Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.754.492.10
Najdrożej4.994.994.992.29

BMW i3 – elektryczne auto idealne do miasta

29 wrz, 16:46

BMW i3 to auto brzydkie, niepraktyczne i potwornie drogie. Ale i tak już po pierwszych przejechanych nim kilometrach wiedziałem, że chcę je mieć!

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Realny zasięg BMW i3 to ok. 200 km
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 7,2 s
  • Dostępna jest wersja ze spalinowym agregatem wydłużającym zasięg

Pamiętacie Skodę Roomster? Projektantom BMW udało się stworzyć auto niemal równie nieproporcjonalne, ale za to o wiele mniej praktyczne od kreacji czeskich „mistrzów designu”. Samochód, który wygląda jakby stworzono go na potrzeby filmu science fiction z lat 90. Rozumiem, że to nie był wypadek przy pracy – BMW i3 po prostu musi wyróżniać się z tłumu, a ładnych aut na drogach nie brakuje. Tak samo jest przecież z Toyotą Prius, Hondą Insight czy innymi modelami pełniącymi rolę nośników nowych technologii. Kontrowersyjny wygląd ma przyciągać uwagę. I w przypadku BMW i3 robi to bardzo dobrze!

BMW i3. Niepraktyczne rozwiązania

BMW i3 jest krótkie, nieproporcjonalnie wysokie, stoi na wąskich ale wysokich kołach o rozmiarze zbliżonym do kół od wozu drabiniastego. Tylne drzwi to „kurołapki”, czyli z zawiasami w tylnej części. W dodatku, żeby je otworzyć, trzeba też najpierw otworzyć drzwi przednie. Niby to nie problem, przynajmniej dopóki nie chcecie wypuścić szybko dziecka na parkingu przed szkołą. Gwoli sprawiedliwości: wnętrze jest naprawdę ładne, ergonomiczne, przytulne – godne BMW.

Do tego jeszcze ta cena... Za co najmniej 162 tys. zł można przecież kupić tyle innych, pięknych i praktycznych aut. Tyle, że żadnym z nich nie jeździ się tak fantastycznie po mieście, jak elektrycznym BMW i3! Tak naprawdę, to w tym momencie powinienem skończyć, odsyłając was na jazdę próbną do salonu BMW. To dlatego, że komuś, kto dotychczas nie miał okazji jeździć samochodem z mocnym napędem elektrycznym trudno wytłumaczyć, jak bardzo ta jazda różni się od tego, czego można doznać w aucie z silnikiem spalinowym.

Elektryczne BMW i3 ma zaskakujące osiągi

Zacznijmy od przyspieszenia: według danych technicznych na sprint od 0 do 100 km/h wystarcza temu autu 7,2 s. To całkiem imponujący wynik, tym bardziej że żaden z niezorientowanych obserwatorów tego samochodu o takie osiągi nie podejrzewa. BMW i3 wyglądające jak futurystyczny kiosk na kółkach przyspiesza niczym samochód sportowy, ale robi to zupełnie inaczej niż beznyniak czy diesel o podobnych na papierze osiągach. Tu przyspieszenie jest absolutnie płynne i liniowe – odbywa się bez zauważalnego wysiłku maszyny.

Przy napędzie spalinowym przyspieszenie nigdy nie jest aż tak równomierne. Nowe auta z silnikami z doładowaniem z reguły ruszają stosunkowo ospale, a później – wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania – przyspieszają coraz gwałtowniej, aż osiągną obroty, przy których trzeba zmieniać kolejne biegi. W BMW i3 żadnych biegów nie ma, a silnik elektryczny o mocy 170 KM osiąga swój maksymalny moment obrotowy wynoszący przyzwoite 250 Nm niemal od startu, jedynie przy ruszaniu jest on sztucznie ograniczany, żeby dało się startować bez pisku i palenia opon.

W praktyce, jadąc BMW i3, jeśli tylko będziecie chcieli, to spod świateł aż do osiągnięcia prędkości dozwolonej w mieście będziecie tym autem po prostu najszybsi, wprawiając w osłupienie nawet kierowców ospojlerowanych i ryczących aut sportowych. Prędkość maksymalna już tak imponująca nie jest,  również ona została sztucznie ograniczona do 150 km/h. Zrobiono to z dwóch powodów – po pierwsze, wąskie, niskooporowe oponki w rozmiarze 155/70 R19 raczej nie nadają się do szybszej jazdy, a po drugie, przy tak wysokiej prędkości nawet powiększony zestaw akumulatorów 94 Ah rozładowuje się w zastraszającym tempie.

BMW i3. Zasięg wystarczający do jazdy po mieście

A skoro już jesteśmy przy akumulatorach: przy rozsądnej jeździe głównie w ruchu miejskim, przy umiarkowanej pogodzie, kiedy nie trzeba korzystać intensywnie ani z elektrycznego ogrzewania, ani z zasilanej prądem z baterii klimatyzacji, realny zasięg BMW i3 to ok. 200 km. Zarówno zimą jak i podczas upałów zasięg spada do 150 km lub mniej. Jak na auto elektryczne służące głównie do dojazdów po mieście, to już tak dużo, że nie każda trasa musi się kończyć podłączeniem samochodu do ładowarki. Z drugiej strony, porównując to z autem z napędem spalinowym, to tak, jakbyśmy w najlepszym razie mieli zatankowaną najwyżej ćwiartkę baku... W innych krajach, które mają rozbudowaną infrastrukturę do obsługi aut elektrycznych, np. szybkie ładowarki na stacjach benzynowych, to nie aż taki problem.

W Polsce oznacza to, że np. nie da się tym samochodem pojechać choćby z Warszawy do Torunia. Testowany egzemplarz to jednak wersja czysto elektryczna, za sowitą dopłatą sięgającą niemal 20 tys. zł można też mieć BMW i3 ze spalinowym range extenderem – czyli generatorem przedłużającym zasięg. Po rozładowaniu akumulatorów można jeździć dalej, tyle, że z bardzo ograniczonymi osiągami. Chcąc jeździć takim autem po Polsce, warto za range extender dopłacić – no chyba, że ma to być trzecie auto w rodzinie, służące tylko do jazdy po mieście.

W mieście BMW i3 czuje się naprawdę doskonale. Nie dość, że świetnie przyspiesza, nie trzeba zmieniać w nim biegów, to jeszcze przy spokojnej jeździe niemal nie trzeba używać hamulców. Wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszania, żeby samochód zaczął mocno zwalniać, hamując silnikiem elektrycznym, odzyskując przy okazji energię, która trafia z powrotem do akumulatorów. Dodatkowym atutem tego modelu jest wyjątkowa zwrotność: średnica zawracania to tylko 9,86 m.

Ile trwa ładowanie BMW i3?

Czas ładowania akumulatorów BMW i3 zależy od rodzaju ładowarki. Korzystając z normalnego gniazdka w przydomowym garażu (prąd ładowania 12 A, jednofazowy, moc ładowania 2,7 kW), na naładowanie akumulatorów w ok. 80 proc. trwa ok. 9,3 godziny. W przypadku stacji ładowania ładowarkami ściennymi prądem 16 A trójfazowym/ 32 A, o mocy ładowania do 11 kW, naładowanie akumulatora w 80 proc. zajmuje mniej niż 3 godziny. W przypadku najszybszych ładowarek proces trwa zaledwie ok. 40 minut.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Rah91 Użytkownik anonimowy
~Rah91 :
No photo ~Rah91 Użytkownik anonimowy
Model i3 ma obecnie sens tylko w dużym mieście lub na małe odległości nawet z opcjonalnym generatorem spalinowym. Samochód wizualnie mi odpowiada, podoba wnętrze i technika. Popyt blokuje wysoka cena baterii. Tylko co z eko-pojazdu skoro i tak nasz kraj węglem stoi, więc infrastruktura przesyłowa nie wytrzyma obciążenia jakby tylko część kierowców zmieniła samochody na elektrykę.
30 wrz 21:05 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dublin Użytkownik anonimowy
~Dublin :
No photo ~Dublin Użytkownik anonimowy
Kupowalem dla zony u JOE DUFFY w Dublinie na UK blachach to BMW i3 z 2016 roku na 19" kolach z Range Extender za prawie 35.000 euro.Powiem jedno ze po miescie jazda tym samochodem to istna zabawa.Naprawde sie to swietnie zbiera.Idealnie pasuje do jazdy w zatloczonym centrum Dublina.Male,zwrotne a do tego wystarczy przy naladowanych akumulatorach na jazde po calym centrum Dublina i powrot do domu a mieszakamy jakies 30km od centrum Dublina.Tym samochodem zona jezdzi tylko i wylaczne na zakupy czy jakies tam spotkania z kolezankami.Mamy dwa inne samochody z silnikami benzynowymi.Ladowarki mam dwie na parkingu kolo naszego domu.Laduje ten samochod w jakies 2.5 godziny
1 paź 21:00 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
~DD :
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
Według tych danych to naładowanie tego samochodu powinno kosztować kilka tys. zł. Zostały pomylone kW/h z kW. To tylko 3600 rządu wielkości.
3 paź 14:51 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Aaa Użytkownik anonimowy
~Aaa :
No photo ~Aaa Użytkownik anonimowy
Nissan leaf? Tańszy i ma większy zasięg. Nie wyglada jak miniatura samochodu.
1 paź 22:19 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Feel free to surf to my weblog - http://herb24.space Użytkownik anonimowy
~Feel free to surf to my weblog - http://herb24.space :
No photo ~Feel free to surf to my weblog - http://herb24.space Użytkownik anonimowy
hello!,I love your writing very so much!
share we keep up a correspondence more about your article on AOL?
I need an expert in this house to resolve my problem.
May be that's you! Having a look forward to look you.


Website: http://herb24.space
2 paź 02:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lol Użytkownik anonimowy
~Lol :
No photo ~Lol Użytkownik anonimowy
Chyba kupię dwa żonie i córce bo często jeżdżą po mieście.
1 paź 21:49 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Vviktor Użytkownik anonimowy
~Vviktor :
No photo ~Vviktor Użytkownik anonimowy
Wydaje mi się że modele BMW aż szkoda przeznaczać do samego miasta. Ostatnio pożyczałem w Panek jeden z ich modeli i na prawde możliwości ma bardzo wysokie.
30 wrz 13:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
25%
75%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

BMW i3 – elektryczne auto idealne do miasta

BMW i3 – elektryczne auto idealne do miasta (slajd 1 z 21)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego