Trzy cylindry dają tu radę!

30 kwi 15 15:28
Udostępnij
0
Skomentuj

Gdy w 2011 roku w BMW serii 3 zadebiutował czterocylindrowy benzynowy silnik z doładowaniem 2.0/245 KM (328i), fani bawarskiej marki podnieśli lament. Nie mogli pogodzić się, że BMW uległo ekologom i zbudowało czterocylindrową jednostkę turbo, który zastąpiła kultową rzędową „szóstkę”. Padały zarzuty, że nowy motor nie będzie trwały i przede wszystkim nie zapewni typowego dla sześciocylindrowca rasowego brzmienia.

Mini Cooper – światem rządzą ekolodzy

Cztery lata później ponownie włos zjeżył się na ich głowach po tym jak dowiedzieli się, że pod maskami ulubionej marki będzie pracował „benzyniak” pozbawiony nie dwóch, a aż trzech cylindrów. Dziś w BMW serii 1 możnemy znaleźć ekologiczne, trzycylindrowe motory 1.5 zarówno w odmianie wysokoprężnej jak i benzynowej.

Zmasowany atak trzycylindrowców nie ominął także kultowej marki Mini. W testowanym przez nas Cooperze pracował najmocniejszy wariant z trzema cylindrami o mocy 136 KM. Co ciekawie doładowaney silnik trzycylindrowy powiązano w tym egzemplarzu z 6-stopniową skrzynią automatyczną Steptronic.

Mini Cooper - dobrana para

Mieliśmy obawy, czy takie połączenie będzie miało sens, gdyż małej pojemności doładowane jednostki lubią mieć dużą dziurę turbinową, która w połączeniu z automatem sprawia, że zmiana biegu (a zwłaszcza redukcja) trwa wieki. Na szczęście w przypadku testowanego Mini nasze obawy nie sprawdziły się. 1,5-litrowy benzyniak wykazywał się nie tylko świetmym przyspieszeniem (7,8 s do „setki”), ale także doskonałą elastycznością. Już od niskich obrotów spontanicznie reagował na zmianę położenia gazu, a podczas wyprzedzania, gdy konieczna była redukcja biegów, skrzynia nie czekała z decyzją tylko natychmiastowo wybierała niższy bieg.

Mini Cooper – niskie spalanie tylko na papierze

Zastosowanie trzycylindrowego silnika spowodowane było ekologią, a precyzyjniej uzyskaniem niższego spalania. Producent obiecuje, że samochód w ruchu miejskiem będzie zużywał średnio 5,9 l/100 km, a na trasie tylko 4 l/100 km. Być może wartości te są możliwe do uzyskania, ale w warunkach laboratoryjnych, bowiem w ruchu ulicznym nawet przez moment nie udało nam się do nich zbliżyć. Konsumpcja paliwa w mieście wyniosła 7,2 l/100 km, na autostradzie o litr więcej.

Mini Cooper – charakterystyczne brzmienie

Starszej konstrukcji trzycylindrowe silniki wyrożniały się niską kulturą pracy, a dokładnie dużymi wibracjami na biegu jałowym i niezbyt przyjemnym dla ucha brzmieniem. W przypadku motoru Mini pierwsza z wymienonych cech jest praktycznie niezauważalna, druga pojawia się podczas gwałtownego przyspieszania i jazdy autostradowej (przy ok. 140 km/h).

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R3/12
Pojemność 1499
Moc. maks. 136/4500 KM/obr./min
Moment 220/1250 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 211-731
Zbiornik paliwa 40 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3821/1727/14148 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr. 7,8 s
Napęd aut. 6/przedni
Prędkość maks. 210 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,7 l/100 km
Cena (Cooper 1.5 aut.) 92 300 zł

Mini Cooper – mieszane uczucia

Z jednej strony byliśmy miło zaskoczeni, że mały trzycylindrowiec może tak dobrze dogadywać się z „automatem”, z drugiej przeszkadzało nam, że wcale nie jest to oszczędna jednostka. Być może, gdy wykorzystać tryb ECO i muskać tylko pedał gazu to zużycie paliwa mocno by się zmniejszyło (typowa cecha downisizingowych motorów), ale z drugiej strony podwozie tego auta i slogan reklamowy Mini zachęcają do gokartowej (czyt. szybkiej) jazdy więc tego już nie sprawdziliśmy!

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~agawa Użytkownik anonimowy
~agawa :
No photo ~agawa Użytkownik anonimowy
dla mnie Mini cooper jest boski, sama mam d pół roku autko, super sie sprawuje, zamawalismy u sprawdzonego dealera w warszawskim Bawaria Motors Mini, mam do nich pełne zaufanie. auto jak dla kobiety idealne
29 gru 16 23:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gonzo Użytkownik anonimowy
~gonzo :
No photo ~gonzo Użytkownik anonimowy
"Cztery lata później ponownie włos zjeżył się na ich głowach po tym jak dowiedzieli się, że pod maskami ulubionej marki będzie pracował „benzyniak” pozbawiony nie jednego, a aż trzech cylindrów. "
Coś się chyba autorowi pochrzaniło.
30 kwi 15 15:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej