelektrycznie wtryskiwacze firmy Bosch. Dysze wtryskiwaczy, zaopatrzone w siedem otworów, pozwalają na wielokrotne sekwencje wtrysku. Ciśnienie robocze wynosi do 1800 barów.

Podobnie jak w innych jednostkach wysokoprężnych stosowanych w Fordach Mondeo, S-MAX i Galaxy, proces wtrysku i spalania w nowym 2,2-litrowym silniku pozwala na wtrysk pięciu dawek paliwa w ciągu jednego cyklu spalania.

Odstępy czasu pomiędzy momentami wtrysku kolejnych dawek paliwa są odmierzane elektronicznie w zależności od obrotów, obciążenia i temperatury silnika oraz temperatury zasysanego powietrza.

Zaprogramowany w ten sposób proces spalania mieszanki przyczynia się do daleko idącego wyciszenia i wyrównania pracy silnika przez obniżenie poziomu hałasu i wibracji. Dobrze wyciszony silnik poprawia jakość jazdy, dając ogólne wrażenie wysokiej jakości.

Turbosprężarka z charakterystyką zależną od położenia pedału przyspieszenia

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny zapewnia wysoką efektywność i szybką reakcję silnika na operowanie pedałem przyspieszenia. W charakterystyce pracy turbosprężarki uwzględniono tablicę wartości wzorcowych w zależności od położenia (a więc stopnia wciśnięcia) pedału przyspieszenia.

Specjalnie wysterowane czujniki zapewniają wysoką czułość w operowaniu pedałem przyspieszenia, co z kolei zwiększa łatwość i komfort prowadzenia. Charakterystyka turbosprężarki została specjalnie zaprogramowana, zapewniając szybką reakcję przy niższych obrotach i bardzo płynne przyspieszanie podczas pracy z częściowym obciążeniem.

Szybkie reakcje silnika przy niższych obrotach dają kierowcy większą kontrolę podczas manewrowania i parkowania. W chwili wyłączenia silnika specjalna funkcja zamykania przepustnicy zmniejsza stopień wibracji towarzyszący zatrzymaniu silnika.

Wysokie osiągi i niska emisja spalin

O ponadprzeciętnych osiągach tego silnika najlepiej świadczą fabryczne normy przyspieszenia. Wszystkie modele Forda napędzane tą jednostką osiągają prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego w czasie krótszym niż 10 sekund.

Całkowicie zoptymalizowany przebieg procesu spalania przyczynia się także do obniżenia emisji spalin. Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy z tym silnikiem emitują odpowiednio 165, 176 i 179 g CO2 na 1 km.

- Mając na uwadze pokaźne wartości mocy i momentu obrotowego, a więc i wysokie przyspieszenie dla tego silnika, wartości emisji na tym poziomie należy uznać za bardzo dobre – podkreśla FitzGerald.

2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF) spełnia normy emisji spalin Euro 4. Sam filtr DPF jest elementem nie wymagającym jakiejkolwiek obsługi.

Kolejną nowością, występującą wyłącznie w konstrukcjach Ford Motor Company, jest specjalny „inteligentny program monitorujący stan oleju silnikowego”. Funkcja ta, opracowana przez inżynierów Forda, ma za zadanie utrzymanie oleju silnikowego w stanie zapewniającym jego optymalne właściwości i parametry pracy. W zestawie wskaźników znajduje się lampka kontrolna – jej zaświecenie informuje kierowcę, że system zaleca dokonanie wymiany oleju w silniku.

Ta użyteczna informacja przyczynia się do zapewnienia znacznie większej niezawodności i trwałości silnika poprzez dostosowanie momentu wymiany oleju do sposobu i intensywności użytkowania konkretnego pojazdu. Ma to związek z przeglądami okresowymi, które należy wykonywać co rok lub 20.000 km. Pełną charakterystykę techniczną silnika podano w części „Dane techniczne” na końcu tej informacji.

Jakość odgłosów pracy i niski poziom drgań

W przypadku wszystkich jednostek napędowych Forda konstruktorzy położyli ogromny nacisk na uzyskanie odpowiedniej jakości akustycznej odgłosów pracy silnika i możliwie najniższego poziomu drgań i wibracji. Pod tym względem nowy 2,2-litrowy Diesel nie jest wyjątkiem. Dla dalszego obniżenia poziomu drgań i wibracji silnik jest wyposażony w wałki wyrównoważające.

Nowy Diesel współpracuje z bardzo udaną 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Ford Durashift. To połączenie zapewnia uzyskanie bardzo wysokiego momentu użytecznego – maksymalna wartość momentu wynosi 400 Nm przy 1750 obr/min – co z kolei sprzyja zmniejszeniu liczby zmian biegów w czasie jazdy, a w konsekwencji także wpływa na mniejsze zmęczenie kierowcy. Zastosowanie podwójnego wtrysku wstępnego ma kilka zalet: pomaga zoptymalizować emisję spalin i obniżyć zużycie paliwa, a także przyczynia się do zmniejszenia typowego hałasu towarzyszącego pracy silnika wysokoprężnego, pomagając w wygenerowaniu akustyki, która jest znacznie bardziej przyjemna dla ucha.

- Konwencjonalny silnik wysokoprężny bynajmniej nie jest koncepcją przestarzałą. Podjęte przez nas działania zaowocowały opracowaniem jednostki bardzo nowoczesnej, idealnie dostosowanej do potrzeb produkowanych przez nas samochodów. Wielu kierowców bardzo dobrze czuje się prowadząc samochody z silnikiem Diesla ze względu na połączenie niskiego zużycia paliwa, trwałości i niezawodności. Ci, którzy wybiorą samochody Forda z silnikiem Diesla, mogą liczyć też na najnowsze rozwiązania dodatkowo zwiększające zalety tych jednostek – tłumaczy Phil Lake, główny inżynier Ford of Europe, odpowiadający za prace nad jednostkami napędowymi.

Wspólne dzieło konstruktorów Forda i grupy PSA Peugeot Citroën

- W pracach nad tym silnikiem połączyliśmy doświadczenia i umiejętności inżynierów Ford Motor Company i grupy PSA Peugeot Citroën. Pozwoliło to nam osiągnąć bardzo ambitne cele wyznaczone dla tej właśnie konstrukcji – zaznacza Steve Adams, dyrektor pionu samochodów dużych i luksusowych w Ford of Europe. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemowych procedur i technik projektowania nowy silnik powstał dzięki pracy zaledwie 200-osobowego zespołu w okresie trzech lat. Obecnie do produkcji tego silnika przydzielono dalsze 300 osób.