CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.624.191.95
Średnio4.604.794.462.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami

26 wrz 16 13:43
Udostępnij
0
Skomentuj

Podczas półrocznego testu przejechaliśmy Skodą Rapid niemal całą Europę, pokonując w tym czasie 33 tys. km. Samochód nigdy nie odmówił posłuszeństwa, aczkolwiek kilka razy nas niemiło zaskoczył...

Testowany przez nas Rapid kosztował ponad 90 000 zł. Przyznacie, że jak na kompaktowego hatchbacka to wygórowana kwota. Cenę wywindowało bogate wyposażenie, ale przede wszystkim 115-konny diesel. Skoro jest drogi, to powinien być dobry, czyli zapewniać dobrą dynamikę, niskie spalanie i bezawaryjność. A jaką ocenę wystawiliśmy mu po intensywnym okresie eksploatacji?

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Zasilanie common rail
Pojmenośc skokowa 1596 cm3
Moc maksymalna 115 KM/3500 obr./min
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500-300 obr./min
Prędkośc maksymalna 198 km/h
Skrzynia biegów/napęd ręczna 5b/przedni
Pojemność bagażnika 415-1390 l
Opony testowanego 185/65 R15
Pojemność zbiornika paliwa 55
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Śr. spalanie wg. producenta 4,2 l/100 km

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, podawane przez producenta w katalogu, wygląda imponująco. To jednak tylko teoretyczna wartość, bowiem podczas pomiarów wykonanych po zakończeniu testu okazało się, że Rapid 1.6 TDI „setkę” uzyskuje o 1,6 s wolniej. Było to dla nas duże zaskoczenie, ponieważ podczas wizyty na hamowni (3804 km) testowy egzemplarz zamiast fabrycznych 115 KM miał wyższą o ponad 4 KM moc. Również wartość maksymalnego momentu obrotowego przewyższała aż o 24 Nm liczbę podawaną przez producenta.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Niezależnie od pomiarów przez większość testu byliśmy zadowoleni z dynamiki, jaką zapewniał turbodiesel Rapida. Skoda jako pierwsza ruszała spod świateł, silnik był elastyczny podczas wyprzedzania i nie tracił tchu na autostradzie także wtedy, gdy w aucie był komplet pasażerów, a bagażnik zapakowany po brzegi. Niestety, pozytywny obraz jednostki 1.6 TDI został zakłócony przez kilka niezbyt przyjemnych sytuacji. Największą zaletą 115-konnego silnika TDI była ekonomika. Delikatne traktowanie pedału gazu w ruchu miejskim pozwalało uzyskać zużycie nawet mniejsze niż 5 l/100 km. Na autostradzie, gdy w aucie znajdował się tylko kierowca, który utrzymywał przepisowe 140 km/h, Rapid potrafił spalić jedynie 5 l/100 km. Niestety, przy tej prędkości w Skodzie robiło się już dość głośno (przydałby się szósty bieg), ponadto samochód stawał się wrażliwy na boczny wiatr. Na lokalnych drogach, na których dopuszczalna prędkość wynosiła 90 km/h, spalanie osiągnęło zaledwie 4 l/100 km. Skoro więc Rapid jest taki oszczędny, dlaczego na dystansie całego testu (33 tys. km) zużywał 6 l/100 km? Odpowiedź jest prosta: samochód był użytkowany najczęściej z kompletem pasażerów i bagaży, a większość przebiegu pokonał za granicą, gdzie prędkości są wyższe od dopuszczalnych w Polsce.

Testowy Rapid miał lęk wysokości

Największym wyzwaniem dla naszego Rapida była wyprawa do Portugalii. W 3 tygodnie Skoda pokonała ponad 8300 km, w tym dwukrotnie przekroczyła Pireneje i Alpy, zaliczyła słynną Route des Crêtes w Prowansji, ale... poddała się na podjeździe na znaną z Tour de France przełęcz Col de la Bonette. Auto traciło moc, gdy konieczna była redukcja do „jedynki”... Zawróciliśmy. Trochę wstyd, jak na sponsora legendarnego TdF.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Foto: Marcin Matus / Auto Świat

Dwie dolewki oleju

Przy przebiegu 18,4 tys. km konieczne było uzupełnienie stanu oleju (1 litr). Na przeglądzie po 22 tys. km nie wykryto usterek (mała dolewka płynu chłodniczego, koszt: 900 zł). Kolejne uzupełnienie stanu oleju (0,75 l) miało miejsce przy przebiegu 32 tys. km.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 4,1 s/11,5 s
Elastyczność 60-100 kmh/80-120 km/h 8,6 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1292 kg/458 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,5 m/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 37,3 m/37,0 m
Hałas w kabinie przy 50/przy 100/przy 130 km/h 58 dB/64 dB/68 dB
Spalanie testowe 6,0 l/100 km
Zasięg 920 km

Choć Rapid nigdy nie odmówił posłuszeństwa, to w miarę, gdy przebieg rósł, zauważyliśmy, że pedał sprzęgła „brał” coraz wyżej, a podczas ruszania zaczął niepokojąco drgać. Nie podobała nam się także reakcja układu napędu, który po zdjęciu nogi z gazu i ponownym nacisku mocno szarpał.

W samych superlatywach możemy podsumować za to funkcjonalność nadwozia oraz sposób prowadzenia. Przestronne wnętrze (choć węższe niż w większości kompaktów) zapewnia pasażerom dużo miejsca na nogi i nad głowami. Do tego imponująca ilość miejsca na bagaże (415 l). Dodatki z pakietu Simply Clever (siatki na bokach foteli, pojemnik na odpadki, uchwyt na multimedia) czy dwustronna mata podłogi bagażnika okazały się w teście niezwykle przydatne. Przyjemny w prowadzeniu

Sprężyste zawieszenie komfortowo pochłaniało nierówności i zapewniało dobrą stabilność zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na szybko pokonywanych zakrętach. Z kolei precyzyjny układ kierowniczy dawał właściwą informację zwrotną z kół i wraz z dopracowanym podwoziem sprawiał, że kierowca czuł przyjemność z dynamicznej jazdy Rapidem.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się podoba

Nowoczesne multimedia (SmartLink), elastyczność i oszczędność silnika, przestronne wnętrze, pojemny kufer, dobre prowadzenie, wygodne fotele, rozwiązania Simply Clever, pakiet przeglądów.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się nie podoba

Praca sprzęgła (szarpanie) i klimatyzacji (objaw przelewania czynnika), wysoka cena testowanego egzemplarza, brak 6. biegu, konieczność dolewania oleju między przeglądami, wytarcie skóry na gałce biegów.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - nasza ocena: może z innym silnikiem?

Rapid ze 115-konnym turbodieslem to bardzo przyjemny i praktyczny samochód, który znakomicie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Jest bardzo oszczędny, ale też bardzo drogi. W sumie na dystansie 33 tys. km nigdy się nie zepsuł, choć przygoda z brakiem mocy w górach i konieczność dwukrotnego dolania oleju pozostawiły u nas niesmak.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - ceny/wyposażenie

WWersja wyposażenia Joy
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S
Koła zpasowe/lakier metalik 350/1800 zł
Klimatyzacja ręczna/automatyczna S/1550 zł
Tempomat/dach panoramiczny 700/2800 zł
Nawigacja/podgrz. fotele przód 2300/900 zł
Podłokietni tylny z otworem na narty S
Radio z Bluetooth/komputer pokł. S/S
Światła przeciwmgielne/czujniki park. S/S
Cena pods. testowanej wersji 77 050 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy okresowe co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 91 300 zł

.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat 9/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe auta sportowe Mercedesa, Forda, Lamborghini, Renault i Porsche; pierwsze jazdy Toyotą Prius Plug-In i odnowionym Seatem Leonem Cuprą; raport - PSA przejmuje Opla; porównanie SUV-ów z napędem na jedną oś; testy Audi A5 Sportback, Jaguara XF i Mazdy 3 po liftingu; kupujemy samochód uzywany; regeneracja wtryskiwaczy; BMW serii 5 z drugiej ręki; używany Fiat Panda III, dodatek Market.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (38)

No photo
No photo ~lukas Użytkownik anonimowy
~lukas :
No photo ~lukas Użytkownik anonimowy
Dolewka prawie 2l oleju pomiędzy przeglądami, szarpanie podczas ruszania, zużywające się w oczach sprzęgło... Dla mnie to nie do pomyślenia w nowym wozie! Takie historie to się mogą po 10 latach zdarzać i po 150 kkm, a nie w nowym samochodzie za 90 papieru!

Masz stare auto, z którego jesteś zadowolony? Jeździj nim aż się rozpadnie! Szkoda tracić kasy na takie samochody. Wydasz 90 tysięcy, pojeździsz do końca gwarancji i sprzedasz ze strachu przed drogimi awariami z utratą wartości rzędu 50% ceny zakupu... Nie warto ponosić takich kosztów, nerwów też szkoda.

Pozdrawiam wszystkich zmotoryzowanych w starszych wozach 10+ :)
28 wrz 16 12:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:21
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lajkonik Użytkownik anonimowy
~lajkonik :
No photo ~lajkonik Użytkownik anonimowy
Cena za auto zbyt wygórowana, ale cóż to w końcu nie powinno budzić zdziwienia.
W każdym egzemplarzu, każdego modelu Skody zawarta jest opłata za promowanie tej ,,taniej" marki w mediach.
Może pora w końcu wytłumaczyć czytelnikom, dlaczego tak wyjątkowo dużo pochlebnych artykułów poświęconych jest marce Skoda?
Skoro jest taka tania i dobra to dlaczego jest taka droga? Droższa od innych marek, które są ...droższe i podobno nie tak dobre?
Przecież każdy model Skody, wygrywa w testach i porównaniach ze swoimi droższymi konkurentami.
28 wrz 16 20:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xyz Użytkownik anonimowy
~xyz :
No photo ~xyz Użytkownik anonimowy
Kurcze ten test wypadł raczej bardzo źle dla tego samochodu..
Przeglądy co 30 tyś tymczasem przed terminem potrzeba było dolewki prawie 2l(sic!) oleju, płynu chłodniczego, sprzęgło drga, wykazuje ślady z użycia, w klimie się coś przelewa, gałka zmiany biegów wytarta (32tyś!), do tego jeszcze stracił moc na podczas jazdy...
Co mi z praktyczności takiego samochodu?
Mam mazde 3 z 2011r jeszcze tej poprzedniej generacji, od nowości u mnie, ma najechane obecnie 70 tyś, i nie wymieniłem nic, do słownie nic poza olejem i filtrami. Nawet żarówki. gałka zmiany biegów kierownica też bez śladów zużycia, sprzęgło bierze jak brało,
fakt że silnik 1.6 benzyna nie ma takiej dynamiki czy niskiego spalania, ale mimo że tez przez alpy przejeżdżałem 3 krotnie to nigdy takie cuda się nie działy jak tu (zwłaszcza z tym olejem). a kosztowała mniej niż ta skoda.
Nie jestem uprzedzony do żadnych samochodów, mazda też ma wady, ale uważam że po to sie kupuje nowy samochód żeby własnie takich niespodzianek nie było, uważam że nowy samochód kompaktowy przez 100 tyś nie powinien się nawet zająknąć i to bez znaczenia jaki znaczek jest na masce..
26 wrz 16 15:49 | ocena: 100%
Liczba głosów:35
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ololo Użytkownik anonimowy
~ololo :
No photo ~ololo Użytkownik anonimowy
Mam Alteę z podobnym silnikiem (105 KM) demonem prędkości czy dynamiki nie jest ale nigdy nie było tak, żebym nie podjechał pod jakąś górkę wytyczoną na publicznej drodze do tego oblanej asfaltem z powodu za słabego silnika. Chyba jednak była jakaś usterka.
28 wrz 16 11:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gm Użytkownik anonimowy
~gm :
No photo ~gm Użytkownik anonimowy
gdyby to był samochód z innego koncernu, to zostałby dawno zrugany na tym portalu za takie przygody na dystansie 33tys. km, a tutaj tytuł: 'bez usterek, ale z przygodami' - śmiech :-)
28 wrz 16 19:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~usd Użytkownik anonimowy
~usd :
No photo ~usd Użytkownik anonimowy
Ludzie, 90tys za 115konny mały samochodzik który nie jest w stanie dojechać bez usterki do pierwszego planowego przeglądu???

To jest kpina a nie samochód
28 wrz 16 11:27 | ocena: 96%
Liczba głosów:28
96%
4%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~china Użytkownik anonimowy
~china :
No photo ~china Użytkownik anonimowy
rozumiem zakup takiego samochodu za ~50 tys zl, ale zeby za takie cos zaplacic ponad 90, to trzeba byc chorym umyslowo...
28 wrz 16 13:49 | ocena: 100%
Liczba głosów:20
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~yamnik Użytkownik anonimowy
~yamnik :
No photo ~yamnik Użytkownik anonimowy
Z reguły AŚ testował auta na dystansie 50000km. Tu wyraźnie przestraszył się o rezultat tak przeprowadzonego testu...
28 wrz 16 21:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Są ciekawsze samochody Użytkownik anonimowy
~Są ciekawsze samochody :
No photo ~Są ciekawsze samochody Użytkownik anonimowy
Słabo, oj słabiutko :) W tej cenie to wyobrażam sobie coś innego i ciekawszego i ładniejszego.
28 wrz 16 15:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~XXX Użytkownik anonimowy
~XXX
No photo ~XXX Użytkownik anonimowy
do ~Paweł:
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
26 wrz 16 21:41 użytkownik ~Paweł napisał
Powiem Ci tak: jeśli silnik nie bierze grama oleju to dopiero trzeba szukać przyczyny problemu, bo prawdopodobnie sobie go czymś uzupełnia. Z budowy i zasady działania silnika spalinowego wynika, że olej musi się spalać. Jeśli nie znika "ani gram" to albo
Po części masz rację; ale dolewka 2litrów to jest porażka niestety;
28 wrz 16 09:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Na krętych i wąskich drogach Prowansji doceniliśmy sprężyste zawieszenie i bezpośredni układ kierowniczy. Ten samochód można polubić.

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego