Kia Optima Hybrid - bez benzyny ani rusz

3 lut, 12:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Plug-in w samochodzie hybrydowym oznacza możliwość zarówno ładowania akumulatorów z gniazdka, jak i jazdy na silniku elektrycznym. Kia Optima Hybrid zapewnia jedno i drugie, ale pod pewnymi warunkami.

Wystarczyło kilka dni mrozu, a cała Polska zaczęła żyć smogiem. Wicepremier Morawiecki zapowiedział, że już za 10 lat po polskich drogach będzie jeździło milion samochodów elektrycznych, władze Krakowa podpisały uchwałę antysmogową, a wśród użytkowników smartfonów nastała moda na instalowanie aplikacji, dzięki którym możemy sprawdzić zanieczyszczenie powietrza w miejscu zamieszkania.

Skazani na hybrydy

Zamieszanie związane z dbaniem o ochronę środowiska zbiegło się z rynkowym debiutem Kii Optimy Hybrid – auta klasy średniej zasilanego silnikami benzynowym i elektrycznym, z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka 230 V (lub stacji szybkiego ładowania). To już druga generacja ekologicznej Optimy, z mocniejszymi o 60 proc. akumulatorami, dzięki którym – jak zapowiada producent – będzie można przejechać 54 km w trybie elektrycznym.

Kia Optima Hybrid – przestronne wnętrze

Oczywiście, nie omieszkaliśmy sprawdzić, czy zasięg w trybie EV można realnie osiągnąć (szczegóły w ramce na kolejnej stronie). Oceniliśmy także praktyczne walory hybrydowego modelu. Pozytywnie zaskoczyły nas jakość użytych materiałów i dobre ich spasowanie. Optima zaskakuje ciekawym i jednocześnie funkcjonalnym projektem deski rozdzielczej. Wrażenie zrobiły na nas także zastosowane w aucie multimedia (radio cyfrowe, nawigacja z mapą zasięgu jazdy w trybie EV i adresami punktów szybkiego ładowania, kompatybilność z Android Auto i CarPlay) i znakomite nagłośnienie firmy Harman Kardon z wzmacniaczem o mocy 630 W.

Użytkownicy hybrydowej Optimy docenią w niej przede wszystkim komfortowe wnętrze. Z przodu wygodę zapewniają obszerne fotele i duża ilość miejsca, z tyłu – przestronna kanapa. Ilość wygospodarowanej przestrzeni jest podobna jak w VW Passacie. Bagażnik niestety nie zachwyca ze względu na pojemność (307 l; o 203 l mniejszy niż w wersji z klasycznym napędem) oraz ukształtowanie. Zamontowane w tej części auta akumulatory, potężne głośniki oraz zawiasy wnikające do wnętrza znacznie ograniczają wykorzystanie kufra. Problemem dla niektórych może być także brak zarówno możliwości złożenia tylnej kanapy, jak i otworu do przewożenia długich przedmiotów, np. nart.

Kia Optima Hybrid - zaskakuje dynamiką

Pod maską Optimy Hybrid znajdują się dwa silniki: 2-litrowy benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, o mocy 156 KM, oraz elektryczny 67 KM. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 205 KM, a maksymalny moment obrotowy – 375 Nm, dostępny już od 2300 obr./min. Takie parametry układu napędowego sprawiają, że ważący ponad 1,8 tony sedan jest niezwykle dynamiczny. Sprawdziliśmy i okazało się, że rozpędzenie Kii ze startu do 100 km/h trwa aż o 0,8 s krócej, niż deklaruje to producent (w folderze 9,4 s, realnie 8,6 s).

Dobre osiągi to także zasługa dwusprzęgłowej przekładni, która sprawnie przepina biegi w górę oraz dokonuje szybkich redukcji. Co ważne, nie powoduje nieprzyjemnego wycia silnika, typowego dla hybryd, w których zastosowano bezstopniowy „automat”. Kolejny parametr, który poddaliśmy naszej ocenie, to spalanie. Nie mamy tu już aż tak dobrych wieści, bowiem producent zapowiedział zużycie paliwa na poziomie 1,6 l/100 km. To dane uzyskane na stanowisku w laboratorium, kiedy w momencie rozpoczęcia próby samochód ma w 100 proc. naładowane akumulatory i teoretycznie pokonuje zaprogramowany odcinek, wykorzystując do jazdy w większości wyłącznie napęd elektryczny. 1,6 l/100 km – nierealne.

Kia Optima Hybrid – wcale nie małe spalanie

Bardziej jednak interesowały nas realne warunki, dlatego też przeprowadziliśmy dwie próby. Pierwszą, sprawdzającą zasięg auta podczas jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym (na starcie akumulatory naładowane do pełna z gniazdka), oraz drugą – taką samą, jak w przypadku pojazdów z klasycznym źródłem napędu – o łącznej długości 160 km, składającą się z odcinków miejskich, pozamiejskich i autostradowych pokonanych w trybie hybrydowym (w momencie rozpoczęcia zasięg auta w trybie elektrycznym wynosił 0 km).

Wynik pierwszego przejazdu nas rozczarował, gdyż w trybie EV co chwila załączał się silnik spalinowy, żeby osiągnąć założony przez producenta zasięg 54 km. Druga próba też nie potwierdziła obietnic producenta, ale też w trakcie jej wykonywania mieliśmy inne, bardziej realne warunki. Średnie zużycie paliwa niespełna 7 l/100 km to akceptowalna wartość, choć wcale nie tak wiele niższa od tego, co potrafią nowoczesne silniki benzynowe rywali. Napęd hybrydowy oraz bogate wyposażenie seryjne (7 airbagów, reflektory LED, aut. klima, nawigacja) sprawiają, że auto nie jest tanie (164 900 zł). Ceny konkurencyjnego hybrydowego Passata GTE (218 KM) rozpoczynają się od 176 090 zł.

Kia Optima - bez benzyniaka ani rusz

Ładujemy Kię przez 5 godzin w zwykłym gniazdku 230 V w garażu podziemnym (poziom -3). Po pełnym naładowaniu baterii i wyjechaniu na powierzchnię (temp. powietrza +3 st. Celsjusza) zasięg w trybie EV zmniejszył się z 54 do 50 km. Ku naszemu wielkiemu zdziwieniu i mimo delikatnego traktowania pedału przyspieszenia (maks. połowa wskazania ECO) już po kilku kilometrach uruchomił się silnik spalinowy! Nie przekazywał on jednak mocy na koła, lecz działał jedynie jako prądnica, choć akumulator miał jeszcze duży zapas energii. Dopiero po 49 km wyłączył się tryb EV i silnik spalinowy zaczął przekazywać moment obrotowy na koła.

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 8,6 s
0-130 km/h 13,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,5 s (aut.)
80-120 km/h 5,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1745/455 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc.
Min. śr. zawracania (fabryczna) 10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 42,5 m
ze 100 km/h (gorące) 42,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB
przy 100 km/h 63 dB
przy 130 km/h 67 dB
Spalanie testowe (tryb HEV) 6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg (tryb HEV) 800 km
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1999
Łączna moc układu (KM/obr./min) 205/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 375/2330
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,4
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 1,6
Prędkość maksymalna (km/h) 192 (120 w trybie EV)
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 307/55
Opony testowanego auta 215/55 R 17
Czas ładowania akumulatorów (h) 5 (230V)/2,5 h (3,3 kW)
Cena podst. testowanej wersji 164 900 zł

Kia Optima Hybrid - podusmowanie

Aż 85 proc. prądu w Polsce wytwarza się w elektrowniach węglowych. Wprawdzie mają one zaawansowane systemy odazotowania, odsiarczania i odpylania, ale nadal emitują CO2. Skoro więc kupiliśmy hybrydę plug-in, która powinna przejechać 54 km na prądzie z gniazdka, to trudno zrozumieć dlaczego w tym trybie uruchamia się silnik benzynowy, dodatkowo emitujący szkodliwe substancje. Optima jest wprawdzie dobrze wykonana i wyposażona, ale ma wysoką ceny i praktyczne mankamenty.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
~jan :
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
Wladze Krakowa uchwale antysmogowa podpisaly rok temu. Prace nad nia toczyly sie od lat. Jako pierwsze miasto w Polsce to wlasnie Krakow zauwazyl problem. Niestety, w Polsce jest tak, ze dopiero jak problem pojawi sie w Warszawie, to media go zauwazaja. Pamietacie ostatnia powodz? Jak zalany byl np. Sandomierz, to jakby nic sie nie dzialo. Ale jak woda wlala sie na bulwary w Warszawie, to pol teleexpressu temu poswiecono.
4 lut 11:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~abc Użytkownik anonimowy
~abc :
No photo ~abc Użytkownik anonimowy
Hybrydy i elektryki to taki sam slepy zaulek, gdyz zwiekszamy mase pojazdu. W lecie brakuje wody dla elektrowni przy obecnym obciazeniu a strach pomyslec co gdyby nagle Polacy przesiedli sie do aut z napedem elektrycznym i zaczeli je ladowac. Problemy gwarantowane!
6 lut 22:17 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Hybryda pali mniej tylko w mieście a na trasie pali więcej niż zwykła benzyna z powodu dzwiagania ciężkich akumulatorów i osprzętu.
7 lut 15:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adre Użytkownik anonimowy
~Adre :
No photo ~Adre Użytkownik anonimowy
Morawiecki wie ze już za 10 lat wszystkie kopalnie węgla w Polsce będą -niemieckie i żydowskie
4 lut 22:51 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hajek Użytkownik anonimowy
~hajek
No photo ~hajek Użytkownik anonimowy
do ~Quattros:
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
7 lut 15:35 użytkownik ~Quattros napisał
Hybryda pali mniej tylko w mieście a na trasie pali więcej niż zwykła benzyna z powodu dzwiagania ciężkich akumulatorów i osprzętu.
Akurat hybrydy to auta głównie na miejskie trasy i właśnie tam najlepiej się sprawdzają. Czy to przy mało dynamicznej jeździe czy staniu w korkach. Dlatego też poważnie trzeba rozważyć jej zakup. Sam się zastanawiam po przeprowadzce do stolicy czy nie kupić hybrydowej Toyoty RAV4. Chcę kupić SUV-a ale i też od dawna myślę o hybrydzie, a tu mam idealne połączenie.
20 lut 07:19
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michałowsky Użytkownik anonimowy
~michałowsky :
No photo ~michałowsky Użytkownik anonimowy
Interesowałem się tematem hybryd swego czasu i sporo poczytałem o różnych modelach, byłem także w kilku salonach testując różne modele i marki i w końcu zdecydowałem się na priusa. Po roku jazdy oceniam go na 5. Wygodne fotele, ekonomiczna jazda i zero usterek.
19 lut 20:10
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aa Użytkownik anonimowy
~aa :
No photo ~aa Użytkownik anonimowy
Czyli to auto jest jeszcze gorsze niz normalne, bo generuje prad z benzyny i dopiero pozniej ten prad wykorzystuje (dodatkowa konwersja energii raczej pogarsza bilans energetyczny niz go poprawia).

Po drugie 165 tys za wersje podstawowa, przeciez za to mozna miec dwa porownywalnej klasy samochody, ktore spala moze 1-2 l wiecej w realu, wiec gdzie tu oszczednosc.
17 lut 13:03
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mareczek Użytkownik anonimowy
~mareczek
No photo ~mareczek Użytkownik anonimowy
do ~eryk:
No photo ~eryk Użytkownik anonimowy
11 lut 10:33 użytkownik ~eryk napisał
Dobrze myślisz. Sam zastanawiam się nad autem hybrydowym, bowiem mieszkam i pracuję w stolicy i 90% moich tras to miasto. Zastanawiam się nad używaną Toyotą Prius III 1,8 z 2013 r. Za ok. 55 tyś zł można kupić model z małym przebiegiem.
piszecie tak że czytając to słyszę jakby to wypowiadał ten starszy gość - dziennikarz motoryzacyjny występujący w reklamach tojoty,.. błagam, litości panowie najemni forumowicze zmieńcie trochę styl...
11 lut 21:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~eryk Użytkownik anonimowy
~eryk
No photo ~eryk Użytkownik anonimowy
do ~Lizak:
No photo ~Lizak Użytkownik anonimowy
11 lut 09:46 użytkownik ~Lizak napisał
Coraz częściej Polacy kupują hybrydy. Jednak nie eksperymentowałbym aż tak bardzo bo jednak koszt takiego samochodu jest spory. Warto więc wybrać sprawdzoną markę. Toyota jest liderem w tych technologiach i gdybym miał się zdecydować na hybrydę nie zaufał
Dobrze myślisz. Sam zastanawiam się nad autem hybrydowym, bowiem mieszkam i pracuję w stolicy i 90% moich tras to miasto. Zastanawiam się nad używaną Toyotą Prius III 1,8 z 2013 r. Za ok. 55 tyś zł można kupić model z małym przebiegiem.
11 lut 10:33
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lizak Użytkownik anonimowy
~Lizak :
No photo ~Lizak Użytkownik anonimowy
Coraz częściej Polacy kupują hybrydy. Jednak nie eksperymentowałbym aż tak bardzo bo jednak koszt takiego samochodu jest spory. Warto więc wybrać sprawdzoną markę. Toyota jest liderem w tych technologiach i gdybym miał się zdecydować na hybrydę nie zaufałbym koreańczykom jak dostępne i sprawdzone są takie samochody jak Prius czy nawet Auris.
11 lut 09:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Kia Optima Hybrid

Dość sztywne, ale zapewnia dobry komfort – tak można opisać zawieszenie wersji hybrydowej.

Kia Optima Hybrid - bez benzyny ani rusz (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego