CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Czy bać się aut powypadkowych?

16 mar, 19:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Jakie uszkodzenia blacharskie można naprawić, a które dyskwalifikują rozbity samochód z dalszej eksploatacji? Jak powinna przebiegać naprawa, aby auto było bezpieczne.

Rozbitego auta nie da się naprawić tanio, szybko i dobrze, można wybrać co najwyżej dwie z tych trzech opcji. Co da się naprawić? Na to pytanie odpowiedź jest prosta: da się naprawić w zasadzie wszystko, ale nie każda naprawa się opłaca. Wszystko, co zostało wyprodukowane przez człowieka, człowiek potrafi też naprawić, o ile ma do tego odpowiedni sprzęt i potrzebne materiały. W przypadku aut nowych i prawie nowych oraz cennych pojazdów zabytkowych relacja kosztów naprawy do wartości naprawionego pojazdu jest zwykle na tyle korzystna, że opłaca się odtwarzać nawet mocno uszkodzone egzemplarze.

Im samochód tańszy, tym mniejsze szkody oznaczają „szkodę całkowitą”. Jeśli w przypadku auta po poważnej kolizji ubezpieczyciel orzeka, że jest to „szkoda całkowita”, nie znaczy to, że auta nie da się czy wręcz nie wolno naprawiać, ale jedynie to, że w tym konkretnym przypadku, przy zastosowaniu technologii akceptowanych przez ubezpieczyciela, naprawa po prostu się nie opłaca.

Niestety, powszechne obawy przed autami powypadkowymi mają swoje uzasadnienie. Przez wiele lat do Polski trafiały poważnie rozbite samochody, które były naprawiane z reguły w standardzie „na handel”, a nie „dla siebie”. Dla handlarza każda dodatkowa złotówka wydana na naprawę samochodu oznacza mniejszy zysk – naprawy wykonywane są starannie tylko w przypadku najdroższych aut, które przed zakupem są zwykle dokładnie sprawdzane.

Problem z jakością napraw nie dotyczy jednak tylko aut z importu. Również auta krajowe bywają naprawiane metodami, które nie mają wiele wspólnego z uznanymi technologiami naprawczymi – to dlatego, że klienci płacący z własnej kieszeni oczekują jak najniższych cen usług, a i ubezpieczyciele notorycznie zaniżają koszty napraw.

Podstawowa zasada – nie da się wykonać poważnej naprawy powypadkowej samochodu tanio, szybko i dobrze. W taki sposób można najwyżej pobieżnie zamaskować uszkodzenia – wgniecenia wypełnić szpachlą, a później przykryć to nowym, błyszczącym lakierem. Negatywne efekty takich napraw często wychodzą dopiero po wielu miesiącach lub nawet latach, kiedy szpachla zaczyna pękać, pojawia się rdza, nadwozie traci swoją pierwotną sztywność.

Oszuści często też bardzo niechlujnie naprawiają podzespoły związane z bezpieczeństwem, np. poduszki powietrzne oraz układy ich sterowania, co może mieć tragiczne skutki, jeśli samochód ponownie będzie uczestniczył w wypadku. Jeśli sami zlecacie naprawę uszkodzonego auta w serwisie, dokładnie sprawdźcie, czy wybrany warsztat ma w ogóle sprzęt do jej wykonania. Poważnie rozbitego samochodu nie da się porządnie naprawić w byle szopie. Potrzebne jest do tego odpowiednie wyposażenie: rama, kabina lakiernicza, spawarki i zgrzewarki.

Warsztaty często konkurują między sobą ceną, ale warto sobie uświadomić, że zwykle odbywa się to kosztem jakości naprawy. Jeśli np. jeden lakiernik proponuje polakierowanie elementu za 200 zł, a drugi za 600 zł, to warto się zastanowić, czy za taką cenę ten pierwszy rzeczywiście będzie chciał wykonać wszystkie kroki przewidziane w technologii producenta (patrz ramka o naprawach lakieru), czy tylko pryśnie lakierem na byle jak przygotowane podłoże.

Przesadnie oszczędni blacharze i lakiernicy często próbują ponownie wykorzystywać zniszczone, jednorazowe elementy, np. spinki, śruby, zaślepki. Często przez takie właśnie groszowe oszczędności ślady napraw są widoczne na pierwszy rzut oka.

Jeśli auto trafi w ręce fachowców, którym się chce i mają odpowiedni sprzęt, to nawet po poważnych naprawach, obejmujących np. wspawanie ćwiartek nadwozia czy wymianę kompletnego dachu wraz ze słupkami, może ono być tak samo trwałe i bezpieczne jak samochód bez przeszłości powypadkowej. To nie wypadkowa przeszłość jest problemem, ale partactwo warsztatów i tanie, kiepskie części zamienne.

W galerii dokładnie opisujemy i pokazujemy, jak powinny wyglądać naprawy blacharskie, szpachlowanie, dobór lakieru, lakierowanie, zabezpieczenie antykorozyjne, montaż osprzętu oraz jak rozpoznać, kiedy naprawa jest nieudana.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Prawdziwym bohaterem dzisiejszego wydania jest niewątpliwie nowe Audi A8. To niezwykle luksusowa limuzyna klasy premium. Warto również zwrócić uwagę na pierwszy test nowego Volvo XC60 oraz debiut Opla Insignii w naszym porównaniu z rywalami w klasie. Zarówno Volvo, jak i Opel bardzo dobrze wypadają w naszych sprawdzianach. Insignii udało się pokonać niewątpliwą liderkę segmentu, która jest u nas Skoda Superb. W naszym cyklu o silnikach poszczególnych marek wzięliśmy pod lupę koreańskich producentów: Kie i Hyundaia. Które wersje są trwałe i niezawodne?
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Naprawy blacharskie

Żeby przywrócić rozbity samochód do stanu fabrycznego, trzeba wiedzieć, jaki ten stan fabryczny był. W profesjonalnych warsztatach auto poważnie uszkodzone trafia na ramę, a naprawa jest poprzedzona pomiarem tzw. punktów bazowych. Nowoczesne auta mają nadwozia samonośne, które rozpraszają energię uderzenia w całej swojej strukturze. To, że auto zostało uderzone np. z przodu, nie znaczy, że jego karoseria nie odkształciła się również z tyłu. Elementy nadwozia można przywracać do pierwotnego kształtu np. poprzez wyciąganie przy pomocy łańcuchów i hydraulicznych siłowników. Nie wszystko jednak da się wyprostować! Szczególnie w nowszych konstrukcjach, których nadwozia mają elementy zgrzewane z blach o różnych właściwościach, często bezpieczniejszą metodą od wyciągania jest po prostu wycięcie uszkodzonej części nadwozia i wspawanie (wgrzanie) nowych elementów. Wymiana np. ćwiartki czy progów nie dyskwalifikuje samochodu, o ile została wykonana starannie i zgodnie z technologią.

Czy bać się aut powypadkowych? (slajd 1 z 31)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego