Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Maluchy po francusku - Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio

23 sty, 10:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Citroën uderzył w to, z czego kiedyś słynął – w awangardową nutę. Czy i tym razem okaże się wizjonerem? Rywale ze stajni Peugeota i Renault już na niego czekają...

Biały lakier małego Citroëna błyszczy, do tego C3 ma czerwoną czapkę i czarne pasy dookoła. Patrząc na taki samochód, można dwojako zareagować:

a) Yyy, wolałbym jednak coś szarego... lub

b) O, super, założę do tego pasujące spodnie!

Dziś zwracamy się przede wszystkim do miłośników motoryzacji, którzy wybraliby odpowiedź „b”. Ludzi, którzy są otwarci na nowe doznania, choć niekoniecznie muszą być frankofilami. Pewne zamiłowanie do motoryzacji znad Sekwany może być jednak pomocne.

Cieszy to, że francuskie samochody są znów różnorodne jak dawniej: Renault R5 czy Peugeot 205 wiele lat temu dały wspaniały przykład tego, jak można połączyć wdzięk, sportowego ducha i pięcioro drzwi w flakonie perfumowym na kołach. Tę magię roztacza także nowe C3, które ze swoim oryginalnym przodem i bocznymi ochraniaczami rozpyla „to coś”. Pięknie, ale co ten czaruś potrafi w porównaniu ze swoimi krajanami? Przecież Peugeot 208 i Renault Clio też nie uchodzą za kopciuszki.

To nie tylko trzy różne marki. To także trzy bardzo różne pomysły na samochód

Seksapil to jedno, a funkcjonalność – drugie. Dlatego trójkę naszych modnych trendsetterów czeka teraz ciężka próba w starciu z codziennym użytkowaniem. C3 ma 4 metry długości, czym idealnie wpasowuje się w ramy klasy miejskiej. Ale dlaczego zapewnia tak kiepską widoczność? Szerokie tylne słupki można do pewnego stopnia przełknąć tylko przy wsparciu czujników parkowania. Znacznie trudniej wybaczyć ciasną kanapę.

Z przodu mamy w Citroënie więcej miejsca. Półokrągłe nawiewy i cyfry na skali prędkościomierza budzą skojarzenia z latami 60., a zamiast czerwonych pasków można mieć też materiałowe wykończenie. W koreańskich autach nie znajdziecie aż 3 wystrojów wnętrza, ale też nie mają tak miękkich foteli. Niestety, dłuższe siedzenie na nich powoduje raczej dyskomfort niż odprężenie.

Citroen C3 korzysta z tych samych podzespołów technicznych, co Peugeot. Trzycylindrowemu silnikowi towarzyszy podczas wkręcania się na obroty blaszany gang, ale 110 KM zapewnia żwawą dynamikę, a spalanie zamyka się w 6 l/100 km. Napęd nie wymaga częstego sięgania do lewarka biegów, elastyczność jest godna pochwały, i to mimo zastosowania 5-stopniowej skrzyni. Taka charakterystyka pasuje do miękko zestrojonego zawieszenia – nareszcie mamy do czynienia z autem gotowym na miejskie dziury w asfalcie, a nie z twardym jak deska pseudosportowcem. To dobra wiadomość.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Foto: Auto Bild

Mimo tych samych korzeni technicznych koncernowy brat – 208 – jest ulepiony z trochę innej gliny. Na kanapie z tyłu wygospodarowano więcej miejsca dla pasażerów. Zawieszenie zapewnia nieco lepszy kompromis między rozpieszczaniem a duchem GTI, który wobec tak mocnych silników jest dobrym skojarzeniem. Szczypta sportowości tkwi także w układzie kierowniczym: jak w innych Peugeotach również tu małą kierownicę umieszczono nietypowo nisko, w zależności od wzrostu kierowcy wieniec może niestety zasłaniać część zegarów. Przed zakupem trzeba to koniecznie sprawdzić, żeby potem nie prowadzić w niewygodnej pozycji. Tak czy inaczej, Peugeot robi wrażenie posłusznego samochodu. W przeciwieństwie do C3 układ kierowniczy wymaga tu silniejszej ręki, pewniejszego chwytu kierownicy, ale nagradza to bardziej harmonijnymi, przewidywalnymi reakcjami.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Foto: Auto Bild

Mniej radości w 208 sprawia duży system informacyjno-multimedialny. Zamiast fizycznych przycisków są tylko pola dotykowe, struktura menu jest nieco zagmatwana, reakcje opóźnione. Ten monitor robi świetną reklamę dla prostszych urządzeń. Podobnie jak system R-Link w Renault: czy on chce tylko ładnie wyglądać, czy powinien też wspierać kierowcę?

Na konsoli środkowej atrakcyjnie zrobione Clio przesadza z designem, który je tak korzystnie wyróżnia. Umiarkowany entuzjazm budzi też jakość wykończenia. Pod tym względem twórcy całej trójki powinni przestudiować wnętrze nowego Hyundaia i20 – tak się dzisiaj robi szykowne małe auta.

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio Foto: Auto Bild

W Clio miło zaskakuje to, że pod designerską otoczką tkwi zadziwiająco normalny samochód. Kierownica ma duży zakres regulacji, fotele pasują osobom każdego wzrostu. No to ruszamy! Układ kierowniczy budzi zaufanie, a zawieszenie z krótkim skokiem mogłoby uchodzić za sportowe – podobnie jak dająca się pewnie przełączać 6-stopniowa skrzynia biegów. Jedyny 4-cylindrowy silnik w tej stawce brzmi w uszach przeciwników 3-cylindrowców jak upragniona zapomniana melodia, ale mimo takiej samej pojemności zużywa o litr więcej benzyny niż konkurenci.

O ile wskazanie zwycięzcy porównania rezerwujemy sobie, o tyle wybór auta do codziennej jazdy będzie w znacznej mierze kwestią gustu. Nie dość, że mamy do czynienia z różnorodną drużyną, to na dodatek każde z testowanych aut dysponuje pokaźną listą wyposażenia. Szczególnie Citroën mocno się pod tym względem wyróżnia, bo poza czysto funkcjonalnymi rzeczami można w nim wybierać spośród licznych wariantów wykończenia kabiny i karoserii.

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Renault citroËn peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s 3,5 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 11,1 s 10,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,9 s 17,9 s 17,1 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 7,2 s 8,9 s 8,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na najwyższym biegu) 14,1 s 13,6 s 12,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1216/443 kg 1149/451 kg 1136/476 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 62/38 proc. 63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,8 m 11,2/11,3 m 11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 41,5 m 42,6 m 42,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 44,5 m 44,4 m 46,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 60 dB (A) 61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 68 dB (A) 67 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 73 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 7,0 l/100 km 6,1 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 640 km 735 km 830 km

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - dane techniczne (nieoceniane, za wyjątkiem pojemności bagażników)

Clio C3 208
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1199 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 118/5000 110/5750 110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 205/2000 205/1500 205/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 182 188 190
Skrzynia biegów manualna, 6 manualna, 5 manualna, 5
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 300-1146 300-922 285-1076
Marka i model opon testowanego auta Michelin Alpin 5 (zimowe) Michelin Alpin 5 (zimowe) Michelin Alpin 5 (zimowe)
Rozmiar opon testowanego auta 205/45 R 17 205/50 R 17 205/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45 45 50
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) 6,8/4,5/5,3 5,5/4,0/4,6 5,2/3,7/4,3
Masa przyczepy hamowanej/niehamowanej (kg) 1200/580 600/450 1150/570
Emisja dwutlenku węgla (g/km) 118 103 99
Dł./szer./wys. (mm) 4063/1732/1448 3996/1749/1474 3962/1739/1460

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Clio C3 208
Wersja 1.2 Energy TCe 120 Intens 1.2 PureTech 110 Shine 1.2 PureTech 110 Allure
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/N S/N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/S S/N S/N
Światła do jazdy dziennej LED S S S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/1200 zł N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja z ekranem dotykowym S/S S/2000 zł S/2100 zł (pakiet)
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S
Kierownica wielofunkcyjna S S S
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy 1000 zł/S 600/1500 zł 700 zł/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/N
Czujnik deszczu/zmierzchu S/S S/S S/S
Składana i dzielona kanapa S S S
Czujniki parkowania/kamera cofania S/w pakietach od 3000 zł S/800 zł 2100 (pakiet)/1000 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą N 2000 zł (dostępne od maja) 1 000 zł
Czujnik martwego pola N 700 zł N
Asystent utrzymania pasa ruchu N S N
System rozpoznawania znaków drogowych N S N
Lakier metalizowany 2 000 zł 2 100 zł 2 100 zł
Felgi standardowe/w teście S (16 cali)/1500 zł (17 cali) S (16 cali)/2200 zł (17 cali) S (16 cali)/1700 zł (17 cali)

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Clio C3 208
Cena podstawowa testowanej wersji 61 400 zł 58 900 zł 63 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 43,9 proc. 41,4 proc. 45,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 25 tys. km co 25 tys. km
Cena po doposażeniu 64 100 zł 65 300 zł 67 600 zł

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - wymiary kabin (oceniane)

Renault Clio Citroen C3 Peugeot 208
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1120 1115
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1360 1415 1410
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1000 980 985
Zakres regulacji fotela (mm) 215 220 205
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 640 620 680
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1380 1390 1405
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 925 920 895
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 350 335

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Clio C3 208
Przestronność z przodu 40 29 28 26
Przestronność z tyłu 30 19 18 20
Pojemność bagażnika 25 14 14 14
Ładowność 15 10 10 11
Widoczność 20 15 17 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 24 23 23
Ergonomia obsługi 20 15 15 14
Jakość wykończenia 20 15 15 15
Suma punktów 200 141 140 139
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Clio C3 208
Przyspieszenie 25 17 17 17
Elastyczność 25 20 19 20
Poziom hałasu 15 9 10 10
Skrzynia biegów 15 13 11 11
Zachowanie na drodze 30 26 24 25
Komfort jazdy 30 22 24 24
Układ kierowniczy 15 13 11 12
Średnica zawracania 5 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 23 22 20
Suma punktów 200 148 141 143
Koszty Maks. pkt. Clio C3 208
Cena po doposażeniu 50 36 35 34
Utrata wartości 15 13 14 12
Zużycie paliwa 30 24 26 26
Wyposażenie – komfort 30 24 24 24
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 20 16
Ubezpieczenia 10 5 5 5
Gwarancja 15 8 8 8
Przeglądy 20 20 17 17
Suma punktów 200 148 149 142
Wynik końcowy 600 437 430 424
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Citroen C3 1.2 kontra Peugeot 208 1.2 i Renault Clio 1.2 - to podium ma sens

Nie zawsze łatwo można uzasadnić punktację w porównaniach, ale tym razem się uda. W Clio jest najmniej gadżeciarstwa, a najwięcej dbałości o rdzenne cechy samochodu. Citroën okazał się najciaśniejszy z tyłu, a obsługa instrumentów Peugeota wymaga postawienia kilku zasad ergonomii na głowie. Niemniej naszym zdaniem Citroënowi należy się wysoka, druga lokata – za odwagę. To z zapasem najbardziej wyróżniające się zewnętrznie auto w swojej klasie, szkoda tylko, że księgowym nie wystarczyło budżetu na bardziej dystyngowany kokpit. Bo, patrząc z zewnątrz, C3 spokojnie mogłoby mieć logo DS. Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Czy podoba Wam się modny i odważny styl Citroena C3?
Tak

78 %

Nie

22 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (31)

No photo
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
~yeti :
No photo ~yeti Użytkownik anonimowy
Ciężko porównywać elastyczność silników z różną ilością biegów, renault najlepszy na 4-ce, a najgorszy na 6-ce czego konkurencja nie oferuje. Brakuje mi tylko realnego spalania, przy konkretnych prędkościach 90/120,140 można sobie darować w miejskich autach. Wtedy pewnie już nie byłoby takiej różnicy między 4-ro, a 3-cylindrowymi silnikami.
27 sty 16:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
~arek
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
do ~MK:
No photo ~MK Użytkownik anonimowy
24 sty 23:41 użytkownik ~MK napisał
Dziennikarze nie mają uprawnień do usuwania czy moderowania wpisów. Ale chętnie odpisujemy na merytoryczne pytania, o ile tylko mamy czas zajrzeć na forum.
niech pan nie będzie śmieszny, merytorycznie to ta gazeta jest biuletynem reklamowym VAGa, wychwala te kanciaste pudełka pod niebiosy, na temat afery spalinowej milczy i umniejsza jej znaczeniu. szmatławiec Wasz sprzedaje się w coraz mniejszym nakładzie, a wydawnictwo Axel Springer wyusza na Was nieustanne atakowanie rządu, co widać we wstępniakach Sewastianowicza (gościa chorego na pis ewidentnie) i Waszych żenujących artykulików na końcu waszego biuletynu, które niby o szeroko pojętej motoryzacji atakują działania rządu. załóżcie sobie gazetę polityczną (zresztaą Nessweeka macie), to wtedy będzie ok.
I niech Pan nie wyjeżdza tu o merytoryzmie, każdy test jest ustawiony pod VAGa. JAk ostatnio na dystansie 200 tys km pudełko vw zepsuło się 5 razy a A klasa 0 razy to szybciutko wymyśliliście żeby końcową ocene zrobić jak 'u nowych samochodów. tego jeszxze nie było".
No racja, takiej żenady jeszcze nie było.
25 sty 11:12 | ocena: 71%
Liczba głosów:21
71%
29%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
~tomek :
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
Piękne trojaczki ,jeden ładniejszy od drugiego ,ciekawe oryginalne przyciągają oko poprostu się podobają ,kobiety spoglądają pożądliwie bo to ładne autka.piekne sliczne eleganckie i nie niemieckie i to najwazniejszy atut
27 sty 18:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart :
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
Kto uważa, że ceny przedstawiane i oceniane w testach powinny odzwierciedlać realny koszt zakupu z dostępnym w salonie rabatem, a nie katalogowe, nic nie znaczące liczby! Dla przykładu na dzień dzisiejszy rabat na Clio to 6000pln, na Peugeota jest jeszcze większy...
24 sty 14:07 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gosc do mk Użytkownik anonimowy
~gosc do mk :
No photo ~gosc do mk Użytkownik anonimowy
No to sie pan wypocil ha ha!!!NO COMENTS!!!!!!!!!!!!Ale jakie czasopismo taki pismak.Jak pisalem reklamowac kostki lub cos podobnego!!!!Pojecia gosciu nie masz o samochodach!!!No coz sie dziwic jak jezdzi sie tylko taczkami z VAG!
24 sty 00:58 | ocena: 80%
Liczba głosów:15
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dezerter Użytkownik anonimowy
~Dezerter :
No photo ~Dezerter Użytkownik anonimowy
Dzięki tym samochodom segment B nie jest nudny.
27 sty 13:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sito Użytkownik anonimowy
~Sito :
No photo ~Sito Użytkownik anonimowy
Do Max speed. Fani niemieckiej motoryzacji nie "zapewniajom" nawet najniższego poziomu gramatyki.
23 sty 17:35 | ocena: 92%
Liczba głosów:25
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mamoń Użytkownik anonimowy
~Mamoń :
No photo ~Mamoń Użytkownik anonimowy
Jak można porównywać francuskie marki do koreańskich? Jeździłem i20 - rok i to wystarczyło aby rozstać się (wizyty w serwisie nie miały końca, fatalna jakość, wykończenie etc.) a od dwóch jeżdżę Clio i to jest to - świetne auto.
27 sty 17:33 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
~arek
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
do ~Normalny nie jeżdżący VAG:
No photo ~Normalny nie jeżdżący VAG Użytkownik anonimowy
26 sty 12:53 użytkownik ~Normalny nie jeżdżący VAG napisał
Chyba jeszcze nie umiałeś czytać jak redaktor Sewastianowicz pisał wstępniaki przed 2016r. Kup sobie GazPolską albo w SiCi, może będziesz miał tam dział moto wychwalający pod niebiosa FSO Poloneza.
to po co to pisał? czy to jest gazeta polityczna?
Poza tym chłopczyku auto świat wydaję Axel Springer, koncern który rgularnie dba o szkalowanie POslki na swoich łamach. Ostatnio zaieśclili artykuł "polskie obozy koncentrcyjne" kolaboracja POlaków.
Ty otwórz oczy i naucz się czytać.
27 sty 14:23 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~T Użytkownik anonimowy
~T :
No photo ~T Użytkownik anonimowy
Cytrynka super!
27 sty 15:22 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio

Tak barwnie w segmencie B dawno nie było! Czas sprawdzić, czy równie modna, ale nie tak odważna w stylu, konkurencja, podda się urokowi nowego Citroena C3. Bez walki z pewnością się jednak nie obędzie.

Maluchy po francusku - Citroen C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego