Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - 620 KM na torze

13 paź 17 06:23

Uwaga, włączamy hipernapęd! Honda Civic Type R i Seat Leon Cupra 300 przenoszą całą swoją moc na przednią oś. Są bardzo szybkie. Który z nich pierwszy przetnie metę?

Udostępnij
0
Skomentuj

Prosimy o ostrożność w alejce serwisowej! Nadjeżdżają bowiem dwa ekstremalnie sportowe kompakty, które nie mogły być bardziej różne. Z jednej strony Seat Leon Cupra. Wygląda niepozornie, ale skrywa 300 KM. Mało kto dałby mu 250 km/h prędkości maksymalnej i 6 sekund „do setki”. Aż trudno uwierzyć w takie osiągi przy tak dyskretnie wyglądającym nadwoziu. Odwracamy głowę w kierunku Hondy. Alaaarm! Honda Civic Type R każdym załamaniem karoserii krzyczy: Mam 320 koni i rozpędzam się do 272 km/h. „Setkę” przekraczam w mniej niż 6 s.

Więcej barw wojennych niż w nowym Civicu nie da się chyba mieć. Nadwozie jest naznaczone wlotami i wylotami powietrza, skrzydła i spoilery wystają w każdym kierunku. Gdyby chodziło tylko o efekt „wow”, już moglibyśmy wyłonić zwycięzcę. Zero punktów dla „hiszpana”, wszystkie dla „japończyka”. Tyle że test oceniający tylko wygląd byłby płytki.

Mamy tu w sumie 620 koni podzielonych na dwa auta z ligi Golfa – takie pojazdy sprawdza się na torze, a nie przed lodziarnią. Teoretycznie Seata wyhamowuje mały deficyt mocy. Do Hondy brakuje mu 20 koni i tyle samo niutonometrów. Niesprawiedliwie? Niekoniecznie, bo Cupra waży o 30 kg mniej. Leon jest obuty w bardzo lepkie Micheliny Pilot Sport Cupy 2, minimalnie węższe niż opony Hondy. Chyba zaczynamy niepotrzebnie teoretyzować, a czas po prostu wcisnąć pedał do podłogi i zobaczyć, co będzie.

Lubisz moc, spokój i harmonię? Bierz Seata. Wolisz ryk silnika i ekstremalne doznania? Honda jest dla Ciebie!

Po krótkim buksowaniu i puszczeniu sprzęgła Seat Leon Cupra idzie wyjątkowo ostro do przodu. Podczas przejścia z „trójki” na „czwórkę” jednak dwulitrowy silnik wpada w mały dołek mocy, przydałoby się nieco krótsze przełożenie 4. biegu, bo przyczyniłoby się to do płynniejszego rozpędzania. Sam mechanizm zmiany przełożeń też mógłby zgrabniej pracować, lewarek nieco kanciasto przesuwa koła zębate.

Pierwszy zakręt, pierwsze zaskoczenie. Przednionapędówka? Ani śladu. Seat Leon pokonuje łuk jak po szynach, samoblokujący przedni dyferencjał pokazuje, co potrafi. Zamiast wypłynąć na wciśniętym gazie na zewnętrzną, Cupra zacieśnia promień, idzie do wewnętrznej – wspaniała sprawa! Jeśli jednak chcemy lekko skorygować kurs, odpuszczając gaz, Cupra od razu odchodzi pół metra na zewnętrzną – tak bardzo zmiana obciążenia wpływa na trzymanie toru jazdy. Przejechanie szybkiego, czystego okrążenia nie jest łatwe.

Seat wiedzie też uparcie własny żywot podczas hamowania. Jeśli tuż po dohamowaniu przed zakrętem autem zakołysze ABS, potrafi to zepsuć resztę obranego toru jazdy. Okazjonalnie hamulec potrafi też za mocno przyhamować, wręcz zablokować wewnętrzne koło w zakręcie. Tracimy przez to cenne metry w strefie dohamowania, zaufanie w stabilność, no i – przede wszystkim – drogie opony. Małe niebieskawe chmurki pod gumą potwierdzają to też wizualnie.

Honda Civic Type R to zupełnie inna bajka. Pół okrążenia na torze i zawiązujesz sojusz z autem, co niesamowicie buduje pewność siebie. Nawet jeśli układ kierowniczy Hondy z pozycji centralnej nie pracuje tak ostro, jak w Seacie, precyzyjne zacieśnianie promienia skrętu zawsze jest możliwe. Korekty można wykonywać na centymetry – tak to właśnie powinno być, gdy jedzie się na krawędzi możliwości samochodu.

Na tle kontrastu wrażeń z jazdy różnica w osiągach jest niewielka. Za sterami Civika wydaje Ci się że lecisz myśliwcem, a za kierownicą Leona po prostu czujesz moc. Dużo mocy - oba auta są bardzo szybkie na torze i na ulicy

Także układ hamulcowy Civica nie daje sobie w kaszę dmuchać. Hamulce zawsze spowalniają auto dokładnie tam, gdzie kończy się prosta, i niezależnie od stopnia rozgrzania tarcz siła hamowania pozwala się precyzyjnie dozować, pedał nie mięknie. Teraz o silniku: jest potężniejszy od TSI w Leonie, jeszcze bardziej pragnie być kręcony aż do czerwonego pola, przy odcięciu staje się porywczy jak należy. W tej lidze chcemy, żeby motor był właśnie taki, jak w Hondzie.

To jeszcze jednak nie koniec pochwał dla Civica. Potrafi on o wiele więcej niż tylko wykręcać szybkie czasy na torze. Ma coś, czego większość nowych, wyszlifowanych aut nie posiada: duszę. Powoduje intensywne, ale przyjemne mrowienie w podbrzuszu. Mechanizm zmiany biegów pracuje jak należy, podczas redukcji elektronika daje automatyczny międzygaz. Ma to w sobie coś zmysłowego. Fotele chwytają nasze ciała pewnym, twardym uściskiem, a brzmienie ciężko pracującej maszyny to szczery spektakl bez dużej dawki sztucznej inżynierii dźwiękowej.

Mówiąc krótko: Honda dostarcza perfekcyjnie pasujących do 320 koni wrażeń z jazdy. Wspaniale, że czegoś takiego można jeszcze doświadczyć. Oczywiście, żałujemy, że w tym ekstremalnie głośnym „japończyku” zostało niewiele codziennych talentów i że ta frajda musi aż tyle kosztować.

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - wyniki pomiarów drogowych

Honda Seat
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,3 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h 5,8/8,4 s 6,0/8,6 s
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h 12,2/20,5 s 12,7/20,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4./5. bieg) 4,3/6,0 s 4,1/5,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (5./6. bieg) 4,9/7,4 s 5,2/6,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1396/364 kg 1368/522 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,6/12,5 m 11,1/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 63 dB (A) 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 71 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 74 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 9,8 l/100 km 9,7 l/100 km
Zasięg 460 km 510 km

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - dane katalogowe

Civic Leon
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1996 1984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 320/6500 300/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/2500 380/1800
Prędkość maksymalna (km/h) 272 250
Skrzynia biegów manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 420-1209 380-1210
Pojemność zbiornika paliwa (l) 46 50
Marka i model opon testowanego auta Contin. SportContact 6 Michel. Pilot Sport Cup 2
Rozmiar opon testowanego auta 245/30 R 20 235/35 R 19
Emisja CO2 (g/km) 176 158
Zalecany rodzaj paliwa benzyna 98-okt. benzyna 98-okt.

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - wyposażenie i ceny opcji

Civic Leon
Wersja 2.0 Type R GT Pack 2.0 TSI Cupra
Airbagi czołowe/boczne z przodu/kurtyny  S/S/S S/S/S
Reflektory ksenonowe/pełne światła LED N/S N/S
Klimatyzacja automatyczna S S
System multimedialny/nawigacja S/S S/3195 zł
Złącza Bluetooth/USB S/S S/S
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne S S
Czujniki deszczu/zmierzchu S/S S/S
Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka S S
Podgrzewane fotele N 5601 zł (kubełkowe)
Kamera cofania S 1 034 zł
Czujniki parkowania przód i tył S 2 399 zł
Automat parkujący N N
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/S S/3142 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/czujnik martwego pola S/S 3142 zł (pakiet)/N
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/S 3142 zł (pakiet za 2 opcje)
Kluczyk zbliżeniowy S 1 505 zł
Adaptacyjne zawieszenie S S
Felgi aluminiowe/lakier metalizowany S (20 cali)/2500 zł S (19 cali)/2752 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - ceny, utrata wartości, gwarancja, przeglądy

Civic Leon
Cena podstawowa testowanej wersji 154 700 zł 139 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 39,7 proc. 44,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 4 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 154 700 zł 156 376 zł

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Civic Leon
Przestronność i bagażnik 10 8 8
Jakość wykończenia 10 7 8
Fotele i pozycja kierowcy 20 18 17
Wyposażenie komfort 10 8 8
Systemy bezpieczeństwa 20 18 17
Czas przejazdu toru 20 18 17
Zryw (reakcja na dodanie gazu) 10 9 8
Przyspieszenie 20 19 18
Elastyczność 20 18 19
Skrzynia biegów 20 18 16
Dźwięk silnika 10 7 6
Komfort amortyzacji 10 7 8
Zachowanie na drodze 30 27 25
Układ kierowniczy 20 16 18
Skuteczność i działanie hamulców 30 26 26
Wizerunek 10 8 7
Zużycie paliwa 20 11 11
Cena 10 5 5
Wynik końcowy 300 248 242
Miejsce w teście 1. 2.

Honda Civic Type R kontra Seat Leon Cupra - podsumowanie

Seat okazuje się już nie tak ognisty, kiedy stoi obok Hondy. Gdy samochody ruszają, tworzą dwie rzeczywistości: przyspieszoną codzienność zza sterów Leona i totalny odlot na fotelu kierowcy Civica. Japońskie auto to pełnokrwisty drapieżnik, ostentacyjnie szczerzący kły. Hiszpański rywal wydaje się przy nim potulny, ale jest zaskakująco szybki.

Na finał zadam jednak pewne - moim zdaniem istotne - pytania. Czy turbodoładowanie, które na dobre zadomowiło się wśród kompaktowych GTI oraz wyścig mocy silników, przynoszą nam, fanom frajdy z jazdy to, czego szukamy? Czy radość z jazdy Civikiem VIII Type R o mocy 200 KM bez turbo była mniejsza, niż obecnym, znacznie szybszym modelem? Czy podczas codziennej jazdy nawet szybkim samochodem rzeczywiście chodzi o walkę o ułamki sekund podczas pokonywania drogi? I czy auto, które prowadzi się jak po szynach niemal w każdej sytuacji i przy każdej prędkości rzeczywiście dostarcza maksimum frajdy? A może to właśnie samochody, których granica możliwości leży niżej, dostarczają więcej uśmiechu kierowcy, który czerpie satysfakcję z tego, że potrafi okiełznać drobne niedoskonałości podwozia, skrzyni czy silnika?

Jeżeli potrzebujecie auta na tor, to mocniejszy kompakt rzeczywiście dostarczy bardziej ekstremalnych doznań. Ale jeżeli chcecie nim jeździć na co dzień, to może być i tak, że te 300 KM na niewiele się przyda, bo nie będzie gdzie z nich skorzystać. I nawet kupując jedno z testowanych w tym porówaniu aut nie zabezpieczycie się przed tym, że jakiś właściciel spokojnej, rodzinnej limuzyny BMW czy Mercedesa z dieslem pod maską nie zostawi Was z tyłu po starcie spod świateł. I zrobi to w maksymalnie wyluzowanym stylu: Wy będziecie pilnować obrotów, szarpać się z biegami i strzelać ze sprzęgła, a on po porstu wciśnie gaz i odjedzie Wam, ziewając przy tym z nudów, a może nawet dłubiąc w nosie. Jesteście na to gotowi? :)

Macie swoje zdanie na ten temat? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".
Czy Honda słusznie wygrała porównanie z Seatem?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej