Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Porównanie małych crossoverów

21 sie, 11:00

Mini-SUV-y mają podwyższone, fikuśne nadwozia i małe silniki, a kolejne modele wyrastają niczym grzyby po deszczu. Można dostać zawrotu głowy. Którego wybrać?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Oferta crossoverów powiększa się w szybkim tempie. Który model warto wybrać?
  • Mazda silnikowo nadal podąża pod prąd
  • Największy bagażnik ma Volkswagen T-Roc

Wśród klientów, jak i producentów zapanował owczy pęd na SUV-y i crossovery. Nowości jest tak wiele, że można się pogubić, tym bardziej że nazwy tych aut są do siebie dość podobne. Za to wśród rozwiązań technicznych raczej nie ma dużych zaskoczeń: z piątki modeli, które wybraliśmy, cztery mają trzycylindrowe silniki, z tego trzy o pojemności 1,0 l. Jakie to miłe, że są jeszcze takie firmy, jak Mazda, która montuje w CX-3 dwukrotnie większy silnik, niż mają rywale. Czy to szaleństwo z punktu widzenia kosztów eksploatacji?

W tym zestawieniu ciekawym aspektem jest również filtr cząstek stałych, który w związku z nowymi normami emisji spalin będzie teraz montowany też w silnikach benzynowych. Mają go już Kia Stonic i Opel Crossland X. Maździe CX-3 udaje się spełniać normę Euro 6d TEMP bez niego. Natomiast Volkswagen T-Roc i Seat Arona otrzymają filtr cząstek stałych prawdopodobnie dopiero pod koniec roku. Tymczasem sprawdźmy, co te małe SUV-y potrafią.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - wyniki testu

Volkswagen Seat Kia Opel Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 3,2 s 3,4 s 3,0 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s 9,8 s 10,0 s 9,9 s 9,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,6 s 16,3 s 16,6 s 16,9 s 15,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4/5 bieg) 8,2/11,4 s 7,8/10,6 s 7,7/10,4 s 6,5/8,4 s 8,1/11,2 s
Elastyczność 80-120 km/h (5/6 bieg) 12,8/17,3 s 11,8/16,3 s 11,0/14,1 s 9,2/11,3 s 11,3/17,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1280/500 kg 1184/441 kg 1176/464 kg 1276/514 kg 1199/491 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 61/39 proc. 61/39 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,7/10,5 m 10,5/10,5 m 11,1/11,1 m 11,2/11,5 m 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,0/36,0 m 37,7/38,0 m 36,8/36,2 m 38,2/37,0 m 36,80/37,3 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 57/65/69 dB 57/67/70 dB 59/67/71 dB 59/67/70 dB 57/67/70 dB
Spalanie testowe 6,6 l/100 km 5,5 l/100 km 5,8 l/100 km 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km
Zasięg 750 km 830 km 860 km 840 km 900 km

Test Spalania

Foto: Auto Świat

Droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Foto: Auto Świat

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - dane katalogowe

T-Roc Arona Stonic Crossland X CX-3
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 benz./R4/16
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 998 1199 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 115/5000 120/6000 130/5500 120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 200/2000 172/1500 230/1750 204/2800
Prędkość maksymalna (km/h) 187 182 185 206 192
Skrzynia biegów manualna 6b manualna 6b manualna 6b manualna 6b manualna 6b
Napęd przedni przedni przedni przedni przedni
Filtr cząstek stałych niedostępny niedostępny seryjny seryjny niedostępny
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 445-1290 400-1280 352-1155 410-1255 350-1260
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 40 45 45 48
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 18 215/45 R 18 205/55 R 17 205/60 R 16 215/60 R 16
Emisja CO2 (g/km) 116 114 118 114 137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1300/630 1100/590 1100/450 840/620 1200/605

Gdzie zmieści się najwięcej bagażu?

Według danych fabrycznych największy bagażnik ma T-Roc – domyślnie mieści aż o 95 l więcej niż Mazda CX-3, która jest od niego o 4 cm dłuższa. Jej bagażnik odpowiada najkrótszej w porównaniu Kii Stonic. Należy jednak pamiętać, że część litrażu przypada na nieregularne wnęki po bokach i – oczywiście – na schowek pod podłogą. Świetną relację pojemności bagażnika do gabarytów nadwozia oferuje Seat Arona. Co więcej, hiszpański crossover może się też pochwalić najniższym progiem załadunku.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy:

T-Roc Arona Stonic Crossland X CX-3
Cena podstawowa 86 190 zł 69 600 zł 71 490 zł 70 800 zł 79 900 zł
Utrata wartości (3 lata i 60 tys. km) 34,2 proc. 34,2 proc. 34,0 proc. 37,5 proc. 33,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat 7 lat/150 tys. km 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat 8 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok co 30 tys. km/rok co 30 tys. km/rok co 30 tys. km/rok co 20 tys. km/rok
Cena po doposażeniu 99 300 zł 80 907 zł 73 990 zł 79 950 zł 79 900 zł

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. VW Seat Kia Opel Mazda
Przestronność z przodu 40 34 34 30 32 28
Przestronność z tyłu 30 22 21 18 17 16
Pojemność bagażnika 25 22 21 20 21 20
Ładowność 15 13 11 12 14 11
Widoczność 20 15 15 14 12 11
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 23 20 23 19
Ergonomia obsługi 20 16 16 16 14 14
Jakość wykończenia 20 16 16 15 14 14
Suma punktów 200 161 157 145 147 135
Napęd i zawieszenie Maks. pkt.
Przyspieszenie 25 15 16 16 16 17
Elastyczność 25 14 15 16 18 14
Poziom hałasu 15 15 13 11 12 13
Skrzynia biegów 15 12 12 11 10 12
Zachowanie na drodze 30 25 26 25 23 25
Komfort jazdy 30 25 24 22 23 21
Układ kierowniczy 15 12 12 11 11 11
Średnica zawracania 5 4 5 3 2 2
Skuteczność hamulców 40 30 24 30 24 28
Suma punktów 200 152 147 145 139 143
Koszty Maks. pkt.
Cena po doposażeniu 50 30 37 40 37 37
Utrata wartości 15 15 15 15 13 15
Zużycie paliwa 30 21 22 20 21 21
Wyposażenie – komfort 40 24 21 18 22 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 21 18 15 18 14
Ubezpieczenia 10 8 8 9 8 8
Gwarancja 15 8 14 15 8 10
Przeglądy 10 10 10 5 10 7
Suma punktów 200 137 145 137 137 130
Wynik końcowy 600 450 449 427 423 408
Miejsce w teście  1. 2. 3. 4. 5.

Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - naszym zdaniem

T-Roc okazał się najlepszy w teście, ale Arona – tylko minimalnie słabsza. Gdyby lepiej hamowała, miałaby 1. miejsce. Rywale nie są przegrani – stanowią bardzo ciekawą alternatywę dla tego, co oferuje koncern VW. A jeśli ktoś ma alergię na 3 cylindry, może wybrać Mazdę albo większy silnik.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej