Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Volkswagen Golf GTI Clubsport: zadziorny jak pierwsze GTI

29 sie 16 10:00

Volkswagen z okazji 40-lecia produkcji Golfa GTI wypuścił na rynek 265-konną wersję Clubsport. Auto wyróżnia kilka detali stylistycznych oraz zadziorny charakter, z którego był znany model pierwszej generacji.

Udostępnij
0
Skomentuj

Moc 220 KM i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 s w przypadku kompaktowego hatchbacka brzmią imponująco. Takimi parametrami dysponuje bowiem Volkswagen Golf GTI. I wszystko wydawałoby się idealne, gdyby nie rywale, którzy oferują w swoich przednionapędowych hot-hatchach więcej koni mechanicznych i lepsze osiągi. A przecież prekursor kompaktowych GTI nie może być ostatni, tym bardziej że w tym roku obchodzi 40. urodziny. Volkswagen przygotował z tej okazji mocniejszą o 45 KM odmianę, która dzięki funkcji Boost może przez chwilę rozwinąć nawet 290 KM. Jubileuszowa wersja Golfa GTI nazywa się „Clubsport” i jest droższa od bazowej sportowej odmiany GTI o 19 600 zł. W teście sprawdzimy, co oprócz wyższej mocy oferuje i czy warto ją kupić.

Volkswagen Golf GTI Clubsport - chwilową mocą 290 KM

Jazda 220-konnym Golfem GTI sprawia frajdę, ale równomiernie rozwijana moc i dopracowany do perfekcji układ przeniesienia napędu powodują, że kierowca, nawet gdy wciśnie pedał gazu do oporu, nie natrudzi się, żeby utrzymać auto na wodzy. Z Clubsportem jest inaczej. Choć według Volkswagena „setkę” uzyskuje tylko o 0,2 s szybciej, to jednak wersja ta ma agresywniejszy charakter, przypominający nam zachowanie Golfa GTI pierwszej generacji. To nie tylko zasługa większej mocy silnika, lecz przede wszystkim funkcji Boost, która po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu przez 10 sekund zapewnia dodatkowe 25 KM i 30 Nm. Dodanie koni mechanicznych i niutonometrów jest natychmiast wyczuwalne, a każdorazowe pojawienie się tego efektu wywołuje u kierowcy wzrost poziomu adrenaliny. Jeśli dołożyć do tego to, że Clubsport ma płaskie jak naleśnik 18-calowe koła, które w połączeniu ze sportowym zawieszeniem (nadwozie obniżone o 15 mm) i twardymi kubełkowymi fotelami błyskawicznie dostarczają wszelkich informacji o tym, co dzieje się z autem, to wiemy już, że mamy do czynienia z rasowym sportowcem.

Volkswagen Golf GTI Clubsport - twardy, ale nadaje się do jazdy na co dzień

Jazda w koleinach z gazem wciśniętym do oporu wymaga od prowadzącego silniejszego chwytu kierownicy i większej koncentracji. Nierówności drogi są w przypadku seryjnego podwozia (w opcji regulowane DCC) zaskakująco dobrze niwelowane, choć najazd na studzienkę podczas ostrego hamowania nie jest przyjemny (mocne uderzenie i duży hałas z zawieszenia). Żadnych problemów z trakcją O przeniesienie bez uślizgu tak dużej mocy na koła przedniej osi dbają dwie blokady mechanizmu różnicowego: elektroniczna XDS (seryjna także w 220-konnej wersji) oraz mechaniczna VAQ (dotychczas dostępna tylko w GTI Performance 230 KM). Sportowy Golf to dobry kompan także na co dzień. Na parkingu, dzięki średnicy zawracania 10,9 m, jest zaskakująco zwrotny, mimo kubełkowych foteli wygodnie się do niego wsiada, a w drugim rzędzie siedzeń oferuje dużo miejsca. 380-litrowy kufer z podwójną podłogą także jest użyteczny.

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 265/5350-6600
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 350/1700-5300
Stosunek masy do mocy 5,3 kg/KM
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l) 380-1270
Opony testowanego auta 225/40 R 18
Poj. zbiornika paliwa (l) 50
Przysp. 0-100 km/h (s) 6,3
Spalanie fabryczne (l/100 km) 7
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 6,1 s
0-160 km/h 12,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,2/5,7 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 5,5/7,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1402/448 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,8 m
ze 100 km/h (gorące) 32,6 m
Spalanie testowe 8,8 l/100 km
Zasięg 570 km
Cena testowanego egzemplarza 165 710,00 zł

Volkswagen Golf GTI Clubsport – podsumowanie

Jeździłem wszystkimi generacjami Golfa GTI i muszę przyznać, że poza pierwszą (mimo że to klasyk, nadal ma charakter) to właśnie Clubsport zrobił na mnie największe wrażenie. Wyposażony w manualną skrzynię jest kwintesencją tego, czego oczekuję od auta GTI.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Volkswagen Golf GTI Clubsport: zadziorny jak pierwsze GTI (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego