Są auta, których nie cenimy za atrakcyjną stylistykę czy sportowe osiągi, lecz za walory praktyczne. Do tej kategorii należą z pewnością vany. Jeżeli do tego doda się napęd na wszystkie koła, to auto wyda się niemal idealne. Czy tak jest w przypadku testowanej Alhambry?
Seat Alhambra - Nadwozie
Duże, przestronne, z wielkim bagażnikiem, a do tego z możliwością różnorodnej konfiguracji. Alhambra to idealna salonka na kołach, którą docenicie przede wszystkim podczas wakacyjnych wojaży. Gabaryty pojazdu mniej przyjazne okazują się w mieście, gdy trzeba znaleźć miejsce do zaparkowania. Tym bardziej że manewrowanie utrudnia dodatkowo duża średnica zawracania – 11,9 m.
Seat Alhambra - Silnik
Pod maską testowanej Alhambry pracował bazowy 150-konny diesel (mocniejszy ma 184 KM). W przypadku vana nie oczekuje się sportowych osiągów, ale subiektywnie auto sprawia wrażenie mniej dynamicznego niż deklarowane przez producenta przyspieszenie do „setki” po 10,5 s. To wina turbodziury w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Powody do zadowolenia daje natomiast cicha praca nawet w trakcie szybkiej jazdy. Na przeciętnym poziomie kształtuje się zużycie paliwa. Podczas testu w mieście samochód spalił 8,3 l/100 km, a poza miastem – 6,8 l/100 km. To więcej niż obiecuje producent odpowiednio o 1,6 l oraz 1,8 l.
Seat Alhambra - Prowadzenie
Zestrojenie zawieszenia idealnie pasuje do charakteru pojazdu. Wszelkie nierówności są nienagannie tłumione. Jednocześnie auto pewnie czuje się podczas jazdy na zakrętach, choć mocne przechyły karoserii nie są przyjemne dla pasażerów.
Seat Alhambra - Koszty
Zwolennicy vanów 4x4 muszą jednak przygotować dość dużo gotówki. Za tak skonfigurowanego Seata Alhambrę trzeba zapłacić minimum 143 100 zł, gdy chodzi o wersję Style, natomiast topowa odmiana Style Advanced (testowana) kosztuje 154 200 zł. Trzeba przyznać, że konkurencja ma zbliżone ceny. Ford Galaxy 4x4 ze 150-konnym dieslem i manualną skrzynią w wersji Trend ma cenę 141 300 zł, a w topowej odmianie Titanium – 154 100 zł.
Seat Alhambra 2.0 TDI 4Drive - dane techniczne
Silnik: typ/cylindr/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymlana | 150 Km/3500 obr./min |
Maks. moment obrrotowy | 340 Nm/1750 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/skrzynia ręczna. 6b |
Długość/szerokść/wysokość | 4854/1904/1720 mm |
Rozstaw osi | 2919 mm |
Pojemność bagażnika | 300-2430 l l |
Masa własna/ładowność | 1843 kg/697 kg |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Średnie spalanie testowe | 7,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 147 g/km |
Cena testowanego egz. | 154 200 zł |
Seat Alhambra - to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, możliwość różnorakiej konfiguracji, napęd 4x4.
Seat Alhambra - to nam się nie podoba
Wysoka cena wielu rodzinom nie pozwoli cieszyć się tym samochodem, przeciętna dynamika.
Seat Alhambra - naszym zdaniem: dobry, ale niestety drogi
Funkcjonalność w połączeniu z wysokim komfortem podróżowania oraz napędem na wszystkie koła sprawia, że van Seata jest lepszą propozycją dla rodzin niż SUV. Niestety, na ten samochód trzeba mieć dużo pieniędzy.