Volkswagen Golf R - sleeper po niemiecku

1 wrz, 12:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Czym wyróżnia się najmocniejszy seryjny Golf? Otóż tym, że na pierwszy rzut oka... niczym się nie wyróżnia. Idealny pojazd dla tych, którzy lubią tzw. sleepery – auta niepozorne, lecz piekielnie szybkie spod świateł.

Poliftingowego VW Golfa R pierwszy raz spotkałem na torze. Czekając na swoją kolej za kółkiem, podpatrywałem innych dziennikarzy, którzy w pocie czoła próbowali znaleźć idealną linię przejazdu ciasnych zakrętów. Jednak im dłużej stałem, tym bardziej moje uszy atakował charakterystyczny dźwięk opon walczących z podsterownością. „Jak tak można w czteronapędówce? Pojadę lepiej” – pomyślałem buńczucznie.

Początkowo rzeczywiście poszło mi dobrze. Ze startu zatrzymanego niemiecki kompakt nie ma wielu godnych rywali. Napęd 4Motion (haldex) zapewnia doskonałą trakcję, swoje robią też świetne opony Michelina. Zmierzony przez nas czas sprintu od 0 do 100 km/h to (powtarzalne!) 4,8 s. Włączam tryb Race, który usztywnia adaptacyjne zawieszenie DCC (4410 zł) i wyostrza wszystkie układy, po czym napadam pierwszy szybki zakręt. Trakcja jest na tyle dobra, że wcześnie mogę w pełni otworzyć przepustnicę bez obaw o utratę stabilności.

Jadę szybko, Golf R okazuje się niebywale precyzyjny i zastanawiam się, co mogłoby wytrącić go z równowagi. Jest chyba nawet zbyt pewnie, bo przypuszczam, że np. w Focusie RS lub Civicu Type R miałbym trudniej, ale i bardziej satysfakcjonująco. W większości sytuacji Golf R nie wymaga od kierowcy wybitnych umiejętności, więc zaprawiony w bojach zawodnik może poczuć niedosyt. W pewnej chwili próbuję nawet wymusić nadsterowność, ale mimo napędu 4x4 mój niebieski Golf R nie ma zbyt wielkiej ochoty na pokonywanie łuków bokiem.

Czas na sekwencję ciasnych zakrętów. I niespodzianka, bo mocne dodanie gazu nawet w teoretycznie bezpiecznym miejscu (za wierzchołkiem nawrotu!) sprawia, że Golf delikatnie, ale jednak płuży przodem. To, niestety, ta gorsza strona układu haldex. Na kierownicy czuję, że opony desperacko próbują wgryźć się w asfalt, bo Golf R w takiej sytuacji zachowuje się trochę jak przednionapędówka. Muszę zwolnić i pamiętać o tym, że system XDS+ to jedynie imitacja szpery – układ hamulcowy spowalnia to koło, które akurat ma najgorszą trakcję.

Moje drugie spotkanie z Golfem R miało miejsce kilka tygodni później, tyle że na drogach publicznych. I wiecie co? Golf R to świetne auto na co dzień! Kiedy trzeba, jest komfortowy, a gdy się spieszysz, bez trudu wyprzedzi kilka tirów na drodze krajowej. 310 KM w połączeniu ze skrzynią DSG zapewnia oszałamiającą elastyczność (patrz tabela). Spalanie na poziomie ok. 10 l/100 km to w pełni akceptowalny wynik. Uwaga: bagażnik jest o 37 l mniejszy niż w zwykłym Golfie.

Volkswagen Golf R - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 1,8 s/4,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 7,5 s/11,1 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 2,7 s/3,1 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1542 kg/468 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Średnica zawracania 10,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 36,5 m/37,1 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59 dB/65 dB/69 dB
Spalanie testowe (benz. 95-okt.) 8,0 l/100 km
Zasięg 625 km

Volkswagen Golf R - to nam się podoba

Świetna trakcja, doskonałe przyspieszenie i elastyczność, przydatność na co dzień, poprawione multimedia, lampy LED w standardzie, odłączalne ESP.

Volkswagen Golf R - to nam się nie podoba

Lekka tendencja do podsterowności, w Polsce na razie nie można zamówić wydechu Akrapovic, subiektywnie – zbyt mało emocji podczas szybkiej jazdy torowej. DCC tylko za dopłatą.

Volkswagen Golf R - nasza ocena

Spod świateł pokona 98 proc. rywali, na torze będzie szybki i precyzyjny (pod warunkiem że kierowca pamięta o lekkiej podsterowności), ale jak dla mnie jest trochę za bardzo uładzony.

Volkswagen Golf R - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 310 KM/5500-6500 obr./min
Maks. moment obrotowy. 400 Nm/2000-5400 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie spal. fabryczne 7,1 l/100 km
Emisja CO2 163 g/km
Skrzynia biegów/napęd aut. 7-begowa/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa 343 l/50 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport
Rozmiar opon przód | tył 235/35 R 19
Gwarancja mech./pefroracyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena podst. testowanej wersji 165 990 zł
Cena testowanego auta 216 490 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
~ktoś :
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
jeżdżę takim. Jest nudny jak flaki z olejem. Do bólu funkcjonalny. Bez polotu. Robi wszystko poprawnie i bez niespodzianek. No i cholernie mało pali, a uwierzcie mi wcale nie oszczędzam. Spalanie poza miastem na poziomie 4.x to standard.
9 wrz 21:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~VAG sceptyk Użytkownik anonimowy
~VAG sceptyk :
No photo ~VAG sceptyk Użytkownik anonimowy
220k Cena z kosmosu. Foka RS będzie o ponad 50k tańsza.
14 wrz 09:59 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kat44 Użytkownik anonimowy
~Kat44 :
No photo ~Kat44 Użytkownik anonimowy
Witam samochód ładny jednak od lat nic się w nim nie zmienia. Polecam meble hotelowe http://jfm-furniture.pl oferta dla firm
12 wrz 10:59
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
~greg :
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 1,8 s/4,8 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h 7,5 s/11,1 s
Coś chyba namieszaliście!
8 wrz 14:57
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Amisz Użytkownik anonimowy
~Amisz :
No photo ~Amisz Użytkownik anonimowy
spalanie 7,4 litra/100... chyba jak stoi pod światłami... cena ponad 200tys.
8 wrz 10:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mmm Użytkownik anonimowy
~Mmm :
No photo ~Mmm Użytkownik anonimowy
Zbiornik ma 55l.
4 wrz 11:41 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Volkswagen Golf R

W ramach modernizacji wzmocniono silnik: ma o 10 KM i 20 Nm więcej. Przedni zderzak to i tak najbardziej „rasowy” detal – poza tym jest skromnie.

Volkswagen Golf R - sleeper po niemiecku (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego