CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Kompaktowe kombi na gaz ziemny

5 lut 16 15:15
Udostępnij
0
Skomentuj

Niewielka liczba stacji tankowania CNG w Polsce sprawia, że popularność aut zasilanych tym paliwem jest mała. W teście sprawdzamy sens zakupu i eksploatacji 110-konnej Octavii z fabryczną instalacją na gaz ziemny

Tym razem będzie nietypowo: mniej wrażeń z testu, a więcej kalkulacji kosztów. Oceniamy bowiem dobrze już znany z naszych łamów samochód, tyle że tym razem występuje on w wyjątkowej wersji silnikowej – 1.4 TSI G-Tec, zasilanej benzyną i gazem ziemnym.

Skoda Octavia 1.4 G-TEC CNG - jeździ jak zwykła Octavia

Skoda Octavia CNG jest oferowana zarówno jako liftback, jak i kombi. Poza napisem „G-TEC” na klapie bagażnika nie różni się na zewnątrz niczym od pozostałych odmian silnikowych – tylko pod klapką wlewu umieszczono dodatkowy zawór tankowania gazu. Wewnątrz nie znajdziecie żadnego nowego przełącznika, jest za to dodatkowy wskaźnik poziomu paliwa, a nad nim – zielona kontrolka, informująca o zasilaniu gazem ziemnym. Więcej funkcji ma także komputer pokładowy, gdyż pokazuje też zużycie CNG (chwilowe i średnie) oraz zasięg na gazie, benzynie i łączny.

Rzut oka do bagażnika – zmian nie widać. To pozory, gdyż pod podłogą zamiast koła zapasowego (dostępny tylko zestaw naprawczy) znajdują się dwa 97-litrowe zbiorniki, mieszczące 15 kg (20,9 m3) sprężonego gazu ziemnego. Tym samym pojemność kufra w kombi zmalała o 130 l, czyli do 480 l (po rozłożeniu foteli – 1610 l).

Instalacja CNG wraz z butlami zwiększa o 140 kg ciężar auta i zmienia międzyosiowy rozkład mas. W efekcie na śliskiej nawierzchni pojawiają się kłopoty z trakcją.

To jedyna negatywna cecha odczuwana przez nas w Skodzie Octavii G-Tec. Rozruch zimnej jednostki nawet w ujemnej temperaturze odbywał się zawsze na CNG. Kontrolka informująca o jeździe na ekologicznym paliwie gasła na blisko 2 minuty po każdorazowym tankowaniu gazu i wówczas, gdy się skończył. Podczas zasilania CNG zauważyliśmy, że silnik ciszej pracuje i szybciej wchodzi na obroty. Zmianie rodzaju paliwa nigdy nie towarzyszyły szarpnięcia ani też zapach gazu.

Skoda Octavia G-Tec jest o ponad 10 000 zł droższa od 110-konnego benzyniaka 1.2 TSI i o 750 zł tańsza od wysokoprężnej odmiany 1.6 TDI o identycznej mocy. Zakładając, że benzyniak spali średnio 7 l, koszt przejechania 100 km przy obecnych cenach paliw (4,03 zł/l) wyniesie 28 zł, a w CNG (2,85 zł/m3) – 19 zł.

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - koszty eksploatacji

Skoda zapewnia, że interwały przeglądowe są jak w zwykłej Octavii, a dodatkowe czynności (co 2 lata kontrola stanu króćca wlewu gazu i szczelności układu, co 4 lata – zbiorników CNG, co 20 lat wymiana butli) nie powinny znacząco podrożyć przeglądu. Na sprawdzenie instalacji CNG serwis potrzebuje 0,7 rg. (w Warszawie ok. 150 zł brutto). Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością wykonywania co rok droższego o 63 zł badania technicznego.

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - spalanie

Spalanie CNG Fabryczne Wg Komputera Testowe
w mieście 6,9 m3/100 km 7,0 m3/100 km 7,75 m3/100 km (22 zł*)
poza miastem 4,5 m3/100 km 5,6 m3/100 km 5,2 m3/100 km (15 zł*)
średnie 5,4 m3/100 km 6,5 m3/100 km 6,65 m3/100 km (19 zł*)

*koszt przejechania 100 km na gazie przy cenie CNG 2,85 zł/m3 (stacja paliw PGNiG w Warszawie)

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. + CNG/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1395
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/4800-6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 200/1500-3500
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 205/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4659/1814/1465
Rozstaw osi (mm) 2686
Masa własna/ładowność (kg) 1416/524
Pojemność bagażnika (l) 480-1610
Pojemność zbiorników paliwa 50 l (benz.), 20,9 m3 (CNG)
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 193 km/h
Emisja CO2 (CNG/benzyna) 96/126 g/km
Teoretyczny zasięg (CNG + benz.) 410 + 920 km
Minimalna średnica zawracania 11,05 m

Skoda Octavia Combi 1.4 G-TEC CNG - nasza opinia

Pod względem techniki Skoda Octavia CNG jest niemal perfekcyjna. Na kłopoty z trakcją czy nieco mniejszy bagażnik możemy przymknąć oko. W mniejszym stopniu na koszty zakupu, gdyż tańsza eksploatacja długo nie będzie w stanie ich zrównoważyć.

Istotnym problemem jest liczba i lokalizacja stacji. W całej Polsce mamy ich 30, z czego 26 dla klienta indywidualnego. Większość jest na Śląsku, w północno-wschodniej Polsce nie ma żadnej!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
~Krzysztof :
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
Przecież nie tak dawno Skoda Superb pokonała w porównaniu Mercedesa klasy E, więc Octavia kompaktem na pewno nie jest. Zdecydowanie klasa średnia, a ta wersja jest super, dla biznesmenów, którzy cenią sobie wygodę, szyk i elegancję, chcąc przy tym trochę zaoszczędzić na paliwie. Jak najbardziej na +.
5 lut 16 16:19 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
36%
64%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~luk Użytkownik anonimowy
~luk :
No photo ~luk Użytkownik anonimowy
pięć osób na pokładzie, pełny bak , coś w bagażniku i tył auta szoruje po asfalcie... ale dla tuby tego auta to nieistotne... hahahahaluk
7 lut 16 22:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sarin Użytkownik anonimowy
~sarin
No photo ~sarin Użytkownik anonimowy
do ~Cypis KRA:
No photo ~Cypis KRA Użytkownik anonimowy
6 lut 16 07:09 użytkownik ~Cypis KRA napisał
Przerost formy nad treścią. Pewnie będą minusy ale, diesel spala 5.5l x 3.8zł = 20,9zł\100km, i tyle w temacie.
Spala jak spala. Potem serwisuj te wszystkie dwumasy, comonraile, rurba, filtry cząstek stałych i inne bzdety. Jeżeli uważasz, że koszt paliwa to jedyny koszt to gratuluję. Diesel jest droższy w zakupie i w utrzymaniu. Diesel jest do ciężarówek, nie osobówek.
24 mar 14:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
~Dave
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
do ~Krzysztof:
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
5 lut 16 16:19 użytkownik ~Krzysztof napisał
Przecież nie tak dawno Skoda Superb pokonała w porównaniu Mercedesa klasy E, więc Octavia kompaktem na pewno nie jest. Zdecydowanie klasa średnia, a ta wersja jest super, dla biznesmenów, którzy cenią sobie wygodę, szyk i elegancję, chcąc przy tym trochę
Skoda = szyk i elegancja ? :-D C'mon Man ! :-D To jak w takim razie określać limuzyny, które naprawdę są szykowane i eleganckie ? Kończy się słownik. Bądźmy realistami.
Pzdr
8 lut 16 12:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~max Użytkownik anonimowy
~max
No photo ~max Użytkownik anonimowy
do ~Kaka84:
No photo ~Kaka84 Użytkownik anonimowy
7 lut 16 12:10 użytkownik ~Kaka84 napisał
Jak przekonać producentów żeby robili auta w pełni lpg. Przecież na tym gazie spaliny są dużo czystsze łatwiej spełnić euro 6. Wywalić całkowicie zbiornik benzyny i tylko na LPG jeździć. Ci co jeżdżą na pb przecież nie mają zapasowego zbiornika. VI genera
Słyszałem historię o tym, że ktoś opatentował samochód tylko na LPG, ale skończyło się tak, że jeden z dużych koncernów paliwowych odkupił patent i na tym się skończyło. Obiło mi się o uszy, że to był fiatowski samochód. Koncerny i producenci współdziałają ze sobą, żeby jak najwięcej wydoić na konsumencie, więc nie liczyłbym na jakieś zmiany. Czy ktoś może to potwierdzić?
7 lut 16 13:48
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kaka84 Użytkownik anonimowy
~Kaka84 :
No photo ~Kaka84 Użytkownik anonimowy
Jak przekonać producentów żeby robili auta w pełni lpg. Przecież na tym gazie spaliny są dużo czystsze łatwiej spełnić euro 6. Wywalić całkowicie zbiornik benzyny i tylko na LPG jeździć. Ci co jeżdżą na pb przecież nie mają zapasowego zbiornika. VI generacja można odpalać na LPG
7 lut 16 12:10
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pytek Użytkownik anonimowy
~pytek :
No photo ~pytek Użytkownik anonimowy
po co tak kombinacja. Lpg kosztowałoby około 3-4tys. Waga pomijalna. Stacje wszędzie.
6 lut 16 08:21 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cypis KRA Użytkownik anonimowy
~Cypis KRA :
No photo ~Cypis KRA Użytkownik anonimowy
Przerost formy nad treścią. Pewnie będą minusy ale, diesel spala 5.5l x 3.8zł = 20,9zł\100km, i tyle w temacie.
6 lut 16 07:09 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Test Skody Octavii 1.4 G-TEC CNG - kompaktowe kombi na gaz ziemny

Niewielka liczba stacji tankowania CNG w Polsce sprawia, że popularność aut zasilanych tym paliwem jest mała.

Kompaktowe kombi na gaz ziemny (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego