Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.754.492.10
Najdrożej4.994.994.992.29

Mazda z silnikiem Skyactiv-X - benzyniak jak diesel?

28 wrz, 09:28

Silnik spalający benzynę, który działa jak wysokoprężny? O takim rozwiązaniu mówiło się od dawna i wiele koncernów nad nim pracuje, ale wygląda na to, że Mazda jako pierwsza wprowadzi na rynek jednostkę, która połączy w sobie zalety tych obu rodzajów silnika.

Udostępnij
0
Skomentuj

Tegoroczny salon samochodowy we Frankfurcie udowodnił, że producenci coraz poważniej zajmują się alternatywnymi źródłami napędu (w większości wypadków chodzi po prostu o „elektryki”). Ale mimo tych zapowiedzi pojazdy elektryczne nie staną się popularne za 2-3 lata – ten proces potrwa znacznie dłużej, więc na razie należy rozwijać silnik spalinowy. Idealna konstrukcja powinna zużywać niewiele paliwa, nie być uciążliwa dla środowiska, za to musi charakteryzować się dużą dynamiką. Niemożliwe? Gdyby połączyć zalety jednostek benzynowych i wysokoprężnych... Inżynierowie wielu firm myśleli już nad takim rozwiązaniem, ale wszystko wskazuje na to, że japońska Mazda jako pierwsza będzie miała właśnie taki motor. Jego debiut zaplanowano przy okazji premiery nowej Mazdy 3 w 2019 roku.

Mazda Skyactiv-X - ciśnienie wtrysku: 1000 barów

Silnik wykorzystujący nową technikę nazywa się „Skyactiv-X”. Jednostka, którą mieliśmy okazję wypróbować, ma 2 litry pojemności, 4 cylindry, bezpośredni wtrysk, kompresor i moc ok. 190 KM. Zasilany benzyną motor pracuje właściwie według zasady diesla, choć kryje się tu pewien trik – wypełniająca komorę spalania bardzo uboga mieszanka paliwowo-powietrzna (niepalna w zwykłym silniku benzynowym) spala się dopiero wtedy, gdy w komorze wytworzy się dodatkowe ciśnienie, które można by porównać do działania drugiego tłoka. To ciśnienie powstaje na skutek zapłonu klasyczną świecą zapłonową zgromadzonej wokół niej małej ilości bogatszej mieszanki. Inżynierowie Mazdy nazywają ten proces „Fireball” (ang. ognista kula). Stopień sprężania silnika Skyactiv-X wynosi 16:1 i jest on uzyskiwany także za pomocą kompresora. Warto tu zaznaczyć, że choć takie samoczynne spalanie jest możliwe w szerokim zakresie obrotów, to jednak silnik nie cały czas je wykorzystuje.

Mazda z silnikiem Skyactiv-X Mazda z silnikiem Skyactiv-X Foto: Mazda

Co to wszystko daje? Inżynierowie Mazdy obiecują, że spalanie takiej jednostki może być nawet o 30 proc. mniejsze w stosunku do porównywalnych pod względem mocy klasycznych silników spalinowych, a jednocześnie moment obrotowy będzie większy także o 30 proc. Niższa ma być za to emisja tlenków azotu, które są tak problematyczne w silnikach wysokoprężnych.

A jak to sprawdza się w samochodzie? Mieliśmy okazję wypróbować nową jednostkę w badawczych pojazdach Mazdy, czyli w obecnych „trójkach”, z „automatem”, jak i ze skrzynią manualną. Pierwsze wrażenie? Silnik z pewnością nie brzmi jak diesel! Wydawało nam się nawet, że jest cichszy od klasycznej benzynowej 2-litrówki, którą jeździliśmy kilka minut wcześniej. Inżynierowie towarzyszący nam podczas jazdy nie ukrywali jednak, że jest to przede wszystkim efekt lepszego wyciszenia i odizolowania motoru. Kierowca nie zauważa też, kiedy dochodzi do samoczynnego zapłonu, a kiedy wszystko pracuje „po staremu” – służył do tego zamontowany w samochodzie wskaźnik. Za to wyższy moment obrotowy, a co za tym idzie, lepszą elastyczność, wyczuliśmy od razu. Jak w praktyce będzie wyglądało zużycie paliwa, okaże się najwcześniej w 2019 roku.

Mazda Skyactiv-X - w punkt

To jest super. Niższe spalanie, wyższy moment obrotowy.

To nie wyszło. Tego dowiemy się w 2019 roku.

Efekt WOW! „Benzynodiesel” będzie w końcu produkowany!

Kto to kupi? Fani mocy i niskiego zużycia paliwa.

Nowa Mazda 3 - będzie znacznie sztywniejsza

Jest jeszcze za wcześnie, żeby zaprezentować dziennikarzom nowe auto na dwa lata przed oficjalną premierą, dlatego też w europejskim centrum badawczo-rozwojowym Mazdy w niemieckim Oberursel pokazano samą strukturę nośną karoserii, pozbawioną zewnętrznych elementów. Głównym założeniem konstruktorów było znaczące poprawienie sztywności nadwozia, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo bierne, ale też i na poziom hałasu w kabinie czy prowadzenie. Mazda zapowiada, że udało się to w 100 procentach. Nieznacznie (o ok. 15-20 kg) zmniejszy się także masa karoserii nowej Mazdy 3, choć inżynierowie nie przewidują wykorzystania do jej budowy lekkich materiałów (np. aluminium).

Mazda Skyactiv-X - naszym zdaniem

Właśnie za to cenię Mazdę –niewielka firma nie podąża ślepo za światowymi trendami, ale konsekwentnie robi swoje! Jeśli spełnią się zapowiedzi o oszczędności paliwa i emisji spalin, to szykuje się sensacja.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (21)

No photo
No photo ~ququ Użytkownik anonimowy
~ququ
No photo ~ququ Użytkownik anonimowy
do ~Aad:
No photo ~Aad Użytkownik anonimowy
30 wrz 06:51 użytkownik ~Aad napisał
Teraz czas zakasać rękawy i robić samochody elektryczne z akumulatorami lub z ogniwami paliwowymi. Takie pomysły z silnikami spalinowymi można było robić 10 lat temu. Nieważne jak ekonomiczne to auto będzie i jak zredukuje tlenki azotu i inne cuda. Samoch
samochody elektryczne nie produkują według Ciebie żadnych zanieczyszczeń? A skąd się bierze prąd, który je napędza? Wydobywasz go ze studni czy może ładujesz akumulatory prądem z sieci? A skąd się bierze prąd w tej sieci? Otóż w naszym kraju praktycznie cały prąd jest produkowany przez elektrownie zasilane węglem ! A co powstaje ze spalania węgla ?
I dalej będziesz twierdził, że samochody elektryczne nie produkują ŻADNYCH zanieczyszczeń ?
11 paź 14:55 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adamz1985 Użytkownik anonimowy
~Adamz1985 :
No photo ~Adamz1985 Użytkownik anonimowy
A mi się podoba ta nowinka techniczna. Od 10 lat jedno z sensownych rozwiązań technicznych. Do tej pory to tylko były wprowadzone elementy utrudniające życie kierowcom. Pseudo ekosilniczki z turbinkami czy kupa niepotrzebnej elektroniki.
28 wrz 12:40 | ocena: 94%
Liczba głosów:18
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
~greg :
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
>>Stopień sprężania silnika Skyactiv-X wynosi 16:1 i jest on uzyskiwany także za pomocą kompresora.<<
To pokazuje brak elementarnej wiedzy autora tego artykułu.
28 wrz 10:18 | ocena: 85%
Liczba głosów:20
85%
15%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Użytkownik anonimowy
~Gość :
No photo ~Gość Użytkownik anonimowy
Nie wiem czym ten Pan jeździ bo musi mieć pecha moja mazda 6 przebieg 113 tyś. Km 2013 rok 2.2 d bez awarii ( jak na razie) kupilem ja jak miała 63 tyś nic tylko jeździ nic sie nie wytarło ani nie popsuło wszystko działa w 100 % jak dla mnie to czekam na ten nowy silnik i zmieniam na bezyniaka
29 wrz 06:01 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ro-ro Użytkownik anonimowy
~Ro-ro :
No photo ~Ro-ro Użytkownik anonimowy
"stopień sprężania 16:1 jest uzyskiwany dzięki pomocy kompresora".
Kultura techniczna w tej gazecie zawsze była niska, przeciwieństwem jest wciskanie kitu.
Tu auto-świat jest w czołówce, a jeśli chodzi o auta Skoda, VW, Audi i Seat to jest to poziom najwyższy z najwyższych!!!
28 wrz 18:49 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~6msta Użytkownik anonimowy
~6msta :
No photo ~6msta Użytkownik anonimowy
dobra parę słów o mazdzie (model 6 rok 2013r) przebieg uwaga 60tys km tylko 60tys i lista awarii automat wymieniony na nowy przy 26ys km , kierownica przetarcia po 30 tys nowa ponownie wytarta, moduł skrzyni (nie widzi pozycji P) lusterko się nie składa moduł nawalił i tu. słowem żenada przebieg znikomy awarii full i to poważnych, a auto delikatne nie polecam odradzam omijać z daleka jakość bardzo słaba
28 wrz 19:51 | ocena: 61%
Liczba głosów:23
39%
61%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ruda Panienka Mazda Użytkownik anonimowy
~Ruda Panienka Mazda :
No photo ~Ruda Panienka Mazda Użytkownik anonimowy
Ciekawy jestem czy nowy model ma podwójny ocynk i 9 warstw przeciw korozyjnym jak np. Renault Laguna....
28 wrz 14:49 | ocena: 68%
Liczba głosów:25
32%
68%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Danny Użytkownik anonimowy
~Danny
No photo ~Danny Użytkownik anonimowy
do ~ququ:
No photo ~ququ Użytkownik anonimowy
11 paź 14:55 użytkownik ~ququ napisał
samochody elektryczne nie produkują według Ciebie żadnych zanieczyszczeń? A skąd się bierze prąd, który je napędza? Wydobywasz go ze studni czy może ładujesz akumulatory prądem z sieci? A skąd się bierze prąd w tej sieci? Otóż w naszym kraju praktycznie c
To że w naszym kraju wytwarzany jest z węgla to nie znaczy że u wszystkich też tak jest.
Piszesz tak jakby tutaj nie wiadomo ile tego jeździło.
Nie patrz na wszystko przez pryzmat własnego podwórka.
12 paź 10:15 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kuba45 Użytkownik anonimowy
~kuba45 :
No photo ~kuba45 Użytkownik anonimowy
Wygląda na bardzo fajny model. Tydzień temu właśnie pożyczałem w Panek jeden z nowych modeli Mazdy i byłem bardzo zadowolony z jej możliwości poza miastem.
1 paź 14:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sstes Użytkownik anonimowy
~Sstes :
No photo ~Sstes Użytkownik anonimowy
Jak zrobią kombi, to "postaw sie a zastaw sie" kupie nowa mazde 3! A na razie Leon ST.
2 paź 13:46 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Mazda

Mazda z silnikiem Skyactiv-X

Silnik benzynowy wykorzystujący zasadę działania diesla ma ok. 190 KM. Mazda zapowiada, że powinien być o 30 proc. oszczędniejszy od klasycznej konstrukcji o podobnej mocy.

Mazda z silnikiem Skyactiv-X - benzyniak jak diesel? (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego