Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Toyota Yaris Hybrid - czy tania hybryda jest dobra?

7 paź, 12:32

Toyota Yaris Hybrid od 2012 roku jest pierwszą i jedyną hybrydą w swojej klasie. Konkurencja mami nas namiastkami napędu tego typu, tymczasem Toyota już drugi raz dokonała kosmetycznych zmian w swoim maluchu. Co to dało?

Udostępnij
0
Skomentuj

Małe auto napędzane spalinowo-elektrycznym duetem to rewelacyjny sposób na przemieszczanie się po zatłoczonym mieście. Można się tylko dziwić, że hybrydowy Yaris nadal pozostaje bezkonkurencyjny i że żaden producent nie odważył się skonstruować czegoś podobnego. Ale nie mniej dziwi nas, że mimo dwóch liftingów w małej Toyocie wciąż jest się do czego przyczepić. Zacznijmy jednak od tych dobrych stron.

Toyota Yaris Hybrid - zmiany na plus

Rzeczywiście doszlifowano współpracę układu napędowego. Bezstopniowa przekładnia E-CVT zapewnia wspaniałą płynność jazdy i lepszą niż dotychczas dynamikę. Owszem, podczas gwałtownego wciskania gazu silnik spalinowy wchodzi na wysokie obroty i wyje, ale nie robi tego już przy byle muśnięciu prawego pedału. Z kolei przy małych prędkościach, w korku lub gdy poruszamy się na parkingu, w ogóle nie spalamy benzyny, gdyż pracuje wtedy tylko cichy silnik elektryczny. Tak można przejechać ok. 1 kilometra.

Toyota Yaris Hybrid Selection Toyota Yaris Hybrid Selection Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Toyota twierdzi, że spalanie w mieście wynosi 3,3 l/100 km. Na warszawskim odcinku naszej testowej trasy Yaris zużył jednak 6,5 l/100 km – blisko 2 razy więcej. Średnia z całej 160-kilometrowej trasy wyniosła 6,2 l/100 km. Trudno uznać ten wynik za oszczędny. Żeby Yaris palił mniej, trzeba jeździć bardzo spokojnie.

Toyota Yaris Hybrid - jeździ pewnie, ale twardo

Z racji zwiększonej masy Yaris ma sztywniejsze zawieszenie niż wersje z konwencjonalnym napędem. Prowadzi się go pewniej niż dotychczas, ale na takim zestrojeniu cierpi komfort jazdy. Dziury wyprowadzają Yarisa z równowagi, auto lekko podskakuje i czasem w takich sytuacjach miga nawet kontrolka ESP.

Zawieszenie radzi sobie znacznie lepiej z progami spowalniającymi, jednak dohamowanie przed nimi wymaga wyczucia, bo pedałowi hamulca brakuje klarownej progresji działania, a samym hamulcom – skuteczności. Blisko 41 m drogi hamowania ze 100 km/h nie jest powodem do dumy – i to mimo hamulców tarczowych przy obu osiach. Jak na auto miejskie Toyota Yaris Hybrid ma też dużą średnicę zawracania – aż 11,3 m i 11,2 m! Dla porównania: Seat Ibiza na kołach w tym samym rozmiarze potrzebuje 10,5 i 10,7 m.

Na tle najnowszych modeli segmentu B czuć też zaawansowany wiek ogólnej konstrukcji Yarisa. Kabina jest gorzej wyciszona, plastiki mało szlachetne, a pozycja za kierownicą niewygodna ze względu na niewielki zakres regulacji kolumny kierowniczej – siedzi się dość blisko pedałów. Fotele, choć całkiem obszerne, dość słabo trzymają po bokach. Dlatego w ostrzejszych zakrętach trzeba się podeprzeć kolanem o boczek drzwi.

Toyota Yaris Hybrid - to nam się podoba

Poprawiona współpraca zespołu napędowego, bogate wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa, cicha i płynna jazda w ruchu miejskim.

Toyota Yaris Hybrid - to nam się nie podoba

Duże przekłamanie fabrycznego spalania, stosunkowo słaba zwrotność, długa droga hamowania, trudne w wyczuciu hamulce, niewygodna pozycja za kierownicą.

Toyota Yaris Hybrid - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Pojemność skokowa 1497 cm3
Łączna moc układu 100 KM
Maks. moment. obrotowy 111 Nm/3600-4400 obr./min
Skrzynia biegów/napęd bezstopniowa e-CVT/przedni
Prędkość maksymlana 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 7,5 s/10,3 s (aut.)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 40,8 m/40,9 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59 dB/68 dB/73 dB
Średnie spalanie testowe 6,2 l/100 km
Średnie spalanie producenta 3,6 l/100 km
Pojemność bagażnika 286-768 l
Długość/szerokość, wysokość 3945/1695/1510 mm
Rozstaw osi 2510 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1161 kg/404 kg
Cena podstawowa testowanej wersji 66 900 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 84 400 zł

Toyota Yaris Hybrid - naszym zdaniem

Toyota Yaris ma już swoje lata. Po dwóch liftingach wciąż jest w niej co poprawiać, a realne spalanie okazuje się dalekie od deklaracji producenta. Niemniej jednak jazda po mieście sprawia frajdę.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej