Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - jeden prycha, drugi dymi

27 lis 17 10:00

Audi RS 5 i BMW M4 z pakietem Competition mają po 450 koni. Oba są dwudrzwiowymi coupé i kosztują fortunę. Mimo tych podobieństw różnice w odczuciach kierowcy są jednak ogromne...

Udostępnij
0
Skomentuj

Oto BMW, które idealnie wyraża esencję marki: topowy model serii 3 i 4. Kompaktowa karoseria, napęd na tylną oś i zwinne prowadzenie wyróżniają już bazowy wariant. W M4 BMW wynosi radość z jazdy na szczyt, i to nie tylko samą mocą silnika. Podobnie wygląda sprawa ze sportowymi coupé spod znaku czterech pierścieni. Te z kolei noszą w sobie geny legendarnych rajdowych Audi Quattro.

W pojedynku BMW M4 kontra Audi RS 5 chodzi o odpowiedź na pytanie, która marka lepiej urzeczywistnia swoje tradycyjne wartości. Oraz: które auto cię mocniej porywa i uzależnia? Żeby się tego dowiedzieć, przetestowaliśmy te bolidy na torze Contidrom pod Hanowerem. Publiczne drogi są zbyt banalne na te samochody.

Na starcie spod świateł wygra Audi. Ale na suchym torze będzie odwrotnie: lżejsze BMW nie da się wyprzedzić!

Audi to nowicjusz w tym duecie i staje do walki z typowym dla tej marki napędem na 4 koła. Testowy egzemplarz ma na pokładzie ponadto opcjonalny pakiet dynamiczny, który zawiera m.in. sportowy dyferencjał, dynamiczny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie sportowe. RS 5 jest zatem maksymalnie wyostrzone i M4 nie pozostaje mu dłużne: w porównaniu występuje z pakietem Competition. ESP okazuje się nie do końca grzeczne, inne niż w zwykłym M4 są także amortyzatory, sprężyny oraz koła. Pakiet Competition zawiera również wzrost mocy o 19 koni i o 30 km/h wyższą prędkość maksymalną.

Jesteśmy na Contidromie, na pętli suchego toru zręcznościowego. Wciskamy starter RS 5. Rozbrzmiewa cichy szelest. Wybieramy tryb Dynamic, który otwiera klapki wydechu. No, teraz słychać też bulgot. Jednak brzmienie nie narzuca się, podczas dodawania gazu pojawia się też delikatne prychanie. Ruszamy na pierwsze okrążenie. Silnik V6 daje z siebie wszystko, ośmiostopniowy „automat” hydrokinetyczny błyskawicznie sortuje biegi. Audi pokonuje tor jak po szynach, bardzo szybko i z perfekcyjną trakcją.

Mocno podpiera się na przedniej osi, pozostaje całkowicie neutralne. To, co prawda, bardzo bezpieczne ustawienie, ale nie budzi w kierowcy zwierza – bestia zostaje w klatce. Audi swoją perfekcją odcina od wrażeń, nawet w trybie sportowym pozostaje w miarę komfortowe.

Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torze Jeden prycha, drugi dymi - Audi RS5 kontra BMW M4 na torze Foto: Auto Bild

Zupełnie inaczej M4. To organiczne ogniwo, łączące człowieka z jezdnią. Układ nerwowy kierowcy wydaje się sięgać aż do kół, człowiek ma wrażenie, jakby się zrósł z samochodem. Z każdym kolejnym okrążeniem na Contidromie M4 staje się coraz bardziej dzikie, zdaje się coraz czulej reagować na polecenia.

Gdy się je spuści ze smyczy, czyli całkowicie odłączy sportowo pracujące ESP, trzeba mieć refleks tresera dzikich zwierząt, żeby utrzymać je na właściwym kursie. Przy wchodzeniu w zakręt tył szybko daje o sobie znać, zanim się zorientujemy, staje bokiem i puszcza opony z dymem. Jeżeli ktoś jednak wykaże się zręcznością, będzie mógł się delektować wspaniałą falą momentu obrotowego, która w połączeniu z błyskawicznie reagującym układem kierowniczym pozwala jeździć głębokimi slajdami przy akompaniamencie ryczącego sześciocylindrowego silnika. Naprawdę, trudno o więcej frajdy. Dziękujemy, BMW!

Tym razem, zamiast opasłych tabel z danymi i natłoku punktów, pokażemy Wam wybrane czasy przejazdu toru Contidrom. To teren testowy firmy Continental do prób na suchej nawierzchni. Długość: 3,8 km. Oto dotychczasowa klasyfikacja - ale nie mylcie jej z klasyfikacją całego pojedynku między Audi i BMW, bo na to przyjdzie czas za chwilę. Czyli kto jest lepszy, a kto najlepszy na Contidromie?

Miejsce 1.

Mercedes-AMG GT R (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:26,46 min

Miejsce 2.

Porsche GT3 RS 991 (2015 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:27,53 min

Miejsce 3.

Porsche GT3 (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:29,34 min

(...)

Miejsce 6.

Nissan GT-R Track Edition (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:30,48 min

(...)

Miejsce 19.

BMW M4 Competition (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,17 min

Miejsce 20.

Porsche Cayman S PDK (2014 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,23 min

(...)

Miejsce 24.

Audi RS 5 (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:34,83 min

Miejsce 25.

Porsche 718

Cayman (2017 r.)

Najlepszy czas okrążenia: 1:35,43 min

Jak widzicie, wybraliśmy dla Was nie byle jakie samochody z zestawienia. A teraz czas na mniej spektakularną, ale nie mniej istotną część: wyniki pomiarów drogowych i dane katalogowe. Czyli - jednak będą tabele. Znowu! :)

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyniki pomiarów drogowych:

BMW Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 1,4 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h 4,3/6,2 s 3,7/5,7 s
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h 8,6/13,2 s 8,5/13,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 1,9 s 1,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 2,3 s 2,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1629/411 kg 1751/404 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,3/11,9 m 11,4/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,6 m 33,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,9 m 34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 62 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 70 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 72 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 11,1 l/100 km 10,7 l/100 km
Zasięg 540 km 540 km

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - dane katalogowe:

M4 RS 5 Coupe
Silnik: typ/cylindry/zawory benz., biturbo/R6/24 benz., biturbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2979 2894
Moc maksymalna (KM/obr./min) 450/7000 450/5700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 550/1850 600/1900
Prędkość maksymalna (km/h) 280 280
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 6b. automatyczna 8-biegowa
Napęd na tylne koła 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 445 465
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 58
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Super Sport Hankook Ventus S1 Evo
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) 265/30 | 285/30 R 20 275/30 R 20
Emisja CO2 (g/km) 194 197
Zalecany rodzaj paliwa benzyna 98-okt. benzyna 98-okt.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyposażenie i ceny opcji:

M4 RS 5 Coupe
Wersja z pakietem M Competition Standard
Airbagi czołowe/boczne z przodu/kurtyny  S/S/S S/S/S
Reflektory ksenonowe/pełne światła LED N/S N/S
Klimatyzacja automatyczna S S
System multimedialny/nawigacja S/S S/14 350 zł
Złącza Bluetooth/USB/tuner DAB S/S/1648 zł S/S/1880 zł
Elektrycznie sterowane szyby S S
Czujniki deszczu/zmierzchu S/S S/S
Ceramiczne hamulce 37 590 zł 33 520 zł
Podgrzewane fotele/wyświetlacz head-up 1908/4387 zł S/5480 zł
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania 3038/2163 zł 3190/2520 zł
Czujniki parkowania przód i tył S S
Automat parkujący 1 802 zł 1 520 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N 1680/8330 zł
Asystent pasa ruchu/system unikania kolizji 2678 zł za obie opcje 2520 zł/S
Monitoring martwego pola/skaner znak. drogowych 2507 zł/S S/1680 zł
Skrzynia biegów M Drivelogic (20 082 zł) aut. 8-biegowa
Adaptacyjne zawieszenie S zaw. w pak. RS Dynamic
Felgi aluminiowe/lakier metalizowany S (20 cali)/S 11 180 (20 cali)/4980 zł

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy:

M4 RS 5 Coupe
Cena podstawowa testowanej wersji 415 390 zł 404 300 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 47,6 proc. 47,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 480 155 zł 544 610 zł*

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Audi uwzględnia: dach z włókien węglowych za 19 550 zł, układ wydechowy RS za 6710 zł, pakiet RS Dynamic za 32 960 zł, wirtualny kokpit za 2800 zł, ogranicznik prędkości maksymalnej przesunięty do 280 km/h za 8380 zł.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - punkty i klasyfikacja:

Maks. pkt. M4 RS 5
Przestronność i bagażnik 10 8 8
Jakość wykończenia 10 8 9
Fotele i pozycja kierowcy 20 19 18
Wyposażenie komfort 10 8 8
Systemy bezpieczeństwa 20 18 18
Czas przejazdu toru 20 16 15
Zryw (reakcja na dodanie gazu) 10 9 8
Przyspieszenie 20 18 19
Elastyczność 20 19 19
Skrzynia biegów 20 16 17
Dźwięk silnika 10 8 6
Komfort amortyzacji 10 7 8
Zachowanie na drodze 30 26 24
Układ kierowniczy 20 17 17
Skuteczność i działanie hamulców 30 27 27
Wizerunek 10 8 8
Zużycie paliwa 20 10 10
Cena 10 5 3
Wynik końcowy 300 247 242
Miejsce w teście 1. 2.

Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - podsumowanie:

Oba auta to czysta poezja. BMW cię porywa, czujesz je, słyszysz, doznajesz jego mocy i dynamiki na każdym metrze. Jeśli ktoś chce nim pojechać ostro, powinien mieć doświadczenie z potęgą mocy. Audi okazuje się, jak na serię RS przystało, perfekcyjne i bardzo szybkie. Ale przy M4 sprawia wrażenie oswojonego i mniej euforycznego.

A jakie jest Wasze zdanie: Audi, czy BMW? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".
Czy jest sens kupować takie auta, jeżeli ktoś jeździ tylko po drogach publicznych i nigdy nie wyjeżdża na tor?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej