CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.194.141.96
Średnio4.544.764.422.13
Najdrożej4.894.994.852.45

Renault Scenic - modny crossover czy van?

2 sty, 13:11
Udostępnij
0
Skomentuj

Renault Scenic prekursor europejskich kompaktowych vanów w najnowszej, czwartej generacji nie jest vanem, lecz crossoverem – tak przynajmniej twierdzą spece od marketingu. Czy rzeczywiście tak jest, sprawdziliśmy w teście wersji 1.2 TCe

Coraz częściej klienci stawiają na wygląd auta, a nie praktyczność. Dlatego dobrze sprzedają się crossovery, a vany są passé. Czyżby więc Renault, kierując się modą, postanowiło po 20 latach produkcji Scénica zmienić koncepcję jego budowy? A może nazywanie go crossoverem to tylko marketingowy zabieg?

Scénic urósł, ale i zmężniał. Dłuższe, szersze i wyższe nadwozie jest bardziej muskularne. To typowa cecha crossoverów, podobnie jak większy prześwit. Renault uzyskało go za pomocą dużych, 20-calowych kół (standard we wszystkich wersjach). Za to mocno pochylona przednia szyba i trójkąty umieszczone za słupkiem to elementy znane z vanów (np. z większego Espace’a).

Dzięki wysoko zamontowanym siedzeniom zajmowanie miejsca za kierownicą Scénica jest bardzo łatwe. Fotele są obszerne, a do tego dobrze podpierają ciało na zakrętach. Oprócz funkcji podgrzewania potrafią także skutecznie masować. Kierowca doceni też dobrą widoczność do przodu. Niestety, do tyłu nie jest najlepsza, ale podczas cofania można wspomóc się czujnikami, kamerą lub systemem automatycznego parkowania.

Renault Scenic - z tyłu mało miejsca

Spodziewaliśmy się, że skoro nowy model urósł, to powinno być więcej przestrzeni we wnętrzu. I jest to po części prawda. Z przodu każdy, bez względu na wzrost, znajdzie optymalną dla siebie pozycję. Miejsca przybyło również w bagażniku – powiększono go o dodatkowe 36 l, dlatego też z pojemnością 506 l bez trudu pozwoli przewieźć wakacyjny bagaż 5-osobowej rodziny. Niestety, mamy wrażenie, że ubyło przestrzeni w 2. rzędzie siedzeń, bowiem dorosłe osoby nie będą tam wygodnie podróżowały. Składane stoliki, umieszczone „na plecach” przednich foteli, oraz panoramiczne okno dachowe ograniczają przestrzeń na nogi i nad głową.

W stosunku do poprzednika zrezygnowano z tyłu z trzech wąskich foteli i zastosowano kanapę dzieloną w układzie 1/3-2/3. Uważamy, że nowe rozwiązanie zapewnia lepszą wygodę podróżowania, a ponadto jest praktyczniejsze. Fotele nadal można niezależnie przesuwać, ale nowością jest składanie oparć od strony bagażnika. Wystarczy nacisnąć jeden z trzech przycisków, a elektryka obniży zagłówek i zwolni zamek blokujący oparcie. Czynność można wykonać dla poszczególnych foteli lub obu naraz.

Renault Scenic Renault Scenic Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Do napędu testowanego auta zastosowano downsizingową czterocylindrową jednostkę 1.2. Trzeba przyznać, że 130-konny benzyniak początkowo zrobił na nas świetne wrażenie. Po pierwsze, równomiernie przyspieszał (nie było czuć efektu gwałtownego przyrostu mocy, typowego przy zastosowaniu turbiny), po drugie – świetnie go wyciszono. Niestety, dobry obraz został zaburzony po wjeździe na autostradę i podczas pomiarów spalania. Reakcja silnika na dodanie gazu na 6. biegu była znikoma (konieczna redukcja), a po przejechaniu pętli pomiarowej okazało się, że zamiast obiecanych przez producenta 5,8 l/100 km auto zużyło aż 8,0 l/100 km. Pewnym usprawiedliwieniem tak dużego spalania może być to, że w dniu pomiaru mocno padał deszcz w połączeniu z wichurą.

Renault Scenic - 20-calowe koła nie są takie straszne

Zastosowanie kół o dużej średnicy korzystnie wpłynęło na wygląd samochodu, ale przed testem mieliśmy obawy, czy nie ograniczy to komfortu jazdy lub nie zwiększy znacząco kosztów wymiany opon na zimowe. W pierwszej kwestii uspokajamy: 20-calowe koła otrzymały wysoki profil 55 (co oznacza, że bok opony ma 107 mm) – to wystarczająca wartość, żeby dobrze pochłaniać nierówności drogi. Zastosowanie jednego rozmiaru kół we wszystkich wersjach Scénica pozwoliło łatwiej wypracować dobry komfort resorowania. Jedynie szybko po sobie następujące nierówności drogi (np. łaty asfaltu) wprowadzają niepotrzebną nerwowość zawieszenia. A jeśli chodzi o koszty, to Renault wynegocjowało z trzema dostawcami ceny 20-calowych opon na poziomie kosztu zakupu kół w rozmiarze 17 cali.

Renault Scenic - to nam się podoba

Wygodna pozycja za kierownicą, łatwe zajmowanie miejsca, pojemny kufer, możliwość aranżacji wnętrza, silnik z turbo cichy i równomiernie rozwija moc, kpl. asystentów na pokładzie.

Renault Scenic - to nam się nie podoba

Mało przestrzeni w drugim rzędzie foteli (na nogi i nad głową), nerwowe zachowanie na szybko następujących po sobie nierównościach poprzecznych, obsługa klimatyzacji przez tablet.

Renault Scenic - nasza opinia

Ten test pokazuje, że zaciera się różnica między crossoverem a vanem. Oba typy aut mają zbliżone gabaryty, wysoko się w nich siedzi i oferują możliwość aranżacji wnętrza. Uważamy jednak, że nazywanie nowego Scénica crossoverem to przesada. Choć ma większy prześwit i nie zachwyca już przestronnością, to nadal ma rozwiązania zarezerwowane tylko dla vanów.

Renault Scenic - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benzynowy/R3/12
Pojemność skokowa 1197 cm3
Moc maksymalna 130 KM/5500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 205 Nm/2000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Prędkośc maksymalna 190 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 8,5 s (4.bieg)/20,2 s (6.bieg)
Średnie spalanie testowe 8,0 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd ręczna 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika 506-1554 l
Długość/szerokość/wysokość 4407/1866/1645 mm
Rozstaw osi 2734 mm
Poziom hałasu 50/100/130 km/h 57/63/67 dB
Droga hamowania 100-0 km/h (z/g) 38,7 m/38,6 m
Masa własna/ładowność 1524 kg/356 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena test. wersji/cena po doposażeniu 97 900 zł/114 500 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 13/2017 już w sprzedaży, a w nim: nowości Audi; pierwsze jazdy Oplem Insignią Grand Sport, Mazdą CX-5, Land Roverem Discovery i Suzuki Swift; porównanie nowej Hondy Civic z Mazdą 3; Nissan X-Trail 2.0 dCi testowany przez Czytelników; test Abartha 124 Spider; części zamienne w dobrej cenie; kupujemy auto używane - cz. 3; Top 10: kombi klasy średniej za 25 tys. zł; używane Suzuki Grand Vitara; fascynacje - Mercedes E 400 coupé; dodatek Market.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (26)

No photo
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
~RobertAW :
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
Jestem szczęśliwym posiadaczem scenica II. Patrząc na obecny model dochodzę do wniosku iż taki twór jest bez sensu, kupując Scenica oczekuję przestrzeni a nie trendu pseudo terenówki. W najnowszym modelu brakuje chociażby otworów na napoje w tylnych stoliczkach. O grubych/masywnych fotelach mogę powiedzieć, że tylko zajmują miejsce. Scenic poszedł w stronę masywnego wnętrza podobnie jak w Citroenie C5 który jest dużym autem a mimo to w środku panuje ciasnota. Obecny Scenic dla mojej 4 osobowej rodziny odpada, niestety.
2 sty 17:32 | ocena: 84%
Liczba głosów:19
84%
16%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wrrr Użytkownik anonimowy
~Wrrr
No photo ~Wrrr Użytkownik anonimowy
do ~Zed:
No photo ~Zed Użytkownik anonimowy
3 sty 13:29 użytkownik ~Zed napisał
To co ma z crossoverem cokolwiek wspólnego wg Ciebie ? Może podasz jakiegoś typowego przedstawiciela tej klasy bo chyba definicje CI się pomyliły ?
Prosze bardz...oto definicja crossovera:
''A crossover or crossover utility vehicle (CUV), is a vehicle built on a car platform and combining, in highly variable degrees, features of a sport utility vehicle (SUV) with features from a passenger vehicle, especially those of a station wagon or hatchback."-Crossover, albo Crossoner Utility Vehicle(CUV), to jest pojazd zbudowany na platformie auta osobowego, stanowiacy polaczenie w szerokim zakresie elementow SUV i samochodu osobowego, a w szczegolnosci kombi i hatchbacka...tyle definicja...a przyklady kilku bardziej znanych crossoverow:
Audi Q3, Q5, Q7
Porsche Cayenne
VW Taureng
Dacia Duster
Skoda Kodiak
Ford Edge
...wystarczy?
3 sty 14:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mama Użytkownik anonimowy
~mama
No photo ~mama Użytkownik anonimowy
do ~RobertAW:
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
2 sty 17:32 użytkownik ~RobertAW napisał
Jestem szczęśliwym posiadaczem scenica II. Patrząc na obecny model dochodzę do wniosku iż taki twór jest bez sensu, kupując Scenica oczekuję przestrzeni a nie trendu pseudo terenówki. W najnowszym modelu brakuje chociażby otworów na napoje w tylnych stoli
Prawda jest taka, że takie otwory w stoliczkach to idiotyczne i niepraktyczne rozwiązanie. Dziecko zapięte w foteliku i tak do nich nie dosięgnie, a jak jest starsze to może z powodzeniem skorzystać z uchwytów w innych miejscach - choćby w podłokietniku czy na podłodze. Dodatkowo trzeba mieś specjalne kubki, które do takich otworów by pasowały, bo nie każdy pojemnik z napojem do nich bezpiecznie włożysz. W nowym sceniku można co najwyżej narzekać na to, że jak kierowca opuści siedzenie nisko to z tego stoliczka nie da się korzystać bo nie da się go rozłożyć - jest za nisko i kolana przeszkadzają. Tak czy siak nowy scenic bardzo mi się podoba. Jeżdżę nim od wczoraj i jest super :)
3 sty 10:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
~Zgred
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
do ~Alex_Andersson:
No photo ~Alex_Andersson Użytkownik anonimowy
2 sty 21:01 użytkownik ~Alex_Andersson napisał
Siedzialem w takim scenicu i ilosc miejsca w srodku porownywalna z moim ... dusterem? Wiec po co przeplacac? Za 60%ceny mamy rzeczywiscie crossovera z tej samej stajni...
Kup Żuka będzie jeszcze taniej, a miejsca jeszcze więcej. Jaki jest sens porównywania Dustera ze Scenickiem ? To dwa różne samochody z różnych segmentów i rożnych klas cenowych.
3 sty 09:30 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stano0 Użytkownik anonimowy
~stano0 :
No photo ~stano0 Użytkownik anonimowy
"Renault wynegocjowało z trzema dostawcami ceny 20-calowych opon na poziomie kosztu zakupu kół w rozmiarze 17 cali"
Jeżeli ktoś to czyta ze zrozumieniem (opony versus koła) to te opony są cholernie drogie
3 sty 10:27 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ted Użytkownik anonimowy
~Ted
No photo ~Ted Użytkownik anonimowy
do ~RobertAW:
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
2 sty 17:32 użytkownik ~RobertAW napisał
Jestem szczęśliwym posiadaczem scenica II. Patrząc na obecny model dochodzę do wniosku iż taki twór jest bez sensu, kupując Scenica oczekuję przestrzeni a nie trendu pseudo terenówki. W najnowszym modelu brakuje chociażby otworów na napoje w tylnych stoli
Tymi otworami na kubki w stoliczkach z tyłu mnie przekonałeś ;) Że też ja głupi przez tyle lat kupowałem auta bez tych otworów. Tyle zmarnowanych lat.
3 sty 09:55 | ocena: 75%
Liczba głosów:20
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hąda Użytkownik anonimowy
~Hąda
No photo ~Hąda Użytkownik anonimowy
do ~RobertAW:
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
2 sty 17:32 użytkownik ~RobertAW napisał
Jestem szczęśliwym posiadaczem scenica II. Patrząc na obecny model dochodzę do wniosku iż taki twór jest bez sensu, kupując Scenica oczekuję przestrzeni a nie trendu pseudo terenówki. W najnowszym modelu brakuje chociażby otworów na napoje w tylnych stoli
"Jestem szczęśliwym posiadaczem...." człowieku to tylko przedmiot! Ja tak piszę w kontekście rodziny: Jestem szczęśliwym mężem i ojcem....
3 sty 09:54 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alex_Andersson Użytkownik anonimowy
~Alex_Andersson :
No photo ~Alex_Andersson Użytkownik anonimowy
Siedzialem w takim scenicu i ilosc miejsca w srodku porownywalna z moim ... dusterem? Wiec po co przeplacac? Za 60%ceny mamy rzeczywiscie crossovera z tej samej stajni...
2 sty 21:01 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mama Użytkownik anonimowy
~mama
No photo ~mama Użytkownik anonimowy
do ~stano0:
No photo ~stano0 Użytkownik anonimowy
3 sty 10:27 użytkownik ~stano0 napisał
"Renault wynegocjowało z trzema dostawcami ceny 20-calowych opon na poziomie kosztu zakupu kół w rozmiarze 17 cali"
Jeżeli ktoś to czyta ze zrozumieniem (opony versus koła) to te opony są cholernie drogie
Wcale nie są drogie. Sama się zdziwiłam bo bardzo chętnie dołożyli mi je w cenie w salonie. Znajomy sprzedawca mi powiedział, że zimówki kosztują serwis ok 400 zł za sztukę. Mowa o rozmiarze 195/55R20 bo taki jest w nowym Scenicu.
3 sty 11:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zed Użytkownik anonimowy
~Zed
No photo ~Zed Użytkownik anonimowy
do ~pablito:
No photo ~pablito Użytkownik anonimowy
3 sty 09:28 użytkownik ~pablito napisał
Padaka mam stare xc90 i nie zamienilbym go na takie cos
No nie dziwię się, że byś się nie zmienił bo musiałbyś dopłacić pewnie około 60 tys zł... a gdybyś tyle (hipotetycznie) miał to jako typowy przedstawiciel narodu polskiego zapewne kupiłbyś używane, bite, czarne BMW.
3 sty 09:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Renault Scenic - modny crossover czy van?

Prekursor europejskich kompaktowych vanów w najnowszej, czwartej generacji nie jest vanem, lecz crossoverem – tak przynajmniej twierdzą spece od marketingu. Czy rzeczywiście tak jest, sprawdziliśmy w teście wersji 1.2 TCe.

Renault Scenic - modny crossover czy van? (slajd 1 z 21)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego