Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak się testuje prototypy aut?

17 sty, 13:54

Ile razy w ciągu dnia otwierasz i zamykasz drzwi swojego samochodu? Co najmniej 10. A to oznacza, że w ciągu roku robisz to 3650 razy, a przez 10 lat – 36,5 tys. razy. Zawiasy i mechanizm zamka muszą to wytrzymać. Podobnie dzieje się ze składaniem oparcia fotela, otwieraniem i zamykaniem okna, podnoszeniem klapy bagażnika, włączaniem radia czy świateł.

Udostępnij
0
Skomentuj

Jak sprawdzić, czy dany element w aucie wytrzyma długoletnią eksploatację?

Można stosować metodę testowania na klientach – jeśli jakiś element często zawodzi i jest reklamowany, wymienia się go, albo ogłasza akcję serwisową. Ale ta metoda może poderwać zaufanie klientów do marki. Dlatego większość firm przeprowadza testy detali i mechanizmów już na etapie prototypów, zanim model trafi do salonów sprzedaży.

Np. w Seacie procedura testowa przewiduje, że drzwi muszą bez problemów wytrzymać cykl 30 tysięcy zamykania. Oczywiście nie robią tego ludzie tylko odpowiednio przygotowane automaty, które działają non stop 24 godziny na dobę. Co ciekawe, chodzi nie tylko o sam mechanizm, lecz także o dźwięk, jaki wydają zamykane drzwi – charakterystyczne kliknięcie musi brzmieć tak samo na początku i na końcu testu.

Jeśli idzie o fotele to mechanizm ich oparć musi wytrzymać cykl 20 tysięcy złożeń. Fotele badane są także pod kątem obciążeń i wytrzymałości tapicerki na zużycie. W tym teście cykl wynosi 20 tys. Ruchy odtwarzane są przez maszyny symulujące zajęcie miejsca przez kierowcę i pasażerów.

Już na 3 lata przed uruchomieniem seryjnej produkcji modelu, przeprowadzane są badania wszelkich pokręteł i przycisków rozlokowanych w kabinie. Przełączniki radia, klimatyzacji, sterowania szyb itp. muszą przejść cykl 5 tysięcy włączeń.

W Seacie prototypy nowych modeli testuje 50 kierowców – przejeżdżają oni rocznie ok. 1,2 miliona kilometrów po specjalnie dobranych trasach w strefie tropikalnej i zimowej, gdzie temperatury wahają się od minus 50 stopni do plus 50 stopni Celsjusza.

Samochody sprawdza się na nawierzchniach asfaltowych, brukowanych, betonowych, szutrowych.

Jednym z ważniejszych testów jest próba wody – auto sprawdzane na szczelność karoserii oblewane jest w czasie 10 minut 2500 litrami wody.

Bardzo ważnym testem, ale już przeprowadzanym na seryjnym aucie, niezależnie od producenta, jest crash test, czyli próba zderzeniowa. W Europie przeprowadza je niezależna organizacja Euro NCAP, która kupuje seryjne auta w salonie dilerskim, a następnie poddaje je próbie zderzenia czołowego offsetowego (z przesunięciem), całą szerokością przodu, zderzeniom bocznym i od tyłu. Euro NCAP co roku zaostrza kryteria swoich prób, wprowadza nowe testy (np. zderzenie auta z pieszym lub rowerzystą). Ocena maksymalna to 5 gwiazdek.

W galerii zdjęcia z testowania prototypów Seatów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 7/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy BMW X2 i zmodernizowaną Hondą Jazz; prezentacja Skody Fabii po liftingu; raport: VW po Dieselgate; porównanie: kompakty kontra crossovery; testy Volvo V90 i Porsche Cayenne; raport: jak kradną auta; ustawianie geometrii zawieszenia; co to jest eCall; używany Opel Zafira; Top 10: używane kombi klasy średniej; Nissan Leaf nowej generacji.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~ Bb Użytkownik anonimowy
~ Bb :
No photo ~ Bb Użytkownik anonimowy
To dlatego padają przełączniki (pokrętła) od klimy i radia. 5000 cykli to nic jak średnio dziennie paredziesiat razy zmienia się głośność w radiu.
18 sty 02:08 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Puch Użytkownik anonimowy
~Puch
No photo ~Puch Użytkownik anonimowy
do ~ Bb:
No photo ~ Bb Użytkownik anonimowy
18 sty 02:08 użytkownik ~ Bb napisał
To dlatego padają przełączniki (pokrętła) od klimy i radia. 5000 cykli to nic jak średnio dziennie paredziesiat razy zmienia się głośność w radiu.
Kto zmienia glosnosc paredziesiąt razy na dzień ??? Góra 2-3 razy a czasem ani razu.
20 sty 09:09 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~3d Użytkownik anonimowy
~3d :
No photo ~3d Użytkownik anonimowy
Jak krzesła w IKEI i tyle samo wytrzymują. szajs to szajs
21 sty 11:55 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ObywatelObserwator Użytkownik anonimowy
~ObywatelObserwator :
No photo ~ObywatelObserwator Użytkownik anonimowy
Kryptoreklama a jak wiemy wszystko co krypto dziś traci. AŚ shame on ju.
17 sty 21:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Użytkownik anonimowy
~Gość :
No photo ~Gość Użytkownik anonimowy
Ukryta reklama :(
17 sty 18:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak się testuje prototypy aut? (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego