Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Renault Megane R.S. - zwinność to jego specjalność

6 sie, 13:12

Zwinność to jego specjalność, a stabilność – drugie imię. Megane R.S. jest jedynym hot hatchem skręcającym wszystkimi kołami. Kocha szybkie zmiany kierunku jazdy i twardą rękę

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Nowy silnik ma 1,8 l, za to o 5 KM i 30 Nm więcej, w dodatku dostępne w szerszym zakresie obrotów
  • Renault Megane należy niestety do ciaśniejszych kompaktów, ale przynajmniej R.S. ma znowu tylne drzwi
  • Nowy Megane R.S. ma nieco mniej dzikości niż jego poprzednik i jest cięższy, ale za to stabilniejszy

Renault Megane R.S. to samochód instytucja. Dzielnie wojuje w niekończącej się bitwie na Nürburgringu (teraz ruch należy do Renault). Dobra relacja osiągów i prowadzenia do ceny czynią go popularnym wśród bywalców torowych pojeżdżawek. Dlatego, gdy w moje ręce miała wpaść najnowsza odsłona sportowej „meganki”, pierwszą rzeczą było umówienie wizyty na Torze Modlin. Kilka dni przed odbiorem auta okazało się, że przewidziany dla mnie egzemplarz miał niefortunną przygodę i... dostanę inny – z „manualem” i pakietem Cup! Czyli mechaniczną szperą przedniej osi i zmodyfikowanym, sztywniejszym zawieszeniem. Jeszcze lepiej!

Renault Megane R.S - chcesz go z pakietem Cup

Tak wyspecyfikowane Renault Megane R.S. jest autem, które powinno wam się zamarzyć. Wersja z dwusprzęgłową skrzynią EDC może mieć niestety tylko otwarty dyferencjał. Za to niedawno ogłoszona 300-konna Trophy ma pakiet Cup już w standardzie. Czy z „cupowym zawiasem” nie jest za twardo? Nie. Na autostradzie auto nie podskakuje, a tramwajowe torowiska w mieście też zębów nie wybijają. Zachowano rozsądny margines komfortu, jest w tym także zasługa hydraulicznych poduszek amortyzatorów. A na torze? Tu Cup jest w swoim żywiole. Daje świetne poczucie zespolenia z asfaltem. Przejechałem się też egzemplarzem ze standardowym zawieszeniem i EDC: owszem, odczuwalnie miększym, ale brak szpery jest większą stratą niż odrobina dodatkowej wygody. Poza tym – nad czym dywagujemy? Ratujmy „manuale”!

Silnik stracił względem poprzednika szklankę pojemności, ale zyskał 5 KM i 30 Nm. Maksimum momentu obrotowego osiąga teraz już przy 2400 obr./min i trzyma aż do 4800. Dająca się precyzyjnie dozować moc 280 KM szczytuje przy 6000, ogranicznik jest przy 7000. Ktoś jeszcze uważa, że warto zaoszczędzić 6500 zł i nie zamawiać pakietu Cup? Jedno wyjście z zakrętu z wciśniętym gazem i wiecie, za co płacicie: para idzie w asfalt, a nie w gwizdek. Owszem, gdy ostro się rusza, 245-milimetrowe Bridgestone’y muszą walczyć o trakcję i zamiast obiecywanych przez Renault 5,8 s do „setki” zmierzyliśmy 6,2 s – podczas pomiaru testowy egzemplarz miał 1600 km przebiegu, które sami „nakręciliśmy”, bo auto dostaliśmy dziewicze. Według instrukcji do 3000 km silnik może nie osiągać pełni możliwości. A jak brzmi? Lekko ochryple, charczy przy odjęciach gazu, nie drażni sztucznością.

Jednak zjawisko tzw. Torque Steer, czyli gdy pod obciążeniem koła ciągną was w innym kierunku, niż sobie życzycie, inżynierom Renault Sport udało się w dużym stopniu wyeliminować. Raz, że dopracowali przednie zawieszenie, a dwa – tylne koła też skręcają. System 4Control w Meganie R.S. został wyniesiony na nowy poziom. W ostrzejszym trybie pracy podzespołów Race aż do 100 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku niż przednie.

Renault Megane R.S. - zwinność to jego specjalność Renault Megane R.S. - zwinność to jego specjalność Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Początkowo trzeba się do zachowania tylnej osi trochę przyzwyczaić, potem już jest fajnie. Megane zwinnie wpasowuje się w łuki i pozwala czysto z nich wychodzić. 4Control daje też dużą przewagę na ciasnych nawrotach, minimalizując podsterowność. Pewien minus z punktu widzenia dzikości poprzednika: z odjęcia gazu Megane już nie ślizga tak chętnie tyłem. Ale ta zwinność i stabilność są tego warte.

Nasz egzemplarz był też wyposażony w opcjonalne aluminiowo-żeliwne tarcze. W próbach hamowania 100-0 km/h pokazały klasę, słabną dopiero podczas „katowania” na torze.

Renault Megane R.S - teraz tylko 5-drzwiowe

A jaki jest Megane R.S. na co dzień? Trzeba nauczyć się żyć z kiepską widocznością i być cierpliwym oraz skupionym podczas klikania na dotykowym ekranie. Podczas deszczu, łagodny tryb Comfort pozwala przyspieszać bez buksowania kół, ale dynamicznie.

I jeszcze jedna rzecz: zauważyliście, że Megane jest znów 5-drzwiowy, jak dwie generacje temu? Styliści spisali się na medal – sylwetka tego auta jest daleka od skojarzeń rodzinnych. Ale ciasny tył kabiny i mały bagażnik też czynią go mniej praktycznym np. od Civica Type R. Dochodzimy tu do fundamentalnej kwestii: R.S. czy Type R? Wojna hot hatchy trwa i na pewno zrobimy swoją „ustawkę”.

Renault Megane R.S - to nam się podoba

Poręczny w zakrętach, solidna szpera, znośny komfort, bogate wyposażenie.

Renault Megane R.S - to nam się nie podoba

Niewielki zbiornik paliwa, mały bagażnik i tylna część kabiny, niedopracowane multimedia.

Renault Megane R.S - nasza opinia

Nowy Megane R.S. ma nieco mniej dzikości niż jego poprzednik i jest cięższy, ale za to stabilniejszy, zwinniejszy i nawet z zawieszeniem Cup już nie łamie kręgosłupa. Szkoda tylko, że cenowo Renault też cały czas równa w górę: kiedyś R.S. kosztował „stówkę”.

Renault Megane R.S - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy turbo/R4/16
Pojemność skokowa 1798 cm3
Moc maksymalna 280 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 390 Nm/2400 obr./min
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6-biegowa/na przednie koła
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s (test: 6,2 s)
Prędkość maksymalna 255 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 4,5 s/6,1 s (4/5 bieg) | 5,9 s/7,9 s (5/6 bieg)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 60 dB/65 dB/70 dB
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 35,2 m/35,3 m
Średnie spalanie 7,2 l/100 km (testowe: 9,0)
Długość/szerokość/wysokość 4364/1875/1428 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Pojemność bagażnika 294-1247 l
Masa rzeczywista/ładowność 1473 kg/432 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena podstawowa testowanej wersji 124 900 zł
Cena testowanego auta 162 200 zł
Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej