Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Mazda 3 2017 - ślicznotka z gadżetami

9 mar 17 16:00

Mazda 3 – z mocnym, dużym wolnossącym silnikiem i wykończeniem, którego nie powstydziłyby się marki premium – różni się od kompaktowych rywali. Sprawdźmy, co zmieniło się w niej po face liftingu.

Udostępnij
0
Skomentuj

Po 4 latach na rynku przyszedł czas na modernizację. Trzeba się jednak dobrze przyjrzeć kompaktowej Maździe, żeby dostrzec zmiany stylistyczne. Producent postąpił zgodnie z zasadą, że nie warto na siłę poprawiać tego, co dobre. Trochę kosmetyki z delikatną zmianą kształtu reflektorów na czele – to tyle, ile da się zauważyć na zewnątrz.

Więcej zmieniono we wnętrzu. Najbardziej rzuca się w oczy obrotomierz, który zastąpił analogowy zegar prędkościomierza pośrodku pola przed oczami kierowcy – w stylu, który nieuchronnie kojarzy się z Porsche. I od razu powiem, że wolałam poprzednie rozwiązanie, bo wydawało się lepiej przemyślane i po prostu ładniejsze. Teraz pole po lewej po usunięciu obrotomierza wygląda dziwnie pusto, a cyferki prędkościomierza nie dość mocno przykuwają uwagę. Na szczęście dobrze je widać na poprawionym kolorowym wyświetlaczu head-up, na którym pojawiają się także m.in. znaki ograniczeń prędkości. Niestety, head-up – tak jak poprzednio – jest dostępny tylko w topowej wersji SkyPASSION. Nowy kształt ma także wielofunkcyjna kierownica, a klasyczny hamulec ręczny zastąpiono elektromechanicznym, uruchamianym przyciskiem.

Bez zmian pozostało w „trójce” fantastyczne uczucie dopasowania kokpitu do kierowcy. Wsiadanie do świetnie skrojonego, jakby na miarę, pięknie wykończonego materiałami o wysokiej jakości wnętrza sprawia radość wciąż na nowo. A to dopiero początek.

Mazda 3 - niekończąca się przyjemność

Prawdziwa frajda zaczyna się po włączeniu silnika. Mazda, w odróżnieniu od konkurencji z Europy i Azji, nie uległa pokusie zmniejszania jednostek (żeby obniżyć spalanie) i dodawania do nich turbosprężarek (w celu utrzymania przyzwoitych osiągów). Japończycy tak udoskonalili swoje duże silniki – m.in. wykorzystali nowatorski system odzyskiwania energii i obniżyli masę tłoków – że palą one mniej niż znacznie mniejsze turbodoładowane. Dość powiedzieć, że podczas jazdy miejskiej, w korkach i w siarczyste lutowe mrozy komputer auta testowego pokazywał niespełna 9 l/100 km. A przy tym 165-konny silnik 2.0 równomiernie wchodzi na obroty, dając nieodparte wrażenie pełnej kontroli kierowcy nad dynamiką samochodu. Do tego płynnie przełączana 6-biegowa skrzynia tak znakomicie współgra z pracą silnika, że trudno w tej klasie o lepszy i zapewniający więcej radości z jazdy zespół napędowy.

Mazda 3 2.0 SkyPassion Mazda 3 2.0 SkyPassion Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Układ jezdny budzi ambiwalentne uczucia. Z jednej strony „trójka” doskonale trzyma się drogi, mknie po łukach jak przyklejona, posłusznie podążając za poleceniami kierowcy i wzmagając u niego przyjemne poczucie zespolenia z autem. Sprzyja temu wprowadzony wraz z face liftingiem system GVC, dostosowujący moment obrotowy silnika do skrętów kierownicy. Jednak z drugiej strony zawieszenie pozostało nadmiernie sztywne, przez co nierówności nawierzchni wyraźnie przenikają do wnętrza.

Kompaktowa Mazda nie jest tania, lecz jeśli wziąć pod uwagę jakość wykonania, zaawansowanie techniczne i bogate wyposażenie, na pewno warta swojej ceny. Opcje, takie jak nawigacja czy systemy asystujące zwiększające bezpieczeństwo, nie wymagają wygórowanych dopłat. A radość z jazdy japońską „trójką”? Bezcenna.

Mazda 3 - to nam się podoba

Mocny silnik harmonijnie rozwija moc, oszczędne spalanie, sprawna zmiana biegów, wrażenie zespolenia kierowcy z autem, wysoka jakość wykończenia.

Mazda 3 - to nam się nie podoba

Wciąż nadmiernie sztywne zestrojenie zawieszenia, zmniejszające komfort jazdy, ograniczona przez kształt tylnych słupków widoczność do tyłu.

Mazda 3 - nasza ocena

Wysoko cenię to auto, a znam je dobrze, bo wersją sprzed liftingu jeżdżę na co dzień. Lubię zwłaszcza świetnie wykonane wnętrze, łatwą obsługę multimediów i radość, jaką czerpię z prowadzenia. Ale Mazda 3, choć podąża własną drogą, spełnia wszystkie wymagania stawiane modelom tej klasy.

Mazda 3 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc maksymalna 165 KM/6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
Średnie spalanie wg producenta 5,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd man. 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika 364-1263 l
Długość/szerokość/wysokość 4470/1795/1465 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km
Cena podst. testowanej wersji 92 400 zł
Cena egz. po doposażeniu 105 400 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Mazda 3 2.0 SkyPassion

Po co zmieniać coś, co się wszystkim podoba? Dlatego modyfikacje stylistyczne to tylko kosmetyka: trochę więcej chromu, inne kształty kloszy lamp, zderzaka, lusterek.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Mazda 3 2017 - ślicznotka z gadżetami (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego