Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Komfort w rozsądnej cenie - test Fiata Tipo 1.6 Automat

11 sie 16 17:20

Przestronny sedan z benzynowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, do tego w dobrej cenie – Fiat chce powalczyć w klasie kompaktów, ale tym razem zupełnie inaczej skroił swoją ofertę

Udostępnij
0
Skomentuj

Nasz testowy pojazd jest wyposażony w najmocniejszy benzynowy silnik 1.6 i „automat” – obecnie to najtańsza możliwość posiadania kompaktowego samochodu z prawdziwą automatyczną, a nie jedynie zautomatyzowaną skrzynią biegów (od 50 200 zł). Ze względu na topowe wyposażenie nasze Tipo było droższe (patrz tabela).

Produkowany w Turcji Fiat jest pierwszym autem zrywającym ze stylistyką „pięćsetki”, która zdążyła „rozlać się” na całą paletę osobowych Fiatów. Nie ukrywamy, że nam ten krok się podoba, tym bardziej że Tipo sedan zaprojektowano od podstaw, a nie poprzez doklejenie kufra do hatchbacka (taka wersja zadebiutuje dopiero pod koniec roku). W efekcie powstał zgrabny samochód z dużym bagażnikiem.

Do kogo jest kierowana ta wersja Fiata Tipo? Przede wszystkim do tych, którzy szukają przestronnego samochodu i używają go najczęściej w mieście, czyli tam, gdzie sprawdzi się 6-stopniowa skrzynia automatyczna. Włosi nie próbują nas przekonywać, że ten samochód daje choćby namiastkę sportowych doznań – pod kierownicą nie znajdziecie łopatek do zmiany przełożeń. Biegi można wybierać ręcznie dźwignią, ale czy ktoś kupuje „automat”, żeby samodzielnie zmieniać przełożenia?

Pod względem dynamiki wersja z „automatem” niewiele różni się od benzyniaka 1.4/95 KM z manualną skrzynią. Nasze Tipo rozpędza się do „setki” zaledwie o 0,3 s szybciej niż auto z podstawowym motorem. Producent zapewnia, że w mieście Fiat spala 8,5 l/100 km – podczas bardzo spokojnej jazdy udało nam się zejść nawet do 8 l, ale po mocnym wciśnięciu gazu spalanie wzrosło do 10 l/100 km.

Fiat Tipo - stworzony do spokojnej jazdy

Praca skrzyni zachęca do raczej spokojnego podróżowania – biegi zmieniają się płynnie, ale niezbyt pospiesznie. Materiały wykończeniowe o przeciętnej jakości we wnętrzu sugerowały, że wygłuszenie pojazdu też nie będzie najlepsze. I tu niespodzianka – podczas jazdy po autostradzie (140 km/h) w Tipo jest przyjemnie cicho! Nawet w czasie redukcji przełożeń, które powodują wzrost obrotów, nie słychać w kabinie nadmiernego hałasu i zdają się one odbywać gdzieś dalej niż tylko pół metra od uszu kierowcy.

Pod względem wyposażenia Fiat Tipo w wersji Lounge ma właściwie wszystko, co potrzeba, z wyjątkiem rozbudowanych systemów asystujących kierowcę, jak np. aktywny tempomat (takie elementy pojawią się w Tipo hatchback i kombi). Znajdziecie więc m.in. 6 airbagów, jednostrefową klimatyzację automatyczną, pełną elektrykę, radioodtwarzacz z dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 16-calowe alufelgi. Nasz egzemplarz miał jeszcze kilka elementów wyposażenia dodatkowego, jak nawigacja i kamera cofania.

Jeśli jednak zdecydujecie się na podstawową wersję wyposażeniową Tipo, nie będziecie mieć powodów do narzekania: w standardzie są m.in. 2 airbagi, elektryka z przodu, klima, centralny zamek i radioodtwarzacz z USB.

Fiat Tipo 1.6 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 152/4500
Skrzynia biegów aut. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) t/b
Opony testowanego auta 205/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4532/1497/1792
Rozstaw osi (mm) 2636
Masa własna/ładowność (kg) 1205/500
Pojemność bagażnika (l) 520
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45

Fiat Tipo 1.6 - osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Prędkość maksymalna 192 km/h
Spalanie w mieście 8,5 l/100 km
Spalanie poza miastem 5,0 l/100 km
Spalanie średnie 6,3 l/100 km
Emisja CO2 146 g/km
Teoretyczny zasięg 714 km
Średnica zawracania 10,93 m

Fiat Tipo - to nam się podoba

Przestronność i technika, która ma szansę służyć przez długie lata. Dobra cena nawet bogatszych wersji.

Fiat Tipo - to nam się nie podoba

Darujcie sobie nawigację – nie jest najlepsza. Materiały wykończeniowe są adekwatne do ceny samochodu.

Fiat Tipo - nasza opinia

Drogie Bravo nie przyjęło się, pora na taniego Fiata Tipo, które nie jest może wykończone jak Golf, ale kosztuje znacznie mniej. Już za 50 000 zł dostaniecie auto z prostym wolnossącym silnikiem benzynowym i „automatem” – ten zestaw sugeruje długą i bezproblemową eksploatację.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 15/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. BMW serii 3 nowej generacji; relacja z targów w Poznaniu; porównanie małych aut z benzyniakami; testy Toyoty Land Cruiser, Peugeota 308 GTI i BMW X2; samodzielna wymiana kół lub w warsztacie; pielęgnacja skórzanej tapicerki; napoje energetyczne podczas jazdy autem; używane hity z importu; Chevrolet Camaro z drugiej reki; targi Techno Classica Essen.
Fiat Tipo czy Skoda Rapid?

88 %

12 %

Fiat Tipo

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej