CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.614.001.99
Średnio4.504.704.342.06
Najdrożej4.674.814.562.24

Peugeot 3008 1.2 PureTech - Trzeba było tak od razu!

20 lut, 16:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Peugeot do tej pory nie miał ręki do kompaktowych crossoverów – poprzednie 3008 było niewypałem, tak samo jak „przemianowanie” Mitsubishi ASX-a na 4008. Ale testując nowe 3008, przekonaliśmy się, że to już historia.

Moglibyśmy w tym miejscu wyśmiać Peugeota za to, że koncertowo przespał boom na SUV-y i crossovery, ale to byłoby niesprawiedliwe. Bo Francuzi odrabiają straty. Po niezbyt ciepło przyjętych 3008 pierwszej generacji (które próbowało być też vanem) i 4008 (czyli sushi z serem pleśniowym, bo tak naprawdę było to Mitsubishi ASX ze zmienionym znaczkiem) Peugeot nareszcie może się pochwalić kompletną paletą crossoverów: 2008, 3008, a niebawem wejdzie do sprzedaży także 5008.

Gabarytowo 4,45-metrowe 3008 gra w bardzo konkurencyjnej lidze z Hyundaiem Tucsonem, Kią Sportage i VW Tiguanem. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku czuć, że mamy do czynienia z samochodem opracowanym we Francji, w detalach wyraźnie widać też „lwi pazur”, czyli elementy charakterystyczne dla Peugeota. W kokpicie dopracowano koncepcję z wysoko wysuniętym zestawem instrumentów i małą kierownicą. Jej wieniec nie zasłania już wskazań, które są teraz standardowo wyświetlane na ekranie. Jedynie VW Tiguan oferuje w tej klasie tak rozbudowane wirtualne zegary, ale wymagają one sporej dopłaty. W 3008 doceniliśmy także dobór materiałów. Gdzieniegdzie ich spasowanie mogłoby być lepsze, ale wstawki z tkaniny czy srebrnego plastiku udającego aluminium szlachetnie uzupełniają wymyślne kształty deski rozdzielczej.

Ładne i wygodne w obsłudze okazują się też „wiszące” przełączniki, którymi przywołuje się na ekranie systemu multimedialnego główne funkcje – to lepsze rozwiązanie niż pola dotykowe w Peugeocie 308. Nie zapomniano przy tym o podstawach: do regulacji głośności służy pokrętło, przewidziano półkę na telefon i portfel, dwa uchwyty na kubki i duży schowek pod podłokietnikiem. Esteci pewnie wybaczą Peugeotowi obsługę klimatyzacji czy wyłączanie systemu start-stop jedynie na ekranie – dzięki temu przycisków na desce rozdzielczej jest mniej, ale wszelka obsługa bardziej odciąga uwagę od kierowania, a tego nie pochwalamy.

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Peugeot 3008 - fotel z bajerami i błędami

Mimo że fotele wyglądają zachęcająco i mają elegancką tapicerkę, podczas całego testu wierciliśmy się na nich, szukając optymalnej pozycji. Przede wszystkim zbyt mocno pochylono zagłówek – żeby znaleźć stabilne oparcie dla pleców i łopatek, trzeba siedzieć z pochyloną głową. Druga ergonomiczna wpadka to zbyt blisko umieszczony podnóżek przy pedałach. Gdy oprze się o niego stopę, siedzi się z niewygodnie zgiętym kolanem. A po odsunięciu fotela „nie starcza nogi”, żeby docisnąć sprzęgło.

Podczas mrozów doceniliśmy za to błyskawiczne podgrzewanie foteli. Intensywność reguluje się tradycyjnie w trzech stopniach, przy czym tutaj wybiera się raczej poziom wysmażenia pośladków i pleców. Już najniższy to... „well done”. Równocześnie można też dać się wymasować, wystarczy wybrać spośród 5 programów i intensywności opisanych jako „cicho, średnio, głośno”. Naszym faworytem jest tryb „cat paw”, czyli ugniatanie a la „koci łapci”. Czy nie powinno być jednak „lion's paw”?

To wcale nie koniec gadżetów na pokładzie 3008, ale przejdźmy wreszcie do jazdy. Testowy egzemplarz był napędzany podstawowym silnikiem, czyli 130-konnym, 3-cylindrowym 1.2 PureTech. To jednostka, którą znamy i lubimy. W naszej długodystansowej „308-ce” radzi sobie zadziwiająco dobrze, tak jak i w tym 1,4-tonowym crossoverze. Jest cicha i elastyczna, po wybraniu trybu Sport wyostrzającego reakcję na gaz nawet sprawia frajdę. Takie traktowanie powoduje jednak, że spalanie może przekroczyć 10 l/100 km. Na naszej pętli testowej 3008 zadowoliło się średnio 7,5 l/100 km, czyli zużyło o 39 proc. więcej, niż Peugeot podaje w katalogu. Musimy jednak uczciwie przyznać, że firma na łamach prospektu otwarcie tłumaczy klientom, w jakich warunkach są uzyskiwane fabryczne dane i że w realnym użytkowaniu będą się one różnić. Chociaż tyle.

Peugeot 3008 - elektroniczne sztuczki zamiast 4x4

Przy 130 KM i 230 Nm nie tęskni się za napędem 4x4, który w 3008 i tak nie jest dostępny. Trakcję na śliskim i poza asfaltem ma poprawiać opcjonalny (1400 zł) system Grip Control. To elektroniczny układ, który poprzez ESP dopuszcza uślizg kół i symuluje blokadę dyferencjału. Na wyjechanie z zaspy powinno wystarczyć. Poza tym jest też asystent pokonywania wzniesień.

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

3008 prowadzi się zaskakująco zwinnie, układ kierowniczy jest dość bezpośredni jak na kompaktowego crossovera, a zawieszenie ma raczej sztywną charakterystykę. Nieźle radzi sobie z progami spowalniającymi i pofałdowaniami asfaltu, ale nerwowo reaguje na szybko następujące po sobie nierówności, jak ubytki w nawierzchni i łaty – na pusto potrafi nawet lekko podskakiwać i delikatnie przestawiać tylną oś. W porównaniu z 4008 Peugeot 3008 jeździ o niebo lepiej i nie odstaje od rywali. Kusi też niezłą ceną – od 89 900 zł. To taniej niż VW Tiguan, ale za te same pieniądze można już mieć większą Skodę Kodiaq. A jeżeli ma to być francuskie auto, to Kadjar jest jeszcze tańszy.

Peugeot 3008 - to nam się podoba

Szlachetnie wykończone i pomysłowo zaprojektowane wnętrze, zaskakująco dynamiczny i żwawo reagujący na gaz silnik, bogata lista opcji z uczciwymi cenami, umiarkowane spalanie.

Peugeot 3008 - to nam się nie podoba

Niewygodna pozycja za kierownicą, utrudniona obsługa niektórych funkcji (wyłącznie przez ekran dotyk.), nisko umieszczona tylna kanapa, brak możliwości zamówienia napędu 4x4.

Peugeot 3008 - nasza ocena: Peugeot wyciągnął wnioski

3008 to przemyślany model, spełniający wymagania 4-osobowej rodziny – można tylko żałować, że Peugeot nie wprowadził go w tej formie wcześniej. Kabina zachwyca stylem i przestrzenią, silnik – dynamiką i kulturą pracy. Rzadko bazowy napęd jest tak dobry.

Peugeot 3008 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Średnie spalanie testowe 7,5 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd man. 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika 520-1482 l
Długość/szerokość/wysokość 4447/1841/1624 mm
Rozstaw osi 2675 mm
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 25 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji 107 600 zł
Cena egz. po doposażeniu 131 400 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (34)

Zimny Pawel Zimny Pawel Facebook Zobacz profil
Zimny Pawel :
Zimny Pawel Zimny Pawel Facebook Zobacz profil
W polskich i niemieckich gazetach i internetowych portalach wydaje mi sie ze Peugeot nie wypada dobrze w poròwnaniach z VW, Hyundai , Opel..., natomiast jesli czytam wloskie , hiszpanskie czy francuskie to sytuacja sie odwraca ..?? Peugeot 3008 to samochòd roku 2017 , tak jak nim jest Peugeot 308.., sa to najlepsze samochody w swojej klasie przewuzszaja technika, przyjemnoscia jazdzy, silnikami Opla i Hyundai i prawdopodobnie tez VW...
Ale tego polacy i niemcy chyba nigdy nie pojmia i nie zaakceptuja....?? :)
6 mar 22:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kristofer Użytkownik anonimowy
~Kristofer :
No photo ~Kristofer Użytkownik anonimowy
Nie wiem, czy wiecie, ale silnik 1.2 jest NAJLEPSZYM silnikiem w tej całej erze down sizingu! Zdobył nagrodę roku i powiem więcej -nie bez powodu. Jeżdżę 1.2 tylko po autostradach i nie ma żadnego irytującego dźwięku przy prędkości 140 km.h, ani na postoju. Nie ma żadnych wibracji i tym podobnych. Spalanie w mieście 5,7 L (Katowice) trasa 140 km/h 7,9 L. Czy to jest dużo? Czemu tak ludzie narzekacie! 1.2 za mały, V6 za duża bo opłaty, bo spalanie... Dajcie już spokój. Kupcie sobie 20 letni samochód i cieszcie się jazdą. Ja wybrałem nowość i nie pożałowałem. Tak samo najeżdżacie na DSG od VW -jedna z lepszych skrzyń biegów jaką udało mi się jeździć a jeżdzę od 13 lat tylko automatami. PS 90 % osób hejtujących małę silniki nigdy nim nie jeździło, ba zaryzykuje stwierdzenie, że nawet go nie widziało...
21 lut 09:50 | ocena: 73%
Liczba głosów:30
73%
27%
| odpowiedzi: 7
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wacek Użytkownik anonimowy
~Wacek :
No photo ~Wacek Użytkownik anonimowy
Z jednym się zgadzam. Auto jest niewygodne. Tyle czekałem na premierę i popełnia. Po jeździe próbnej wyszedłem z niesmakiem. Z przodu trudno się wpasowac. Z tyłu ciasnota i kolana pod brodą bo siedzi się na podłodze. Audio tandetnie. Po konfiguracji jak chciałem wyszło 170 tys... Niestety Tfu skoda jest o niebo lepsza. O niebo i tańsza. To mój koniec znajomości z peugeotem. Kupiłem BMW gran turera w tej cenie. Przepaść jakościowo ergonomiczna. O jeździe nie wspominając. 3008 w moim salonie nie sprzedali ani jednego jeszcze.
22 lut 09:06 | ocena: 55%
Liczba głosów:20
45%
55%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~4008 Użytkownik anonimowy
~4008 :
No photo ~4008 Użytkownik anonimowy
Zgadza się że 4007 to bliźniak Otlandera ale jest też 4008 czyli bliźniak asx tylko bardzo mało popularny w PL https://pl.m.wikipedia.org
22 lut 22:26 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~amator motoryzacji Użytkownik anonimowy
~amator motoryzacji :
No photo ~amator motoryzacji Użytkownik anonimowy
Peugeot 4008 to była wersja Outlander'a a nie ASX'a.Przydałoby się więcej rzetelności podczas pisania artykułu lub... sprawdzenie informacji. ASX występował jako Citroen C4 AirCross tak w ogóle.
27 lut 19:48 | ocena: 62%
Liczba głosów:13
62%
38%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzes Użytkownik anonimowy
~Grzes :
No photo ~Grzes Użytkownik anonimowy
Lepiej późno niż wcale. Bardzo ładne i ciekawe auto. Odważna stylistyka wyróżnia go na tle wielu rywali. Szkoda tylko że niema napędu na dwie osie, ale nawet gdyby to tylko katalogowa opcja bo obserwując zakupy Polaków, to większość tnie koszty i kupuje auta z napędem na jedną os.
20 lut 17:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xxx Użytkownik anonimowy
~xxx
No photo ~xxx Użytkownik anonimowy
do ~Kristofer:
No photo ~Kristofer Użytkownik anonimowy
21 lut 09:50 użytkownik ~Kristofer napisał
Nie wiem, czy wiecie, ale silnik 1.2 jest NAJLEPSZYM silnikiem w tej całej erze down sizingu! Zdobył nagrodę roku i powiem więcej -nie bez powodu. Jeżdżę 1.2 tylko po autostradach i nie ma żadnego irytującego dźwięku przy prędkości 140 km.h, ani na postoj
Dokładnie jak piszesz - większość hejtujących nigdy nie jeździło z takimi silnikami i nie miało wspomnianego DSG, albo miało je po Niemcu co płakał jak sprzedawał - nie przeszkadza im to jednak wyrażać swoich "świętych i jedynie prawdziwych" opinii.
27 lut 15:41 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fred Użytkownik anonimowy
~fred
No photo ~fred Użytkownik anonimowy
do ~mariner1:
No photo ~mariner1 Użytkownik anonimowy
27 lut 19:12 użytkownik ~mariner1 napisał
A ile żeś się tym 1.2 R3 najeżdził tymi autostradami? 50 tys? Jak zrobisz 200 tys. i się nie rozsypie, to daj znać.

W USA śmieją się z tego euro-dawnsajzingu, i mają rację.
W USA robią aferę Volkswagenowi, że oszukuje i zatruwa środowisko, a sami trują niemiłosiernie. Jak coś pali 2 lub 3 razy tyle paliwa co samochód europejski to i musi emitować więcej paskudstwa do atmosfery....
6 mar 21:00 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Peugeot 4007 Użytkownik anonimowy
~Peugeot 4007 :
No photo ~Peugeot 4007 Użytkownik anonimowy
Pani Kleopatro, pomyliła Pani modele samochodów. Bliźniak outlandera to Peugeot 4007. Proszę najpierw sprawdzić , potem pisać te komentarze od siedmiu boleści.
20 lut 22:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
do ~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
20 lut 18:58 użytkownik ~Quattros napisał
Drażniący głos 3 cyl. doprowadziłby mnie do wariacji, podobnie jak skrzynia bezstopniowa lubiana przez Japończyków. Okropieństwo. A gdzie przyjemność z jazdy? Co z tymi samochodami?
Gdzie tutaj masz skrzynię bezstopniową. Co do silnika, najpierw się przejedź - potem oceniaj. To nie skoda citigo czy mitsubishi colt!
21 lut 08:24 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure

Stosunkowo sztywne zestrojenie pozwala Peugeotem 3008 zwinnie jeździć, ale krótkie nierówności wyprowadzają (szczególnie tylną oś) z równowagi. Komfort jest jednak dobry.

Peugeot 3008 1.2 PureTech - Trzeba było tak od razu! (slajd 1 z 18)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego