CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?

12 sty, 16:02
Udostępnij
0
Skomentuj

Przestronne wnętrza do przewozu nawet siedmiu osób, mocne diesle pod maską i wygodne „automaty”. W naszym teście sprawdzamy, czy lepszy jest nowy Renault Grand Scénic, czy odświeżony Opel Zafira

Vany kupuje się z potrzeby, a nie dla przyjemności. Mają oferować dużą przestrzeń dla podróżnych i na bagaż oraz komfortowo przewozić rodzinę zarówno na co dzień, jak i podczas wakacyjnych wojaży. Nie są piękne, a prowadzenie ich nie daje frajdy – mają być po prostu praktyczne.

Renault Scenic - nowa generacja zrywa z nudą

Renault, które przed 20 latami wprowadziło na rynek Scénica, było w Europie prekursorem w segmencie kompaktowych vanów. Trzy generacje wspomnianego modelu sprzedały się w liczbie 5 mln egzemplarzy i zachwycały klientów przemyślanymi rozwiązaniami, docenianymi przez rodziny: mnogością schowków, trzema niezależnymi fotelami 2. rzędu z możliwością przesuwania, wyjmowania i regulacją kąta oparcia oraz opcją przewożenia 7 pasażerów (wersja Grand).

Teraz, wraz z debiutem czwartej generacji, francuski producent postanowił zaoferować coś więcej. Nowego Scénica wyróżniają niebanalny design (20-calowe koła w standardzie, panoramiczny dach) oraz całkowicie nowe podejście do obsługi (zegary TFT, tablet do multimediów, fotele z funkcją masażu).

Opel Zafira, który w 2016 r. przeszedł modernizację, na jego tle wygląda... zwyczajnie. Owszem, niemieccy inżynierowie wyposażyli go w diodowe reflektory adaptacyjne, nowy, bardziej ergonomiczny kokpit i system multimedialny z ekranem dotykowym, ale rozwiązania te raczej udoskonalają auto, nie są niczym nadzwyczajnym w tej klasie. Wyjątek stanowi panoramiczna szyba przednia z chowaną podsufitką.

Nie będziemy tu jednak zajmować się wyglądem, ocenimy za to praktyczne walory obu vanów. Projektanci nowego Scénica, choć położyli duży nacisk na design, nie zapomnieli na szczęście, do czego służy van. Samochód ma dużo skrytek, których łączna pojemność wynosi aż 63 l. Co prawda, głównego schowka w postaci szuflady (11,5 l) nie oceniamy zbyt dobrze (nie można go otworzyć, gdy siedzi pasażer), podobnie jak przesuwanej środkowej konsoli (13 l), gdyż ma ostre krawędzie i po maksymalnym przesunięciu jej do przodu uniemożliwia korzystanie z uchwytów na kubki, to jednak inne rozwiązania są warte kopiowania przez konkurencję.

Na przykład elektryczne składanie oparć foteli dwóch ostatnich rzędów przyciskami umieszczonymi w bagażniku czy też powstająca wówczas idealnie równa powierzchnia transportowa. Rywal z Niemiec też niby ma ciekawy system składania foteli Flex7, ale tu, żeby złożyć oparcia, należy pociągnąć za paski, a i tak nie powstanie wówczas płaska podłoga – jest przerwa między 2. a 3. rzędem, którą trzeba uzupełnić dodatkową wykładziną.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - którym jechac na wakacje?

Trzeci rząd siedzeń w obu autach należy traktować jako rezerwowy. Przestrzeni jest tam jak na lekarstwo i o podróżowaniu dorosłych osób na dłuższych odcinkach powinniśmy zapomnieć. Sadzanie dzieci w specjalnych fotelikach też nie będzie należało do przyjemności. Jeśli jednak mielibyśmy ocenić, które dodatkowe fotele są wygodniejsze, to wskażemy te z Zafiry. Jest tam nieco więcej przestrzeni.

ADHD7749 ADHD7749 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Ponadto w sytuacji, gdy zechcemy podróżować z pięcioma pasażerami, również wybierzemy Zafirę. Nie ma w niej co prawda tak wygodnych przednich foteli, jak te zastosowane w Scénicu (z funkcją masażu), ale przestrzeń w 2. rzędzie jest tu większa – zarówno nad głową, jak i na kolana. Mankamentem podróżowania z tyłu w vanie Renault okazują się składane stoliki. Owszem, spodobają się dzieciom, gdyż mogą umieścić na nich oprócz kubka np. tablet, ale dorosłym zabierają miejsce na kolana.

À propos przewożenia dzieci. W Renault przydaje się dodatkowe lusterko wsteczne do ich obserwacji, wysuwane żaluzje w drzwiach czy dwa porty USB dla pasażerów z tyłu (łącznie cztery gniazda w Scénicu, w Zafirze – jedno). Pod względem multimediów w obu autach możemy korzystać z punktów wi-fi i sparować telefony za pośrednictwem systemów CarPlay i Android Auto. Wyższą jakość dźwięku zapewnia audio w Renault (Bose).

Wysoka masa i duże gabaryty aut sprawiają, że prowadzenie ich nie zachwyca, mimo że w obu przypadkach jest poprawne, z niewielką przewagą na korzyść Zafiry. Scénic ma mniej precyzyjny układ kierowniczy i jest bardziej wrażliwy na wiatr boczny. Pod względem komfortu oba vany reprezentują dobry poziom i tylko w sytuacji, gdy najedzie się na studzienkę lub tarkę, bardziej nerwowo robi się w Scénicu.

Pod maskami każdego z aut pracują mocne turbodiesle. Ten w Renault subiektywnie wydaje się żwawszy, choć nie potwierdzają tego dane testowe. To zapewne zasługa szybszej w działaniu dwusprzęgłowej skrzyni EDC w Renault. „Automat” Opla działa poprawnie, ale zdarza się, że przeciąga biegi i opóźnia redukcje, co w powiązaniu z dziurą turbinową diesla przekłada się na efekt opóźnionej reakcji.

Mimo że Scénic waży o ponad 100 kg mniej od rywala, to jego wysilony silnik 1.6/160 KM jest bardziej wrażliwy na styl jazdy. Na trasie pomiarowej zużył o 0,5 l/100 km więcej ON niż dwulitrowa jednostka Zafiry, mająca o 10 KM większą moc.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - dane techniczne

Opel Zafira Renault Grand Scenic
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1956 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna 170 KM/3750 obr./min 160 KM/4000 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750-2500 obr./min 380 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 6-biegowa/przedni aut. 6-biegowa/przedni
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 3,7 s/10,2 s 3,6 s/11,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 5,4 s/7,5 s 5,6 s/7,9 s
Prędkość maksymalna 205 km/h 200 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 44,2 m/46,7 m 44,1 m/45,1 m
Spalanie testowe 7,0 l/100 km 7,5 l/100 km
Masa rzeczywista/ładowność 1838 kg/632 kg 1716/662 kg
Długość/szerokość/wysokość 4666/1928/1685 mm 4634/1866/1655 mm
Pojemność bagażnika 152-650-1792 l 189-533-1737 l
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 000 km co 30 000 km
Cena podst./po doposażeniu 111 050 zł/132 150 zł 129 900 zł/138 450 zł

Mocne silniki Diesla, automatyczne skrzynie i bogate wersje wyposażeniowe sprawiły, że oba auta są kosztowne. Wyposażenie Scénica w wersji Bose jest o wiele bogatsze, co skutkuje wyższą o 18 850 zł ceną. Poza tym Renault nie oferuje na swój nowy model takich promocji, jak Opel (cenę Zafiry obniżono o 6000 zł).

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Opel Renault
Przestronność z przodu 40 31 30
Przestronność z tyłu 30 26 23
Pojemność bagażnika 25 21 18
Ładowność 15 14 15
Widoczność 20 13 11
Fotele, pozycja kierowcy 30 22 23
Ergonomia obsługi 20 14 12
Jakość wykończenia 20 16 15
Suma punktów 200 157 147
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Opel Renault
Przyspieszenie 25 18 16
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 13 13
Skrzynia biegów 15 10 12
Zachowanie na drodze 30 25 24
Komfort jazdy 30 22 21
Układ kierowniczy 15 12 11
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 16 18
Suma punktów 200 143 141
Koszty Maks. punktów Opel Renault
Cena po doposażeniu 50 17 16
Utrata wartości 15 11 11
Zużycie paliwa 30 18 17
Wyposażenie - komfort 30 25 30
Wyp. - bezpieczeństwo 30 28 29
Ubezpieczenia 10 7 6
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 20 20 20
Suma punktów 200 134 137
Wynik końcowy 600 434 425
Miejsce w teście 1. 2.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - naszym zdaniem

Wygodne siedzenia z masażem, elektrycznie składane tylne fotele, duża liczba schowków, żaluzje w drzwiach – to cechy, które wyróżniają Scénica. Niestety, słaba widoczność wsteczna w deszczu (za mała wycieraczka i zawirowania wody wokół lusterek) to element, który wymaga poprawy.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Prawdziwym bohaterem dzisiejszego wydania jest niewątpliwie nowe Audi A8. To niezwykle luksusowa limuzyna klasy premium. Warto również zwrócić uwagę na pierwszy test nowego Volvo XC60 oraz debiut Opla Insignii w naszym porównaniu z rywalami w klasie. Zarówno Volvo, jak i Opel bardzo dobrze wypadają w naszych sprawdzianach. Insignii udało się pokonać niewątpliwą liderkę segmentu, która jest u nas Skoda Superb. W naszym cyklu o silnikach poszczególnych marek wzięliśmy pod lupę koreańskich producentów: Kie i Hyundaia. Które wersje są trwałe i niezawodne?
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (31)

No photo
No photo ~j.p. Użytkownik anonimowy
~j.p. :
No photo ~j.p. Użytkownik anonimowy
Samochodu w ogóle nie kupuje się dla przyjemności, tylko z potrzeby, chyba , że się jest hedonistą z bezdennym portfelem! Auta nie są piękne? Są takie same piękne jak cały chłam zalewający rynki światowe. Vany mają być wygodne, żwawe, mało awaryjne. Jeśli rozpędzają się do setki w 12 czy 15 sekund, to wystarczy. Krócej to na torze wyścigowym. Krótko mówiąc i tak w obu autach jest za dużo udziwnień i elektrogadżetów. Im ich mniej, tym mniej możliwych usterek.
13 sty 13:27 | ocena: 78%
Liczba głosów:27
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mamczekoladkę Użytkownik anonimowy
~Mamczekoladkę
No photo ~Mamczekoladkę Użytkownik anonimowy
do ~Tytus3 :
No photo ~Tytus3 Użytkownik anonimowy
13 sty 12:58 użytkownik ~Tytus3 napisał
To co zrobil renault z scenickiem smialo mozna ujac w zdaniu- DAL CIALA !!!! SPIE....YL CALA FILOZOFIE VANA. TO samo dotyczy Espace- tragedia do poprzednich modeli. Ale to tylko moje zdanie.
Popieram. Siedziałam (niestety tylko na placu u dilera, bo jeszcze nie było go w ofercie 5 grudnia) w nowym scenicu (5 miejscowym) i z przodu i z tyłu. Schowek-szuflada = porażka (mam 160 cm wzrostu i nie umiałam jej swobodnie otworzyć lub musiałam manewrować kolanami, żeby ją otworzyć). Z tyłu miejsca na nogi tyle, co kot napłakał (jeżeli zamówimy opcję ze stoliczkami, które są grubaśne i mało atrakcyjne z wyglądu). Sufit też jest niższy niż w poprzedniku. Tablet wygląda jakby był przyklejony do deski rozdzielczej. Obecnie jeżdżę Scenic'iem z 2013 i uważam, że jest większym i wygodniejszym samochodem :))) Renault bardzo chciał zrobić mniejszą wersję Espace'a tylko im nie wyszło.
13 sty 13:24 | ocena: 61%
Liczba głosów:18
61%
39%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kolejorz 75 Użytkownik anonimowy
~kolejorz 75 :
No photo ~kolejorz 75 Użytkownik anonimowy
po co średniakowi felgi 20 cali które są cztery do sześciu razy droższe od 16 calowych
13 sty 13:14 | ocena: 81%
Liczba głosów:31
81%
19%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ela Użytkownik anonimowy
~Ela :
No photo ~Ela Użytkownik anonimowy
Mam Scenica z pierwszej wersji ostatni model, jestem mega zadowolona kiedy przychodzi czas wyprowadzki studentów lub ich powrót. Wszystko się mieści bez problemu.Na codzień dojeżdżam do pracy, przydałby się mniejszy ale nie stać mnie na dWa auta.
13 sty 14:47 | ocena: 56%
Liczba głosów:16
56%
44%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Leszczynianin Użytkownik anonimowy
~Leszczynianin :
No photo ~Leszczynianin Użytkownik anonimowy
Artykuł powstał ewidentnie na zamówienie Opla.
13 sty 14:03 | ocena: 73%
Liczba głosów:26
73%
27%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Edek Użytkownik anonimowy
~Edek
No photo ~Edek Użytkownik anonimowy
do ~kolejorz 75:
No photo ~kolejorz 75 Użytkownik anonimowy
13 sty 13:14 użytkownik ~kolejorz 75 napisał
po co średniakowi felgi 20 cali które są cztery do sześciu razy droższe od 16 calowych
żeby poleciały na pierwszej dziurze lub krawężniku ....
13 sty 15:21 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Edek Użytkownik anonimowy
~Edek :
No photo ~Edek Użytkownik anonimowy
Mocne diesle pod maską i wygodne automaty .... aż mnie zemdliło ...
13 sty 15:21 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ada Użytkownik anonimowy
~Ada :
No photo ~Ada Użytkownik anonimowy
Beznadziejne porównanie. Auta są z zupełnie innych światów Opel od samego początku goni Renaulta i ciągle jest daleko w tyle...
14 sty 18:02 | ocena: 50%
Liczba głosów:10
50%
50%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Peter Użytkownik anonimowy
~Peter :
No photo ~Peter Użytkownik anonimowy
Zafira przy Scenicu wypada blado
13 sty 13:21 | ocena: 57%
Liczba głosów:37
57%
43%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tres Użytkownik anonimowy
~tres :
No photo ~tres Użytkownik anonimowy
co to ma niby wspólnego z vanem ?
13 sty 10:04 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
56%
44%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?

Przestronne wnętrza do przewozu nawet siedmiu osób, mocne diesle pod maską i wygodne „automaty”. W naszym teście sprawdzamy, czy lepszy jest nowy Grand Scénic, czy odświeżona Zafira.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny? (slajd 1 z 27)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego