Wielu producentów zrezygnowało z budowania samochodów na lata. Do głosu doszli księgowi. Było to następstwo globalizacji produkcji, która rozpoczęła się na przełomie lat 80. i 90. Chodziło o redukcję kosztów oraz zwiększenie zysków.Zaczęto produkować samochody z tego, co najtańsze i tam, gdzie siła robocza jest niedroga. Dziś auta cierpią na szereg usterek, które tak naprawdę nie powinny się pojawić. Kto na tym zyskał? Na pewno nie użytkownik! Największe (ale niejedyne) zagrożenia występują ze strony elektroniki i korozji. Właśnie teproblemy można uznać za "choroby cywilizacyjne" współczesnych aut. W przypadku elektroniki to cena postępu i pogoni technicznej - oczywiście, wszystko dla naszej wygody i bezpieczeństwa. Natomiast zupełnie niezrozumiałe są kłopoty z korozją. Spotykamy ją nie tylko w autach popularnych marek (Fiatach, Fordach czy Nissanach), ale także w samochodach prestiżowych (np. Mercedesie). Zakres występowania problemu jest naprawdę bardzo szeroki. Jedną z pierwszych ofiar "rudego nalotu" padła Honda, a w szczególności Civic VI. Zawiedli Brytyjczycy, gdyż korozja i inne niedoróbki nękały jedynie produkowaną w Southampton 5-drzwiową wersję hatchback. Wersje japońskie są wolne od wad. Dlatego nie bez przyczyny produkcję obecnej generacji Accorda przeniesiono z Anglii do Japonii. Ale generalnie modelom Hondy nie można dużo zarzucić.Inną marką z Kraju Kwitnącej Wiśni, która straciła na kooperacji z Europejczykami, jest Nissan. Fuzja z Renault okazała się nie najlepszym posunięciem, ale koniecznym - Nissan był w kryzysie. Niestety, odbiło się to na jakości. Almerę II i Primerę (głównie z dieslem dCi) nękały poważne kłopoty - zawodne czujniki położenia wału korbowego, usterki turbosprężarek, awarie wtrysku i korozja to tylko niektóre z nich.Poważny błąd przytrafił się też Toyocie, słynącej z niezawodności. Avensis II sprzed liftingu (w 2006 r.) wystawił na prawdziwą próbę wielu użytkowników (m.in. kłopoty z turbinami, kołami 2-masowymi, wahaczami, reflektorami czy tapicerką). Trzeba jednak zaznaczyć, że Toyota bez stwarzania problemów usuwa wszystkie swoje błędy. Inne modele - tak jak w przypadku Hondy - prezentują się prawie wzorowo. Złego słowa nie można powiedzieć również o modelach Mazdy (poza podatnością na korozję). Nieźle wypada także Suzuki, mimo że część produkcji odbywa się na Węgrzech. Natomiast całą masę przewinień na swoim koncie ma koncern PSA (Citroën i Peugeot). Szwankująca instalacja multipleksowa, wadliwe koła pasowe (w 2.0 HDI) czy usterki 2-masowego koła zamachowego to tylko niektóre problemy trapiące kilkuletnie egzemplarze. Zmorą francuskiego koncernu są też niedomagania elektroniki (dobrym przykładem jest model C8). Jednak z punktu widzenia użytkownika dużo groźniejsze były "ogniste" przygody modelu 307 - przyczyna awarii to iskrzenie z przewodu wspomagania (elektrohydraulicznego). Auto poddano kilku akcjom naprawczym. Zresztą o problemach 307 można by napisać książkę. Także "sąsiad" koncernu PSA - Renault - może "pochwalić" się kilkoma spektakularnymi wyczynami. System Hands Free (elektroniczny kluczyk) często tak skutecznie zabezpiecza auto przed wejściem osób trzecich, że nawet właściciel nie może się dostać do środka. Poza tym ogromna liczba użytkowników modeli Renault ma kłopoty z czujnikami ciśnienia powietrza w oponach (o ile występują), turbosprężarkami w silnikach dCi, niesprawnymi cewkami czy wymianą żarówki w Mégane (operacja bardzo skomplikowana). Poważnych wpadek nie uniknęli również niemieccy producenci, których jeszcze kilkanaście lat temu uważano za najsolidniejszych. Dobrym przykładem jest Mercedes. Przez lata pracował na wizerunek marki świecącej przykładem, by z dnia na dzień zaprzepaścić te starania. Zwiastunem obniżenia jakości była klasa C (następca 190) i klasa E (poprzednikukochanego auta taksówkarzy - W124). Świadczą o tym kłopoty z elektroniką, nieznane dotąd problemy z automatycznymi przekładniami i czymś, co wcześniej było nie do pomyślenia - korozją!Jeszcze większe problemy z rdzą mają Fordy. Brązowy nalot atakuje Fusiony, Focusy oraz Mondeo. Producent wykonuje naprawy w ramach gwarancji, jeśli oczywiście samochód był serwisowany w ASO. Niestety, jeżeli ktoś zrezygnuje z usług ASO, musi sam ponieść koszty naprawy, i to przez ewidentny błąd producenta. Do tych kłopotów trzeba jeszcze doliczyć szwankującą elektronikę, zrywające się paski rozrządu (głównie w silniku 1.6 16V) i niespełniające parametrów tylne zawieszenie. Niedomagania układu jezdnego występują też u innych producentów. Dobrym przykładem jest BMW (z poprzednim wcieleniem "trójki" i "piątki") oraz Audi/VW i ich wielowahaczowa konstrukcja przedniej osi modeli A4 i Passata B5. Zresztą Volkswagen ma nieco więcej niedociągnięć na swoim koncie, np.: awarie przepływomierza powietrza w TDI, usterki 2-masowego koła zamachowego, pękające głowice w silnikach 2.0 TDI czy zamarzające odmy w silnikach 1.0 i 1.4 (dochodziło nawet do zatarcia motoru).Dużą liczbą poważnych niedomagań mogą też "poszczycić" się inne firmy, takie jak: Fiat, Skoda, Seat, Opel, Saab czy Volvo. O ile w przypadku czterech pierwszych, mniej prestiżowych marek można było spodziewać się różnych wpadek, o tyle obniżenie lotu szwedzkich producentów może dziwić. Czym było to spowodowane? Saab na początku lat 90. przeszedł pod skrzydła koncernu General Motors. Volvo natomiast weszło w skład grupy Forda. Na szczęście obie firmy zachowały swój charakter, ale z jakością bywało różnie (przykładem może być burzliwa przeszłość Volvo S40 i V40). Czy więc istnieją jeszcze auta niezawodne i solidne? Tak, ale można wyliczyć je na palcach jednej ręki. Przestrogą dla producentów niech będzie fakt, że utracić zaufanie klienta jest łatwo, ale odzyskać bardzo trudno. Audi/VWTypowe usterkiNietrwałe przednie zawieszenie w A4 i Passatach B5 (szczególnie do 2001 r.) W silnikach TDI szwankują przepływomierze powietrza; kiepska trwałość bezstopniowej skrzyni Multitronic - bardzo droga naprawa; usterkom ulega 2-masowe koło zamachowe; wada układu smarowania jednostki 1.4 (VW); defekty elektroniki w silnikach; nietrwałe paski rozrządu w turbodieslach TDI (z końca lat 90.); awarie pompy płynu chłodzącego oraz pompy paliwa.Ranking TÜvWiększość modeli Audi zajmuje miejsca w górnej części raportu. Odstępstwem od tego jest Audi A6. Najlepiej prezentują się 2-, 3-letnie A2 oraz A4 - miejsca w drugiej i trzeciej dziesiątce.Gorzej wypadają modele VW. Lupo plasuje się koło środka zestawienia (poza najmłodszą kategorią wiekową). Nieco lepiej wypada Polo. Natomiast całkiem przyzwoicie oceniono New Beetle'a. Także Bora/Golf plasują się wysoko (w 3. dziesiątce). Najsłabiej sklasyfikowano Sharana (okupuje miejsca na końcu zestawień).akcje serwisoweAudi: usterka sprzęgła (A3 z silnikiem 2.0 TDI z lat 2003-2004 - ok. 70 tys. egzemplarzy); niewłaściwe działanie poduszki powietrznej kierowcy (A8 z lat 2002-2004 - ok. 36 tys. egzemplarzy); aktualizacja oprogramowania poduszek powietrznych (A6 z 2005 r.).Volkswagen: nieprawidłowy montaż przewodu "masowego" od dodatkowego powietrznego urządzenia grzewczego (Golf i Golf Plus TDI bez ogrzewania postojowego z lat 2006-2007); deformacja zaczepu w zamku znajdującym się na masce silnika (dotyczy modelu Fox); oberwanie wspornika chłodnicy oleju, co może doprowadzić do wycieku paliwa (Passaty z silnikami TDI z lat 2005-2007); pękające przewody podciśnienia (2.0 TFSI z lat 2005-2007); wadliwy mechanizm sprzęgła (Passat 2.0 TDI 2005 r.); układ kierowniczy i zawieszenie (Passat B6); niewłaściwy montaż elementów koła zamachowego (Sharan 1.9 TDI/130 KM z lat 2003-2004).BMWTypowe usterkiNiesprawności układu zasilania w turbodieslu 3.0 (pompa wtryskowa, wtryskiwacze); nietrwałe zawieszenie (amortyzatory, sworznie, mocowanie belki w E46, pneumatyka w X5), niedomagania elektroniki pokładowej.Ranking tÜvWszystkie popularne modele sklasyfikowano poniżej środka tabeli. Najsłabiej wypada seria 3.Akcje serwisoweWadliwa śruba mocująca prądnice (w modelach serii 1 i 3 z 4-cylindrowymi dieslami - wyprodukowane do marca 2005 r.); wadliwa praca tylnych amortyzatorów (serie: 5, 6 i 7 z początku 2006 r.).Chevrolet (Daewoo)Typowe usterkiKorozja nadwozia i podwozia (Tico, Matiz, Nexia); kiepska jakość docisku sprzęgła (Lanos); niski poziom bezpieczeństwa (szczególnie najmniejszych modeli); usterki sondy lambda (Aveo, Lacetti - dotyczy silnika 1.4 16V); duża liczba drobnych niedomagań.Ranking tÜvAni Daewoo, ani Chevrolet nie zostały sklasyfikowane w rankingu z powodu niewielkiej liczby przebadanych egzemplarzy. Akcje serwisoweWadliwe przewody paliwowe oraz skrzynka bezpieczników (Chevrolet Aveo z silnikiem 1.4 DOHC wyprodukowany w Korei); wadliwy montaż elementów układu hamulcowego (Captiva z 2007 r.).CitroënTypowe usterkiKłopoty z funkcjonowaniem instalacji multipleksowej; nietrwałe koła pasowe wautach z silnikami HDI; nieszczelne złącza ABS-u i ESP powodujące pożar; awarie układu wtryskowego; niska trwałość hydropneumatycznego zawieszenia - dotyczy modeluXM; szwankująca elektronika pokładowa; usterki urządzeń peryferyjnych silnika; niedomagania nadajnika zdalnego sterowania centralnym zamkiem.Ranking TÜVJak wynika z badań TÜV-u, modele Citroëna słabo wypadają na obowiązkowych przeglądach rejestracyjnych. Ma to swoje odwzorowanie w miejscach zajmowanych przez Saxo, Xsarę i Berlingo - głównie plasują się poniżej średniej. Odstępstwem od reguły jest Xantia (34. miejsce wśród 6- i 7-latków. Także C5 w 4- i 5-latkach zajmuje wysoką 16. pozycję (niestety, w 2- i 3-latkach dopiero 77.). Berlingo im starsze, tym gorsze - 31. miejsce w najmłodszej kategorii wiekowej, 60. wśród 4- i 5-latków oraz 84. w 6- i 7-latkach.Akcje serwisoweNieszczelność bloków ABS oraz ESP mogące powodować pożar (C4 wyprodukowane pomiędzy wrześniem 2005 r. i październikiem 2006 r., a także wersje z ESP wytwarzane do października 2006 r. Kampanią objętych jest 1608 egzemplarzy C4 oraz 1206 sztuk C4 z ESP); wada wspomagania hamulców (modele: Saxo, Xsara oraz Berlingo 2000 r.).FiatTypowe usterkiNagminnie szwankują wariatory zmiennych faz rozrządu; problemy z elektroniką - pokładową, silnika - i oświetleniem;jednostki o małych pojemnościach (np. 1.0) cierpią na usterki układu zapłonowego; nietrwałe pompy paliwa, wadliwe sprzęgła (dotyczy Pandy z początku produkcji); silniki zużywają olej.Ranking TÜvFiaty kiepsko prezentują się w zestawieniu. Zarówno Seicento, Stilo, Bravo/Brava, Punto, jak i Doblò zajmują miejsca w siódmej dziesiątce i gorsze.Akcje serwisoweRyzyko zapalenia się izolacji komory silnika (Multipla 1.9 JTD); kłopoty z rozruchem, nadmierna emisja spalin, dławienie się jednostki przy przyspieszaniu oraz problem wspomagania hamulców (Ulysse 2.0 i 2.2 JTD z lat 2002-2004); możliwość pęknięcia sprężyny przedniego zawieszenia (Stilo z lat 2001-2006); uszkodzenia przewodu paliwowego (Panda Multijet); szwankujący zawór EGR (Ducato 2.0 JTD 2001-2005); nieszczelność złącz centrali ABS-u - możliwość zwarcia i pożaru (Pandy 2003-2006); wadliwe Koło pasowe wału korbowego (Panda, Punto, Grande Punto, Idea, Stilo z silnikami 1.1, 1.2 oraz 1.4 z klimatyzacją - lata 2005-2006).FordTypowe usterkiAwaryjne pompy wtryskowe oraz wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze w dieslach TDCi (z systemem Common Rail); kłopoty z korozją - Focus, Mondeo oraz coraz częściej Fusion - która atakuje zarówno elementy nadwozia (szczególnie ranty drzwi i klapę bagażnika), jak i układ wydechowy; awarie układu kierowniczego; oś tylna w Focusie i Mondeo jest podatna na zmianę geometrii; usterki elektroniki silnika (głównie 1.4 oraz 1.6); niedomagania cewek zapłonowych.Ranking TÜvNajgorsze spośród Fordów są modele Galaxy oraz Ka - oba samochody plasują się na końcu zestawienia. Wyraźnie lepiej wypadają Focus (najlepsze, 25. miejsce) oraz Mondeo. Najwyżej sklasyfikowano Fusiona - 2. pozycja wśród 2- i 3-latków. Akcje serwisoweRegulator alternatora (Focus z 1999 r.); niedomagania airbagu (Focus z 2000 r.); wadliwy korek wlewu oleju w silnikach 1.8 i 2.0 (Focus i Mondeo z 2000 r.); nieszczelny przewód powrotu paliwa (Fiesta, Focus oraz Focus C-Max 1.6 TDCi z lat 2004-2005); wada układu rozrządu (Focus C-Max 1.6 TDCi z 2004 r.); wada spryskiwacza tylnej szyby (Focus i C-Max z lat 2003-2005); wadliwe koło zamachowe (Galaxy wyposażone w silnik 1.9 TDI z lat 2002-2003); nieprawidłowe zamocowanie podgrzewanej szyby przedniej (S-Max oraz Galaxy produkowane w Belgii w latach 2005-2006); błędne dokręcenie śruby mocującej przednią kolumnę resorującą do zwrotnicy (dotyczy tylko modelu Transit z lat 2005-2007).HondaTypowe usterkiHondy rzadko cierpią na poważne niedomagania, ale zdarzają się usterki skrzyni biegów i skrzypienia w układzie kierowniczym (dotyczy Civica VII generacji); spotykane są parujące reflektory; występuje korozja tylnych błotników (dotyczy Civica i Accorda z końca lat 90.); rdza pojawia się w okolicach ozdobnej nakładki na klapie bagażnika Civica VII generacji sprzed liftingu i na klapie bagażnika w obecnym Accordzie.Ranking tÜvModele Hondy bardzo dobrze wypadają w raporcie TÜV. Najlepiej prezentuje się Jazz (3. miejsce wśród 2- i 3-latków). Niewiele gorzej wypadł też Accord. W rozpatrywanych przez nas trzech kategoriach wiekowych zajął 20. miejsce wśród 2- i 3-latków,12. w grupie 4- i 5-latków i 13. w zestawieniu samochodów 6- i 7-letnich. Nieco gorzej prezentuje się Civic - w okolicach czwartej i piątej dziesiątki niezależnie od kategorii wiekowej. Jego najgorsze miejsce to 43., natomiast najwyższym jest 30.Akcje serwisoweNiebezpieczeństwo zwarcia w rozruszniku (Civic z 2001 r.); przewód zasilający sprężarkę klimatyzacji (Accord z 1998 r.); usterka przekaźnika do zasilania pompy paliwa w układzie paliwowym (Accord: CL7, CL9, CM1, CM2; Jazz: GD1, GD5, FR-V: BE1, BE3); wspomaganie kierownicy (Civic 2006); korozja styków kostki zasilającej pompę paliwową (Civic z Wielkiej Brytanii - 2006 r.); wadliwy montaż szyberdachu (5-drzwiowy Civic wytwarzany od 1995 do 1996 r. oraz Accord w wersji sedan produkowany w latach 1994-1996). HyundaiTypowe usterkiSilniki często "biorą" olej; zdarzają się uszkodzenia podzespołów zawieszenia; kiepski montażelementów wykończenia wnętrza; słabe zabezpieczenie podwozia przed korozją; niedostatki w wykończeniu. Ranking tÜvNie wszystkie modele Hyundaia są klasyfikowane, a jeśli pojawią się na liście, plasują się w dolnej części zestawienia. Atos zajmuje 79. miejsce wśród 4- i 5-latków, Accent - 101. i 68. pozycję w kategorii aut 6- i 7-letnich.Akcje serwisoweNie było.Kiatypowe usterkiSłabe zabezpieczenie podwozia przed korozją (auta z końca lat 90.); kiepska jakość wykończenia wnętrza; silniki zużywają olej; nietrwałe podzespoły układu resorującego; zawodzą elementy układu przeniesienia napędu; duża liczba drobnych usterek.Ranking tÜvCarnival i Rio nie mają powodów do zadowolenia. Wśród 2- i 3-latków zostały sklasyfikowane odpowiednio na 113. (ostatnim) i 94. miejscu. Za to dobrze wypadło Sorento - 25. lokata.Akcje serwisoweNieprawidłowe poprowadzenie przewodów elektrycznych (Carnival z lat 2002-2004). MazdaTypowe usterkiGłówną wadą, na jaką natrafiają użytkownicy Mazdy, jest korozja (dotyczy też młodych samochodów); kłopoty z trwałością napędu rozrządu oraz wysokie spalanie oleju przez silnik - w 626 z końca lat 90.; poza tym najczęściej psują się drobiazgi.Ranking tÜvŚwietne oceny zbiera 6, Demio oraz kultowy już model MX-5 - wymienione auta plasują się w pierwszej lub drugiej dziesiątce raportu. Trochę gorzej wypadają starsze modele: 323 i 626.Akcje serwisoweNapęd rozrządu (w 1998 i 2001 r.). Mitsubishitypowe usterkiKłopoty ze skrzynią biegów (Colt i Carisma), kiepska trwałość półosi napędowych i zawieszenia (Carisma); nieszczelności w układzie zasilania paliwa.Ranking tÜvColt, Lancer, Carisma czy Pajero nie okupują czołowych miejsc, ale plasują się w okolicach czwartej i piątej dziesiątki raportu.AKCJE SERWISOWEPęka śruba przyspawana do zespołu sterowania automatycznej przekładni (Pajero sprzed 15 grudnia 2006 r.); usterka sworznia ramienia przekładni kierowniczej (Pajero z lat 1999-2000); wadliwe mocowanie foteli w II rzędzie (7-miejscowy Grandis z 2006 r.).MercedesTypowe usterkiProblemy sprawia pneumatyczne zawieszenie; poważne kłopoty z korozją; zmorą użytkowników jest szwankująca elektronika - głównie urządzeń pokładowych; usterkom ulega aparatura wtryskowa oraz systemy sterujące pracą silnika w nowoczesnych turbodieslach CDI; niedomagania automatycznych skrzyń biegów (w nowszych egzemplarzach).Ranking tÜvPopularne modele Mercedesa ostatnich lat nie najlepiej wypadają w raporcie. Wśród 2- i 3-latków klasa C zajmuje 50. miejsce, klasa E - 72. lokatę, a ML dopiero 94. pozycję. Nie lepiej prezentuje się sztandarowa limuzyna, czyli klasa S (69. miejsce). Honoru bronią sportowe wersje (mowa o modelach SLK i SL). Sprawa trochę komplikuje się przy ocenie klasy A. Wśród 2- i 3- latków model sklasyfikowano na wysokim 4. miejscu. W starszych kategoriach wiekowych wypada bardzo słabo (okolice siódmej dziesiątki). akcje serwisoweWada układu aktywnego zawieszenia ABC (klasa S - W220 i CL - W215); przerwy w dopływie paliwa i błędy przy produkcji modułu bezpieczników i przekaźników (Sprinter z lat 2006-2007); jednostki napędowe OM 642 mogą być wadliwe (Vito i Viano wyprodukowane w Hiszpanii w 2006 r.).NissanTypowe usterkiKrótka trwałość sworznia wahacza górnego w przednim zawieszeniu (dotyczy modelu Primera z końca lat 90.); słaba jakość elementów układu kierowniczego; kłopoty z turbosprężarkami w silnikach wysokoprężnych dCi; błąd w oprogramowaniu elektroniki silnika - efekt to przepalone cewki; awarie przepływomierzy powietrza; kłopoty sprawiają rozbudowane instalacje elektryczne (Primera II); wadliwe czujniki położenia wału korbowego (dotyczy tylko Almery II); wadliwy napinacz łańcucha pompy próżniowej (w turbodieslu 2.2); korozja na karoserii oraz w komorze jednostki napędowej - głównie Almera. Ranking tÜvMicra zajmuje 15. miejsce w najmłodszej kategorii wiekowej, 69. pozycję wśród 4- i 5-latków oraz 58. lokatę w zestawieniu aut 6- i 7-letnich,Almera odpowiednio - 56., 33. i 14. miejsce, a Primera - 72., 36. i 35. miejsce. Nowością w zestawieniu jest lekki SUV, czyli X-Trail - został sklasyfikowany na 49. pozycji wśród samochodów 2- i 3-letnich. akcje serwisoweMożliwość pęknięcia zbiornika paliwa (Primera z 1997 r.); uszkodzone ogumienie podczas montażu (Almera II z 2001 r.); wadliwe mocowania isofix (dotyczy modelu Note produkowanego od 25 stycznia do 3 lutego 2006 r.); niepoprawny montaż dolnych przegubów kulowych przedniego zawieszenia (Qashqai z 2007 r.).OpelTypowe UsterkiProblemy z elektroniką pokładową; nietrwałe zawieszenie (szczególnie Vectra B); szwankuje osprzęt jednostki napędowej (np. Pompa wody); awarie układu wtryskowego w silnikach 1.7 CDTi; szybko koroduje układ wydechowy; nietrwałe sondy lambda (głównie w motorach 1.4 i 1.6); przypadki zerwania paska rozrządu (egzemplarze z końca lat 90. - turbodiesel 1.7 i jednostka benzynowa 1.6 16V); nietrwałe uszczelki - dotyczy Vectry B w wersji kombi.Raport tÜvAgila zajmuje miejsca w trzeciej dziesiątce, Corsa głównie w drugiej, a Astra w czwartej. Widać wyraźny skok jakościowy Vectry- ostatnie egzemplarze typoszeregu B sklasyfikowano na 63. miejscu, natomiast Vectrę C już na 25. pozycji. Liderem wśród modeli Opla (i zestawienia 2- i 3-latków) jest Meriva - 1. miejsce! Natomiast wg TÜV-u kiepsko wypadają: Zafira, Omega oraz Frontera.Akcje serwisoweZwarcia w podgrzewaczach spryskiwaczy przedniej szyby (Vectra C oraz Signum z lat 2004-2006); wada linki hamulca postojowego (Movano o nr. VIN od 34660805do 35323318); nieprawidłowy montaż tulei metalowo-gumowych (Corsa D z2007 r.); wadliwe łożyska piasty tylnego koła (Vectra C i Signum z 2006 r.); brak rygla blokującego w zwijaczu pasa bezpieczeństwa (Vectra C z 2006 r.); nieprawidłowy montaż dolnego wahacza prawego przedniego koła (Astra H z lat 2005-2006).PeugeotTypowe usterkiWadliwe koła pasowe w silnikach HDi; zdarzają się problemy z układem wtryskowym; często awariom ulegają 2-masowe koła zamachowe; spotykane są niedomagania turbosprężarek w turbodieslach; zmorą właścicieli jest "wariująca" instalacja elektryczna (problemy ze stacyjką, migającymi bez powodu kontrolkami); niedomagania modułu BSI; niesprawności cewek zapłonowych (dotyczy starszych modeli); posłuszeństwa odmawia układ wspomagania kierownicy (dotyczy modelu 307); świecące bez powodu kontrolki poduszek.Raport tÜvModele Peugeota nie najlepiej ocenia TÜV. 106 zostało sklasyfikowane na 102. miejscu wśród 2- i 3-latków, 104. - 4- i 5-latków oraz 86. - w zestawieniu aut 6- i 7-letnich, 406 odpowiednio na 107., 78. i 62. miejscu, 206 - 80. oraz 72. (model nieoceniany w 6- i 7-latkach). 307 zajęło 99. pozycję - klasyfikowane w najmłodszej kategorii wiekowej.Akcje serwisoweNieszczelność bloku ABS-u mogąca powodować pożar (307 produkowane od lutego 2002 r. do września 2005 r.); wadliwe zabezpieczenie elektropompy wspomagania (307 produkowane pomiędzy 23 lutego 2001 r. a 9 maja 2003 r.); błędne zamocowanie lewej poduszki kurtynowej (307 o nr. VIN od 83864643 do 84061314); możliwość zapłonu w układzie wspomagania (307 z benzynowymi silnikami 1.6 i 2.0 o nr. VIN od 82001728 do 83046212).RenaultTypowe usterkiPowodem zmartwień użytkowników są delikatne układy wtrysku paliwa i turbosprężarki w dieslach dCi (szczególnie z początku produkcji); kłopoty z urządzeniami elektronicznymi osprzętu silnika i wnętrza,np. szwankujący elektroniczny kluczyk; szybko niedomaga przednie zawieszenie, a przy większych przebiegach elementy układu kierowniczego (Mégane i Laguna); awarie cewek zapłonowych (silniki 1.4 i 1.6); awarie tylnej belki (Mégane II); pękające sprężyny w Clio II.Ranking tÜv"Maluchy", kompakty czy klasa średnia (Twingo, Clio, Scénic oraz Laguna) - w każdej z wymienionych kategorii przedstawiciele Renault wypadają dość kiepsko w raporcie TÜV. Najgorzej prezentują się Kangoo oraz Espace.akcje serwisoweWadliwe przytwierdzenie pasów bezpieczeństwa (Scénic); błędne mocowanie listew ozdobnych na słupkach szyby przedniej (Mégane CC); brak spawów na wspornikach łączących stelaż oparcia z siedziskiem foteli przednich (Mégane II z lat 2003--2006 oraz Scénic II z 2003 r.); możliwość stopienia się wyłącznika świateł stopu (Clio III oraz Modus wyprodukowane w latach 2005-2006); możliwość pęknięcia spawu łączącego oś wału pośredniego z widełkami przegubu scalającego wałek z kolumną kierownicy (Scénic II od 13 do 17 czerwca 2006 r.); złe poprowadzenie przewodów elektrycznych (Clio II od 8 maja 2003 r. do 18 listopada 2004 r.).SkodaTypowe usterkiPonieważ Skoda bazuje na technologii Volkswagena, typowe niedomagania są bardzo podobne. Jednostki 3-cylindrowe mają kłopoty z trwałością cewek zapłonowych; w silnikach TDI psują się przepływomierze powietrza, rozpadają 2-masowe koła zamachowe (oprócz wariantu 90-konnego TDI); czasami zawodne okazują się turbosprężarki; kłopoty z elektro-hydraulicznym wspomaganiem i nietrwałe siłowniki sprzęgła (dotyczy tylko Fabii); kiepska jakość czeskiego silnika 1.4/ 60 oraz 68 KM (najczęściej szwankuje hydraulika zaworów); nietrwałe stabilizatory (Fabia z początku produkcji); zdarzają się uszkodzenia przekaźnika świec żarowych; szybko zużywają się gumki stabilizatora (Octavia I).Ranking tÜvModele Skody miewają drobne problemy z zaliczeniem obowiązkowego przeglądu rejestracyjnego - donosi TÜV. Najsłabiej wypada Felicia. Auto sklasyfikowano tylko wśród 6- i 7-latków na dalekim, bo aż 92. miejscu. Pozycje Fabii są już dużo lepsze. Auto zajęło 38. miejsce wśród 2- i 3- latków oraz 47. pozycję w zestawieniu aut 4- i 5-letnich. Podobny pułap jakościowy prezentuje większa Octavia - 52. miejsce wśród najmłodszej kategorii wiekowej, 38. pozycja w porównaniu z autami 4- i 5-letnimi i 40. miejsce wśród samochodów z grupy6- i 7-latków. akcje serwisoweOcieranie się koła zamachowego o obudowę skrzyni biegów (dotyczy Octavii II z silnikiem 2.0 TDI, produkowanej w Czechach od 2004 do 2005 r.).SeatTypowe usterkiPodobnie jak Skoda, także Seat - korzystający z technikiVW - cierpi na te same problemy. Poza awariami wymienionymi wcześniej zdarzają się usterki pompowtryskiwaczy, zawieszenia i układu kierowniczego.Ranking tÜvNajpopularniejsze modele Seata zajmują miejsca w czwartej, piątej i szóstej dziesiątce raportu. Plamą na honorze jest Alhambra - okolice setnego miejsca, niezależnie od wieku. Akcje SerwisoweWady mechanizmu sprzęgła i koła zamachowego (akcja dotyczy następujących modeli: Altea, Leon oraz Toledo - w Polsce 306 sztuk).Suzukitypowe usterkiJapońskie auta zazwyczaj dręczą drobiazgi, takie jak: wadliwy montaż linki hamulca ręcznego, zużywające się szybko łożyska kół (Swift poprzedniej generacji), korozja nadwozia (auta z końca lat 90.), czasami występują usterki w układzie przeniesienia napędu (głównie skrzynie biegów), niedostatki montażu i wykończenia wnętrza. Ranking tÜvWagon R+, Swift i Jimny zajmują miejsca w okolicach środka tabeli. Najlepiej wypada Grand Vitara - głównie miejsca w drugiej oraz trzeciej dziesiątce.Akcje SerwisoweWadliwy montaż linki "ręcznego" (Swift z lat 2005-2006) oraz przewodu chłodnicy powietrza (Grand Vitara z lat 2005-2007); usterka "ręcznego" (SX4).VolvoTypowe usterki Nietrwałe zawieszenie; awarie "elektryki"; kłopoty z turbodieslami.Ranking tÜvDobrze wypadają S40 i V40 (miejsca w 3. dziesiątce), przyzwoicie S60, dużo gorzej V70 i S80.Akcje SerwisoweHamulec ręczny (S40 oraz V50 z lat 2004-2006); końcówki drążków kierowniczych (XC90 z lat 2003-2006); przegrzewające się oraz nieszczelne przewody paliwowe (Volvo V50 i S40 z turbodieslem); osprzęt silnika (S80 i XC90 z motorami 6-cylindrowymi z lat 2005-2006).ToyotaTypowe usterkiPęknięte przegrody w kolektorze ssącym (silnik 1.4); usterki systemu VVT-i (zaraz po wprowadzeniu na rynek); nietrwałe wahacze poprzeczne tylnego zawieszenia (1) w Avensisie II generacji; szwankujące hamulce (Avensis I); awarie turbosprężarki oraz 2-masowego koła zamachowego i układu wtryskowego w silniku D-4D o mocy 116 KM (Corolla i Avensis II); kłopoty z jakością reflektorów zwykłych i ksenonowych (dotyczy Avensisa II).Ranking TÜvWszystkie modele Toyoty zajmują czołowe pozycje w rankingu - najczęściej są to miejsca w pierwszej lub drugiej dziesiątce.akcje serwisoweWadliwy montaż zagłówków i wada bocznej poduszki powietrznej, która może nie napełnić się dostatecznie szybko (Yaris wyprodukowany we Francji w okresie od 4 listopada 2005 r. do 31 lipca 2006 r.); wadliwy czujnik położenia wału korbowego (Yaris oraz Yaris Verso, które zostały wyprodukowane w Japonii w okresie od 31 stycznia 2001 r. do 29 października 2001 r., a także Corolla i Prius); wymiana komputera sterującego układem SRS (Corolla Verso od stycznia 2004 r. do maja 2006 r.); poluzowane połączenie pomiędzy kolumną a przekładnią kierowniczą (Avensis wyprodukowany od stycznia 2003 r. do grudnia 2005 r., Corolla - egzemplarze od października 2001 r. do czerwca 2004 r., Prius - z elektrycznym wspomaganiem od kwietnia 2004 r. do października 2005 r.); wada konstrukcyjna kołnierzy tylnych półosi (Land Cruiser z okresu od 17 kwietnia 1996 r. do 6 stycznia 1999 r.); usterka przegubów kulowych w przednim zawieszeniu (Land Cruiser - produkowany od maja 2001 r. do kwietnia 2002 r.); zły materiał użyty do budowy koła (RAV4 z dieslem z 2001 r.)
Drożej i gorzej
Lata 90. okazały się przełomowe dla motoryzacji, szczególnie pod względem jakości.