Nazywanie Volkswagena Arteona następcą VW CC jest na wyrost. Nowy model nie tylko ma inną nazwę, lecz także znacznie urósł. Zmieniła się też nieco jego koncepcja. Powstała więc limuzyna o sportowym charakterze, większa i bardziej prestiżowa od Passata, a jednocześnie z typową dla Volkswagena wysoką funkcjonalnością. Arteon stał się więc tańszą alternatywą dla takich aut, jak Audi A5 Sportback czy BMW serii 4 Gran Coupé. Jego bezpośrednią rywalką jest Kia Stinger.
Volkswagen Arteon nie jest – jak CC – sedanem, lecz liftbackiem. Jego nadwozie zachowało jednak linię dachu jak w coupé i nadal jest oferowane z drzwiami pozbawionymi ram okiennych. W wydłużonej w stosunku do CC o 10 cm karoserii miejsca jest pod dostatkiem i dla pasażerów, i na bagaż.
Volkswagen Arteon - przestronny, ale czy wygodny?
O ile osoby z przodu mogą siedzieć w wygodnej pozycji, o tyle pasażerowie na tylnej kanapie już mniej. Owszem, miejsca na kolana tam wystarcza, ale siedzące z tyłu osoby mające więcej niż 185 cm wzrostu będą dotykały dachu włosami. Wysokim może przeszkadzać też nisko osadzone siedzisko kanapy, które nie daje wystarczającego podparcia udom, co w przypadku dalszej podróży będzie powodowało szybsze zmęczenie nóg. Z tyłu przydałoby się także więcej miejsca na stopy.
Komfort jazdy w drugim rzędzie podnoszą za to: trójstrefowa klimatyzacja, podłokietnik oraz zestaw trzech gniazd zasilających (230 V, 12 V i 5 V USB), umożliwiających ładowanie urządzeń elektronicznych.
Dbałość o wysoką funkcjonalność widać w Volkswagenie Arteonie także za sprawą bagażnika, którego pojemność wynosi aż 563 l. Pokrywa kufra jest oczywiście sterowana elektrycznie za pomocą przycisku w pilocie lub ruchem stopy. Fani zimowych szaleństw docenią seryjny otwór do przewożenia długich przedmiotów.
Jak przystało na limuzynę o sportowym charakterze, Arteon nie zawodzi zarówno w kwestii osiągów, jak i prowadzenia. Topowy benzyniak ma moc 280 KM i maksymalny moment 350 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów. Reakcja na gaz jest więc spontaniczna, i to niezależnie od tego, gdzie aktualnie znajduje się strzałka obrotomierza. Pochwały należą się też za spalanie (w teście 8,4 l/100 km) i dobre wyciszenie czterocylindrowego TSI.
Brak dużego silnika, np. V6 Volkswagen próbował zrekompensować sztucznie generowanym rasowym dźwiękiem w trybie Sport, ale ten zabieg niezbyt dobrze mu się udał.
Volkswagen Arteon - wzorowe prowadzenie
Progresywny układ kierowniczy i dopracowane adaptacyjne zawieszenie sprawiają, że przyjemność z jazdy Arteonem jest nieporównywalna z żadnym dotychczas produkowanym Volkswagenem. Auto mimo niemałej masy prowadzi się niezwykle lekko i skutecznie hamuje. Kierowcy docenią także możliwości aktywnego tempomatu, który działa tak, że z wyprzedzeniem reaguje na ograniczenia prędkości, zakręty i skrzyżowania.
Volkswagen Arteon ma spore szanse na sukces, choć nie w testowanej wersji. Ceny zaczynają się od 127 690 zł (1.5 TSI/150 KM), podczas gdy rywale są drożsi: A5 Sportback (160 100 zł), seria 4 Gran Coupé (167 300 zł), Stinger (149 900 zł). Ale gdy porównamy konkurentów z Arteonem z topowym benzyniakiem, różnice są już minimalne.
Volkswagen Arteon - to nam się podoba
Atrakcyjny wygląd, funkcjonalne wnętrze, świetne prowadzenie, nowoczesne systemy multimedialne i poprawiające bezpieczeństwo, znakomita dynamika.
Volkswagen Arteon - to nam się nie podoba
Niewygodne miejsca z tyłu (słabe podparcie ud i mała przestrzeń na stopy), stuki z zawieszenia po najechaniu na studzienkę lub torowisko (koła 20 cali).
Volkswagen Arteon - nasza opinia
Próbę odcięcia się Arteona od Passata uważamy za udaną. Nowy model nie tylko ma oryginalną stylistykę, lecz także jest znacznie większy i prowadzi się go zupełnie inaczej. W końcu Volkswagen zbudował samochód, któremu ciężko zarzucić to, że ma nudną stylistykę, choć jednocześnie naszym zdaniem we wnętrzu projektanci mogli zdecydować się na bardziej radykalne zmiany.
Volkswagen Arteon 2.0 TSI R-Line - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 280 KM/5100-6500 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 350 Nm/1700-5600 obr./min. |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7-biegowa/4x4 |
Prędkość maksymlana | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 3,1 s/3,9 s (aut.) |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 66 dB/70 dB/73 dB |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/gorące) | 35,8 m/36,4 m |
Średnie spalanie testowe | 8,4 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 7,3 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 563-1557 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4862/1871/1450 mm |
Rozstaw osi | 2837 mm |
Masa własna/ładowność | 1704 kg/536 kg |
Cena podst. test. wersji | 205 290 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego egz. | 258 890 zł |