CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.111.95
Średnio4.554.664.302.08
Najdrożej4.784.954.592.32

10 tys. km Seatem Toledo: 20 lat temu Auto Świat zdobył Nordkapp

28 paź 16 15:24
Udostępnij
0
Skomentuj

To była najdłuższa i najtrudniejsza wyprawa w historii Auto Świata. 20 lat temu, latem 1996 r. wybraliśmy się na Przylądek Północny (Nordkapp) w Norwegii. Seatem Toledo z silnikiem benzynowym 1.6 pokonaliśmy 10 tys. km

Wyprawa rozpoczęła się w Karlskronie, na południu Szwecji, dokąd Seat Toledo i jego załoga dostali się promem z Gdyni. Oprócz Seata Toledo podczas wyprawy testowaliśmy również olej Lotos z Rafinerii Gdańskiej, opony Kormoran Sprint z olsztyńskiego Stomilu, akumulatory z Piastowa, płyn do chłodnic Borygo.

Z Karlskrony wyruszyliśmy wschodnim wybrzeżem Szwecji, minęliśmy Sztokholm i dojechaliśmy do Zatoki Botnickiej, do miejscowości Tore (1923 km) przekraczając krąg polarny.

Nasi wysłannicy byli zawiedzeni – o przekroczeniu kręgu polarnego informowała tylko linia na drodze E8 z podaną wysokością geograficzną tego miejsca. Było też zaskoczenie – gładkimi jak stół drogami z szorstką nawierzchnią z drobnych kamyczków zatopionych w asfalcie. Taka nawierzchnia powodowała, że odgłosy jazdy były wysokie, ale za to podczas opadów deszczu czy śniegu przyczepność opon była znakomita.

Drugi etap podróży – z Tore na Nordkapp (1197 km) wiódł przez miejscowość Alta (północ Norwegii). „Na przylądek Północny – zanotowali nasi testerzy – położony na wyspie Mageroya, na którą co godzinę płyną z kontynentu promy, można dostać się samochodem tylko późną wiosną lub latem, w pozostałych okresach ze względu na trudne warunki atmosferyczne na wjazd zezwala się tylko taksówkom i samochodom zaopatrzenia. W ciągu lata jednak turyści spragnieni wrażeń, a przede wszystkim widoków, jadą tu poprzez całą Skandynawię. Sam Przylądek Północny to potężna pionowa skała o wysokości trzystu metrów”.

I tu zdziwienie naszych wysłanników: „W rzeczywistości najbardziej na północ wysuniętym punktem jest leżący na tej samej wyspie mało atrakcyjny widokowo nizinny przylądek Knivskjeuodden”. Drugie zdziwienie: na Nordkppie nawet o godz. 24 jest widno – trwa bowiem dzień polarny. Jeszcze tylko obowiązkowe zdjęcie z globusem kilkumetrowej wysokości i powrót do Alty.

Teraz przyszła pora na trasy wzdłuż norweskich fiordów. „Licząca 2672 km droga E6 jest najdłuższa w całej Norwegii – notują nasi wysłannicy – i jedyną drogą zaopatrzenia północnej części kraju. Nasz samochód, ważący z bagażami ponad 1,5 tony z trudem podjeżdża pod góry i z łatwością rozpędza się na zjazdach”.

W dzienniku pokładowym wyprawy znajdujemy wpisy o nagrzewających się hamulcach, wzrastającej temperaturze silnika i wzrastającym spalaniu do 8,3-8,4 l/100 km. O niebezpiecznych zjazdach informują znaki drogowe oraz napisy zalecające zjeżdżanie na niskich biegach.

Kolejny punkty wyprawy to Trondheim oraz Lillehammer znane ze skoczni narciarskiej i rozgrywanych tam zawodów (ok. 2800 km). Z dziennika pokładowego: „Niedaleko miejscowości Andalsnes przejeżdżamy przez słynną ze swoich ostrych i stromych zakrętów Drogę trolli. Jej pokonanie umożliwia nam jazdę w pobliżu największego lodowca Norwegi – Jostadelsbren oraz poznanie najpiękniejszego parku narodowego tego kraju – Jotunhaimen. Podjazd pod park narodowy to kręta i stroma trasa, na której z trudem mijamy się z autobusami”.

Ostatni etap wyprawy z Lillerhammer do Karlskrony to w porównaniu z poprzednimi odcinkami bułka z masłem. „Znowu wracamy do prostej i w miarę płaskiej drogi – zanotowali nasi wysłannicy. Zmniejszenie ciężaru samochodu i spokojna jazda powodują, iż zużycie spada do najmniejszej notowanej w całym teście wielkości – 6,7 l/100 km”. Cała wyprawa liczyła 9531 km. Seat Toledo zużył 724 litry benzyny, co oznaczało średnie zużycie z całej trasy 7,6 l/100 km.

„Biorąc pod uwagę maksymalne obciążenie samochodu, a także trasę, jaką się poruszaliśmy, wynik ten uznajemy za bardzo dobry – zanotowali w dzienniku wyprawy nasi kierowcy. Jedyna awaria, jaką zanotowaliśmy to wymiana piór wycieraczek. Prawdziwym komfortem bardzo ważnym na tak długiej trasie okazały się fotele, w których nawet po kilku godzinach jazdy nie czuliśmy zmęczenia”.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart :
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
Pamiętam ten artykuł z papierowego wydania! Do dziś się dziwię jak można szkaradnie oblepić auto. Czasy były trudne - tak rodził się kapitalizm :D
29 paź 16 21:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lukas Użytkownik anonimowy
~Lukas :
No photo ~Lukas Użytkownik anonimowy
Planuję tą trasę pokonać za 2 lata.
29 paź 16 13:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Seatem Toledo na Nordkapp

Seatem Toledo na Nordkapp – 1996

10 tys. km Seatem Toledo: 20 lat temu Auto Świat zdobył Nordkapp (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego