CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.704.231.95
Średnio4.664.854.472.10
Najdrożej5.094.994.892.45

Honda NSX kontra Nissan GT-R - Mocniejsza od Godzilli

2 sty, 11:43
Udostępnij
0
Skomentuj

Nissan GT-R pożera seryjnie rywali od 9 lat i ciągle staje się lepszy. Włochatego potwora postanowiła rozdrażnić ultranowoczesna hybrydowa konkurentka: Honda NSX.

Myślicie: „Godzilla” i macie przed oczami czarną bestię, która przemierza tandetną makietę filmową, chwiejąc się na tylnych łapach? W porządku, to w końcu klasyka kina i my też ją cenimy. Ale skoro bierzecie do ręki gazetę o samochodach, to nie musimy wam tłumaczyć, że Godzilla to też potwór, który porusza się na 4 kołach i pożera wszystko, co stanie mu na drodze. Takiego przezwiska Nissan GT-R (wówczas Skyline) dorobił się na przełomie lat 80. i 90. Japońscy inżynierowie robią wszystko, żeby osiągi i możliwości kolejnych generacji były godne tego pseudonimu. Obecny model jest produkowany od 9 lat, jednak przez ten czas przeszedł kilka face liftingów, a moc jego V6 biturbo wzrosła z 485 do 570 KM. Natomiast cena pozostała stosunkowo atrakcyjna jak na te osiągi i wynosi pół miliona złotych bez stówki.

Honda NSX - 4 silniki i 2 turbosprężarki

Najświeższa rywalka Nissana GT-R też pochodzi z Japonii, też ma napęd 4x4 i silnik V6 z podwójnym doładowaniem. Ale jest on centralnie umieszczony i zgodnie z trendami otrzymał do pomocy aż 3 motory elektryczne. To nowa Honda NSX. Jej nadwozie wygląda zdecydowanie nowocześniej niż karoseria Nissana, kryje też świeższą myśl techniczną – choć w obu autach współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,26. Zaskoczeni? Posłuchajcie dalej, jak mogą być różne drogi do jednakowego celu.

Dwa z trzech wspomnianych silników elektrycznych umieszczono przy przedniej osi, każdy z nich ma po 37 KM. Tyle że ogromna część mocy trafia na tylne koła – wytwarza ją 507-konny silnik spalinowy, wspierany 48-konnym „elektrykiem”.

Nissan bardziej konwencjonalnie podchodzi do tematu, choć skrzynię biegów umieścił z tyłu (układ transaxle). Istnieje jednak mechaniczne połączenie obu osi, dzięki czemu GT-R może aż 50 proc. swojej mocy (wytwarzanej całkowicie spalinowo) wysyłać na przód. Na wyjściach z ciasnych nawrotów ma to swoje zalety, z kolei na szybkich łukach trochę go wypycha na zewnętrzną. Nissan sprawia podczas szybkiej torowej jazdy wrażenie cięższego auta, z bardziej ociężałym przodem niż Honda. Obaj rywale ważą ok. 1,7 t, ale pomiar rozkładu mas potwierdza subiektywne odczucia i taka jest też natura konstrukcji każdego z aut: w GT-R 55 proc. ciężaru spoczywa z przodu, w NSX-ie – 42 proc.

Honda jest odczuwalnie bardziej tylnonapędowa, czyli po nawrocie mamy nadsterowność. W czasie szybkich zmian kierunku jazdy, gwałtownego przekładania obciążenia, tył NSX-a też próbuje wyprzedzać przód. Zbyt mocne impulsy wysyłane kierownicą na wejściu w zakręt i prowadzący czuje tył. Dzieje się to jednak zawsze płynnie, przewidywalnie i po nabraniu wprawy pozwala mieć ogromną frajdę – po wyłączeniu systemów stabilizacji i trakcji można jeździć długimi slajdami.

Honda NSX kontra Nissan GT-R Honda NSX kontra Nissan GT-R Foto: Auto Bild

Układ napędowy Hondy też jest „miodzio”. Jedwabiście gładko nabiera obrotów, wskazówka zatrzymuje się dopiero przy 7500 obr./min. Brzmi przy tym autentycznie, ostro reaguje na gaz, a silnik elektryczny „zeruje” jakąkolwiek turbodziurę. Naprawdę, przy dodaniu gazu 3,5-litrowe V6 biturbo sprawia wrażenie, jakby było „wolnym ssakiem” o ogromnej pojemności. Fenomenalne zestrojenie, z którym rewelacyjnie współpracuje 9-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa. Obsługuje się ją guzikami na tunelu środkowym, a podczas sportowej jazdy – oczywiście, łopatkami, precyzyjnie wykonanymi, dokładnie klikającymi i umiejscowionymi tam, gdzie trzeba.

Honda NSX - napęd godny legendy

Honda włożyła do NSX-a napęd godny jego legendy. Jest w dodatku niesamowicie wydajny. 581-konny hybrydowy zespół zużył na naszej testowej pętli zaledwie 10,3 l/100 km. Nissan potrzebował w tych samych warunkach o 2,4 l/100 km więcej. Podczas szybkiej jazdy po drogach publicznych różnica rośnie: spalanie Hondy sięga 14,6 l/100 km, a Nissana – 18,2 l.

Na torze Contidrom liczby też przemawiają za NSX-em, ale różnica jest mniejsza: brutalnie przyspieszającym, choć łagodniej brzmiącym Nissanem wykręciliśmy czas 1:31,95. NSX-em urwaliśmy z tego jeszcze 68 setnych sekundy. „Godzilla” na pewno nie da za wygraną – czekamy na rewanż!

Honda NSX kontra Nissan GT-R - tor testowy Contidrom

Czasy okrążenia mierzymy na torze ośrodka testowego Continentala pod Hanowerem w Niemczech. Pętla ma 3,8 km długości, zróżnicowane zakręty, ale jest płaska jak deska. Czasy zawsze wykręca ten sam kierowca. Najlepszy czas: poniżej 1:30 min.

Honda NSX (581 KM, 191 000 euro) - czas okrążenia: 1:31,27 min

Nissan GT-R (570 KM, 499 000 zł): czas okrążenia: 1:31,95 min

Honda NSX kontra Nissan GT-R - punktacja

Kategorie Maks. punktów Honda Nissan
Nadwozie 10 7 8
Jakość wykończenia 10 7 7
Fotele i pozycja kierowcy 20 15 14
Wyposażenie (komfort) 10 9 9
Właściwości silnika 20 18 16
Osiągi 30 27 28
Skrzynia biegów 20 18 16
Brzmienie silnika 10 9 7
Komfort jazdy 10 8 7
Bezpieczeństwo jazdy 20 16 18
Zwinnośc i prowadzenie 30 27 25
Czas okrążenia na torze 20 17 16
Układ kierowniczy 20 18 16
Skuteczność hamulców 30 18 20
Koszty utrzymania 10 4 4
Zużycie paliwa 20 11 6
Cena 10 2 9
Wynik końcowy 300 231 226
Miejsce w teście 1. 2.

Honda NSX kontra Nissan GT-R - naszym zdaniem: Honda pokonała Godzillę!

Ponad pół sekundy – o tyle NSX okazał się szybszy od GT-R na torze, czym przypieczętował swoją wyższość nad Nissanem. Tyle że GT-R kosztuje połowę tego, co NSX, którego w Polsce oficjalnie nie da się kupić.

Honda NSX kontra Nissan GT-R - dane techniczne

Honda Nissan
Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V6/24 benz. biturbo/V6/24
Pojemność skokowa 3493 cm3 3799 cm3
Moc maksymalna 507 KM/6500 obr./min 570 KM/6800 obr./min
Maks. moment obrotowy 550 Nm/2000 obr./min 637 Nm/3300 obr./min
Łączne moc/moment ukł. hybrydowego 581 KM/646 Nm -
Skrzynia biegów/napęd 9b. dwuspzęgłowa/4x4 6b/ dwusprzęgłowa/4x4
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 1,4/3,2 s 1,4/3,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 1,5/1,8 s 1,5/1,8 s
Prędkość maksymalna 308 km/h 315 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37/35,2 m 35,4/34,9 m
Spalanie testowe 10,3 l/100 km 12,7 l/100 km
Masa rzeczywista/ładowność 1762/233 kg 1793/407 kg
Rozdział masy (przód/tył) 42/58 proc. 55/45 proc.
Długość/szerokość/wysokość 4487/1939/1204 mm 4710/1895/1370 mm
Pojemność bagażnika 110 l 315 l
Rozmiar opon 245/35 ZR19 | 305/30 ZR20 255/40 ZRF20 | 285/35 ZRF20
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 3 lata lub 100 000 km/12 lat 3 lata lub 100 000 km/12 lat
Przeglądy co 20 000 km lub rok co 15 000 km lub rok
Cena podst./po doposażeniu 191 000/206 600 euro (model niedostępny w Polsce) 499 900 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
~Daniel :
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
Wg mnie Nissan ma skuteczna taktyke - udoskonalania modelu - najlepszego auta sportowego swiata. Dokonuje systematycznej ewolucji zamiast rewolucji. Po 9 latach udoskonalania wyeliminowano wszystkie jest bolaczki .- stal sie niemal doskonaly - niezawodny i najszybszy na swiecie. Honda, no coz...tak, ale nie za dwa razy wiecej pieniedzy.
5 sty 18:03 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bobi Użytkownik anonimowy
~bobi
No photo ~bobi Użytkownik anonimowy
do ~elo:
No photo ~elo Użytkownik anonimowy
3 sty 16:35 użytkownik ~elo napisał
jaki jest sens porównywać nowy samochód z samochodem, który od 9 lat jest na rynku?
od 9 lat ale nie ten sam. Moze go w ogole wycofia zeby nikt go z niczym nie porownywal, nie kupil?!?! Honda to genialne auto, ale raczej dla bogatych fanatykow marki i ludzi ktorzy maja garaze pelne aut. Za te pieniadze mozna miec Ferrari czy Porsche, ktore da duzo wiecej frajdy z jazdy i samego posiadania.
3 sty 21:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~HondaFan Użytkownik anonimowy
~HondaFan :
No photo ~HondaFan Użytkownik anonimowy
Honda posiada kosmiczny wygląd, osiągi ale i też kosmiczną cenę - w prywatnym imporcie cena będzie wynosić około 1 mln (!) zł. Jest to dużo więcej niż G-TR Nismo.
3 sty 12:50 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~elo Użytkownik anonimowy
~elo :
No photo ~elo Użytkownik anonimowy
jaki jest sens porównywać nowy samochód z samochodem, który od 9 lat jest na rynku?
3 sty 16:35 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MPTrjVAP8 Użytkownik anonimowy
~MPTrjVAP8 :
No photo ~MPTrjVAP8 Użytkownik anonimowy
Du henger med på ABC'n fortsatt! Jeg ga meg etter en runde. Men det kan jo være jeg henger meg på igjen en gang da. Egentlig skulle jeg ønske meg en norsk ABC da. Kjenner du noen som gidder å dra i gang noe sl???kit;)
8 kwi 12:19
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej