Polscy kierowcy chętnie kupują niemieckie auta. Patrząc na kondycję wielu jednostek TSI, problemy 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami czy aferę spalinową, można nawet zastanawiać się, czym jest to spowodowane. Jeden z filarów sukcesu to świetna opinia, jaką wyrobiły sobie marki Grupy VW w latach 90. Doskonałym dowodem na to może być Audi A4 I z lat 1994-2001. Postanowiliśmy przyjrzeć się obecnej ofercie rynkowej tego modelu i zastanowić się, czy wciąż może to być dobry zakup.
Audi A4 - bogaty wybór, ale…
Na naszym rynku stare Audi A4 to nadal bardzo popularny pojazd – w jednym z wiodących portali ogłoszeniowych na nabywców czeka ponad tysiąc egzemplarzy pierwszej generacji! Ceny są mocno zróżnicowane: jeżdżące auta z ważnym przeglądem można kupić już za 2500 zł, ale nie brakuje Audi A4 wycenianych na 12 000-14 000 zł (oczywiście, pomijając znacznie droższe odmiany S4 i RS 4). Czy za ceną idzie jakość?
Postanowiliśmy to sprawdzić na podstawie ofert dwóch egzemplarzy w różnych cenach (patrz opisy w galerii): jeden był z górnych widełek cenowych, drugi „budżetowy”. Droższy okazał się naprawdę ładny - nawet nastoletnie Audi może być wolne od korozji, z zadbanym wnętrzem i udokumentowanym przebiegiem. Różnice w jakości auta za prawie 5000 zł było widać na pierwszy rzut oka: wnętrze w znacznie gorszym stanie, podniszczona tapicerka i elementy nie z tego egzemplarza, niedobrane kolorystycznie. Porysowane niefabryczne felgi też nie były najmocniejszym punktem oferty. Jednak z zewnątrz samochód prezentował się akceptowalnie (minimalnie różny odcień czerwieni), a w podwoziu korozja objęła głównie tłumik i elementy zawieszenia.
Audi A4 - proste silniki i ocynk
Pamiętajcie, że w przypadku wiekowej „A4-ki” liczy się stan, a nie rocznik. Ogromną siłą A4 jest dość prosta budowa mechaniczna. Mimo rozbudowanej wielowahaczowej przedniej osi oraz silników z doładowaniem, a także 5 zaworami na cylinder, do naprawy nie potrzeba szczególnej wiedzy ani narzędzi warsztatowych. Zakup kompletu wahaczy przedniej osi oznacza wydatek 1700 zł, ale z drugiej strony tyle kosztuje jeden amortyzator z elektroniczną regulacją do nowszego modelu!
Audi A4 - uwaga na stan techniczny!
Z pytaniem, na co zwrócić uwagę, planując zakup starego A4, zwróciliśmy się do Krystiana Woźniaka z vwserwis.com: Obecnie największy problem to zaniedbane egzemplarze – niskie ceny sprawiają, że użytkownicy często rezygnują z porządnej naprawy, kosztującej np. 2000-3000 zł, bo zasłaniają się niewiele wyższą wartością auta. Taki samochód jest tylko tanio uzdatniany do jazdy. Polecam zakup A4 świeżo sprowadzonego z Niemiec – większa będzie szansa na niewytłuczone przednie zawieszenie, można też znaleźć naprawdę ciekawe sztuki.
W 20-letnim aucie trudno mówić o typowych usterkach. Na pewno wystrzegajcie się ogólnie wyeksploatowanych egzemplarzy. Remont silnika, łatanie dziur, odnowienie zawieszenia – jeśli trzeba będzie wykonać wszystkie naprawy, szybko podwoicie wartość auta, nawet mimo korzystnych cen części. Radzimy zwrócić uwagę na stan przedniego zawieszenia (aż 8 wahaczy!). W benzyniakach szwankuje przepustnica, jej wymiana kosztuje 800 zł (wystrzegajcie się chińskich elementów za 200 zł – są nietrwałe). W dieslu 1.9 TDI z pompą rozdzielaczową przy przebiegu 300-400 tys. km pompa wymaga regeneracji (2000 zł), wycierają się też krzywki na wałku rozrządu (800 zł).
W silnikach rzędowych wymiana rozrządu kosztuje około 1200 zł. Zalecane interwały: od 60 do 120 tys. km (zależnie od silnika i wersji). Pamiętajcie, że w kilku jednostkach poza paskiem zębatym pracują też łańcuchy (np. 1.8) lub koła zębate. Dodatkowe elementy wymienia się w razie potrzeby (hałasy). Warto mieć na uwadze, że remont „automatu” to wydatek 6000 zł. Nie stosowano w tym aucie bardziej zawodnych Multitroniców.
Audi A4 - dane techniczne
Stan techniczny jednostek napędowych A4 bywa bardzo różny – wiele zależy od serwisowania, rzeczywistego przebiegu itp. Dlatego nie można wierzyć zapewnieniom sprzedawcy, że silnik jest jak dzwon. Niemal wszystkie jednostki (poza 2.5 V6 TDI) są godne polecenia. Zalety to prosta budowa (mimo często stosowanych 5 zaworów na cylinder), wysoka trwałość i dobry dostęp do części zamiennych.
W przypadku wersji 2.5 trzeba się liczyć z wysokimi kosztami napraw, np. porządne „sprzątanie” po uszkodzeniu wałków rozrządu może zakończyć się rachunkiem… 8000 zł. A kultura pracy tego silnika wcale nie zachwyca.
Audi A4 - benzynowe R4
Dane techniczne* | 1.6 | 1.8 | 1.8T | 1.8T |
Lata | 1994-2001 | 1994-2001 | 1994-2001 | 1997-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/20 | t.benz. R4/20 | t.benz. R4/20 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1781 | 1781 | 1781 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 101/5300 | 125/5800 | 150/5700 | 180/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 140/3800 | 173/3950 | 210/1750 | 235/2000 |
Skrzynia biegów** | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 5A | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 205 | 222 | 235 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 10,5 | 8,3 | 7,8 |
Spalanie (l/100 km)*** | 11,6/6,1/8,0 | 12,2/6,6/8,6 | 10,8/6,6/8,1 | 10,7/6,4/7,9 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Audi A4 - benzynowe V6
Dane techniczne* | 2.4 | 2.6 | 2.7 S4 | 2.7 rs 4 | 2.8 | 2.8 |
Lata | 1997-2001 | 1994-97 | 1997-2001 | 1999-2001 | 1994-97 | 1996-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V6/30 | benz. V6/12 | bit.benz. V6/30 | bit.benz. V6/30 | benz. V6/12 | benz. V6/30 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | 2xDOHC | 2xOHC | 2xDOHC | 2xDOHC | 2xOHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2393 | 2598 | 2671 | 2671 | 2771 | 2771 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 165/6000 | 150/5500 | 265/5800 | 381/6100 | 174/5500 | 193/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 230/3200 | 225/3500 | 400/1850 | 440/2500 | 250/3000 | 280/3200 |
Skrzynia biegów** | 5M, 5A | 5M, 5A | 6M | 6M | 5M | 5M, 5A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 226 | 220 | 250 | 250 | 230 | 240 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,4 | 8,7 | 5,7 | 4,9 | 8,2 | 7,3 |
Spalanie (l/100 km)*** | 13,5/7,0/9,4 | 13,3/7,5/9,6 | 15,8/8,7/11,3 | 17,0/9,0/12,0 | 6,4/8,3/11,8**** | 13,6/7,0/9,4 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ****zużycie paliwa wg ECE: 90/120/miasto |
Audi A4 - diesle
Dane techniczne* | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI PD | 2.5 TDI |
Lata | 1995-2000 | 1995-2000 | 1995-2000 | 1999-2001 | 1997-2001 |
Silnik – typ, liczba zaworów | diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel V6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | OHC | OHC | OHC | OHC | 2xDOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1896 | 1896 | 1896 | 2496 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 75/4000 | 90/4000 | 110/4150 | 116/4150 | 150/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 150/1500-3200 | 202/1900 | 225/1700-3000 | 285/1900 | 310/1500-3200 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M, 5A | 6M, 5A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 184 | 196 | 200 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 16,1 | 13,3 | 11 | 10,5 | 9 |
Spalanie (l/100 km)*** | bd. | 7,0/4,4/5,4 | 6,9/4,3/5,3 | 6,9/4,3/5,3 | 9,7/5,2/6,8 |
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Audi A4 - naszym zdaniem: Dobry wybór?
Czy można polecać wiekowe A4? Tak, ale pamiętajcie, że mimo niskich cen nie warto zaniedbywać w miarę dokładnego sprawdzenia stanu technicznego. Nawet A4 kupione za kilka tysięcy złotych daje szansę na kilka lat dalszej jazdy.
Nie brak oczywiście odpicowanych egzemplarzy, niewartych pieniędzy, których oczekują sprzedawcy. Do zalet A4 zaliczamy: przyjemny design, dobre własności jezdne oraz świetny dostęp do części. Na co uważać? Na stan zawieszenia, kondycję nadwozia i ogólne wyeksploatowanie mechanizmów.