W tym roku wystawcy zapowiadają ponad 50 premier światowych, wśród których można doszukać się także nowych modeli. Tradycyjnie nie zabraknie ciekawych prototypów ukazujących kierunek rozwoju przyszłości marek, a także pojazdów z napędem alternatywnym, które stały się niezaprzeczalnym faktem. Nasi dziennikarze będą na bieżąco relacjonowali przebieg paryskiego salonu.
Dzisiaj prezentujemy najważniejsze nowości, które zapowiedzieli wystawcy.
Abarth |
Sportowa marka koncernu Fiat zapowiada dwie premiery modeli SS, czyli Esseesse. Większy to Abarth Punto Evo SS z silnikiem 1.4 Turbo MultiAir o zwiększonej do 132 kW mocy i z maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm oraz standardową sześciostopniową przekładnią manualną.
Kabriolet Abarth 500C SS otrzyma silnik 1,4 16V T-Jet o zwiększonej ze 103 kW do 117 kW mocy. Jego maksymalny moment obrotowy wzrośnie z 206 Nm do 230 Nm. Do niego przewidziano pięciostopniową przekładnię robotyzowaną Abarth Competizione z możliwością sekwencyjnego sterowania dźwigniami zamontowanymi pod kołem kierownicy.
Alfa Romeo |
Tym razem Włosi nie przygotowali do Paryża żadnej wielkiej nowości. Będą nimi nowe silniki, które otrzymają wszystkie aktualnie produkowane modele.
Model Giulietta otrzyma dwusprzęgłową przekładnię TCT, która będzie dostępna z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.4 l MultiAir.
Oferta tego modelu poszerzy się też o silnik wysokoprężny 2,0 JTD o mocy 100 kW, a model MiTo otrzyma nową wersją silnika 1.3 JTD 2 Eco z systemem Start&Stop o mocy 70 kW, który zużywa tylko 4 l/100 km oleju napędowego.
Audi |
Niemiecki producent zapowiada kilka istotnych nowości. Zapewne najważniejszą będzie luksusowy liftback A7 Sportback o długości prawie 5 m, który stanowić będzie rynkową konkurencję dla Porsche Panamera i BMW5 GT.
Najmniejszy model w ofercie Audi tym razem pojawi się jako S1, ale bez napędu na cztery koła. Otrzyma do napędu już znany silnik z VW Polo GTI o pojemności skokowej 1.4 RFSI z przekładnią DSG. Pod nazwą RS3 ukrywa się Audi A3 z pięciocylindrowym silnikiem z modelu TT RS.
Oba modele mają identyczną platformę, 2.5 l silnik o mocy 250 kW. Będzie też Audi R8 GT z silnikiem o podwyższonej mocy do 412 kW (560 KM) oraz obniżonej o 100 kg masie własnej. Producent zaplanował wyprodukowanie jedynie 333 egzemplarzy.
Prawdopodobny jest także paryski debiut limuzyny S8, która będzie alternatywą dla A8 6,3 W12 (368 kW), modelu, który będzie miał europejską premierę.
Bentley |
Nowy Continental GT w roku modelowym 2011 przeszedł znaczny facelifting i otrzymał przednią część nadwozia w stylu większego Mulsanne. Napędzany zmodernizowanym dwunastocylindrowym silnikiem, który otrzymał 12 kW wiecej mocy i ma obecnie 423 kW oraz maksymalny moment obrotowy 700 Nm oraz jest obecnie przystosowany do spalania paliwa E85.
Zmodernizowana została także przekładnia, a napęd na cztery koła dzieli obecnie moment obrotowy w stosunku 40:50 zamiast dotychczasowych 50:50.
Obok silnika 6.0 W12 w ofercie znajdzie się także jednostka o pojemności skokowej 4.0 V8, która znajdzie się w sprzedaży w połowie 2011 roku.
BMW |
Z Monachium oraz amerykańskiego Spartanburga przyjedzie nowa generacja BMW X3 (F25), która wydłużyła się o 81 mm do 4648 mm i w pierwszym okresie będzie dostępna z silnikami xDrive20d i xDrive35i.
Zobaczymy też zmodyfikowane BMW5. Na paryskim stoisku ma pojawić się także BMW1 M Coupé, które ma trafić do sprzedaży w połowie 2011 roku.
Zapowiadany jest także premierowy pokaz konceptu nowej generacji BMW6.
Cadillac |
Dla amerykańskiego producenta rozpoczyna się nowa era na rynku europejskim. Już wiemy, że 40 wybranych dilerów będzie oferowało modele CTS w trzech wersjach nadwozia, SRX i Escalade hybrid.
Nowością jest CTS-V Coupe już prezentowany w Detroit, który będzie miał w Paryżu premierę europejską.
Chevrolet |
Ta marka zpowiedziała w Paryżu aż cztery premiery. Nowe Aveo, które jest zdecydowanie ładniejsze i bardziej dynamiczniejsze od swojego poprzednika Sparka.
Długo oczekiwaną nowością jest Cruze hatchback, który trafi do użytkowników w połowie 2011 roku.
Kompaktowy MPV Orlando tym razem zaprezentowany zostanie w wersji produkcyjnej i zamierza konkurować z europejskimi liderami tego segmentu jak dla przykładu: Citroën C4 Picasso, Renault Scénic nebo VW Touran.
SUV Captiva przeszedł facelifting i prezentuje się zdecydowanie lepiej. Odpowiednie wrażenie na publiczności chce zrobić także Chevrolet ze swoim Camaro Cabrio. Samochód ma pojawić się w Europie wiosną 2011 roku. Silnik 6.2 V8 pochodzi z Corvetty. W wersji z automatem ma 400 KM, a z manualną skrzynią 426 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w 5 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Koreańsko-amerykański producent zapowiada na 2011 rok aż siedem nowych modeli.
Citroen |
Francuski producent, jako jeden z gospodarzy salonu, tym razem zaprezentuje dwie ważne premiery. Druga generacja C4 w wersji pięciodrzwiowej hatchback. Bardziej stylową alternatywa będzie DS4, który także będzie oferowany w wersji pięciodrzwiowej.
Nie zabraknie także zmodyfikowanych modeli C4 Picasso i Grand C4 Picasso, których znakiem rozpoznawczym będą diody do jazdy dziennej. DS doczeka się dwóch nowych wersji.
DS3 Racing będzie konkurował z Abarthem Punto Evo, Mini Cooperem S i VW Polo GTI, a sportowa wersja DS.3 R3 przeznaczona jest dla rajdowców. Citroen zapowiada także koncept DS5.
Ferrari |
Nowe Ferrari 458 Challenge pojawi się od przyszłego roku w wyścigach z serii Ferrari Challenge, a Paryż będzie miejscem jego oficjalnej premiery.
Szybkie coupé 599 GTO tym razem będzie prezentowane w wersji California z systemem start-stop, który ma umożliwić oszczędność paliwa w tym szybkim i paliwożernym samochodzie.
Fiat |
Tym razem włoski producent nie zaszaleje ze spektakularnymi premierami. Wraz z rozpoczęciem sprzedaży po raz kolejny Fiat 500 będzie prezentowany z dwucylindrowym silnikiem Twin Air. Miał on jednak już oficjalną premierę w Genewie.
Bravo otrzyma silnik 1,4 Turbo MultiAir, a użytkowe Doblò turbodiesel 1,6 MultiJet o mocy 66 kW z robotyzwaną przekładnią oraz dwójka Fiorino i Qubo z nowym silnikiem 1,3 MultiJet II o mocy 55 i 70 kW.
Ford |
Gwiazdą paryskiego stoiska będzie Mondeo po faceliftingu, którego zmiany designu indpirowane były modelem S-Max. Sedan otrzyma nowy przedni zderzak z diodami do jazdy dziennej oraz nowe silniki 2,0 SCTi EcoBoost o mocy 176 kW i 2,2 TDCi Duratorq o mocy 147 kW i maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm.
W późniejszym okresie dojdzie także silnik 1.6 EcoBoost. Najmocniejszy 2.0 l EcoBoost o mocy 176 kW jest także nowością pod maską S-Maxa. Nie zabraknie także trzeciej generacji Focusa, która w październiku trafi do sprzedaży w Europie.
Honda |
Kolejna broń japońskiego producenta to Honda Jazz Hybrid, która łączy napęd silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1.3 i VTEC, silnik elektryczny i automatyczną przekładnię bezprzewodową CVT. Te dwa elementy pochodzą z modelu Insight.
Hyundai |
Koreański producent już wcześniej anonsował całą gamę nowości. Tą najważniejsza będzie zapewne kompaktowy MPV Hyundai ix20, który jest następcą modelu Matrix, a technicznie spokrewniony z Kią Vengą oraz produkowany w czeskiej fabryce w Noszowicach.
Kolejną premierą jest facelifting najmniejszego modelu i10, który także otrzyma zmodyfikowane silniki spełniające normę emisji spalin Euro 5. Przygotowany został także nowy model klasy średniej i40 cw, który jest następcą Sonaty.
Prezentowany będzie studyjny Veloster oraz dwa modele z tylnym napędem: Genesis Coupe i limuzyna Equus.
Infiniti |
Premiowa część Nissana swoje najważniejsze nowości zaprezentowała już w pierwszej połowie tego roku – wersje wysokoprężne FX30d i EX30d, podobnie jak i nowy sedan wyższej klasy średniej M37, które są już w sprzedaży.
Natomiast model M30d trafi do pierwszych europejskich użytkowników bezpośrednio po salonie paryskim. Podczas targów pokazana zostanie wersja hybrydowa M oraz spodziewana jest europejska premiera G25.
Jaguar |
Tym razem zobaczymy dwa koncepty. XJ75 Platinum stanowi oficjalne przypomnienie 75-lecia założenia marki, a także zapowiedź nowego XJR. Drugi model studyjny ukazuje wygląd przyszłej generacji sportowego XK, którego premiera odbędzie się w 2012 roku.
Jeep |
Tym razem nowy Jeep Grand Cherokee kieruje się ku Europejczykom. Bardziej zaokrąglony, przestronniejszy i przyjazny w terenie – taki właśnie jest nowy Jeep Grand Cherokee, który oficjalny debiut będzie świętował właśnie w Paryżu.
Nowością są oszczędne silniki i nowoczesny „automat”. W Europie najpopularniejszą jednostką będzie z pewnością diesel 3.0 V6 – przyjemny, kulturalny silnik, który Jeepowi nadal dostarcza Mercedes. Alternatywnie auto ma być oferowane z 3 silnikami benzynowymi: 3.6/284 KM, 5.7/365 oraz 6.1/428 KM (SRT8) Kolejnymi premierami będą dwie wersje Wranglera po faceliftingu.
Kia |
Kia Optima jest następca modelu Megentis i zamierza zawojować rynki europejskie. Nowy przedstawiciel koreańskiego producenta w klasie średniej ma atrakcyjny design zaprojektowany w Europie przez Petera Schreyera. Producent potwierdził silniki 2,0 D-CVVT (120 kW) i 1,7 CRDi (85 kW). Sprzedaż w Europie rozpocznie się wiosną 2012 roku.
Land Rover |
Należący obecnie do indyjskiego koncernu Tata Range Rover zabrał się za oszczędności. Range Rover Evoque będzie oferowany z napędem na przednią oś. Czterocylindrowy silnik Diesla ma zużywać średnio 4,9 l/100 km. Cała technika, łącznie z systemem Start-Stop, będzie pochodziła z Freelandera.
Latem 2011 roku rozpocznie się sprzedaż tego auta. Trzydrzwiowa wersja ma kosztować ok. 35 tys. euro. Kampania reklamowa nowego modelu już się zaczęła. Oklejone auta przemierzają całą Europę. W Paryżu zobaczymy wersję 3- i 5-drzwiową.
Z Wielkiej Brytanii na drogi wyjedzie też Freelander po faceliftingu. Jednocześnie poszerzy się oferta turbodiesli: TD4 (110 kW), SD4 (140 kW) i w późniejszym okresie eD4 (110 kW) z przednim napędem.
Lexus |
Należący do Toyoty Lexus pokaże w Paryżu odświeżony model IS. Przedstawiciel klasy średniej otrzymał retusz karoserii i wnętrza. Do tego nowy przód z grillem, zmodyfikowane reflektory, nowe alufelgi i tylne światła z na czerwono zabarwionymi kierunkowskazami.
Nowa jest też oferta silników. Bazowy diesel to wersja oszczędnościowa: IS 220d ma teraz 150 zamiast 170 KM. Lexus podaje, że średnio auto ma palić 5,1 l/100 km. Dzięki dłuższym przełożeniom tylnego mostu także średnie spalanie IS 250 ma spaść z 9,1 do 8,4 l.
Lexus CT 200h zaskakuje całą masą elektronicznych systemów wpływających na bezpieczeństwo, m.in.: urządzenie Pre-crash oraz aż 10 poduszek powietrznych – w tym segmencie tego jeszcze nie było! Hybrydowa technika pochodzi z Priusa, a to oznacza, że na dystansie 2 km auto może poruszać się w trybie czysto elektrycznym. Średnio CT 200h ma spalać 4 l/100 km.
Lotus |
Nowym topowym modelem w gamie Evory Lotusa jest Evora S. Auto osiąga 350 KM, czyli o 70 więcej niż zwykła Evora. Brytyjczyk stał się tym samym konkurentem dla Porsche: do „setki” auto potrzebuje 4,8 s, a prędkość maksymalna to 277 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest manualna, 6-biegowa skrzynia.
Mazda |
Na stoisku japońskiego producenta zobaczymy poddaną liftingowi „dwójkę”. Autko otrzymało nowy przód , który upodobni je do reszty gamy. Samochód jest jeszcze bardziej zaokrąglony. Także w środku zmieniono kilka detali, a silniki spełniają już wymagania normy Euro 5.
Premierę będzie miał nowy turbodiesel 1.6 MZ-CD o mocy 85 kW, który przeznaczony jest do Mazdy5 oraz Mazdy3. Ozdobą będzie zapewne koncept Shinari, który stanowi zapowiedź kierunku rozwoju design marki.
Mercedes-Benz |
Na stoisku Mercedesa największa gwiazdą stoiska będzie druga generacja modelu CLS. Wersja podstawowa 250 CDI osiąga 204 KM. Stuttgartczycy „upchnęli” w nim aż 71 diod LED.
Będzie także coupé CL po faceliftingu z nowymi silnikami. CL 500 otrzyma nowy silnik 4,6 V8 Biturbo BlueDirect o mocy 320 kW. Zwiekszenie mocy z 450 kW do 463 kW objęła dwunastocylindrowy CL 65 AMG oraz nowy silnik 5,5 V8 Biturbo o mocy 394 kW jest przygotowywany dla CL 63 AMG.
W tym samym kierunku przeprowadzono modernizacje klasy S, która otrzyma także nowy turbodiesel S 350 BlueTEC o mocy zwiększonej ze 173 kW do 190 kW i spełniający wymagania normy emisji szkodliwych spalin Euro 6.
Na paryskim stoisku zobaczymy także klasę R po faceliftingu oraz modele Viano i Vito w najnowszym wydaniu.
Mini |
Także Mini „przebiera się” na Paryż. Niemcy pokażą we Francji całą rodzinę Mini po faceliftingu. W porównaniu z poprzednikiem auto oferuje więcej miejsca w środku. Pod maską znajdą się silniki o mocy od 87 do 180 KM.
Wiosenna nowość Countryman tym razem zaprezentowana zostanie w wersji przygotowanej do mistrzostw WRC.
Mitsubishi |
Nowa erę pojazdów elektrycznych chce japoński producent rozpocząć z coraz bardziej znanym i testowanym z powiodzniem w wielu krajach modelem i-MiEV. Auto, które dotychczas prezentowano w wersji protypowej tym razem zaprezentowane będzie już w wersji prdukcyjnej. W Europie pierwsi użytkownicy będą go mogli kupić w 2011 roku.
Nowy turbodiesel otrzymają dwa kluczowe modele. SUV Outlander otrzyma silnik o pojemności skokowej 2.2 DI-D o mocy 130 kW, a hatchback Lancer Sportback jednostkę 1.8 DI-D o mocy 110 kW. Jak wiadomo obie jednostki sa pierwszymi silnikami wysokoprężnymi z turbodoładowaniem japońskiego producenta.
Morgan |
To może się tylko dobrze skończyć: brytyjska sztuka budowania lekkich aut spotkała się z silnikiem BMW. Morgan zapowie w Paryżu nowy model, który pojawi się w sprzedaży w 2012 roku. Eleganckie EvaGT ma 306 KM, aluminiową ramę i 270 km/h prędkości maksymalnej. Auto ma typowe nadwozie 2+2, a pod długą przednią maską pracuje 3-litrowy, doładowany silnik BMW. Napędzana na tył EvaGT rozpędza się do „setki” w 4,5 sekundy.
Nissan |
Tym razem będą to już znane nowości. Czwarta generacja miejskiego modelu Micra, który z Indii, gdzie jest globalnie produkowany, wkracza do Europy. Będzie też elektryczny Lear i zmodernizowany X-Trail.
Te wszystkie nowości trafią do europejskich użytkowników już po zakończeniu salonu paryskiego.. Ozdobą stoiska zapewne będzie także koncept Townpad, który jest wizją kompaktowego modelu MPV z napędem elektrycznym.
Opel |
Opla najważniejszą premierą będzie z pewnością Astra w wydaniu kombi czyli SportsTourer. W porównaniu z poprzednikiem auto oferuje więcej miejsca w środku. Pod maską znajdą się silniki o mocy od 87 do 180 KM.
Trzydrzwiowa wersja Astry będzie prezentowana jeszcze w formie atrakcyjnego konceptu Astra GTC Będzie też SUV Antara po faceliftingu oraz zmodyfikowane silniki.
Peugeot |
Peugeot punktualnie na salon samochodowy w Paryżu wyposażył swojego 3008 w napęd hybrydowy. Rezultat jest godny uwagi: 200 KM i średnie zużycie paliwa 3,8 l. Aby jeszcze więcej zaoszczędzić, 3008 wyposażono w Start-Stop. Bagażnik 3008 Hybrid pomieści od 362 do 1501 l (przy rozłożonej tylnej kanapie i położonym oparciu pasażera z przodu). W klasycznej odmianie 3008 można zapakować o 70 l więcej.
Po raz pierwszy w Europie pokazany zostanie Peugeot 508, który będzie oferowany w wersji sedan i kombi.
Pojazdy z napędem alternatywnym reprezentować będzie iOn oraz 3008 HYbrid4, który łaczy silnik wysokoprężny 2.0 HDi o mocy 120 kW i jednostkę elektryczną napędzającą tylne koła. Średnie zużycie paliwa w tym przypadku wynosi tylko 3,8 k/100 km.
Oczekuje się także prezentacji wersji studyjnej nowego modelu 208.
Porsche |
Premiera najszybszej wersji produkcyjnej 911 GT2 RS.
Renault |
Modelem Latitude Renault wraca do klasy średniej. Bazą dla francuskiej limuzyny jest Samsung SM5. Renault Latitude mierzy 4,89 m długości, i 1,49 m wysokości, a więc pod względem wymiarów osiąga poziom konkurentów. Z przodu drogę oświetlają ksenonowe reflektory kierunkowe, w tylnych lampach znalazły się diody LED. Bagażnik o pojemności 477 l.
Zabaczymy także Lagunę Phase 2, która po trzech latach przeszła facelifting i otrzyma sterowanie wszystkich czterech kół 4Control dla wersji z silnikiem 2.0 dCi o mocy 96 kW i 110 kW.
Kolejną premierą będzie studyjny model sportowego auta DeZir oraz nowy Mégane RS Gordini.
Spodziewany jest także facelifting modelu Espace.
Saab |
Retusz designu będącego u schyłku swojej rynkowej kariery modelu 9-3. Połączony jest on z modyfikacją jednostek napędowych. Turbodiesle z podwójnym doładowaniem o pojemności skokowej 1.9 l o mocy: 88 kW, 118 kW i 132 kW.
Zapowiadana jest także premiera nowego kombi 9-5 SportCombi.
Seat |
Hiszpańska marka w tym roku nie przywozi do Paryża żadnej głośnej premiery. Na stoisku będzie jednak można zobaczyć facelifting Exeo z siedmiostopniową przekładnią bezstopniowa Multitronic.
Zobaczymy też zmodyfikowany minivan Alhambra.
Smart |
Smart odświeżył fortwo. Dwumiejscowe autko od jesieni 2010 będzie oferowane z nowymi kolorami nadwozia i zmienionym wnętrzem. Delikatnie zmieniono także silniki. Odmiana 45 kW zamiast 4,4 l/100 km ma zużywać 4,2 l, a 61 kW – 4,9 l (poprzednio 5,1 l). Moc wersji Brabus wzrośnie z 72 do 75 kW.
SsangYong |
Najmniejszy koreański producent samochodów ponownie wraca do gry. Z pomocą z Indii wraca do Europy.
Suzuki |
Choć mieliśmy już okazję jeździć nowym Swiftem i znane są też jego ceny, światowa premiera auta odbędzie się w Paryżu. W Polsce 3-drzwiową odmianę można kupić za niespełna 40 tys. zł, a wersja 5-drzwiowa kosztuje od 47 tys. zł. Natomiast wersja z napędem na cztery koła jest prawdziwym unikatem w tym segmencie samochodów.
Toyota |
Gwiazdą na stoisku Toyoty ma być Verso S, nowe auto w segmencie B. Minivan Verso-S ma konkurować z Oplem Meriva od 2011 roku. Toyota nie zdradza jeszcze szczegółów technicznych, ale wiadomo, że mające poniżej 4 m długości auto ma charakteryzować się innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi we wnętrzu. W standardzie szklany, panoramiczny dach.
Będzie też zmodyfikowany model iQ oraz Prius Plug-in Hybryd oraz koncept małej hybrydy o nazwie FT-CH.
Volkswagen |
Gwiazdą stoiska niemieckiego potentata będzie radykalnie zmodyfikowany Passat, który będzie prezentowany w wersji sedan i kombi (Variant).
Espozycję uświetni także zmodyfikowany Phaeton.
W Paryżu zobaczymy również nową, bardziej ekskluzywną wersję Jetty. Technicznie to nadal Golf, ale limuzyna VW będzie teraz bardziej sportowa. W Jettcie pojawią się też najnowsze silniki benzynowe i diesle z półki VW (znane już z Golfa VI).
Volvo |
Volvo przygotowuje się do ataku w klasie średniej. W 2011 roku na rynku pokaże się kombi V60 Głównymi konkurentami auta będą Audi A4 Avant, BMW serii 3 Touring i Mercedes klasy C model. Dzięki V60 Szwedzi zapełnią w końcu lukę – do tej pory typoszereg 60 nie miał odmiany kombi.