Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - przestronne, proste i niedrogie

8 maja, 15:43
Udostępnij
0
Skomentuj

Nie mają turbin ani nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a elektronikę ograniczono w nich do minimum. Oferują za to mnóstwo przestrzeni i są tanie. Sprawdzamy, co warto kupić.

Hasła „tani sedan” czy „budżetowe auto” nie przekonują Polaków. Wolimy ryzykować, kupując używane importowane auta niemieckich marek (Audi, Opla i VW) z niewiadomą historią, niż wybrać nowy pojazd Fiata lub Citroëna. Najczęściej kupujemy kompakty, o wiele rzadziej sedany, chyba że marek premium. No bo co powie sąsiad albo kolega z pracy, kiedy pochwalimy się, że mamy Dacię Logan (na rynku od 2013 r.), Citroëna C-Elysée (od 2012 r.) albo Peugeota 301 (od 2012 r.)?

Tych niskobudżetowych aut sprzedano w 2016 r. łącznie 2320 szt., podczas gdy bardziej prestiżowego sedana – Toyoty Corolli – 4641 szt. Rynek tanich sedanów zmienił się jednak diametralnie w momencie debiutu Fiata Tipo. Ten dostępny od początku 2016 r. pojazd znalazł w ubiegłym roku aż 2969 nabywców. W naszym teście sprawdzimy, dlaczego Tipo sedan cieszy się dużą popularnością i czy nie będzie ona zagrożona w związku z liftingiem konkurencyjnego C-Elysée.

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - nadwozie

Nie będziemy rozstrzygać, który z sedanów – Citroëna czy Fiata – jest ładniejszy. Nas bardziej interesuje, który z nich oferuje więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż oraz jak zostały wykonane te auta. Zwłaszcza druga cecha może okazać się decydująca przy wyborze budżetowych samochodów.

Siedząc za sterami Fiata, czujemy się mile zaskoczeni. Fotel jest duży, dobrze wyprofilowany i ma sprężystą gąbkę. Jest regulacja wysokości siedzenia kierowcy, choć nie występuje w najtańszej wersji Tipo. Dobór odpowiedniej pozycji za kierownicą ułatwia dwupłaszczyznowo regulowana kolumna kierownicza (seryjna w każdej wersji). Po topowej odmianie Lounge (od 54 900 zł) trudno poznać, że to budżetowe auto. Kierownica ma skórzane wykończenie i przyciski obsługujące multimedia (oba elementy seryjne także w Easy). I choć na desce są wstawki w srebrnym kolorze, to w znacznej większości wnętrze wykonano z twardego, taniego tworzywa.

Fiat Tipo sedan Fiat Tipo sedan Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

W obu rzędach jest przestronnie (wygodnie dla czterech dorosłych osób), a w 520-litrowym kufrze bez trudu zmieści się wakacyjny bagaż. Żeby się do niego dostać, wystarczy dwukrotnie wcisnąć przycisk w kluczyku lub na desce rozdzielczej – zostaje zwolniony zamek, a pokrywa częściowo unosi się automatycznie. W Tipo cieszą: seryjna w każdej wersji możliwość składania tylnych (dzielonych) oparć, większy niż w C-Elysée otwór załadunkowy i lepsze wykonanie. Zawiasy mniej wnikają do wnętrza, choć i tak gniotą bagaż.

Przesiadamy się do Citroena. Za sprawą kolorowych wstawek, dużego dotykowego ekranu i wyświetlacza klimatyzacji jego wnętrze prezentuje się wcale nie gorzej niż w Fiacie. Niestety, z przodu jest ciaśniej, fotele są mniej wygodne, a kierownica ma regulację tylko na wysokość. Sterowanie manualną klimą z elektronicznym wyświetlaczem (dopłata: 400 zł) jest mało czytelne, komputer pokładowy ma skromne menu, a nowoczesny system multimedialny z nawigacją oraz wykończone skórą kierownica i gałka biegów są dostępne seryjnie tylko w topowej wersji Shine (od 54 790 zł). Oszczędności widać za sprawą: niewygodnie umieszczonych przycisków do sterowania szybami (znajdują się obok dźwigni biegów – krótsze przewody), gorszego wyciszenia kabiny, braku tapicerki na wewnętrznej stronie pokrywy kufra czy niedolakierowanych elementów pod maską i w bagażniku. Sytuacji nie poprawia wcale jasna tapicerka foteli (wymienna bez dopłaty z czarną), gdyż jest niepraktyczna.

O ile w C-Elysée z przodu jest mniej miejsca niż w Tipo, o tyle w drugim rzędzie mamy go nieco więcej na wysokości kolan. Kufer Citroëna jest tylko o 14 l mniejszy niż u rywala, ale ma nieregularne kształty i węższy otwór załadunkowy. Także tu pokrywę bagażnika otwiera się przyciskiem w pilocie (opcja niedostępna w bazowej odmianie Live) lub na desce rozdzielczej i – podobnie jak w Fiacie – po zamknięciu pokrywy można pognieść walizki (nieosłonięte duże zawiasy). Dłuższe bagaże przewieziemy dzięki składanym oparciom kanapy, ale pod warunkiem, że nie zamówimy bazowej wersji Live.

Citroen C-Elysee Citroen C-Elysee Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - silniki

Ze względu na małe zainteresowanie klientów diesle pomijamy w naszym zestawieniu. W Citroënie z benzyniaków do wyboru są nagradzany trzycylindrowy 1.2 PureTech oraz starszej konstrukcji czterocylindrowy 1.6 VTi. Atuty pierwszego silnika to niskie koszty zakupu (od 41 090 zł) i eksploatacji (śr. wg fabr. 4,9 l/100 km), do wad trzeba zaliczyć słabą dynamikę („setka” w w 14,5 s). Żwawszy jest benzyniak 1.6, ale tylko wówczas, gdy utrzymuje się go na wysokich obrotach. Jego wady to hałaśliwość i paliwożerność (śr. w teście 9 l/100 km). Można założyć w nim instalację LPG bez utraty gwarancji (4500 zł). Oba benzyniaki występują z mało precyzyjną manualną przekładnią, mocniejszy – także z „automatem” (wolny i szarpie).

U Fiata wybór silnika jest prostszy. Bazowy benzyniak 1.4 występuje wyłącznie z manualną skrzynią, mocniejszy 1.6 – tylko z „automatem”. Wybieramy tańszy wariant (od 43 900 zł), gdyż silnik 95 KM ma zadowalającą dynamikę (w 11,5 s do „setki”) i dzięki 6-biegowej skrzyni jest oszczędny (śr. w teście 7,2 l/100 km). Odradzamy silnik 1.6 ze względu na mało udany „automat”. Motor 1.4 można wyposażyć u dilera w instalację LPG (3500 zł).

Citroen C-Elysee Fiat Tipo
Dane producenta 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.4 1.6 E-Torq
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12 benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1587 1368 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 82/5750 115/6050 96/6000 110/5500
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 117/2750 150/4000 127/4500 152/4500
Skrzynia biegów man. 5 man. 5 (aut. 6) man. 6 aut. 6
Napęd na koła przednie przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,5 10,3 (10,8) 11,5 11,2
Prędkość maksymalna km/h 169 188 (188) 185 192
Średnie spalanie 4,9 6,4 (7,3) 5,7 6,3
Średnia emisja CO2 (g/km) 114 148 (168) 133 146
Masa własna/ładowność (kg) 980/490 1090 (1165/434 (394) 1225/500 1280/500
Rozmiar opon 185/65 R 15, 195/55 R 16 195/55 R 16, 205/55 R 16, 225/45 R17
Gwarancja mech./perfor.; przeglądy 2 lata/12 lat; 20 tys. km/rok 2 lata/8 lat; 15 tys. km/rok
Poj. bagażnika (l) 506 506 520 520
Poj. zb. paliwa (l) 50 50 45 45
Cena (zł) od 41 090 od 45 990 (54 290) od 43 900 od 50 900

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - prowadzenie

Już na początku postawmy sprawę jasno: żaden z nich nie dorównuje komfortem ani precyzją prowadzenia nowoczesnym kompaktom, takim jak VW Golf czy Hyundai i30. Fiat Sprężyście zestrojone zawieszenie poprawnie tłumi nierówności drogi, a układ kierowniczy zapewnia dobrą informację zwrotną z kół. I o ile kierowcy nie przyjdzie do głowy szaleć po zakrętach, będzie zadowolony z prowadzenia fiatowskiego sedana. Citroën Kierując C-Elysée, mieliśmy poczucie jazdy samochodem z minionej epoki. Do 100 km/h pojazd prowadziło się poprawnie, powyżej – wręcz niepewnie. Auto zaczyna myszkować, a dodatkowo przeszkadza duży hałas. Zawieszenie nie jest zbyt sztywne i w miarę możliwości dobrze pochłania nierówności, ale gdy np. podczas jazdy po łuku natrafimy na studzienkę, tył C-Elysée robi się nerwowy i potrafi przestawić auto.

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - koszty

Jeden rzut oka na cennik i mamy zwycięzcę zestawienia w kategorii „Koszty”. Najtańsze C-Elysée (1.2 Live) można kupić już za 41 090 zł – o 2810 zł mniej niż kosztuje Tipo (1.4 Tipo). Ale czy na pewno jest to korzystniejsza oferta? Prześledźmy wyposażenie obu bazowych wersji sedanów Citroëna i Fiata.

Zaczniemy od elementów zwiększających bezpieczeństwo: C-Elysée Live ma seryjnie cztery airbagi, kurtyn nie dostaniemy nawet za dopłatą, podobnie jak świateł przeciwmgielnych. Fiat w wersji Tipo ma standardowo 6 airbagów, a klienci, którzy zechcą doposażyć go w światła przeciwmgielne (nawet z funkcją doświetlania zakrętów), mogą to zrobić za dodatkowe 900 zł. Plus dla Tipo. Teraz czas na wygody. Nowe auto bez klimatyzacji to chyba jakaś pomyłka. A jednak podstawowa wersja C-Elysée nie ma jej nawet za dopłatą. Osoby, które chcą mieć klimę na pokładzie, muszą wybrać kosztowniejszą odmianę Feel (z silnikiem 1.2 za 44 990 zł – o 1000 zł droższa od bazowej wersji Fiata Tipo). Ale żeby nie było, że oferta Fiata jest bez skazy: dopatrzyliśmy się, że standardowy w Citroënie tempomat nie występuje w bazowej odmianie Fiata (za dopłatą 900 zł w kolejnej wersji Pop – 47 900 zł z silnikiem 1.4).

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

A co z radiem? Citroën oferuje je za dopłatą 1200 zł i jest to model z odtwarzaczem CD, ale bez portu USB. Rozsądniejszym rozwiązaniem będzie już chyba zakup niefabrycznego radia za połowę wspomnianej kwoty z możliwością odsłuchu muzyki z zewnętrznego nośnika. Fiat oferuje w podstawowej wersji Tipo fabryczne radio z USB. Ci, którzy chcą wersję z zestawem głośnomówiącym Bluetooth, muszą dopłacić 650 zł. Ta kwota wydaje się rozsądnie wydana! Zestawu BT nie dokupimy w najtańszej wersji Citroëna, występuje on opcjonalnie (1600 zł) w kolejnej odmianie Feel.

Po porównaniu wyposażenia podstawowych odmian C-Elysée i Tipo wiemy już, że choć oferta Citroëna jest korzystniejsza cenowo, to w rzeczywistości z powodu braku klimatyzacji i konieczności dopłaty za niektóre elementy nie ma sensu. A przecież w Tipo oprócz wyższego standardu wyposażenia otrzymujemy mocniejszy silnik.

Gwarancja/serwis. Niektórzy użytkownicy pomijają tę kategorię przy zakupie, co często mści się droższą eksploatacją. Choć oba auta mają dwuletnią gwarancję mechaniczną, to lepszą ochronę perforacyjną zapewnia klientowi Citroën (pod warunkiem że przez cały okres 12 lat będzie jeździł na przeglądy do ASO). Do tego korzystniej w C-Elysée wypadają rzadsze interwały przeglądowe.

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - wynik końcowy

Fiat Citroen
Nadwozie 1 0
Silniki 1 1
Prowadzenie 1 0
Koszty 1 1
Suma 4 2

Oba pojazdy mają zbliżone ceny, oferują podobną przestrzeń dla podróżnych i na bagaż, ale różnią się prowadzeniem i paletą silników. W naszym zestawieniu korzystniej wypadł Fiat

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - naszym zdaniem: tanie, ale z brakami

Jeśli planujecie zakup budżetowego sedana, to niezależnie, czy wybierzecie C-Elysée, czy Tipo, przygotujcie się na kompromis. Za 45 tys. zł nie dostaniecie tego, co oferują droższe o 15 tys. zł kompakty!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (21)

No photo
No photo ~Czarek Użytkownik anonimowy
~Czarek :
No photo ~Czarek Użytkownik anonimowy
Witam. Jeżeli ktoś ma dosyć używanych szrotów ciągle sie psujących to uzbiera kasiorke i kupi Fiata albo Citroena z salonu i będzie miał swój nowy samochód, tak jak zrobiłem to ja. Kupiłem Citroena w 2013r z chyba najprostsza benzyna pod maska, najprostszymi zastosowaniami w zawieszeniu i ogólnie wszystkim najtańszym, dzieki temu eksploatacja po uplywie gwarancji jest śmiesznie tania :-) nic tylko jezdzic a i LPG podobno znosi znakomicie. Komfort nawet nawet, ale to nie niemiecka limuzyna bo tez samochód jak będzie miał 10 lat to nie będzie kosztował 30tys zl tylko 10tys zl i to moze... ;-) dla mnie bomba.
9 maja 15:42 | ocena: 95%
Liczba głosów:20
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Oli Użytkownik anonimowy
~Oli :
No photo ~Oli Użytkownik anonimowy
Zapomniano napisać że Fiat posiada też silnik 1,4 turbo 120 KM który pali tyle samo a ma znacznie lepszą dynamikę. Poza tym systemy bezpieczeństwa w wyższych wersjach są na znacznie lepszym poziomie niż w cytrynie. Choć nie wiem dlaczego citroen tak przyoszczedził. Poza tym porównywanie wciąż do golfa który kosztuje dwa razy tyle mija się z celem. A o wspaniałych parametrach jezdnych golfa raczej można dyskutować. To samo dotyczy silników. Jakoś nikt nie wspomniał że zarówno citroen jak i Fiat dają dwu letnią gwarancję na silniki bez limitu kilometrów. W takim VW jest ograniczenie do 70 tys. Chyba o czymś to świadczy.
10 maja 20:43 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
~maciej :
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
esesmanski bełkot, tipo jest lepszy niz golf bo:
1) duzo tanszy 1,6 automat kosztuje 65 000, a golf automat 1,4 tsi ponad 90 000
2) trwałosc mechaniczna jest wyzsza w tipo- tutaj silnik nie rozleci sie po 100 tys km i skrzynia nie bedzie do naprawy po dwoch latach jazdy

W Autoświat samochody nie-niemieckie nigdy nie mają szans z niemieckimi, bo lepiej sie przyczepic do taniego plastiku we wnetrzu niż do psujacej sie DSG
8 maja 17:00 | ocena: 81%
Liczba głosów:32
81%
19%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jakub Użytkownik anonimowy
~Jakub :
No photo ~Jakub Użytkownik anonimowy
Mam Tipo przejechane już 20000 km i uważam że jest to świetne NOWE auto, za rozsądne pieniądze. Tutaj nie płaci się za markę, a za to co się dostaje: Sporą przestrzeń, w miarę oszczędny silnik, ładny wygląd i dobre wyposażenie w podstawie.
9 maja 23:01 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart :
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
Echhh 1.6VTi niby taki paliwożerny, a w dziale Używanych piszecie że w mieście można zmieścić się w 7l/100km... Poza tym porównanie francuskiego 1.6 do włoskiego 1.4 pomimo podobnych danych "na papierze" mija się z celem...
9 maja 11:42 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
~Klej :
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
Krótsze przewody? Silnik i mechanizm okna znajduję się w drzwiach więc przewody raczej dłuższe. Wasz ulubiony Rapid startuje z cenami gdzie obie wymienione marki kończą.
8 maja 19:13 | ocena: 94%
Liczba głosów:17
94%
6%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Największy plus Fiata to trzy nadwozia do wyboru a Citroena to nowoczesny silnik 1.2 który dostał sporo nagród
9 maja 13:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kk Użytkownik anonimowy
~Kk :
No photo ~Kk Użytkownik anonimowy
Posiadan C elyse wersji more life z dodatkami kosztował mnie 47tys i jeżeli chodzi o hałas to do 130 nie jest źle poza tym lepiej zbiera się od tipo .miale brać tipo ale z dodatkami w wersji easy wyszło by mi jakieś 53-55tys
9 maja 21:25 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Colditz Użytkownik anonimowy
~Colditz :
No photo ~Colditz Użytkownik anonimowy
Oba te auta biją Rapida na głowę. Proste, kulodporne benzyniaki świetnie współpracujące z instalacją LPG. Szkoda, że Cytryna nie ma wersji kombi.
9 maja 14:24 | ocena: 88%
Liczba głosów:25
88%
12%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~paablo Użytkownik anonimowy
~paablo
No photo ~paablo Użytkownik anonimowy
do ~maciej:
No photo ~maciej Użytkownik anonimowy
8 maja 17:00 użytkownik ~maciej napisał
esesmanski bełkot, tipo jest lepszy niz golf bo:
1) duzo tanszy 1,6 automat kosztuje 65 000, a golf automat 1,4 tsi ponad 90 000
2) trwałosc mechaniczna jest wyzsza w tipo- tutaj silnik nie rozleci sie po 100 tys km i skrzynia nie bedzie do naprawy po dwo
Nie prawda Koreańczyki te dobrze wypadają w testach auto świat .
8 maja 20:58 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee

Nie mają turbin ani nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a elektronikę ograniczono w nich do minimum. Oferują za to mnóstwo przestrzeni i są tanie. Sprawdzamy, co warto kupić.

Fiat Tipo sedan kontra Citroen C-Elysee - przestronne, proste i niedrogie (slajd 1 z 18)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego