- Niektóre naprawy jak wymiana wału korbowego mogą przyprawić o zawroty głowy
- Silniki benzynowe przy prawidłowej eksploatacji są mniej awaryjne ale wyraźnie więcej palą
- Najdroższą i najbardziej ekstremalną wersją jest M5 z mocą 507 KM
BMW serii 5 E60 naszpikowano zaawansowaną techniką i rozbudowaną elektroniką, która nie tylko potrafi uprzyjemnić podróż, lecz także zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Niestety, nie każdy mógł sobie pozwolić na zakup tego modelu. Cena w salonie nie była niska. Zaczynała się od blisko 200 000 zł, a za dobrze wyposażony egzemplarz z 6-cylindrowym silnikiem przeważnie trzeba było zapłacić ponad 250 000 zł.
Obecnie BMW serii 5 E60 jest w zasięgu znacznie większej liczby potencjalnych nabywców, bo egzemplarze z początkowych lat produkcji bez problemu kupicie już za 12-15 000 zł. Mimo upływu lat BMW serii 5 E60 robi dobre wrażenie i nadal jest postrzegane jako synonim prestiżu oraz zawodowego sukcesu. I choć stanowi kuszącą propozycję, podczas zakupu radzimy zachować rozsądek - koszty utrzymania tego auta wciąż przekraczają finansowe możliwości przeciętnego Polaka! Ale po kolei.
BMW serii 5 E60 - wybór jest ogromny
W ciągu 7-letniej kariery rynkowej BMW serii 5 E60 przeszło jeden lifting i było oferowane w wielu konfiguracjach: jako sedan lub kombi (od 2004 r.), z napędem na tylną oś albo 4x4, z manualną bądź automatyczną przekładnią, z benzyniakami oraz dieslami pod maską. Oczywiście, nie zabrakło także rasowej „M-piątki”. W teorii każdy więc powinien znaleźć coś dla siebie, jednak w praktyce może być z tym nieco gorzej, bo mimo że na portalach ogłoszeniowych ofert jest cała masa i opisy znakomitej większości są bardzo zachęcające, to jednak znalezienie zadbanego egzemplarza, bezwypadkowego i z rozsądnym oraz udokumentowanym przebiegiem nie będzie łatwe.
Który silnik wybrać? BMW robi kapitalne benzyniaki, ale na rynku wtórnym dominują diesle. Ich udział stanowi blisko 70 proc. - tak, to nie pomyłka! Do wyboru są dwie konstrukcje – R4 (2.0) i R6 (2.5 i 3.0). W samochodach z początku produkcji spotyka się głównie większe diesle, zwłaszcza 3.0 M57. Ten udany silnik obecnie może wymagać dofinansowania (wiele aut przejechało już 300 tys. km), ale na szczęście naprawy nie są zbyt drogie.
Regeneracja wtryskiwaczy kosztuje od 250 do 600 zł za sztukę (nowe: 900-1800 zł), reanimacja turbosprężarki - ok. 1700 zł (nowa: ok. 5000 zł), do tego trzeba doliczyć ryzyko uszkodzenia koła pasowego (ok. 1200 zł), przepływomierza powietrza czy też wstępnej pompy paliwa. Oczywiście, podajemy tu ceny poza ASO, w których koszty są dwa, trzy, a niekiedy nawet cztery razy wyższe!
BMW serii 5 E60 - diesle
Jeśli chodzi o 3-litrowe diesle po modernizacji (N57 z rozrządem po stronie skrzyni biegów), to w zgodnej opinii mechaników są one bardziej zaawansowane technicznie i droższe w ewentualnych naprawach. Generalnie jednak uchodzą za warte zainteresowania, tym bardziej gdy porówna się je z 2-litrowymi dieslami. Przeciętną trwałość ma już wersja 2.0d M47 (w ofercie do 2007 r.), w której początkowo zdarzały się poważne awarie, jak pęknięcia wału korbowego. Jednak obecnie użytkownicy samochodów z tymi silnikami najczęściej borykają się z usterkami wyeksploatowanego osprzętu - bardzo różny charakter, zresztą tak samo jak koszty ich usunięcia.
Gorzej pod względem trwałości wypada diesel 2.0d N47 (wprowadzony przy okazji liftingu). Jego koronny problem wiąże się z awariami łańcuchowego napędu rozrządu (podobnie jak w N57, został przeniesiony na stronę skrzyni biegów), co gorsza - w silnikach z pierwszych dwóch lat procedura naprawy obejmuje także wymianę wału korbowego (zintegrowane koło zębate), co wiąże się z wydaniem grubo ponad 10 000 zł! Do tego częściej zdarzają się awarie turbosprężarki, wtryskiwaczy oraz filtra cząstek stałych. Generalnie, jeśli interesuje was BMW serii 5 E60 z dieslem, wybierzcie 3-litrówkę. Jest nie tylko trwała, ale też pasuje do charakteru auta - ma aksamitną pracę, świetną elastyczność i zapewnia dobre osiągi. Spalanie? Mogłoby być niższe (szczególnie w M57), ale coś za coś!
BMW serii 5 E60 - silniki benzynowe
Pod względem trwałości bezpieczniejszym wyborem są benzyniaki. Owszem, palą znacznie więcej niż diesle, ale regularnie serwisowane i z niedużym przebiegiem rzadko zmagają się z poważnymi problemami. Dobrą opinią cieszą się jednostki M54 (R6 sprzed modernizacji), natomiast więcej kłopotów sprawiają silniki z wtryskiem bezpośrednim (wprowadzone w 2007 r. R4 N43 i R6 N53) - m.in. nietrwałe wtryskiwacze, awarie cewek zapłonowych, niedomagania czujników w układzie zasilania i pompy paliwa. Silniki te również nie najlepiej znoszą montaż LPG (wymagana jest droga instalacja z wtryskiem gazu w fazie ciekłej). Oprócz awarii napędu należy spodziewać się także niedomagań m.in. elektrycznych silniczków regulacji lusterek, włączników pokrywy bagażnika, krańcówek lub silniczków sterowania elektrycznymi szybami.
W przypadku elektryki sterującej podstawa to odpowiednia i trafna diagnoza - auto wymaga fachowego serwisu (czyli: drogiego). Kończąc temat elektryki - podczas oględzin sprawdźcie też: działanie szyberdachu, stan reflektorów i halogenów (bywają zaparowane), a szczególnie zegary (przepalają się diody LED - droga naprawa!). Inne niedomagania „piątki”? Coraz częstszy problem stanowią luzy w skomplikowanym zawieszeniu, znamy także przypadki awarii przekładni automatycznych. Generalnie przed zakupem BMW serii 5 E60 radzimy odwiedzić fachowy warsztat, który specjalizuje się w naprawie „beemek”.
BMW serii 5 E60 - nasza opinia
To bardzo przyjemne auto, które daje sporą frajdę z jazdy! Jest wygodne, nowoczesne i komfortowe. To właśnie te i inne zalety modelu sprawiają, że wielu użytkowników pozytywnie wypowiada się o BMW serii 5 E60 i świadomie akceptuje wysokie koszty serwisu oraz napraw.
BMW serii 5 E60 - typowe problemy
- w turbodieslach 2.0 R4 z lat 2003-07 (M47) dość często uszkodzeniu ulegają: turbosprężarka, 2-masowe koło zamachowe, a także wtryskiwacze. Znamy przypadki usterek układu tłokowo-korbowego, które kończą się remontem generalnym silnika (bądź jego wymianą). Natomiast w motorach po modernizacji (N47; wprowadzone w 2007 r.) nietrwały okazuje się łańcuch rozrządu. W przypadku silników z początku produkcji koszt naprawy przekracza 10 000 zł, gdyż obejmuje wymianę wału (później koło zębate na wale było wymienne). Ponadto szwankują: termostat, napinacz paska wielorowkowego i tłumik drgań skrętnych.
- diesel 3.0 R6 nie jest bez wad, ale ma znacznie wyższą trwałość - np. usterki wtryskiwaczy czy wstępnej pompy paliwa w wersji M57 można tanio usunąć.
- benzyniaki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (N43 - wprowadzony przy okazji modernizacji w 2007 r.) miewają kłopoty z wtryskiwaczami (nowy można kupić już za 450-500 zł), cewkami zapłonowymi, a także czujnikiem niskiego ciśnienia paliwa oraz pompą wysokiego ciśnienia (pompę paliwa można kupić za ok. 1500 zł).
- awarie elektroniki: najczęściej posłuszeństwa odmawia moduł sterujący np. układem kierowniczym, zdarzają się usterki podświetlenia tablicy zegarów i niedomagania szyberdachów.
- układ jezdny „piątki” E60 jest skomplikowany i ma niemal całkowicie aluminiową konstrukcję. Z czasem w sworzniach pojawiają się luzy, które powodują, że trzeba wymienić cały wahacz - duży wybór zamienników! Ceny od 300 do 700 zł. Natomiast wymienne są silentblocki.
BMW serii 5 E60 - historia modelu
Model pokazano w kwietniu 2003 r. (od lipca na rynku) w wersji sedan. Rok później do oferty dołączyło kombi. Wiosną 2007 r. BMW serii 5 E60 poddano modernizacji - m.in. nowy zderzak i tylne lampy, inny panel sterowania elektryką szyb. Do tego lepsze wyposażenie i zmodyfikowane silniki. Następcę zaprezentowano w 2010 r.
BMW serii 5 E60 - wersja M5
Najbardziej rasowe BMW serii 5 E60 to dopracowane i bardzo mocne auto. Podczas prac nad nim BMW zainspirowało się silnikiem stosowanym przez zespół BMW Sauber w F1. Motor ma więc: 10 cylindrów, taką samą liczbę przepustnic, skomplikowaną elektronikę sterującą oraz odkuwane tłoki i wał korbowy. Efekt? Moc 507 KM i maks. moment 520 Nm. „Setkę” BMW M5 osiąga po 4,4 s i może pochwalić się świetną elastycznością. Do tego kapitalny układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Cena na rynku nie jest wysoka (zaczyna się od ok. 55 000 zł), ale koszty serwisu i napraw są już niestety ogromne.
BMW serii 5 E60 - dane techniczne cz. 1
520i | 520i | 523i | 523i | 525i | 525i | |
Lata | 2007-10 | 2003-05 | 2005-07 | 2007-10 | 2003-05 | 2005-07 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 2171 | 2497 | 2497 | 2494 | 2497 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 170/6700 | 170/6100 | 177/5800 | 190/6100 | 192/6000 | 218/6500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 210/4250 | 210/3500 | 230/3500 | 240/3500 | 245/3500 | 250/2750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 230 | 235 | 237 | 238 | 245 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,7 | 9,0 | 8,5 | 8,2 | 7,9 | 7,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,2/5,4/6,7 | 13,0/6,8/9,0 | 12,1/6,4/8,5 | 10,1/5,7/7,3 | 13,6/7,0/9,4 | 12,4/6,5/8,7 |
BMW serii 5 E60 - dane techniczne cz. 2
525i | 530i | 530i | 530i | 535i | 540i | |
Lata | 2007-10 | 2003-05 | 2005-07 | 2007-10 | 2007-10 | 2005-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | benz. R6/24 | t.benz. R6/24 | benz. V8/32 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2996 | 2979 | 2979 | 2996 | 2979 | 4000 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 218/6100 | 231/5900 | 258/6600 | 272/6700 | 306/5800 | 306/6300 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 270/2400 | 300/3500 | 300/2500 | 320/2750 | 400/1300 | 390/3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 248 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,1 | 6,9 | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 6,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,3/5,7/7,4 | 14,1/7,0/9,5 | 12,6/6,6/8,8 | 10,9/5,8/7,7 | bd./bd./10,5 | 16,2/8,0/11,0 |
BMW serii 5 E60 - dane techniczne cz. 3
545i | 550i | M5 | 520d | 520d | 525d | |
Lata | 2003-05 | 2005-10 | 2004-10 | 2005-07 | 2007-10 | 2003-07 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. V8/32 | benz. V8/32 | benz. V10/40 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 4398 | 4799 | 4999 | 1995 | 1995 | 2497 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 333/6100 | 367/6300 | 507/7750 | 163/4000 | 177/4000 | 177/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 450/3600 | 490/3400 | 520/6100 | 340/2000 | 350/1750 | 400/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 | 223 | 231 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,8 | 5,5 | 4,7 | 8,6 | 8,3 | 8,1 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 16,3/7,9/10,9 | 16,4/8,0/11,1 | 22,7/10,2/14,8 | 8,0/4,7/5,9 | 6,5/4,3/5,1 | 9,3/5,3/6,7 |
BMW serii 5 E60 - dane techniczne cz. 4
525d | 530d | 530d | 530d | 535d | 535d | |
Lata | 2007-10 | 2003-05 | 2005-07 | 2007-10 | 2004-07 | 2007-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 197/3750 | 218/4000 | 231/4000 | 235/4000 | 272/4400 | 286/4400 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 400/1300 | 500/2000 | 500/1750 | 500/1750 | 560/2000 | 580/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 237 | 245 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | 7,1 | 6,8 | 6,8 | 6,5 | 6,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,2/5,0/6,2 | 9,5/5,5/6,9 | 9,4/5,2/6,7 | 8,6/5,1/6,4 | 10,9/6,3/8,0 | 9,0/6,4/5,7 |
BMW serii 5 E60 - eksploatacja
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesel* |
Olej silnikowy | 6,5 l, 0W-40 | 7,7-8,3 l, 0W-40 |
Olej w skrzyni automatycznej | 2,9-3,1 l, 75W/90 Synth. | 2,9-3,1 l, 75W/90 Synth. |
Układ chłodzenia | 10,0-10,6 l (na bazie glikolu) | 9,8-10,2 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 1,0 l, DOT4 | 1,0 l, DOT4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | według wskazań komputera | według wskazań komputera |
Olej w skrzyni automatycznej | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Filtr powietrza | według wskazań komputera | według wskazań komputera |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
*dane dla wersji benzynowej 2.5 (M54) oraz turbodiesla 3.0 (M57)
BMW serii 5 E60 - ceny zamienników
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesel* |
Filtr oleju/powietrza | od 27/45 | od 55/140 |
Klocki/tarcze hamulcowe | od 240/620 | od 240/620 |
Amortyzatory przednie/tylne (szt.) | od 890/820 | od 890/820 |
Sprzęgło+koło dwumasowe (kpl.) | od 755+1600 | od 890+1960 |
Reflektor/błotnik | od 3400/200 | od 3400/200 |
*dane dla wersji benzynowej 2.5 (M54) oraz turbodiesla 3.0 (M57)