Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Kompaktowe kombi na gaz ziemny

5 lut 16 15:15

Niewielka liczba stacji tankowania CNG w Polsce sprawia, że popularność aut zasilanych tym paliwem jest mała. W teście sprawdzamy sens zakupu i eksploatacji 110-konnej Octavii z fabryczną instalacją na gaz ziemny

Udostępnij
0
Skomentuj

Tym razem będzie nietypowo: mniej wrażeń z testu, a więcej kalkulacji kosztów. Oceniamy bowiem dobrze już znany z naszych łamów samochód, tyle że tym razem występuje on w wyjątkowej wersji silnikowej – 1.4 TSI G-Tec, zasilanej benzyną i gazem ziemnym.

Skoda Octavia 1.4 G-TEC CNG - jeździ jak zwykła Octavia

Skoda Octavia CNG jest oferowana zarówno jako liftback, jak i kombi. Poza napisem „G-TEC” na klapie bagażnika nie różni się na zewnątrz niczym od pozostałych odmian silnikowych – tylko pod klapką wlewu umieszczono dodatkowy zawór tankowania gazu. Wewnątrz nie znajdziecie żadnego nowego przełącznika, jest za to dodatkowy wskaźnik poziomu paliwa, a nad nim – zielona kontrolka, informująca o zasilaniu gazem ziemnym. Więcej funkcji ma także komputer pokładowy, gdyż pokazuje też zużycie CNG (chwilowe i średnie) oraz zasięg na gazie, benzynie i łączny.

Rzut oka do bagażnika – zmian nie widać. To pozory, gdyż pod podłogą zamiast koła zapasowego (dostępny tylko zestaw naprawczy) znajdują się dwa 97-litrowe zbiorniki, mieszczące 15 kg (20,9 m3) sprężonego gazu ziemnego. Tym samym pojemność kufra w kombi zmalała o 130 l, czyli do 480 l (po rozłożeniu foteli – 1610 l).

Instalacja CNG wraz z butlami zwiększa o 140 kg ciężar auta i zmienia międzyosiowy rozkład mas. W efekcie na śliskiej nawierzchni pojawiają się kłopoty z trakcją.

To jedyna negatywna cecha odczuwana przez nas w Skodzie Octavii G-Tec. Rozruch zimnej jednostki nawet w ujemnej temperaturze odbywał się zawsze na CNG. Kontrolka informująca o jeździe na ekologicznym paliwie gasła na blisko 2 minuty po każdorazowym tankowaniu gazu i wówczas, gdy się skończył. Podczas zasilania CNG zauważyliśmy, że silnik ciszej pracuje i szybciej wchodzi na obroty. Zmianie rodzaju paliwa nigdy nie towarzyszyły szarpnięcia ani też zapach gazu.

Skoda Octavia G-Tec jest o ponad 10 000 zł droższa od 110-konnego benzyniaka 1.2 TSI i o 750 zł tańsza od wysokoprężnej odmiany 1.6 TDI o identycznej mocy. Zakładając, że benzyniak spali średnio 7 l, koszt przejechania 100 km przy obecnych cenach paliw (4,03 zł/l) wyniesie 28 zł, a w CNG (2,85 zł/m3) – 19 zł.

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - koszty eksploatacji

Skoda zapewnia, że interwały przeglądowe są jak w zwykłej Octavii, a dodatkowe czynności (co 2 lata kontrola stanu króćca wlewu gazu i szczelności układu, co 4 lata – zbiorników CNG, co 20 lat wymiana butli) nie powinny znacząco podrożyć przeglądu. Na sprawdzenie instalacji CNG serwis potrzebuje 0,7 rg. (w Warszawie ok. 150 zł brutto). Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością wykonywania co rok droższego o 63 zł badania technicznego.

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - spalanie

Spalanie CNG Fabryczne Wg Komputera Testowe
w mieście 6,9 m3/100 km 7,0 m3/100 km 7,75 m3/100 km (22 zł*)
poza miastem 4,5 m3/100 km 5,6 m3/100 km 5,2 m3/100 km (15 zł*)
średnie 5,4 m3/100 km 6,5 m3/100 km 6,65 m3/100 km (19 zł*)

*koszt przejechania 100 km na gazie przy cenie CNG 2,85 zł/m3 (stacja paliw PGNiG w Warszawie)

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. + CNG/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1395
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/4800-6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 200/1500-3500
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 205/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4659/1814/1465
Rozstaw osi (mm) 2686
Masa własna/ładowność (kg) 1416/524
Pojemność bagażnika (l) 480-1610
Pojemność zbiorników paliwa 50 l (benz.), 20,9 m3 (CNG)
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 193 km/h
Emisja CO2 (CNG/benzyna) 96/126 g/km
Teoretyczny zasięg (CNG + benz.) 410 + 920 km
Minimalna średnica zawracania 11,05 m

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - nasza opinia

Pod względem techniki Skoda Octavia CNG jest niemal perfekcyjna. Na kłopoty z trakcją czy nieco mniejszy bagażnik możemy przymknąć oko. W mniejszym stopniu na koszty zakupu, gdyż tańsza eksploatacja długo nie będzie w stanie ich zrównoważyć.

Istotnym problemem jest liczba i lokalizacja stacji. W całej Polsce mamy ich 30, z czego 26 dla klienta indywidualnego. Większość jest na Śląsku, w północno-wschodniej Polsce nie ma żadnej!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej