Ford Transit uzyskał niedawno tytuł „Międzynarodowy samochód dostawczy roku 2007”. Zespół projektantów z europejskiego centrum rozwojowego Forda postanowił uczcić tę nagrodę w nietypowy sposób – zbudowano ekstremalnie długiego Transita. Chodzi prawdopodobnie o najdłuższego Transita na świecie.
Ponieważ do całego projektu podchodzono bardzo poważnie, wykorzystano komponenty, które nie występują w produkcji seryjnej. Wersję XXL zbudowano z dwóch modeli Tourneo, które połączono w jedną całość, dzięki czemu zyskano luksusowy „apartament” dla kierowcy i siedmiu pasażerów. Dla każdego z podróżnych przygotowano podgrzewany fotel ze skórzaną tapicerką. Fotele posiadają siedem poziomów regulacji, regulowany pas lędźwiowy oraz podłokietniki. Przestrzeni na nogi i na wysokości ramion jest pod dostatkiem.
Długość Transita XXL wynosi 7,4 m, a rozstaw osi wydłużył się do 5,9 m (standardowe Tourneo – 4,9 m długości, 2,9 m rozstaw osi). W XXL zamontowano czworo przesuwanych drzwi z przyciemnionymi szybami. Podłogę wykończono luksusowym dywanem, który użyto również do obicia ścianki przestrzeni bagażowej, która oddziela bagażnik od przedziału pasażerskiego. Komfort podróżowania podwyższa dwustrefowa klimatyzacja, a odrobinę rozrywki dostarczy kilka wyświetlaczy podłączonych do zestawu multimedialnego.
Pod maską Transita XXL pracuje standardowy wysokoprężny silnik Ford Duratorq TDCi o pojemności 2,2 l, który oferuje 96 kW (130 KM) mocy. Silnik zblokowano z 5-stopniową skrzynią biegów. Układ hamulcowy również usprawniono, na wszystkich kołach zamontowano hamulce tarczowe. Konstrukcja nadwozia została usztywniona belkami w podłodze i dachu. Masa netto samochodu osiąga 2500 kg. Zawieszenie także wzmocniono, tak by mogło bez problemu uporać się z 3500 kg masy całkowitej pojazdu.
Oprócz nietypowych elementów w Transicie wykorzystano znane rozwiązania. Nie zabrakło nawigacji satelitarnej, bluetooth, podgrzewanej tylnej szyby czy czujników parkowania.
Ford już w przeszłości zaskakiwał niebanalnymi modyfikacjami Transita. Pamiętamy wersje Transit Supervan, World Rally Transit czy Transit Connect X-Press z silnikiem z Forda Focus RS.