Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

BMW X2 xDrive 20d - jeździ w pięknym stylu

18 kwi, 09:22

X2 to nowy gatunek BMW – pozycjonowane nad X1, jest jednak bardziej kompaktowe. Ma zadziorny styl, ale wcale nie papuguje X4 ani X6. BMW znalazło kolejną niszę i stworzyło naprawdę świetny samochód!

Udostępnij
0
Skomentuj
  • BMW znalazło kolejną niszę. X2 bazuje na X1, ale ma inny charakter
  • X2 prowadzi się bardzo posłusznie, lecz przy ostrym traktowaniu mniej narowiście niż tylnonapędowe modele 
  • Auto zapewnia w awangardowym nadwoziu dość użyteczności

Po tym, jak BMW powiększyło X1 i uczyniło je atrakcyjniejszym dla rodzin, w palecie zrobiło się miejsce na coś mniej rozsądnego, a bardziej lifestylowego. SUV-ów i crossoverów nigdy za wiele, czemu więc oznaczenie „X2” miałoby bezczynnie czekać, skoro może konkurować z Mercedesem GLA i zarabiać pieniądze?

BMW X2 - zgrabne, ale to nie coupe

X2 korzysta z tej samej techniki, co X1, ale jest o 8 cm krótsze i tyle samo niższe przy identycznym rozstawie osi. Można by się spodziewać, że X2 będzie po prostu miniaturą X4 czy X6, ale dach jest tu bardziej płaski, tył pionowy, szyba mała i nie tak pochylona, jak u większych braci. Znaczek na słupku C, niczym w BMW E9 z lat 70., jeszcze z X2 coupé nie czyni. X2 wygląda raczej jak lekko napompowany i podniesiony hatchback, choć z ładnie wyrzeźbioną, dynamiczną sylwetką.

Kokpit jest taki sam, jak w X1, nieco mniej miejsca w kabinie, ale wciąż wystarczająco dużo, żeby czwórka dorosłych mogła się udać w dalszą podróż – na pewno będzie im tu wygodniej niż w kompaktowej „jedynce”. Poprzeczne umieszczenie silnika i „genetyczna przednionapędowość” X2 pozwalają wygospodarować więcej przestrzeni dla ludzi w obrębie karoserii. To jednak wcale nie znaczy, że BMW poświęciło przyjemność z jazdy na rzecz kilku centymetrów w kabinie.

X2 prowadzi się świetnie i bardzo posłusznie, lecz przy ostrym traktowaniu mniej narowiście niż tylnonapędowe modele BMW. Świetnie trzyma się drogi, a gdy zaczyna się badać granice przyczepności w zakręcie, pozytywnie zaskakuje mniejszą niż np. w serii 1 tendencją do podsterowności. Nadsterowność trudno jest tu wymusić, ale nabywcy crossoverów wcale jej nie szukają. Docenią za to bezpośredni układ kierowniczy, czysto przekazujący polecenia do kół.

Testowany egzemplarz miał obniżone o 10 mm i usztywnione zawieszenie – twarde, ale nie męczące! Nawet na szybko następujących po sobie wybojach nie pozwalało kołom odrywać się od jezdni i zadziwiająco dobrze radziło sobie też z pokonywaniem progów spowalniających. Wyższy komfort na dziurach zapewni standardowe zawieszenie lub opcjonalny układ z regulacją twardości amortyzatorów.

BMW X2 xDrive 20d BMW X2 xDrive 20d Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Dwulitrowy, 4-cylindrowy diesel, sparowany z 8-stopniowym „automatem” i napędem na 4 koła, sprawia wrażenie mocniejszego, niż sugerują to moc 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Jednostka prężnie ciągnie z dołu i ma też żywiołową „górę”. Obiecane przez BMW 7,7 s do „setki” potwierdzają nasze pomiary, a katalogowe 4,8 l/100 km jest do zrobienia podczas spokojnej jazdy poza miastem. Na naszej pętli pomiarowej X2 zużyło 6,5 l/100 km, ponadto wykazało się krótką drogą hamowania.

Ukłony należą się też za przytomną skrzynię biegów, szybko poznającą się na zamiarach kierowcy. Dodatki linii M Sport X, jak sztywne fotele czy mięsista kierownica, określają X2 jako crossovera ze sportowym zacięciem. Jednak dynamiczną żyłkę wyzwala w kierowcy też o kilka tysięcy zł tańsze (w zależności od tego, które wersje się porównuje) i pakowniejsze X1. Jeśli komuś nie zależy na przestrzeni ani na podwyższonym siedzeniu, w cenie testowanego X2 może mieć bardziej emocjonujące i rasowe BMW M140i. Porównywalnie wyposażone 120d xDrive wyjdzie nawet o 30 000 zł taniej. Przekraczając próg salonu BMW, trzeba dobrze wiedzieć, czego się chce.

BMW X2 xDrive 20d - to nam się podoba

Sportowe prowadzenie, żywiołowy napęd, rozbudowane i łatwe w obsłudze multimedia.

BMW X2 xDrive 20d - to nam się nie podoba

Najdroższe z kompaktowych BMW, twarda amortyzacja, łatwo brudzące się kamera cofania i progi.

BMW X2 xDrive 20d - naszym zdaniem

BMW kolejny raz daje popis przednionapędowych kompetencji. X2 świetnie jeździ i zapewnia w awangardowym nadwoziu dość użyteczności. Wolałbym je od Mercedesa GLA, ale w tej cenie BMW kusi fanów też wieloma innymi emocjonującymi modelami...

BMW X2 xDrive 20d - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbodiesel R4/16
Pojemnośc skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 190 KM/4000 obr./min
Maks. moment. obrotowy 400 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów automatyczna 8-biegowa
Napęd 4x4
Prędkość maksymlana 221 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 4,4 s (aut.)/5,6 s (aut.)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59 dB/66 dB/69 dB
Średnie spalanie testowe 6,5 l/100 km
Średnie spalanie producenta 4,8 l/100 km
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/gorące) 35,1 m/34,0 m
Pojemność bagażnika 470-1355 l
Długość/szerokość, wysokość 4360/1824/1526 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Masa własna/ładowność 1674 kg/516 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy okresowe wg wskazań lub co 2 lata
Cena podst. testowanej wersji 182 300 zł
Cena testowanego auta 261 542 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej