Fiat może sobie pluć w brodę, bo pod względem funkcjonalności Daewoo Matiz przebija zarówno Cinquecento, jak i jego następcę – Seicento. O wiele gorzej wyszło natomiast zabezpieczenie antykorozyjne – Matizy potrafiły rdzewieć krótko po opuszczeniu fabryki.
W przypadku większości egzemplarzy było to już dość dawno temu, więc dziś znalezienie Daewoo Matiza ze zdrową blachą graniczy z cudem. Czasem trafiają się jeszcze perełki (garażowane, od pierwszego właściciela), ale jest ich coraz mniej.
Inne wady Daewoo Matiza to niski poziom bezpieczeństwa i fatalnie wykonany kokpit. Ceny zadbanych aut zaczynają się od 3000-4000 zł, możecie też liczyć na śmiesznie tanie części zamienne (wciąż da się kupić oryginały). W Polsce oferowano jedynie silnik R3 0.8/51 KM.
Daewoo Matiz - typowe usterki karoserii
Co tu dużo mówić – większość Matizów jest już w zaawansowanym stanie rozkładu, a rdza atakuje w zasadzie wszystko, co się da.
Daewoo Matiz - typowe usterki elektryki
Często przepalają się żarówki reflektorów, szwankuje kostka elektryczna stacyjki, nietrwałe są aparaty zapłonowe oraz rozruszniki, ale koszty napraw i tak powinny być dość niskie.
Daewoo Matiz - typowe usterki układu napędowego
W trzycylindrowym silniku 0.8 stosunkowo często zdarzały się przypadki uszkodzenia uszczelki pod głowicą, ale pod względem mechaniki motor ten prezentuje się całkiem poprawnie. Częściej zawodzi osprzęt Matiza (np. termostaty), nierzadko pojawiają się wycieki oleju.
Daewoo Matiz - typowe usterki zawieszenia
Nietrwała przednia oś (sworznie wahaczy, amortyzatory), w starszych autach należy spodziewać się kłopotów ze strony układu hamulcowego.
Daewoo Matiz - dane techniczne
- Nadwozie Htb 5d: wymiary 3495/1495/1485 mm,
- Pojemność bagażnika 167/624 l.
- Rozstaw osi 2340 mm.
- Masa własna pojazdu: od 778 kg.
- Dop. masa całkowita 1210 kg.
- SILNIK Benz., R3: 0.8/51 KM, R4: 1.0/64 KM.
- PODWOZIE Napęd na przednią oś,
- Skrzynia 5b manualna.
- Zawieszenie: z przodu kolumny resorujące, z tyłu oś sztywna połączona drążkiem Panharda.
Daewoo Matiz - eksploatacja
Wymiany oleju silnikowego co 10 tys. km; filtra powietrza co 40 tys. km; świec zapł. co 30 tys. km; filtra paliwa co 40 tys. km; płynu hamulcowego co 2 lata; płynu chłodzącego co 40 tys. km; napędu rozrządu co 90 tys. km.
Daewoo Matiz - podsumowanie
Daewoo Matiz to całkiem funkcjonalne auto miejskie, które cierpi z powodu słabej blachy i niedbałości poprzednich właścicieli. Jeśli Matiz, to tylko zadbany, ze stosunkowo zdrowym nadwoziem – w przeciwnym razie naprawy szybko podwoją koszt zakupu.