Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak się testuje prototypy aut?

17 sty, 13:54

Ile razy w ciągu dnia otwierasz i zamykasz drzwi swojego samochodu? Co najmniej 10. A to oznacza, że w ciągu roku robisz to 3650 razy, a przez 10 lat – 36,5 tys. razy. Zawiasy i mechanizm zamka muszą to wytrzymać. Podobnie dzieje się ze składaniem oparcia fotela, otwieraniem i zamykaniem okna, podnoszeniem klapy bagażnika, włączaniem radia czy świateł.

Udostępnij
0
Skomentuj

Jak sprawdzić, czy dany element w aucie wytrzyma długoletnią eksploatację?

Można stosować metodę testowania na klientach – jeśli jakiś element często zawodzi i jest reklamowany, wymienia się go, albo ogłasza akcję serwisową. Ale ta metoda może poderwać zaufanie klientów do marki. Dlatego większość firm przeprowadza testy detali i mechanizmów już na etapie prototypów, zanim model trafi do salonów sprzedaży.

Np. w Seacie procedura testowa przewiduje, że drzwi muszą bez problemów wytrzymać cykl 30 tysięcy zamykania. Oczywiście nie robią tego ludzie tylko odpowiednio przygotowane automaty, które działają non stop 24 godziny na dobę. Co ciekawe, chodzi nie tylko o sam mechanizm, lecz także o dźwięk, jaki wydają zamykane drzwi – charakterystyczne kliknięcie musi brzmieć tak samo na początku i na końcu testu.

Jeśli idzie o fotele to mechanizm ich oparć musi wytrzymać cykl 20 tysięcy złożeń. Fotele badane są także pod kątem obciążeń i wytrzymałości tapicerki na zużycie. W tym teście cykl wynosi 20 tys. Ruchy odtwarzane są przez maszyny symulujące zajęcie miejsca przez kierowcę i pasażerów.

Już na 3 lata przed uruchomieniem seryjnej produkcji modelu, przeprowadzane są badania wszelkich pokręteł i przycisków rozlokowanych w kabinie. Przełączniki radia, klimatyzacji, sterowania szyb itp. muszą przejść cykl 5 tysięcy włączeń.

W Seacie prototypy nowych modeli testuje 50 kierowców – przejeżdżają oni rocznie ok. 1,2 miliona kilometrów po specjalnie dobranych trasach w strefie tropikalnej i zimowej, gdzie temperatury wahają się od minus 50 stopni do plus 50 stopni Celsjusza.

Samochody sprawdza się na nawierzchniach asfaltowych, brukowanych, betonowych, szutrowych.

Jednym z ważniejszych testów jest próba wody – auto sprawdzane na szczelność karoserii oblewane jest w czasie 10 minut 2500 litrami wody.

Bardzo ważnym testem, ale już przeprowadzanym na seryjnym aucie, niezależnie od producenta, jest crash test, czyli próba zderzeniowa. W Europie przeprowadza je niezależna organizacja Euro NCAP, która kupuje seryjne auta w salonie dilerskim, a następnie poddaje je próbie zderzenia czołowego offsetowego (z przesunięciem), całą szerokością przodu, zderzeniom bocznym i od tyłu. Euro NCAP co roku zaostrza kryteria swoich prób, wprowadza nowe testy (np. zderzenie auta z pieszym lub rowerzystą). Ocena maksymalna to 5 gwiazdek.

W galerii zdjęcia z testowania prototypów Seatów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak się testuje prototypy aut? (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego