Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Porsche Cayenne S – szybkie, ale czy praktyczne?

26 cze, 10:56

Porsche Cayenne S rozwija 265 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w mniej niż 5 s. Na jego pokładzie znajdziemy najnowsze rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo. Sprawdzamy, co jeszcze potrafi 440-konny SUV Porsche

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Nowy Porsche Cayenne łączy sportową, turystyczną i terenową koncepcję samochodu
  • Serce Cayenne’a S to 440-konne benzynowe V6 z dwiema turbinami
  • Dopracowane pneumatyczne zawieszenie oraz napęd 4x4 z preferencją na tył sprawiają, że kierowca nie boi się szybkiej jazdy po zakrętach

Już poprzednie dwie generacje Porsche Cayenne’a mimo sporych gabarytów i znacznej masy gwarantowały znakomite osiągi i prowadzenie. Wydawało się, że w tych dziedzinach niewiele można już poprawić. A jednak inżynierowie Porsche nie spoczęli na laurach i w najnowszej odsłonie luksusowego SUV-a zaszczepili mu jeszcze więcej sportowych cech. W aucie pojawiło się mieszane ogumienie (opony o różnej szerokości z przodu i z tyłu auta) oraz tylna oś skrętna, a wzmocniony o 20 KM względem poprzednika silnik otrzymał nową, 8-stopniową skrzynię automatyczną.

Nie zabrakło także nowych rozwiązań zwiększających komfort i bezpieczeństwo, wprowadzono też m.in. seryjny moduł telefonii LTE z hotspotem wi-fi, poszerzone usługi online, matrycowe reflektory LED i asystenta jazdy nocą z kamerą termowizyjną. Testując środkowy wariant mocy (440 KM) nowego Porsche Cayenne’a (inne dostępne wersje: bazowa 340 KM i Turbo 550 KM), sprawdzimy, na ile wprowadzone zmiany są w stanie realnie poprawić jeszcze frajdę z prowadzenia.

Porsche Cayenne S - co zyskali podróżni?

Nadwozie nowego modelu wydłużono o 63 mm, poszerzono o 44 mm i obniżono o 9 mm, ale rozstaw osi (2895 mm) pozostał bez zmian. We wnętrzu nie odczuwamy przyrostu przestrzeni, potwierdziły to też nasze pomiary. Porsche Cayenne mimo 5-miejscowego nadwozia nadal zapewnia wygodną podróż tylko czterem dorosłym osobom.

Porsche Cayenne S Porsche Cayenne S Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Porsche obiecuje, że pojemność bagażnika wzrosła za to z 670 do 770 litrów. Gdy jednak podnosimy pokrywę kufra, to na pierwszy rzut oka okazuje się, że ten wcale nie jest taki przepastny. Wszystko przez to, że znaczną część pojemności ukryto pod podłogą. Po jej podniesieniu widać, że niewiele uda się tu zmieścić, bo wypełnia ją kompresor do kół oraz elementy zestawu nagłaśniającego. O ile drugi z tych elementów to opcja i nie ma konieczności zamawiania go, o tyle miejsce na zestaw naprawczy do kół można było chyba umieścić gdzieś w boczku bagażnika.

Skoro już czepiamy się ergonomii w Porsche Cayenne, to niezrozumiały jest brak solidnej blokady przedniego podłokietnika, gdyż przy ostrych manewrach potrafi się przemieścić wraz z opartym o niego łokciem. Także nie wszystkim przypadnie do gustu to, że wiadomości online są dostępne tylko w języku angielskim.

Porsche Cayenne S – Night Vision to nie bajer!

Spodobało nam się działanie asystenta jazdy nocą, którego zakup może wydawać się zbyteczny. Gdy jednak poza miastem wychwycił nieoświetlonego rowerzystę i poinformował nas o tym niespodziewanym uruchomieniem wyświetlacza, uznaliśmy jego zakup za racjonalny.

Porsche Cayenne S - sportowy SUV

Wrażenie robią osiągi i sposób prowadzenia. 440-konny Porsche Cayenne mimo wagi 2,2 tony śmigał po zakrętach jak przyklejony, a na autostradzie pomimo silnego bocznego wiatru był wręcz niewzruszony. Każdorazowy nacisk na pedał gazu sprawiał, że wskazówka obrotomierza w błyskawicznym tempie pięła się ku czerwonemu polu, czemu towarzyszył rasowy pomruk benzynowej „V6-ki”.

Nie do końca spodobał nam się nowy, 8-stopniowy „automat”. Owszem, dodatkowe przełożenie wraz z funkcją żeglowania przynosi realne korzyści w ekonomice jazdy (średnie spalanie w teście 11,5 l/100 km), ale nie spodziewaliśmy się, że w Porsche pojawi się skrzynia, która podczas redukcji biegu potrafi nieprzyjemnie szarpnąć zespołem napędowym. Takie zachowanie pasuje do rasowego 911 GT3, ale nie do rodzinnego SUV-a.

Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory biturbobenz./V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2894
Moc maks. (KM/obr./min) 440/5700-6600
Maks. mom. (Nm/obr./min) 550/1800-5500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 4,9/265
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 9,2/209
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 770-1710/90
Marka i model opon test. auta Pirelli Scorpion Winter
Rozmiar opon (przód | tył) 275/40 | 305/35 R 21
Prześwit/gł. brodzenia (mm) 210/500
Kąty: natarcia/zejścia/rampowy (st.)25,2/22,1/18,7
Cena Cayenne S od 454 120 zł

Porsche Cayenne S – SUV na tor lub do lasu

Trzecia generacja Cayenne’a jest jeszcze bardziej uniwersalna. Z jednej strony pojawienie się mieszanego ogumienia, skrętnej tylnej osi i elektrycznego systemu stabilizacji przechyłów (opcje) poprawiło zachowanie podczas sportowej jazdy, z drugiej – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz rozbudowane multimedia zapewniają większy poziom komfortu, a jednocześnie tryby offroadowe, zmieniające charakterystykę układu napędu (w tym uruchamiające blokady dyfrów), sprawiają, że Porsche Cayenne całkiem dobrze radzi sobie w terenie (prześwit: 21 cm; głębokość brodzenia: 50 cm). Czy ten szeroki zakres możliwości zostanie wykorzystany, zależy tylko od fantazji właściciela, którym można zostać za grubo powyżej pół mln złotych.

Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s
0-100 km/h 4,8 s
0-130 km/h 7,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2211/629 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (fabryczna) 12,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 42,1 m (opony zimowe)
gorące 44,3 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 64 dB (A)
Spalanie testowe (98-okt.) 11,5 l/100 km
Zasięg 780 km

Porsche Cayenne S – naszym zdaniem

Jeszcze więcej sportowego DNA w nowym modelu nie ogranicza funkcjonalności typowej dla SUV-a. Kierowca Porsche Cayenne'a czuje większą frajdę, a jednocześnie pozostali członkowie rodziny nie mają powodów do narzekania. I o to chodzi!

.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Porsche Cayenne S

Dopracowane pneumatyczne zawieszenie oraz napęd 4x4 z preferencją na tył sprawiają, że kierowca nie tylko nie boi się szybkiej jazdy po zakrętach, lecz wręcz ma ochotę jeszcze zwiększyć prędkość.

Porsche Cayenne S – szybkie, ale czy praktyczne? (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego