Macie wrażenie, że cały czas czytacie porównania kompaktowych SUV-ów? No cóż, podziękujcie kupującym nowe auta – w całej Europie ten segment nieustannie się rozwija, a producenci dorzucają tylko kolejne wersje silnikowo-napędowe. Cóż innego nam pozostaje, jak sprawdzać i doradzać...
Tym razem postanowiliśmy się zająć mniej typową kombinacją: diesel ze średniej półki plus napęd na przednią oś. Nie jest to najpopularniejszy wybór, bowiem jeśli ktoś już chce dopłacić do diesla, to przeważnie przełknie też cenę opcji 4x4. „Ośki” są raczej wybierane z tańszymi benzyniakami, ale staramy się pochylać nad dylematami wszystkich Czytelników, dlatego teraz zebraliśmy auta w takich wersjach. Wszystkie mają też ręczne skrzynie biegów, z wyjątkiem Hyundaia: 141-konne 1.7 CRDi występuje wyłącznie z 7-stopniową dwusprzęgłówką. Jeśli ktoś się upiera przy „manualu”, może wybrać słabszą o 5 KM dwulitrówkę. Dlaczego Hyundai oferuje dwa silniki o podobnej mocy? Trudno powiedzieć...
Najświeższym modelem w tym towarzystwie jest Ford Kuga, który pierwszy raz po face liftingu staje do porównania. Ma nieco zmieniony przód, potężniejszy grill, a także inne światła. Co dziwne – wciąż nie są full LED. Halo, Fordzie, pobudka – mamy 2017 rok! W kokpicie pojawiły się też nowe multimedia. Czy są lepsze od poprzednich, które często krytykowaliśmy? Zobaczymy. Niewątpliwie najbardziej na czasie jest tu Peugeot ze swoim futurystycznym wnętrzem i atrakcyjnym designem karoserii. Z kolei Nissan X-Trail to model najbardziej opatrzony i zaawansowany wiekowo. Ma jednak asa w rękawie – dużą kabinę. No tak, jest jeszcze ten, który przeważnie psuje zabawę, czyli prymus VW Tiguan. Czy i tym razem rozwali bank punktowy? Właśnie po to bierzemy go pod lupę w kolejnej wersji, tym razem nieco uboższej – Comfortline.
Które auto zwycięży? Zgadnijcie. Albo przeczytajcie nasz test (patrz galeria).
Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Nissan X-Trail i Peugeot 3008 - dane producentów
Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1685 | 1997 | 1598 | 1997 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 141/4000 | 150/3500 | 130/4000 | 150/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 340/1750 | 370/2000 | 320/1750 | 370/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 204 | 185 | 194 | 185 | 207 |
Skrzynia biegów | man. 6 | aut. 7 (dwusprzęgłowa) | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 520-1655 | 513-1503 | 456-1653 | 550-1982 | 520-1482 |
Opony testowanego auta | 215/65 R 17 | 225/60 R 17 | 235/55 R 17 | 225/55 R 19 | 235/50 R 19 |
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l) | 58/12 | 62/- | 60/- | 60/- | 52/10 |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 129 | 122 | 133 | 121 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2000/750 | 1600/750 | 1900/750 | 2000/750 | 1650/745 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4486/1839/1654 | 4475/1850/1645 | 4524/1838/1677 | 4486/1839/1654 | 4447/1841/1624 |
Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Nissan X-Trail i Peugeot 3008 - wyniki pomiarów drogowych
Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s | 3,7 s | 3,8 s | 3,7 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 10,5 s | 10,2 s | 11,4 s | 10,6 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,9 s | 17,9 s | 17,3 s | 20,5 s | 18,1 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,3 s | 5,7 s | 5,6 s | 6,6 s | 6,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 7,2 s | 7,9 s | 7,4 s | 9,2 s | 7,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 612/538 kg | 1571/514 kg | 1663/587 kg | 1665/655 kg | 1612/438 kg |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,3/11,3 m | 11,0/11,1 m | 11,6/11,8 m | 12,0/12,0 m | 10,9/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 40,2 m | 37,5 m | 38,2 m | 38,5 m | 40,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 41,3 m | 39,1 m | 40,3 m | 38,7 m | 42,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB | 59 dB | 59 dB | 59 dB | 57 dB |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB | 67 dB | 66 dB | 66 dB | 66 dB |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB | 70 dB | 70 dB | 72 dB | 70 dB |
Spalanie testowe | 6,0 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zasięg | 960 km | 910 km | 810 km | 850 km | 740 km |
Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Nissan X-Trail i Peugeot 3008 - gwarancja/ceny
Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 125 180 zł | 127 990 zł | 124 000 zł | 131 050 zł | 125 200 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,7 proc. | 47,3 proc. | 45,9 proc. | 44,5 proc. | 47,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub 2 lata | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 143 350 zł | 132 490 zł | 136 500 zł | 134 550 zł | 146 100 zł |
Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Nissan X-Trail i Peugeot 3008 - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 30 | 32 | 37 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 25 | 25 | 29 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 22 | 20 | 23 | 22 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 | 14 | 15 | 10 |
Widoczność | 20 | 16 | 13 | 15 | 13 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 23 | 22 | 20 | 22 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 13 | 14 | 13 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 15 | 13 | 17 |
Suma punktów | 200 | 173 | 157 | 156 | 164 | 152 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 17 | 18 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 22 | 22 | 21 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 | 11 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 12 | 10 | 9 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 25 | 26 | 21 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 23 | 24 | 20 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | 13 | 9 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 26 | 30 | 28 | 30 | 24 |
Suma punktów | 200 | 158 | 156 | 155 | 139 | 150 |
Koszty | Maks. pkt. | Volkswagen | Hyundai | Ford | Nissan | Peugeot |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 40 | 38 | 39 | 33 |
Utrata wartości | 15 | 14 | 12 | 13 | 13 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 18 | 17 | 18 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 26 | 25 | 22 | 24 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 24 | 25 | 14 | 21 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 7 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | 8 | 10 | 8 |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 13 | 20 | 20 |
Suma punktów | 200 | 156 | 162 | 146 | 144 | 145 |
Wynik końcowy | 600 | 487 | 475 | 457 | 447 | 447 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | 4. |