Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Peugeot 3008 1.2 PureTech - Trzeba było tak od razu!

20 lut 17 16:00

Peugeot do tej pory nie miał ręki do kompaktowych crossoverów – poprzednie 3008 było niewypałem, tak samo jak „przemianowanie” Mitsubishi ASX-a na 4008. Ale testując nowe 3008, przekonaliśmy się, że to już historia.

Udostępnij
0
Skomentuj

Moglibyśmy w tym miejscu wyśmiać Peugeota za to, że koncertowo przespał boom na SUV-y i crossovery, ale to byłoby niesprawiedliwe. Bo Francuzi odrabiają straty. Po niezbyt ciepło przyjętych 3008 pierwszej generacji (które próbowało być też vanem) i 4008 (czyli sushi z serem pleśniowym, bo tak naprawdę było to Mitsubishi ASX ze zmienionym znaczkiem) Peugeot nareszcie może się pochwalić kompletną paletą crossoverów: 2008, 3008, a niebawem wejdzie do sprzedaży także 5008.

Gabarytowo 4,45-metrowe 3008 gra w bardzo konkurencyjnej lidze z Hyundaiem Tucsonem, Kią Sportage i VW Tiguanem. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku czuć, że mamy do czynienia z samochodem opracowanym we Francji, w detalach wyraźnie widać też „lwi pazur”, czyli elementy charakterystyczne dla Peugeota. W kokpicie dopracowano koncepcję z wysoko wysuniętym zestawem instrumentów i małą kierownicą. Jej wieniec nie zasłania już wskazań, które są teraz standardowo wyświetlane na ekranie. Jedynie VW Tiguan oferuje w tej klasie tak rozbudowane wirtualne zegary, ale wymagają one sporej dopłaty. W 3008 doceniliśmy także dobór materiałów. Gdzieniegdzie ich spasowanie mogłoby być lepsze, ale wstawki z tkaniny czy srebrnego plastiku udającego aluminium szlachetnie uzupełniają wymyślne kształty deski rozdzielczej.

Ładne i wygodne w obsłudze okazują się też „wiszące” przełączniki, którymi przywołuje się na ekranie systemu multimedialnego główne funkcje – to lepsze rozwiązanie niż pola dotykowe w Peugeocie 308. Nie zapomniano przy tym o podstawach: do regulacji głośności służy pokrętło, przewidziano półkę na telefon i portfel, dwa uchwyty na kubki i duży schowek pod podłokietnikiem. Esteci pewnie wybaczą Peugeotowi obsługę klimatyzacji czy wyłączanie systemu start-stop jedynie na ekranie – dzięki temu przycisków na desce rozdzielczej jest mniej, ale wszelka obsługa bardziej odciąga uwagę od kierowania, a tego nie pochwalamy.

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Peugeot 3008 - fotel z bajerami i błędami

Mimo że fotele wyglądają zachęcająco i mają elegancką tapicerkę, podczas całego testu wierciliśmy się na nich, szukając optymalnej pozycji. Przede wszystkim zbyt mocno pochylono zagłówek – żeby znaleźć stabilne oparcie dla pleców i łopatek, trzeba siedzieć z pochyloną głową. Druga ergonomiczna wpadka to zbyt blisko umieszczony podnóżek przy pedałach. Gdy oprze się o niego stopę, siedzi się z niewygodnie zgiętym kolanem. A po odsunięciu fotela „nie starcza nogi”, żeby docisnąć sprzęgło.

Podczas mrozów doceniliśmy za to błyskawiczne podgrzewanie foteli. Intensywność reguluje się tradycyjnie w trzech stopniach, przy czym tutaj wybiera się raczej poziom wysmażenia pośladków i pleców. Już najniższy to... „well done”. Równocześnie można też dać się wymasować, wystarczy wybrać spośród 5 programów i intensywności opisanych jako „cicho, średnio, głośno”. Naszym faworytem jest tryb „cat paw”, czyli ugniatanie a la „koci łapci”. Czy nie powinno być jednak „lion's paw”?

To wcale nie koniec gadżetów na pokładzie 3008, ale przejdźmy wreszcie do jazdy. Testowy egzemplarz był napędzany podstawowym silnikiem, czyli 130-konnym, 3-cylindrowym 1.2 PureTech. To jednostka, którą znamy i lubimy. W naszej długodystansowej „308-ce” radzi sobie zadziwiająco dobrze, tak jak i w tym 1,4-tonowym crossoverze. Jest cicha i elastyczna, po wybraniu trybu Sport wyostrzającego reakcję na gaz nawet sprawia frajdę. Takie traktowanie powoduje jednak, że spalanie może przekroczyć 10 l/100 km. Na naszej pętli testowej 3008 zadowoliło się średnio 7,5 l/100 km, czyli zużyło o 39 proc. więcej, niż Peugeot podaje w katalogu. Musimy jednak uczciwie przyznać, że firma na łamach prospektu otwarcie tłumaczy klientom, w jakich warunkach są uzyskiwane fabryczne dane i że w realnym użytkowaniu będą się one różnić. Chociaż tyle.

Peugeot 3008 - elektroniczne sztuczki zamiast 4x4

Przy 130 KM i 230 Nm nie tęskni się za napędem 4x4, który w 3008 i tak nie jest dostępny. Trakcję na śliskim i poza asfaltem ma poprawiać opcjonalny (1400 zł) system Grip Control. To elektroniczny układ, który poprzez ESP dopuszcza uślizg kół i symuluje blokadę dyferencjału. Na wyjechanie z zaspy powinno wystarczyć. Poza tym jest też asystent pokonywania wzniesień.

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

3008 prowadzi się zaskakująco zwinnie, układ kierowniczy jest dość bezpośredni jak na kompaktowego crossovera, a zawieszenie ma raczej sztywną charakterystykę. Nieźle radzi sobie z progami spowalniającymi i pofałdowaniami asfaltu, ale nerwowo reaguje na szybko następujące po sobie nierówności, jak ubytki w nawierzchni i łaty – na pusto potrafi nawet lekko podskakiwać i delikatnie przestawiać tylną oś. W porównaniu z 4008 Peugeot 3008 jeździ o niebo lepiej i nie odstaje od rywali. Kusi też niezłą ceną – od 89 900 zł. To taniej niż VW Tiguan, ale za te same pieniądze można już mieć większą Skodę Kodiaq. A jeżeli ma to być francuskie auto, to Kadjar jest jeszcze tańszy.

Peugeot 3008 - to nam się podoba

Szlachetnie wykończone i pomysłowo zaprojektowane wnętrze, zaskakująco dynamiczny i żwawo reagujący na gaz silnik, bogata lista opcji z uczciwymi cenami, umiarkowane spalanie.

Peugeot 3008 - to nam się nie podoba

Niewygodna pozycja za kierownicą, utrudniona obsługa niektórych funkcji (wyłącznie przez ekran dotyk.), nisko umieszczona tylna kanapa, brak możliwości zamówienia napędu 4x4.

Peugeot 3008 - nasza ocena: Peugeot wyciągnął wnioski

3008 to przemyślany model, spełniający wymagania 4-osobowej rodziny – można tylko żałować, że Peugeot nie wprowadził go w tej formie wcześniej. Kabina zachwyca stylem i przestrzenią, silnik – dynamiką i kulturą pracy. Rzadko bazowy napęd jest tak dobry.

Peugeot 3008 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Średnie spalanie testowe 7,5 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd man. 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika 520-1482 l
Długość/szerokość/wysokość 4447/1841/1624 mm
Rozstaw osi 2675 mm
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 25 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji 107 600 zł
Cena egz. po doposażeniu 131 400 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej