Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro: Piękno i wyższa funkcjonalność

6 mar 17 09:00

Jego młodszy brat – A5 coupé – zachwycił nas stylem i prowadzeniem. Odmiana Sportback podoba się nie mniej, zwłaszcza w wersji S line, ale kilka niedoskonałości w aucie odebrało nam nieco przyjemności z jazdy.

Udostępnij
0
Skomentuj

Nazwanie A5 Sportback autem rodzinnym będzie sporą przesadą. Oczywiste jest to, że ci, którym zależy na dużej przestrzeni dla pasażerów i na bagaż, wybiorą klasyczne A4 lub A6. Dodatkowa para drzwi sprawia, że usportowiony model klasy średniej może stać się co najwyżej alternatywą dla rodzin.

Przestrzeni w drugim rzędzie Sportbacka nie ma wiele. Owszem, dzieci się tam zmieszczą, ale gdy zechcecie je posadzić w fotelikach, to będą uderzały nogami o oparcia przednich siedzeń. Ze względu na nisko osadzoną kanapę czynność przypinania maluchów pasami wymaga nie lada gimnastyki i zdrowego kręgosłupa. Producent ambitnie przewidział na tylnej kanapie trzy miejsca siedzące, ale już dwójce dorosłym nie będzie tam wygodnie. Dyskomfort powstaje głównie z powodu małej przestrzeni na stopy i nad głową. Pocieszenie może stanowić dodatkowy nawiew 3-strefowej klimatyzacji (3300 zł).

Audi A5 Sportback – bagażnik pojemny jak w sedanie

Pochwały należą się projektantom za bagażnik Sportbacka, który ma pojemność aż 480 l. Kufrem o identycznej wielkości dysponuje właściciel sedana A4. Co ważne, w nowym modelu można zwiększyć przestrzeń bagażową do 1300 l za pomocą seryjnych dzielonych oparć kanapy (w proporcji 40:20:40). Dostęp do walizek umożliwia potężna pokrywa, którą seryjnie wyposażono w sterowanie elektryczne. Na życzenie (czytaj: za dopłatą 2770 zł) może być otwierana za pomocą gestów.

Sportową atmosferę i poczucie luksusu we wnętrzu zapewniają spłaszczona u dołu kierownica, świetnie wyprofilowane fotele z funkcją wentylacji i masażu oraz materiały o wysokiej jakości. W przypadku tych ostatnich odnotowaliśmy pierwszą od lat wpadkę w Audi. Podczas pokonywania nierówności z okolic wyświetlacza head-up (górna część deski rozdzielczej) dochodziło drażniące skrzypienie.

Dobre zdanie o A5, które mieliśmy okazję sobie wyrobić przy okazji testu coupé 2.0 TDI/190 KM 4x2, zepsuł komfort jazdy. Wydawałoby się, że mający rodzinny charakter Sportback powinien oferować lepszą wygodę podróżowania niż model z nadwoziem coupé, tym bardziej że był wyposażony w system regulacji tłumienia amortyzatorów (4760 zł). W rzeczywistości (nawet w trybach Auto i Comfort) gorzej filtrował nierówności. Podejrzewamy, że za poczucie dyskomfortu odpowiadały 19-calowe koła z oponami o niskim profilu.

Audi A5 Sportback – sam hamuje i skręca

Zachowanie się auta na zakręcie i stabilność podczas jazdy na wprost nadal oceniamy wysoko. Także w samych superlatywach możemy wypowiadać się o elektrycznie wspomaganym układzie kierowniczym, który precyzyjnie przekazuje prowadzącemu informację zwrotną z kół.

Audi A5 Sportback Audi A5 Sportback Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Byliśmy pod wrażeniem działania elektronicznych systemów, a szczególnie automatycznego tempomatu i asystenta jazdy w korku (elementy pakietu wspomagającego kierowcę na trasie – 7240 zł), które przez pewien czas pozwalają na niemal autonomiczne prowadzenie. Nie tylko korygują tor jazdy, lecz także potrafią utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu, a nawet mogą całkowicie zatrzymać auto.

Pod maską Sportbacka pracował ten sam silnik, który kilka miesięcy temu testowaliśmy w A5 coupé. Również i teraz zrobił na nas dobre wrażenie pod względem kultury pracy, gdyż osoby, które nie wiedziały wcześniej o rodzaju zasilania, o tym, że jadą dieslem, dowiadywały się dopiero dzięki obserwacji skali obrotomierza. Pod względem dynamiki 190-konny wariant tym razem już nie zachwycił. Co prawda, mimo napędu quattro nadal nieźle przyspieszał od 0 do 100 km/h (słabszy od „ośki” tylko o 0,3 s), ale gorsze wrażenie zrobiła na nas współpraca diesla z dwusprzęgłową skrzynią S-tronic.

Audi A5 Sportback – wrażenie gorszej dynamiki

Zdarzały się bowiem sytuacje, w których skrzynia reagowała z opóźnieniem, a kierowca miał wrażenie, że silnik łapie zadyszkę. Faktycznie, pomiar czasu rozpędzania potwierdził nasze subiektywne gorsze odczucia. Nie wiemy, czy te różnice powstały w związku z zastosowaniem innego rodzaju oprogramowania silnika i skrzyni z powodu napędu 4x4, ale na pewno niebagatelny wpływ miała większa masa Sportbacka (cięższy o 170 kg od przednionapędowego coupé 2.0 TDI/190 KM).

Większy ciężar i napęd quattro niekorzystnie wpłynęły też na spalanie. Sportback zużył na pętli pomiarowej 6,7 l/100 km, czyli o prawie litr więcej niż coupé. Różnica w zakupie między wspomnianymi autami wynosi 10 000 zł na korzyść dwudrzwiowego modelu.

Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
0-100 km/h 8,0 s
0-130 km/h 13,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,3 s (aut.)
80-120 km/h 5,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1726/459 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 42,5 m (opony zimowe)
ze 100 km/h (gorące) 41,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB
przy 100 km/h 63 dB
przy 130 km/h 67 dB
Spalanie testowe 6,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 880 km
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3800-4200
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/1750-3000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,4
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 4,7
Prędkość maksymalna (km/h) 235
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Pojemność bagażnika (l) 480
Opony testowanego auta 255/35 R 19
Poj. zbiornika paliwa (l) 58

Audi A5 Sportback - to nam się podoba

Świetne prowadzenie, materiały o wysokiej jakości, niskie zużycie paliwa, pojemny bagażnik, znakomity wygląd dzięki pakietowi S line, nowoczesne multimedia i asystenci jazdy.

Audi A5 Sportback - to nam się nie podoba

Dwusprzęgłowy „automat” miewa momenty zawahania, 19-calowe koła odbierają komfort jazdy, z tyłu mało przestrzeni na nogi i nad głową, skrzypienia z okolicy wyświetlacza head-up.

Audi A5 Sportback - podsumowanie

Jestem pragmatykiem, dlatego gdy stanąłbym przed wyborem między coupé a 5-drzwiowym Sportbackiem, bez wahania kupiłbym drugą wersję, Tak byłoby, gdybym nimi nie jeździł, bo po testach przyznaję, że w przypadku A5 muszę dokonać innego wyboru. Dodatkowa para drzwi i napęd quattro nie przekonały mnie do Sportbacka, gdyż coupé po prostu jeździło przyjemniej.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej