Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jaguar X-Type 2.0 D - tani wstęp do klasy biznes

11 lip, 16:46

Jaguar X-Type to model, który wystawił na próbę najwierniejszych wielbicieli brytyjskiej marki. W 2003 r. wprowadziła ona silniki Diesla, rok później zaś – nadwozie kombi! Gdy dodamy do tego, że pod względem technicznym auto ma sporo wspólnego z Mondeo, zaprezentowanym w 2000 r., to rzeczywiście można mieć obawy o kondycję jednej z najwyżej cenionych marek na świecie

Udostępnij
0
Skomentuj

Jaguar X-Type 2.0 D - to nadal "Jaguar"

Nawet klienci najbardziej przywiązani do tradycji musieli jednak skapitulować i przyznać rację projektantom. Z popularnego Forda klasy średniej pochodzą: płyta podłogowa, zawieszenie, dwulitrowy diesel, a wszystkie benzyniaki (konstrukcje V6) oparte są na fordowskiej rodzinie Duratec V6.

Trzeba jednak przyznać, że wykorzystanie elementów mechanicznych Forda nijak nie przekłada się na zewnętrzną stylistykę oraz design w kabinie – to typowo brytyjskie projekty i nikt (nawet gdy znajdzie kilka przełączników z Forda) nie zaryzykuje stwierdzenia, że to przerobione Mondeo. Jaguar X-Type wykazuje całkowicie inny charakter.

Podobnie jest z dieslem i nadwoziem kombi – nabywcy luksusowo wykończonych aut także nie chcą wydawać zbyt wiele na paliwo i czasem potrzebują funkcjonalnego pojazdu. Prestiżowe auta rzadko zapewniają taką swobodę, jak modele nastawione na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.

Jaguar X-Type 2.0 D - wnętrze trochę ciasne

Dlatego, jeśli ktoś chce mieć ogromne wnętrze i ponad 500-litrowy bagażnik, niech wybierze Opla Vectrę, Volkswagena Passata lub Forda Mondeo. W Jaguarze X-Type kombi jest tylko 445 l, w sedanie – 452 l. Niezbyt dobrze wypada też ocena pojemności wnętrza – mówienie o ciasnocie byłoby przesadą, nie liczcie jednak na dużą szerokość czy ilość miejsca na nogi.

Wyposażenie Jaguara X-Type jest zazwyczaj dość bogate, ale pamiętajcie, że są egzemplarze z manualną klimą, zaś składanie oparć kanapy wymagało dopłaty. Różnie wypada jakość – bez wątpienia użyto lepszych materiałów niż w popularnych modelach, jednak zdarza się, że użytkownicy narzekają na trzaski z okolic podłokietnika czy na wyskakujące ramki nawiewów. Znanym problemem Jaguara X-Type sa też łamiące się uchwyty reflektorów, które trudno potem ustawić, a które i tak słabo świecą.

Jaguar X-Type 2.0 D - jakie silniki pod maską?

Połowa z wystawionych do sprzedaży Jaguarów ma pod maską dwulitrowego diesla (ceny: od 12 tys. zł). Pod względem eksploatacji to niezły wybór – dynamikę można zaakceptować, na osiągnięcie 100 km/h podczas testu potrzebowaliśmy 10,1 s. Jednostka może też pochwalić się niezłą elastycznością. Spalanie? Od 5 do 10 l/100 km, czyli średnio.

Bardziej wymagający sięgną po diesla 2.2 lub po benzyniaki (wszystkie V6): 2.1/156-157 KM, 2.5/194 KM lub 3.0/231 KM. Dwa największe motory kuszą stałym napędem 4x4. Nie liczcie jednak na niskie spalanie. Niestety, dość typowe są kłopoty z osprzętem diesli. Do pozostałych problemów zaliczymy wariującą elektronikę, niezbyt łatwo samemu zmienia się żarówki.

Z kolei współzamienność części mechanicznych z Mondeo to zaleta – duży wybór elementów w niskich cenach. Części typowe dla Jaguara X-Type (szczególnie dostępne w ASO) są drogie. Na szczęście kwitnie rynek używanych, szczególnie łatwo o te, które pasują z rozbieranych „anglików”.

Jaguar X-Type 2.0 D - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 130/3800
Maks. moment (Nm/obr./min) 330 (350)/1800
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 61,5
Masa własna/ładowność (kg) od 1505/540
Rozstaw osi (mm) 2710
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4672/1789/1430
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9
Prędkość maksymalna (km/h) 201
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 7,5/4,5/5,6

Jaguar X-Type 2.0 D - serwis

Olej silnikowy co 24 tys. km
Filtr powietrza co 24 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 24 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący kontrola*
Filtr paliwa co 48 tys. km
Olej w skrzyni biegów kontrola**
Napęd rozrządu bez wymiany***

*serwisy sugerują wymianę co 4 lata; **tylko kontrola, w wersjach 4x4 (2.5 i 3.0) również sprawdzenie skrzyni rozdzielczej; ***wymiana tylko w razie zużycia

Jaguar X-Type 2.0 D - ceny części

Filtr powietrza od 38 zł
Filtr oleju od 27 zł
Klocki hamul. (przód) od 190 zł
Tarcze hamul. (przód) od 350 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 910 zł
Łańcuch rozrządu od 470 zł
Turbosprężarka (regen.) od 3200 zł
Błotnik przedni (używany) od 200 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do X-Type’a 2.0 D/130 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym, bez koła dwumasowego

Jaguar X-Type 2.0 D - typowe usterki

Największe problemy to awarie silników Diesla. Jednostka 2.0 znana jest z Mondeo i nierzadko ma duże kłopoty – z kołem dwumasowym, kołem pasowym, turbiną, wtryskiwaczami, zaworem EGR. Jeszcze większe problemy pojawiają się w autach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Mechanicy doskonale znają silnik, ale naprawy mogą być drogie w stosunku do wartości Jaguara.

Jednostka 2.2 ma francuski rodowód i kłopoty np. z łańcuszkiem spinającym wałki i z wtryskiwaczami. Benzyniaki V6 są trudne w obsłudze (brak miejsca) i lubią „znaczyć teren” wyciekami.

Jaguar X-Type 2.0 D - nasza opinia

Nie ma co liczyć na tanią jazdę Jaguarem X-Type, ale niewiele większy wydatek niż w przypadku popularnych aut klasy średniej pozwoli wam wstąpić do grona kierowców aut prestiżowych.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej