Auto Świat

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.434.834.001.77
Średnio4.764.944.631.91
Najdrożej5.055.104.892.19

Citroen C3: radzimy, co wybrać - benzynę czy diesla

15 lis 11 10:11
Udostępnij
0
Skomentuj

Miejski Citroën cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Ceny zakupu są zachęcające, a walory użytkowe i komfort jazdy – wyższe niż u wielu konkurentów. Sprawdzamy, którą wersję kilkuletniego C3 opłaca się kupić: benzynową 1.4 czy turbodiesla o takiej samej pojemności skokowej

Wybrać diesla czy benzynę?

Zobacz wszystko na temat

Citroen C3: benzyna czy diesel?

To pytanie często zadajemy sobie podczas zakupu auta używanego, gdyż różnica w cenie między obydwoma źródłami napędu ulega zatarciu.

Niestety, nowoczesny motor wysokoprężny z przebiegiem 120-160 tys. km zamiast oszczędności może przynieść jedynie duże wydatki i frustrację. W przyszłym roku na niekorzyść „ropniaków” dodatkowo działać będzie wzrost akcyzy na olej napędowy i podwyżka cen na stacjach paliw.

Czy wobec tego niższe spalanie wciąż może zrekompensować nieco wyższą cenę zakupu i potencjalne zagrożenia? Sprawdzamy to na przykładzie Citroëna C3 z silnikami 1.4 – benzynowym i dieslem.

W krajowych salonach dobrze sprzedawały się C3 z silnikami benzynowymi. Najłatwiej spotkać wersje 1.1/60 i 1.4/75 KM. Pamiętajmy o tym, że pierwsza z nich nadaje się wyłącznie do miasta – każdy dodatkowy pasażer oraz kolejna torba z zakupami pogarszają i tak dość przeciętne osiągi.

Znacznie lepszym wyborem będzie zatem jednostka 1,4-litrowa: kosztuje niewiele więcej (ceny odpowiednio od 11 i 12 tys. zł), jest wyraźnie żwawsza, a poza tym z reguły łączono ją z bogatszymi wersjami wyposażenia.

Najłatwiej spotkać odmiany z głowicą 8V (75 KM), lecz przy odrobinie cierpliwości znajdziemy także motor 1.4 16V/90 KM (od 13-14 tys. zł). Diesle jako nowe kosztowały dość dużo, dlatego większość C3 w wersji HDI pochodzi z importu. Doskonale wiemy, z czym to się wiąże: wiele egzemplarzy ma powypadkową przeszłość i znacznie zaniżony przebieg.

Na szczęście auta godne uwagi też się trafiają

Za C3 1.4 HDI 8V w najbardziej wartej polecenia wersji o mocy 68 KM zapłacimy co najmniej 13 tys. zł, czyli praktycznie tyle samo, co w przypadku benzyniaków. Odmiana 90-konna (wyposażona w głowicę 16V) kosztuje raptem o 1 tys. zł więcej.

Nie dajmy się jednak zwieść. Choć obie wersje silnika 1.4 HDI mało palą (średnio 4-5 l/100 km) i zapewniają niezłe osiągi, to pod względem trwałości znacznie się od siebie różnią, a ponadto – wypadają gorzej od benzyniaków.

Diesle z głowicą 16V nagminnie borykają się z pękającymi intercoolerami (zamienniki od 500 zł) i nietrwałymi kołami dwumasowymi – wymiana wraz ze sprzęgłem poza ASO kosztuje co najmniej 1,7-2 tys. zł.

Odmiany 68-konne z reguły nie mają „dwumasy”, poza tym wyposażono je w możliwe do zregenerowania turbiny o stałej geometrii łopatek. W przypadku wersji o mocy 90 KM za nową sprężarkę zapłacimy ponad 2 tys. zł, a regeneracja nie jest raczej wskazana.

Cóż, pewną wskazówką co do trwałości jednostki 1.4 16 V HDI może być to, że w 2005 r. zniknęła ona z oferty. Co ciekawe, wprowadzony w jej miejsce silnik 1.6 HDI/90 KM również bywa problematyczny.

Benzyniaki o poj. 1,4 l występowały z 8- i 16-zaworowymi głowicami

Moc? Odpowiednio 75 i 90 KM, spalanie – 7-9 l/100 km. Cóż, tu też bezawaryjnie nie będzie, ale usunięcie usterek okazuje się znacznie tańsze. Spośród najpoważniejszych bolączek benzyniaka 1.4 8V trzeba wymienić problem z wtryskiwaczem 4. cylindra. Dobra wiadomość jest jednak taka, że z czasem producent poprawił mocowanie i uszczelnienie tego elementu, więc w młodszych autach rzadko szwankuje.

Niekiedy posłuszeństwa może odmówić elektronicznie sterowana przepustnica. Rozrząd wymienia się po 120 tys. km (w dieslach – po 240 tys. km). Pozostałe niedomagania „C3-ki” opisujemy powyżej. Żadnych problemów nie będzie za to ze zdobyciem zamienników.

Jednostki o pojemności 1,4 l – zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne – trafiały pod maski wielu popularnych modeli koncernu PSA (i nie tylko). Ceny w ASO okazują się natomiast wysokie.

Spokojną eksploatację zapewni więc przede wszystkim silnik benzynowy. A diesel? Cóż, odmiana o mocy 68 KM jest dość trwała, zatem jeśli mamy na oku zadbany egzemplarz z przebiegiem mieszczącym się w granicach zdrowego rozsądku, warto go kupić. Wersji 90-konnej nie polecamy.

PODSUMOWANIE

W przypadku Citroëna C3 nie będzie łatwo odpowiedzieć na tytułowe pytanie. Ceny zakupu są zbliżone, a wybór ofert – duży. Diesle kuszą niezłymi osiągami i niskim spalaniem, ale bywają drogie w utrzymaniu. Benzyniaki trwalsze, ale więcej palą i częściej trzeba w nich zmieniać pasek rozrządu.

Poleć
Udostępnij
0
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

W okresie ciszy wyborczej tj. w okresie 24 godzin poprzedzających dzień wyborów i aż do chwili zakończenia głosowania zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na rzecz kandydatów w jakiejkolwiek formie. Publikacja na forum jakichkolwiek komentarzy mających charakter agitacji wyborczej może zostać uznana za naruszenie przepisów ustawy Kodeks Wyborczy oraz stanowi czyn zagrożony karą grzywny. Cisza wyborcza obowiązuje od 23.05.2015 od godziny 00:00 do 24.05.2015 do godziny 21:00. UWAGA! W przypadku przedłużenia głosowania z jakichkolwiek przyczyn cisza wyborcza zakończy się z chwilą zamknięcia ostatniego lokalu wyborczego.

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej