Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - wysoce zadziorne

25 lip 17 10:00

Oryginalnie wyglądają, mają mocne silniki i napęd na 4 koła – Mini Countryman Cooper S i Nissan Juke Nismo RS to rzucające się w oczy GTI na szczudłach. Po raz pierwszy stają do pojedynku.

Udostępnij
0
Skomentuj

Cztery metry i trzydzieści centymetrów długości, ponad 1,6 t masy, ośmiostopniowy „automat”, napęd na 4 koła, 450-litrowy bagażnik i iście rodzinna kabina – owszem, mówimy o MINI, choć nazwa jakoś coraz mniej do tego wszystkiego pasuje. Nowy Countryman stał się naprawdę dużym, zaskakująco wygodnym i funkcjonalnym autem. Wykorzystano w nim podzespoły BMW X1, czyli ma napęd na przednie koła i opcjonalne sprzęgło wielopłytkowe, przekazujące w razie uślizgu moment także na tylną oś. Silnik również jest konstrukcją Bawarczyków: to 192-konne 2.0 turbo.

Mini Countryman dzieli podzespoły z BMW X1

Niełatwo znaleźć konkurenta dla mocnego „maksiminiaka”, jest jednak na rynku pewien weteran: Nissan produkuje Juke’a już od 7 lat, a od 2014 r. oferuje go także w sportowej wersji Nismo. Jej topową ewolucję RS napędza 214-konny silnik 1.6 Turbo. Jeżeli jednak chcemy mieć napęd 4x4, musimy się zgodzić na skrzynię CVT. W takiej specyfikacji Juke jest o 13 cm krótszy i o 170 kg lżejszy od Countrymana – czy znajdzie to odzwierciedlenie w punktacji?

Juke wygląda jak egzotyczny okaz świata fauny i właśnie dlatego można go tylko kochać albo nienawidzić. Mini sprawia przy nim wrażenie bardziej konserwatywnego, bo ma pudełkowate nadwozie. A to przekłada się wprost na przestronniejszą niż w Nissanie kabinę. Dorośli czują swobodę w obu rzędach siedzeń, podczas gdy w Juke’u siedzą z tyłu za karę. W każdym z tych crossoverów zadbano o to, żeby kierowca nawet podczas szybkiej jazdy nie zsuwał się z fotela. Seryjne sportowe fotele Mini są świetne. Kubełki Recaro w Nissanie – jeszcze sztywniejsze, ale wymagają 6300 zł dopłaty.

Nissan Juke jest szybszy w slalomie

Gdy się siedzi tak mocno otulonym, aż chce się dać gaz do dechy. W Juke’u silnik robi dużo hałasu, ale bierze się też energicznie do roboty. Podobnie jak w Mini, pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 7,3 s. Nissan bardzo chętnie zmienia kierunek jazdy, daje się pewnie i szybko wprowadzać w zakręty. Dzięki wektorowaniu momentu napędowego na tylnej osi można też bardzo stabilnie z nich wychodzić. W slalomie Nissan okazuje się nawet szybszy od Mini. To także zasługa sztywnego zawieszenia, które drobiazgowo informuje kierowcę o stanie drogi, ale zachowuje też minimalny margines komfortu.

Mini nie daje jednak za wygraną. Zbiera cenne punkty za krótszą drogę hamowania, a także czule reagującą na polecenia wydawane gazem ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów firmy Aisin. Bezstopniowa konstrukcja Nissana jest przy niej nieco ospała, choć jak na CVT i tak całkiem dobrze ją zestrojono. Zupełnie bezsensowne są za to symulowane przełożenia i łopatki przy kierownicy.

Nissan ma całkiem niezłe CVT

W Countrymanie czuć od razu, że to nowocześniejszy i dojrzalszy samochód. Łagodniej filtruje nierówności drogi, ma sztywniejszą karoserię i jest zdecydowanie porządniej wykończony w środku. Juke dostał dużo tanich tworzyw wymieszanych z wstawkami z alcantary. Miejscami są kiepsko spasowane i stukają. Multimedia także okazują się przestarzałe, niektóre grafiki wydają się niczym wyjęte z lat 90. XX wieku. Mini pod tym względem błyszczy. Jeśli jednak porównać brzmienie, to bardziej podoba nam się dźwięk silnika Nissana. Jest bardziej mechaniczny, sportowy, podczas gdy Mini brzmi syntetycznie, jakby było trochę strudzone.

Jeżeli ktoś szuka tylko dobrej zabawy, to Nissan go nie rozczaruje. Jednak Mini oferuje wszechstronniejszy pakiet. To prawdziwie sportowo-rodzinny crossover na miarę naszych czasów.

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - test spalania

. . Foto: Auto Świat

Juke bardzo słabo wypadł w teście spalania. Choć ma motor o mniejszej pojemności niż Countryman (1,6 l), to jest on bardziej wysilony i wymaga 98-oktanowej benzyny. Dwulitrówce konstrukcji BMW w Mini wystarcza 95 oktanów i o 1,7 l/100 km mniej. Podczas sportowej jazdy różnice są jeszcze większe. Silnik Nissana pali wtedy prawie jak V8 – 15,3 l/100 km (Mini: 11,6 l).

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - wyniki pomiarów drogowych

Mini Nissan
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 7,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,2 s 11,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,1 s (aut.) 3,8 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h 5,3 s (aut.) 4,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1633/487 kg 1464/416 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,4/11,4 m 11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,9 m 37,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,0 m 37,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 8,3 l/100 km 10,0 l/100 km
Zasięg 610 km 500 km

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - dane producentów

Mini Nissan
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benzynowy/R4/16 t.benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998 1618
Moc maksymalna (KM/obr./min) 192/5000 214/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 280/1380 250/2400
Prędkość maksymalna (km/h) 222 200
Skrzynia biegów aut. 8-biegowa bezstopniowa CVT
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 450-1390 207-506
Pojemność zbiornika paliwa (l) 51 50
Marka i model opon testowanego auta Pirelli PZero Continental SportContact XL
Rozmiar opon testowanego auta 225/50 R 18 225/45 R 18
Emisja CO2 (g/km) 146 172
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750 1150/734

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - gwarancja, ceny

Mini Nissan
Cena podstawowa testowanej wersji 145 563 zł 117 750 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 42,4 proc. 44,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 165 235 zł 124 050 zł

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mini Nissan
Przestronność z przodu 40 31 29
Przestronność z tyłu 30 24 16
Pojemność bagażnika 25 20 15
Ładowność 15 12 10
Widoczność 20 17 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25
Ergonomia obsługi 20 16 12
Jakość wykończenia 20 17 13
Suma punktów 200 163 133
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mini Nissan
Przyspieszenie 25 20 21
Elastyczność 25 24 25
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 13 9
Zachowanie na drodze 30 26 26
Komfort jazdy 30 22 19
Układ kierowniczy 15 13 12
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 35 33
Suma punktów 200 169 160
Koszty Maks. pkt. Mini Nissan
Cena po doposażeniu 50 20 35
Utrata wartości 15 13 12
Zużycie paliwa 30 18 15
Wyposażenie – komfort 30 24 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 11 11
Ubezpieczenia 10 7 8
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 114 126
Wynik końcowy 600 446 126
Miejsce w teście  1. 2.

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - naszym zdaniem

Jazda każdym z tych aut sprawia dużo frajdy. Szkoda, że Nissana nie można mieć z napędem 4x4 i ręczną skrzynią – taka lepiej by pasowała do charakteru tego auta. Mini jest mniej zwariowanym, ale lepiej dopracowanym samochodem, który sprawdzi się nawet w roli rodzinnego wozu. Niestety, będzie to też dość drogi wybór.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej