Firma przedstawia szeroki wachlarz praktycznych i niedrogich rozwiązań umożliwiających niską emisję CO2.

- Zrównoważony rozwój branży komunikacyjnej to wielkie wyzwanie dla całego społeczeństwa, to także wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego i przed nami jeszcze długa droga – powiedział John Fleming, Prezes i Dyrektor zarządzający Ford of Europe. Lecz technicznie wykonalne i przystępne cenowo sposoby zmniejszenia obciążenia środowiska bez konieczności rezygnacji z podstawowych potrzeb, takich jak indywidualna możliwość przemieszczania się, są już dostępne dzięki Ford of Europe.Naszym celem na najbliższą przyszłość jest nowa linia samochodów Ford ECOnetic z ultra-niską emisją dwutlenku węgla oraz nasze pojazdy Flexifuel napędzane bioetanolem; jest to technologia, w której przodujemy w Europie i jesteśmy pionierami na rynku. Pracujemy też nad szeregiem nowych silników benzynowych po przystępnych cenach pod nazwą Ford EcoBoost. Zastosowano w nich połączenie bezpośredniego wtrysku paliwa i turbodoładowania w celu uzyskania niższego poziomu emisji szkodliwych substancji, mniejszego zużycia paliwa i lepszych osiągów w silnikach o mniejszej pojemności.

Słowa Prezesa są istotne w czasie, gdy bardzo odczuwalny jest na świecie kryzys paliwowy.

- Oprócz naszych specjalnych linii pojazdów o niskiej emisji CO2, również nasze aktualne pojazdy są bardzo konkurencyjne pod tym względem. Dowodzi to idei naszego stałego zmniejszania emisji tlenków węgla przez nasze samochody. Następuje to bez rezygnacji z innych zalet, za które klienci cenią Fordy, jakimi są: stylistyka kinetic design, wyśmienita jakość jazdy i niezawodność przez cały okres użytkowania pojazdu – dodał Fleming.

Ford ECOnetic

Nowa seria pojazdów Ford ECOnetic o ultra-niskiej emisji CO2 stanowi alternatywę dla klientów, dla których niski poziom emisji szkodliwych substancji jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na zakup.

Nazwa Ford ECOnetic nawiązuje do strategii łączącej ekologiczną i przystępną cenowo technologię ze stylistyką kinetic design – "energią uchwyconą w ruchu", kojarzącą się z jakością jazdy i atrakcyjnym wyglądem samochodów.

W pierwszych pojazdach z serii Ford ECOnetic, które mają być wprowadzone do sprzedaży w 2008 r., zastosowano najnowsze zespoły napędowe z silnikiem Diesel i układem wtryskowym common rail oraz inne, starannie dobrane elementy zaprojektowane tak, aby zredukować emisję CO2 do absolutnego minimum.

Udowadnia to, że bardzo korzystny poziom zużycia paliwa i znacznie zmniejszoną emisję dwutlenku węgla można osiągnąć wykorzystując zwykły napęd w połączeniu z pomysłowymi metodami oszczędzania paliwa.

Pierwszy pojazd, dostępny już teraz, to wersja najbardziej popularnego modelu naszej firmy. Średnie zużycie paliwa nowego Forda Focus ECOnetic wynosi zaledwie 4,3 l/100 km. Odpowiada temu najlepsza w klasie konwencjonalnych zespołów napędowych emisja CO2 w wysokości jedynie 115 g/km.

Bazując na bardzo oszczędnej wersji silnika o mocy 109 KM z filtrem DPF, punktem wyjścia dla osiągnięcia takich wartości było zmniejszenie oporów toczenia. W celu poprawienia właściwości aerodynamicznych obniżono pojazd o 10 milimetrów z przodu i 8 milimetrów z tyłu. Wyposażenie standardowe obejmuje zestaw aerodynamiczny, składający się ze zderzaka przedniego o zmodyfikowanym kształcie, zmienionych okładzin progów i tylnego spojlera.

W celu jeszcze większej poprawy właściwości aerodynamicznych w zewnętrznych częściach dolnej kraty wlotu powietrza od wewnętrznej strony umieszczone są zaślepki. W zestawieniu z oponami 195/65 R15 o niskich oporach toczenia daje to bardzo dobry współczynnik oporu (cd) 0,31.

Kolejnym środkiem zmniejszającym opory jazdy, zastosowanym po raz pierwszy w Fordzie Focus ECOnetic, jest wprowadzenie nowego oleju o niskiej lepkości opracowanego w wyniku współpracy firmy Ford i jej strategicznego partnera w dziedzinie energii, firmy BP. Jego zalety potwierdzone w testach okazały się tak duże, że nowy olej BP ma być wprowadzony w różnych innych pojazdach Forda w segmentach C i CD.

Oferta pojazdów Ford ECOnetic obejmie także Forda Mondeo ECOnetic o emisji CO2 poniżej 140 g/km; zaś niedługo zostanie rozszerzona o nowego Forda Fiesta o emisji CO2 poniżej 100 g/km.

Nowy Ford Mondeo ECOnetic będzie wyposażony w silnik Duratorq TDCi o pojemności 1.8 l (125 KM) lub 2.0 l (115 KM) – w zależności od rynku. Silnik Duratorq TDCi o pojemności 2,0 l (115 KM) - dostępy w drugiej połowie 2008 roku – wyposażony jest w 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów i filtr cząstek stałych (DPF). Obniżenie mocy w tym silniku miało na celu uzyskanie jak najniższej wartości emisji CO2, charakterystycznej dla pojazdów serii Ford ECOnetic. Ogólne środki podjęte w celu osiągnięcia niskiej emisji CO2 to nowe oprogramowanie modułu sterującego pracą silnika, obniżenie nadwozia, zastosowanie opon o niskich oporach toczenia i udoskonalenia w zakresie aerodynamiki, takie jak zaślepki w kracie wlotu powietrza do chłodnicy. Ponadto zastosowanie innych przełożeń skrzyni biegów oraz nowego oleju przekładniowego o niskiej lepkości przyczyniło się do uzyskania w tym pojeździe średniej emisji CO2 poniżej 140 g/km.

Nowa technologia przyszłości - Ford EcoBoost

Podczas Salonu Samochodowego w Detroit styczniu w 2008 r. firma Ford Motor Company ogłosiła, że pracuje nad wprowadzeniem nowej rodziny silników benzynowych pod nazwą EcoBoost, które będą charakteryzować się niższym zużyciem paliwa i niższą emisją CO2.

Cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe Ford EcoBoost łączą turbodoładowanie i wtrysk bezpośredni, co umożliwia zmniejszenie pojemności silnika przy jednoczesnej poprawie momentu obrotowego i osiągów. Technologia ta będzie zastosowana po raz pierwszy w 2009 r. w Ameryce Północnej w 3,5-litrowym silniku Forda V6 w nowym luksusowym sedanie Lincoln MKS i Fordzie Flex. Technologia EcoBoost szybko zostanie wprowadzona w innych samochodach i będzie dostępna w prawie wszystkich pojazdach Ford, począwszy od małych samochodów do dużych SUV-ów i pickupów.

W silniku z wtryskiem bezpośrednim paliwo jest wtryskiwane do każdego z cylindrów w niewielkich, dokładnie odmierzonych dawkach. W porównaniu z konwencjonalnym wtryskiem punktowym, wtrysk bezpośredni zapewnia chłodniejszy, gęstszy ładunek, co pozwala na uzyskanie mniejszego zużycia paliwa i większych osiągów.

W połączeniu z nowoczesną turbosprężarką (wykorzystującą energię spalin z układu wydechowego do napędzania turbiny) wtrysk bezpośredni zapewnia elastyczność silnika o większej pojemności i jednocześnie pozwala rzadziej odwiedzać stacje benzynowe.

W porównaniu z droższymi hybrydami EcoBoost wykorzystuje współczesną, niedrogą technologię silników benzynowych i udoskonala ją, zapewniając większej liczbie klientów możliwość zmniejszenia zużycia paliwa i emisji przy zachowaniu własności dynamicznych pojazdu.

Ford of Europe wykorzystuje tę technologię w ramach szeregu inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem i w ciągu najbliższych kilku lat wprowadzi nową generację silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem w technologii EcoBoost. Pełne informacje dotyczące dokładnych dat, danych technicznych silników i pojazdów/serii, w których będą zastosowane, zostaną podane przed wprowadzeniem do sprzedaży.

Ford Flexifuel

Ford of Europe przygotował i wprowadzi do końca 2008 roku bogatą ofertę dla klientów, którzy troszczą się o ochronę środowiska. Obejmie ona co najmniej osiem niedrogich samochodów: trzy wersje Ford ECOnetic i pięć wersji Ford Flexifuel.

Europejski Ford jest liderem w sektorze technologii Flexifuel, wykorzystującej odnawialne źródła energii w postaci biomasy. Od pierwszych miesięcy 2008 r. Ford będzie mieć jedną z najbogatszych ofert modeli Flexifuel w Europie, gdy do dotychczasowych modeli Ford C-MAX i nowego Forda Focus dołączą nowy Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy.

Wszystkie modele Flexifuel mogą być napędzane paliwem E85 (mieszanką składającą się w 85% z bioetanolu i w 15% z benzyny) lub benzyną bądź dowolną mieszanką tych dwóch paliw.

Zastosowanie bioetanolu jako paliwa w połączeniu z technologią Flexifuel Forda umożliwia zredukowanie łącznej emisji CO2 (od produkcji paliwa/źródła energii do wykorzystania w pojeździe – well-to-wheel) podczas całego cyklu życia produktu o 30-80 procent (w zależności od materiału wsadowego i procesu produkcyjnego; źródło: badanie EUCAR Concawe; w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi EUCAR), bez pogorszenia osiągów i jakości jazdy.

Ford wierzy, że dzięki biopaliwom można zapewnić bardziej zrównoważony rozwój branży komunikacyjnej i z radością przyjmuje inicjatywy Unii Europejskiej i poszczególnych rządów europejskich mające na celu stworzenie certyfikatu zrównoważonej produkcji biopaliw.

Ford oferuje także wybrane modele przystosowane do pracy na LPG (gaz ciekły) i CNG (sprężony gaz ziemny). Modele te są dostępne w niektórych europejskich krajach, gdzie dostępna jest infrastruktura umożliwiająca korzystanie z tego typu pojazdów.

Konieczne jest skoncentrowanie wysiłków

Globalne ocieplenie to jedno z największych wyzwań, przed którymi staje całe społeczeństwo. Złożoność zagadnienia potęguje fakt, że nie ma jednego, najlepszego rozwiązania problemu zmiany klimatu. Charakter, wymiar i tempo globalnego ocieplenia oznacza, że wiele różnych zainteresowanych stron musi stawić czoło temu zagadnieniu w zintegrowany, skoordynowany sposób. Wszyscy przyczyniamy się do powstania tego problemu, więc wszyscy musimy dążyć do jego rozwiązania.

W przypadku branży motoryzacyjnej obejmuje to producentów samochodów, branżę paliwową, rządy i klientów.

- Chociaż nie ma na horyzoncie jednego, uniwersalnego rozwiązania, Ford bierze na siebie część odpowiedzialności za rozwiązanie tego problemu w ramach skoncentrowanych wysiłków podejmowanych przez całe społeczeństwo – powiedział Fleming. Będziemy nadal pracować nad ofertą samochodów i technologii przyjaznych środowisku. Główne wyzwanie polega na stałym dążeniu do zmniejszania wpływu naszych produktów na środowisko, by ich produkcja była jak najbardziej zrównoważona. Jednocześnie staramy się zwiększać znaczenie samochodów marki Ford dla społeczeństwa poprzez ich efektywność i przystępne ceny.Firma Ford Motor Company została uwzględniona we wszystkich ostatnich sześciu (2002-2007) indeksach zrównoważonego rozwoju Dow Jones, które są jednym z głównych globalnych wskaźników dla firm uwzględniających w swojej polityce cele zrównoważonego rozwoju ekonomicznego, społecznego i ekologicznego. Uwzględnienie Forda jest znakiem, że strategie i działania naszej firmy podążają we właściwym kierunku. Jednakże zdajemy sobie sprawę z wynikającej z tego wyróżnienia konieczności stałego doskonalenia.Dostępne aktualnie pojazdy Ford ECOnetic i Flexifuel są dla nas kolejnym krokiem na tej drodze. W ciągu następnych kilku lat wprowadzenie do sprzedaży na całym świecie pojazdów zasilanych silnikami benzynowymi z wtryskiem bezpośrednim EcoBoost jeszcze bardziej rozszerzy naszą ofertę samochodów o niskiej emisji CO2.