CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.423.851.60
Średnio4.294.554.081.81
Najdrożej4.784.644.952.21

Luksusowe kombi w megaformacie

17 gru 16 18:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Volvo i kombi – choć możecie tego nie pamiętać, były niegdyś niemal synonimami. Czy taka przeszłość pomoże pokonać Mercedesa, który przecież też ma bogatą tradycję?

Jedni i drudzy znają się na kombi. Szwedzi pierwszy wóz tego typu wyprodukowali w 1928 r. i był to niezwykle praktyczny 5-drzwiowy model PV4 Special. Niemcy swój debiut mieli nieco później, ale od czasów „123-ki” kombi z 1977 r. stworzyli wiele wspaniałych aut zapewniających ogrom przestrzeni. Współcześnie ten odwieczny pojedynek między Szwecją a Niemcami rozgrywa się na osi Volvo V90-Mercedes klasy E kombi.

Powiedzmy szczerze – tak ładnego kombi, jak V90, dawno już nie było na rynku. Linia nadwozia tego auta jest lekka niczym w coupé, proporcje elegancko wyważono, detale są wysmakowane i dopracowane. We wnętrzu kierowcę i pasażerów oczarowuje skandynawski minimalizm, osiągnięty przy użyciu szlachetnych materiałów – panuje tu dobra atmosfera.

W kokpicie dominuje ogromny, 9-calowy ekran dotykowy. Ukrycie niektórych funkcji głęboko w menu może trochę drażnić i odrywać uwagę kierowcy od drogi, jednak w obliczu tego, co proponuje Mercedes ze swoim nowym systemem Comand, musimy powstrzymać się od narzekania. Z obsługą Volvo poradzi sobie bowiem każdy, kto miał do czynienia ze smartfonem lub tabletem. Poza tym grafika jest czytelna i dopracowana.

W obu autach zmarnowano potencjał tylnych kanap. W Volvo siedzi się prawie na podłodze, w Mercedesie nie ma gdzie wsadzić stóp. Za takie pieniądze wymagamy więcej.

Klasa E, zaprojektowana zgodnie z aktualnym barokowym stylem Mercedesa, została zupełnie inaczej urządzona i ocieka zdobieniami. Mnóstwo tu chromu i błyszczących wstawek, ale w kokpicie dominują dwa wielkie, 12,3-calowe (przekątna każdego z ekranów ma ponad 31 cm) „telewizory”. Ich grafika jest ładna, jednak obsługa za pomocą pokrętła i wystającego nad nim gładzika na tunelu środkowym okazuje się zagmatwana. Poruszanie się po menu też wymaga przyzwyczajenia. O ile na parkingu można się wszystkim bawić do woli, o tyle podczas jazdy obsługa większości funkcji za bardzo absorbuje.

Mercedes oferuje z przodu nieco więcej miejsca niż Volvo, wygospodarowano w nim też odrobinę więcej przestrzeni nad głową kierowcy, także zakres regulacji fotela jest – jak to zwykle w Mercedesie – bardzo duży. To ważna informacja dla wysokich osób. Z kolei na tylnej kanapie sytuacja jest odwrotna – to V90 oferuje większą przestrzeń na nogi niż klasa E. Tyle że w obu autach podróż na tylnej kanapie przynosi niedosyt. To dlatego, że w Mercedesie zapomniano

o pozostawieniu miejsca na stopy pod siedziskami przednich foteli, a w Volvo siedzi się bardzo nisko jak na luksusowe kombi. Tak czy inaczej, każde z testowanych aut można uznać za przestronny samochód. Naprawdę duże różnice widać dopiero w pojemności bagażnika. W Mercedesie zmieści się przy pionowym ustawieniu oparć tylnej kanapy 670 l. W normalnym jej położeniu pojemność wynosi 640 l. Oparcie jest dzielone na 3 części (w proporcji 40:20:40), składa się po naciśnięciu guzika w kufrze, zwalniającego elektromagnes zatrzasku. Wówczas pojemność rośnie do 1820 l, a maksymalna ładowność to 529 kg.

Volvo może wziąć na pokład tylko 450 kg, czyli bardzo niewiele jak na tak duże kombi. Wartość ta zadziwia tym bardziej, że sam samochód waży ponad 1,8 tony. W bagażniku mieści się 560-1526 l, także w tej dziedzinie V90 przegrywa z rywalem, ale taka jest niestety cena za smuklejszą linię nadwozia. Oparcie kanapy dzieli się na 2 części i opcjonalnie można je nawet złożyć elektrycznie. Jest tu też otwór na narty.

Volvo jest napędzane 2-litrowym dieslem biturbo o mocy 190 KM, za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada 8-stopniowy „automat”. W Mercedesie moc trafia tradycyjnie na tylną oś. Tu tkwi 194-konny diesel 2.0, który współpracuje z aż 9-stopniowym „automatem”. Ta przekładnia sprawdza się znakomicie, szybko sortuje biegi, jest ożywiona, ale nie nerwowa. Naprawdę trudno wymagać więcej od „automatu”.

4 cylindry to wysokie loty ekonomiczne, ale prestiż... Z pewnością nie. Nie, nie!

Dieslowska jednostka jest nowa, ale nie potrafi do końca ukryć swojej taksówkarskiej legendy – podczas startu dość beztrosko klekocze. Jednak bez obaw, poza tym dobrze ją wygłuszono i później już praktycznie w ogóle jej nie słychać. Silnik ten ma mnóstwo pary, mocno i równomiernie ciągnie, sprawnie rozpędza 2-tonowego kolosa. Lżejsze Volvo za nim nie nadąża, ale motor V90 też jest całkiem żywiołowy, cechuje się przyjemną kulturą pracy

i harmonijnie współpracuje z szybko przełączającą biegi automatyczną skrzynią. Jednak brzmienie jednostki wyraźniej przenika do kabiny, podobnie szumy powietrza też są bardziej słyszalne. A to – skoro już mamy w Polsce autostrady – może być istotne. Mercedes toczył się na 18-calowych kołach, był także wyposażony w pneumatyczne zawieszenie (Air Body Control), dzięki czemu jeździło się nim komfortowo i pewnie zarazem. Bardzo podobał nam się też bezpośredni układ kierowniczy, dający dobre wyczucie. Amortyzacja nierówności odbywa się z klasą, ale cudów nie należy oczekiwać – drobne nierówności wprowadzają trochę niepokoju do kabiny.

„V90-ka” miała aż 20-calowe koła, natomiast opcjonalne pneumatyczne zawieszenie ma miechy powietrzne tylko przy tylnej osi. Z punktu widzenia poziomowania nadwozia można by to zrozumieć, ale z perspektywy komfortu jest to dziwne rozwiązanie. Volvo sprawia za to wrażenie lżejszego od Mercedesa, prowadzi się je poręcznie jak na jego wymiary, ale na nierówności reaguje bardziej nerwowo. Dla dobra komfortu odradzamy wybór 20-calowych kół.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Mercedes Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s 8,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 13,2/20,9 s 14,6/23,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,4 s (aut.) 4,9 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 5,8 s (aut.) 6,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1921/529 kg 1860/450 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,4/11,7 m 12,3/12,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,6 m 35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,0 m 34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,0 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 1100 km 830 km

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wymiary kabin (oceniane)

Mercedes Volvo
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1150
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1510 1530
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 985
Zakres regulacji fotela (mm) 245 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 780 810
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1500 1505
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1010 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 330

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

E 220d V90 D4
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1950 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 194/3800 190/4250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1600 400/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 235 225
Skrzynia biegów aut. 9 aut. 8
Napęd tylny przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 640-1820 560-1526
Marka i model opon testowanego auta Dunlop Sport Maxx RT2 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) 245/45 R 18 | 275/40 R 18 255/35 R 20 | 255/35 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 55
Spalanie fabr. w mieście/w trasie/śr. (l/100 km) 4,5/3,9/4,2 5,2/4,1/4,5
Dł./szer./wys. (mm) 4933/1852/1475 4963/1879/1475

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

E 220d V90 D4
Wersja Avantgarde Inscription
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/S S/S
Reflektory LED S S
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne 8 468 zł 5 740 zł
Klimatyzacja automatyczna S S
Elektrycznie sterowane/podgrz. i składane lusterka S/S S/S
Wirtualny kokpit/nawigacja z dużym ekranem 17 300 zł za 2 opcje (pakiet) S/5090 zł
Bluetooth/złącza AUX/USB S/S/S S/S/S
Kierownica wielofunkcyjna/szyby dźwiękochłonne S/6210 zł S/3940 zł
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy 2032/4516 zł (pakiet) 1640/3000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/5081 zł S/S
Czujnik deszczu/zmierzchu S/S S/S
Składana i dzielona kanapa/elektr. klapa bagażnika S/4516 zł (pakiet) S/2380 zł
Pilot parkowania i kamera cofania z widokiem 360º 8 412 zł 8 210 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S
Czujnik martwego pola 7508 zł (pakiet) 2 630 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu 7508 zł (pakiet) S
System rozpoznawania znaków drogowych 17 300 zł (pakiet) S
Skórzana tapicerka 12 420 zł S
Lakier metaliczny/alufelgi standardowe/w teście 4912 zł/17"/18" (7400 zł) 4090 zł/18"/20" (7840 zł)

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - ceny, przeglądy, gwarancja, utrata wartości (oceniane)

E 220d V90 D4
Cena podstawowa testowanej wersji 217 460 zł 230 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,3 proc. 48,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat
Przeglądy co 25 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 292 856 zł* 256 140 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Mercedesa zawiera także siedzenia wielokonturowe za 11 009 zł.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. E 220d V90 D4
Przestronność z przodu 40 34 31
Przestronność z tyłu 30 25 27
Pojemność bagażnika 25 25 22
Ładowność 15 13 9
Widoczność 20 15 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 24
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 18 18
Suma punktów 200 171 161
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. E 220d V90 D4
Przyspieszenie 25 17 14
Elastyczność 25 20 19
Poziom hałasu 15 15 12
Skrzynia biegów 15 15 14
Zachowanie na drodze 30 26 25
Komfort jazdy 30 28 27
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 35
Suma punktów 200 174 162
Koszty Maks. pkt. E 220d V90 D4
Cena po doposażeniu 50 21 27
Utrata wartości 15 13 12
Zużycie paliwa 30 28 26
Wyposażenie – komfort 30 28 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 28 28
Ubezpieczenia 10 4 6
Gwarancja 15 9 8
Przeglądy 20 17 20
Su­ma punktów 200 148 155
Wynik końcowy 600 493 478
Miejsce w teście 1. 2.

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

Tego po prostu nie da się oglądać. Dlaczego instytucje dbające o prawa klienta i rzetelną informację się za to nie wezmą?

Mercedes E220d kombi kontra Volvo V90 D4 - tablet czy telewizor?

Powyższy dylemat wcale nie jest taki abstrakcyjny, jak mogłoby się wydawać. Oba samochody na tyle dopracowano, że spokojnie można wybrać ten, którego obsługa bardziej odpowiada przyszłemu właścicielowi. A co ja bym wybrał? Na pewno nie cztery cylindry za taką kasę. Nigdy!

A jakie jest Wasze zdanie na temat wojującej czterocylindryzacji i pojedynku między Szwedami (nawet jeżeli miewają skośne oczy) i Niemcami (którzy jeszcze produkują w Niemczech)? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 25/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. następne generacje Skody Octavii, BMW serii 1 i Mercedesa Klasy A; Hyundai Kona - prezentacja; Volkswagen Arteon - pierwsza jazda; Seat Ibiza kontra Suzuki Swift; test Alfy Romeo Stelvio z dieslem; układ chłodzenia silnika - co się psuje; nowy sprzęt policji; hamulce postojowe - awarie i naprawy; carsharing - jak działa i ile kosztuje; Mercedes Klasy V z drugiej ręki; używane kombi klasy średniej; Rolls-Royce Ghost kontra BMW serii 7. W numerze poradnik wakacyjny "Samochodem po Europie".
Czy cztery cylindry w takich dużych autach uważacie za prestiżowe rozwiązanie?
Tak

9 %

Nie

91 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~Kornel Użytkownik anonimowy
~Kornel :
No photo ~Kornel Użytkownik anonimowy
Siedzialem i jezdzilem testowo w Volvo. Wsiadlem do merca i juz mi sie odechcialo. Dlaczego? Z powodu siedziska. Waskie.Sorry, ale to fura ma byc dla mnie a nie ja dla fury. Fotel ma byc wygodny. Jak w amerykancu. Skoro mam spedzac czas w aucie , to komfortowo (Amerykanie to rozumieja - dlugie trasy:-) ). Co do silnika w volvo- dobre przyspieszenie i swietna praca skrzyni. A przy dzisiejszym natezeniu ruchu i ograniczeniach predkosci 2.0 w zupelnosci wystarcza. Porownujac "budy" obydwoch aut- Volvo ma lepszy przod, merc- tyl. Na Volvo juz narzekaja sami Szwedzi, ktorzy maja stare v70 i nie w smak im mniejsza pojemnosc bagaznika- nie moga wsadzic "standardowych " klatek dla psow. Jak dla mnie "ascetyczny " charakter Volvo wygrywa. Ale to tylko moje zdanie. Pozdrawiam.
17 gru 16 23:29 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
64%
36%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Uta Użytkownik anonimowy
~Uta :
No photo ~Uta Użytkownik anonimowy
Mercedes może zaoferować w tym modelu silniki 4, 6 i 8 cylindrowe. Wersja E63 S AMG przyspiesza do setki w około 3,5 sekundy i ma napęd 4 Matic. Gama silników Volvo zaczyna się i kończy na mniej lub bardziej wyżyłowanych czterocylindrowych dwulitrówkach. Estetyka, moim zdaniem również na plus dla Merca. Volvo to trochę taki hipsterski wyrób udający, że może konkurować z E klasą, serią 5 i A6.
18 gru 16 07:32 | ocena: 55%
Liczba głosów:22
55%
45%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Xyz Użytkownik anonimowy
~Xyz :
No photo ~Xyz Użytkownik anonimowy
Chińczyka z silnikiem od kosiatki w cenie mieszkania nie kupię. Odpowiednikiem volvo jest Skoda Superb i tak powinno wyglądać porównanie. I loniecznie powinien to być test drogowy, bo wtedy wyjdzie, ż volvo o ponad 1 sek. zawyża czasy prześpieszeń (z powodu opieszałego automatu). Zresztą wystarczy wejść na mobile.de a przekonacie się ile używanych. (rocznych) volvo xc90 bezwypadkowych, z przebiegiem do 20 tys. w cenie 30-35% niższej niż nowe auto, chcą sprzedać niemiaszki. To o czymś świadczy...
18 gru 16 08:14 | ocena: 63%
Liczba głosów:19
37%
63%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~krisss Użytkownik anonimowy
~krisss :
No photo ~krisss Użytkownik anonimowy
Jeszcze pozostaje subiektywna ocena prezencji...
Jak dla mnie to porównanie eleganckiej i subtelnej Szwedki z bezcharakterną i bezkształtną Gerdą z trwałą na czuprynie ;\
Jak dla mnie test ustawiony :(
18 gru 16 01:59 | ocena: 72%
Liczba głosów:18
72%
28%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
~Adam :
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
Mercedes daje 30 lat gwarancji na perforację nadwozia? czy to nie błąd???
17 gru 16 19:49 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LUKI Użytkownik anonimowy
~LUKI :
No photo ~LUKI Użytkownik anonimowy
bardzo obiektywne pytanie ankiety autoswiata (niemieckiego hehe).. wiedzac ze volvo oferuje tylko 4 cylindrowe silniki pytaja czy może to być prestiżowe rozwiązanie..wniosek: kupujcie MERCwagena. I to by bylo na tyle w sprawie bezstronnosci prasy niemieckiej (to samo z newsweek i innymi)
17 gru 16 19:26 | ocena: 50%
Liczba głosów:20
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rodacy Użytkownik anonimowy
~rodacy :
No photo ~rodacy Użytkownik anonimowy
Jezdzilem jednym i drugim. Powiem wam ze w mercedesie jest duzo przyjemniej i jest odczuwalnie dynamiczniejszy.
17 gru 16 18:50 | ocena: 68%
Liczba głosów:19
68%
32%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Nie nazywam sie wcale Użytkownik anonimowy
~Nie nazywam sie wcale :
No photo ~Nie nazywam sie wcale Użytkownik anonimowy
Tylko Golfik w tedeiku,automatiku,na klimatroniku i w 4maticu i kombiku się liczy.
Reszta to schrot.
17 gru 16 22:46 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gorges Użytkownik anonimowy
~Gorges :
No photo ~Gorges Użytkownik anonimowy
Nawet mi się nie chce tego czytać
17 gru 16 18:40 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Scooter Użytkownik anonimowy
~Scooter :
No photo ~Scooter Użytkownik anonimowy
Sądzę że autoswiat jest obiektywny hah.hah.ahaha
17 gru 16 18:28 | ocena: 67%
Liczba głosów:15
67%
33%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Porównanie: Mercedes E220d kontra Volvo V90 D4

Oto wspaniałe, designerskie nadwozia i osiem cylindrów... Podzielonych na dwa samochody. Oba auta tak rozpieszczają komfortem i luksusem, że nie chce się z nich wysiadać. Ale tęsknota z a pięciocylindrowcem w Volvo i sześcioma cylindrami w Mercedesie pozostaje niezaspokojona. Zapraszamy do galerii i lektury porównania!

Luksusowe kombi w megaformacie (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego