Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Używane Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - Bez wpadek się nie obeszło

8 lut, 08:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Citigo, Mii i up! to „trojaczki” Grupy VW. Są przemyślane, mają całkiem praktyczne wnętrze i udanie zestrojone zawieszenie – oczywiście, jak na mały samochód miejski. Czy równie dobrze wypadają pod względem trwałości?

Przez wiele lat koncern Volkswagena nie przywiązywał zbyt dużej wagi do segmentu A. Owszem, w swojej ofercie miał najpierw Lupo (i pokrewną Arosę), a później Foxa, jednak ich udział w rynku nigdy nie był zbyt duży.

Wszystko zmieniło się w 2011 r., kiedy niemiecki koncern zaprezentował zupełnie nowego gracza w klasie miejskich aut. Zbudował go od podstaw – specjalnie skonstruowane: płyta podłogowa, jednostka napędowa 1.0 oraz skrzynie biegów. Z projektu skorzystał nie tylko Volkswagen (up!), lecz także Skoda (Citigo) oraz Seat (Mii). Produkcję umieszczono na Słowacji. Pomogło to utrzymać koszty na rozsądnym (co nie znaczy niskim) poziomie.

Twarz każdego z maluchów nawiązuje do innych modeli danej marki. Pod względem technicznym są takie same. Twarz każdego z maluchów nawiązuje do innych modeli danej marki. Pod względem technicznym są takie same. Foto: Auto Bild, Seat / Auto Bild

W salonach można już kupić auta po liftingu, ale najstarsze egzemplarze „trojaczków” Grupy VW (mające już 6 lat!), bez problemów znajdziecie na rynku wtórnym. Warto przy tym zaznaczyć, że o ile znalezienie w naszych serwisach ogłoszeniowych małej Skody czy VW nie stanowi problemu, o tyle Seatów jest znacznie mniej (poniżej 10 proc. całej oferty).

Na rynku dominują dwie wersje jednostki 1.0 – moc 60 lub 75 KM. Znalezienie odmiany CNG to prawdziwa sztuka, zaś miłośnicy napędu elektrycznego muszą myśleć o rynku niemieckim i niemałym wydatku (od 15 500 euro).

Udany projekt wnętrza

Wiele osób otwarcie szydzi z aut segmentu A, wskazując na niezbyt obszerne wnętrze i słabe silniki. Oczywiście, za te same pieniądze (szczególnie na rynku wtórnym) można kupić większe (ale zazwyczaj starsze!) auto. Tyle że nie każdy kierowca potrzebuje wielkiego wnętrza, czasem małe gabaryty są najważniejszym kryterium.

Trzeba przyznać, że gdy siedzi się na fotelach up!-a, Citigo i Mii, nie czuje się ciasnoty. Ciekawe zabiegi stylistyczne (jak kolorowe wstawki na desce rozdzielczej) zręcznie maskują budżetowy charakter wykończenia. Miejsce na kanapie jest już skromniejsze. Bagażnik ma 251 l – nie jest to źle jak na segment A. Można znaleźć egzemplarze z podwójną podłogą, niwelującą próg, który powstaje po złożeniu kanapy. Oceniając kokpit, musicie pamiętać, że długość każdego z aut to około 3,5 m.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Producent niezbyt zaszalał w palecie silników – do liftingu z 2016 roku oferowano tylko litrówkę o niezbyt wysokiej mocy. Trzycylindrowy motor nie zachwyca kulturą pracy, różnie też wypada spalanie: maksimum to mało zachwycające 8 l/100 km, ale odrobina wprawy i powściągliwości w operowaniu gazem pozwoli zmieścić się w 5 l/100 km, a to już znacznie lepiej.

Dla oszczędnych przygotowano kilka rozwiązań. Trudno jednak uznać za takie fabryczne CNG – zużycie około 3 kg gazu na 100 km oznacza wydatek blisko 15 zł, czyli niezacznie tylko mniejszy niż w przypadku benzyny (zysk niewspółmierny do stopnia skomplikowania konstrukcji i eksploatacji). Więcej zaoszczędzicie, jeżdżąc na LPG (takie auta Skoda sprzedawała w salonach). Można też poszukać wersji BlueMotion (opony z obniżonym oporem toczenia, niższy prześwit). Elektryczny up! – tak jak już wspomnieliśmy – dużo kosztuje.

Silnik 1.0 – nareszcie dobry

Litrowy silnik należy do nowej rodziny jednostek EA211. Są też (w innych modelach) wersje 1.2 i 1.4. Litrowy silnik należy do nowej rodziny jednostek EA211. Są też (w innych modelach) wersje 1.2 i 1.4. Foto: Auto Bild

Po licznych (nieudanych) przygodach z łańcuchowym napędem rozrządu w silniku 1.0 R3 Volkswagen postanowił wrócić do paska. To świetna decyzja, bo na razie nie słychać o problemach – ani z rozrządem, ani ze spalaniem oleju. Jedyny kłopot to piszcząca pompa cieczy chłodzącej. Dość skomplikowany element jako zamiennik kosztuje niecałe 400 zł.

Więcej problemów przysparza przeniesienie napędu – sprzęgło i skrzynia. Stuki, szarpania i haczenie występują w różnych konfiguracjach, a dyskusje na forach tematycznych ciągną się całymi stronami. Jednym pomaga nowa tarcza, innym wymiana łożysk lub poważniejsza ingerencja w skrzynię biegów. Serwisy autoryzowane czasem usuwały stuki w ramach gwarancji. W początkowym okresie produkcji (jak zapewniał Volkswagen, problem wyeliminowano w 2014 r.) skrzynie miały też wadliwe koła zębate, co prowadziło do uszkodzeń przekładni. Używana skrzynia z gwarancją rozruchową oznacza wydatek około 1000 zł.

Nieźle wypada podwozie. Co prawda, dotarły do nas sygnały o uszkodzeniach przekładni kierowniczych, ale nie występują nagminnie – luz pojawia się na maglownicy. Kolumny kierownicze z silnikiem elektrycznego wspomagania także potrafią zawieść, o czym informuje kontrolka. Jeśli uszkodzeniu ulegnie sterownik, wydatek nie będzie przesadnie duży (nowy w ASO: 1530 zł), gorzej, gdy zawiedzie silnik elektryczny (komplet z kolumną i sterownikiem za 8200 zł, używany: poniżej 1000 zł). Zużycie łączników stabilizatorów to nieduży problem.

Do mocnych stron „trojaczków” zaliczymy również zabezpieczenie antykorozyjne. Owszem, lakier stosunkowo łatwo się rysuje, ale rdzawe naloty (niewielkie) spotyka się głównie na elementach zawieszenia, wydechu czy belkach pomocniczych. W nadwoziu problemem numer 1 są za to zaparowane szyby – nie zawsze winę ponosi uszczelka w ścianie grodziowej, która odpowiadała za zalewanie up!-a testowanego na długim dystansie. Jej wymiana wymaga rozebrania znacznej części auta, żeby dostać się do miejsca przecieku. Taki demontaż musi być dość dokładny, bo plastiki i tak często postukują, szczególnie zaraz po rozpoczęciu podróży.

Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - historia

2011 grudzień:

debiut na lokalnych rynkach Niemiec, Hiszpanii i Czech. W całej Europie od 2012 r.

2016 lifting:

silnik 1.0 TSI, szersza lista opcji (m.in. integracja ze smartfonem), zmieniona stylistyka (środek, LED-y).

Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - dane techniczne

Silnik 1.0 to nowa jednostka, ale o prostej budowie - są efekty, bo konstrukcja jest trwała i nie sprawia problemów. Motor 1.0 TSI jest mocny, ale spotkacie go tylko w młodych autach. Odmiana e-up! - tylko dla amatorów jazdy na prąd, zresztą rlektrycznych wersji nie znajdziecie na naszym rynku. CNG (EcoFuel) spotyka się sporadycznie.

Dane techniczne* 1.0 MPI 1.0 EcoFuel 1.0 MPI 1.0 TSI e-up!
Lata od 2011 r. od 2012 r. od 2011 r. od 2016 r. od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/12 benz. + CNG R3/12 benz. R3/12 t.benz. R3/12 elektryczny
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek brak
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC brak
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999 999 brak
Moc maks. (KM) przy obr./min 60/5000-6000 68/6200 75/6200 90/5000-5500 82/2800-12 000
Maks. moment (Nm) przy obr./min 95/3000-4300 90/3000 95/3000-4300 160/1500-3500 210/do 2800
Skrzynia biegów** 5M, 5ASG 5M 5M, 5ASG 5M brak
Prędkość maksymalna (km/h) 160 164 171 185 130
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,4 16,3 13,2 9,9 12,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 5,6/3,9/4,5 śr. 2,7 kg CNG/100 km 5,9/4,0/4,7 5,5/3,8/4,4 śr. 11,7 kWh/100 km
*dane dla wersji 3d i 5d z manualną skrzynią; **5M – skrzynie manualne, 5ASG – skrzynie zautomatyzowane
Orientacyjne ceny używanych up!-ów z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2011 16500 17400
2012 18 600 22 000 19 600
2013 21 100 25 000 22 200 70 000
2014 23 300 29 000 25 000 75 000
2015 26 100 33 000 28 000 80 000

Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - eksploatacja

Materiały eksploatacyjne 1.0*
Olej silnikowy 0W-30 (3,4 l) – VW 502.00
Olej w skrzyni manualnej i zautomatyzowanej 75W-80 (1,1 l)
Układ chłodzenia 4,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy około 0,8 l, DOT 4
Napęd rozrządu pasek
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy** co 15 tys. km lub Long Life
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Olej w skrzyni biegów i płyn chłodzący bez okresowej wymiany
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Napęd rozrządu co 240 tys. km
Płyn hamulcowy po 3 latach, potem co 2 lata
*dane dla benzyniaków 1.0 (60 i 75 KM) do liftingu w 2016 r.; **mechanicy zalecają stosowanie interwału 15 tys. km (maks. rok), w trybie Long Life wymiana do 30 tys. km co 2 lata (norma oleju VW 504.00)

Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - ceny części

Ceny zamienników (zł) 1.0*
Filtr oleju/powietrza od 24/65
Klocki/tarcze hamulcowe od 150/380
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 500/320
Rozrząd (bez pompy wody – z drugiej strony silnika) od 460
Świece zapłonowe (kpl.) od 90
Sprzęgło kompletne (skrzynia ASG) od 500 (1180)
Końcówka drążka kierowniczego od 70
Łożysko przedniego koła (z piastą) od 140
Błotnik przedni/reflektor (up!) od 330/370
*dane dla benzyniaków 1.0 (60 i 75 KM) do liftingu w 2016 r.

Nasza ocena: ostrożność jest wskazana

Opisywane auta najlepiej sprawdzą się w mieście, choć radzą sobie też podczas dalszych wyjazdów. Silnik nieprzyjemnie terkocze, ale jest trwały. Braki nadrabia też świetne podwozie. Niestety, usterek nie brakuje, trzeba więc kupować z rozwagą.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
~jan :
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
A ja kupiłem sobie Fiata Pandę z niezniszczalnym silnikiem 1.2 MPI, założyłem gaz i śmieje się z wszystkich właścicieli vw.
18 lut 18:37 | ocena: 91%
Liczba głosów:23
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
~Janusz
No photo ~Janusz Użytkownik anonimowy
do ~gunitshakur1990:
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
8 lut 18:43 użytkownik ~gunitshakur1990 napisał
Polskie janusze
Odwal się Denisie od tego imienia!
18 lut 18:54 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janek Użytkownik anonimowy
~janek :
No photo ~janek Użytkownik anonimowy
mam na imię Janusz. Nie kupiłbym tego badziewia...
18 lut 19:35 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~karmel Użytkownik anonimowy
~karmel
No photo ~karmel Użytkownik anonimowy
do ~Vutio:
No photo ~Vutio Użytkownik anonimowy
8 lut 11:05 użytkownik ~Vutio napisał
I kto to kupuje?
Awans społeczny posiadaczy Tico, Matiz, Seicento = Citigo!
16 lut 08:28 | ocena: 67%
Liczba głosów:15
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~normalni normalny Użytkownik anonimowy
~normalni normalny
No photo ~normalni normalny Użytkownik anonimowy
do ~karmel:
No photo ~karmel Użytkownik anonimowy
16 lut 08:28 użytkownik ~karmel napisał
Awans społeczny posiadaczy Tico, Matiz, Seicento = Citigo!
Ta lepiej jeździć starym rozlatującym się merolem zza niemieckiej granicy po 4 dzwonach palącym hektolitry ropy i produkującym smog ... ja kupiłem i jeździ mi się tym najlepiej ze wszystkich moich aut (l200 chrysler voyager, fabia nissan maxima)
18 lut 18:34 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
38%
63%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fiat Użytkownik anonimowy
~fiat :
No photo ~fiat Użytkownik anonimowy
Fiatowski silnik 1,2 69km jest zdecydowanie lepszy. Posiada 4 cylindry, zmienne fazy rozrządu i dwa zawory na cylinder. Do tego szerszy wybór karoserii: fiaty 500 i panda, lancia ypsilon, ford ka. ps. do tego wyprodukowany w Polsce :)
19 lut 11:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Chodki Użytkownik anonimowy
~Chodki :
No photo ~Chodki Użytkownik anonimowy
Śmiana jak można napisac na koniec ze auto takich gabarytów jest za mało rodzinne. TO NIE DO TEGO SŁUŻY. Drogi Auto Świcie przestańcie przepisywać teksty z Auto Bilda.
19 lut 00:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
~gunitshakur1990 :
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
Polskie janusze
8 lut 18:43 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
31%
69%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
~Adam
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
do ~Vutio:
No photo ~Vutio Użytkownik anonimowy
8 lut 11:05 użytkownik ~Vutio napisał
I kto to kupuje?
J kupiłem gosposi na zakupy. Zachwycona jest.
18 lut 21:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Amfibia Użytkownik anonimowy
~Amfibia :
No photo ~Amfibia Użytkownik anonimowy
Na mojego upa mówię volkswagen amfibia. Ciagle zalany woda i paruje a ASO sobie nie radzi... miałam ostatnio w aucie 20 litrów wody!!!!!! Niby zatkane kanaliki w podszybiu.... dziś odebrałam auto i i i znów mokro!!!
18 paź 21:43
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Prezentacja używanych: Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii

Niezły komfort jazdy to ogromna zaleta „trojaczków” ze Słowacji. Gdyby jeszcze silnik był cichszy…

Używane Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii - Bez wpadek się nie obeszło (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego